Een rack, hoe 'werkt' het?

Gestart door Robert Toet, januari 30, 2005, 22:07:10

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

De theorie is eigenlijk als volgt: het gebruik van een ZWARE tegel in combinatie met een subwoofer met spikes, zal ervoor zorgen dat de sub koppelt aan het hoge gewicht van de tegel en de kast op die manier stiller blijft. Hierna ontkoppel je de steen van de vloer door dempers.

reMC

Audiofiel

Citaat van: reMC op februari 20, 2005, 12:48:04
EDIT: Geldt ook hier dat dan de resonantiefrequentie, na koppelen aan een tegel, verlaagd wordt, is dat het doel?

Ik denk dat de term resonantiefrequentie afhangt van hoe je hem gebruikt. Voor een luidsprekerbouwer is dat de resonantiefrequentie van de laag-driver. Die kun je met geen enkel gewicht veranderen en heeft te maken met samenhang tussen de gebruikte driver, kastinhoud en lengte van eventuele baspoort.

Het antwoord van patrick gaat over kasttrillingen, dat is dus de frequentie waarop de kast resoneert. Als je die wilt verminderen, moet je de trillingen dempen op de plekken waar ze ontstaan en niet aan de bovenkant. Een goede behuizing is voorzien van een 'kruis' om te zorgen dat de wanden niet kunnen bewegen. Daarnaast heb je demping nodig op de juiste plekken. Dat kan bijvoorbeeld met bitumen platen op de plekken waar de meeste kans is op resonanties. In de behuizing zijn ook maatregelen nodig, zoals verschillende materialen gebruiken, spaanplaat binnen en MDF buiten is zo'n maatregel. Gewicht werkt zeker ook mee, maar helpt meer onderin (zilverzand) dan bovenop de behuizing.

Op de foto staat één van mijn eigen subwoofers. je kunt de verstevigingskruizen duidelijk zien (op deze foto zijn geen bitumenplaten te zien die er ook inzitten).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Bedankt voor je uitleg, Audiofiel.

Waar zijn spikes (kegelvorm) goedkoop te verkrijgen, om gewoon onder de sub te plaatsen?

MarcoV

ik heb deze thread weer even omhoog gehaald, want ik zit te puzzelen en raak de weg kwijt tussen koppelen en ontkoppelen  ;)

Ik vind dat mijn DVD-speler mechanisch best hoorbaar is bij DVD's die niet helemaal 'lekker draaien'. Die trilling kan (soms hoorbaar) worden doorgegeven aan het rack dat ik gebruik (Solidsteel 6.4 met een met zand gevuld frame). De speler staat op zijn orginele voet.

Nu is dat Solidsteel rack gebaseerd op koppeling. Kan ik nu de speler het beste koppelen of ontkoppelen om die hoorbare trillingen tegen te gaan? En ik wil best wel gaan uittesten, maar aangezien dit soort tweaks best wel (te) prijzig kan zijn, welk materiaal raden jullie aan?

Marco

R

Een hoorbare trilling? Is alles wel in orde met die speler? Is het het loopwerk denk je of de leeskop? Ik vraag me af of alles wel in balans is.

FrankB

Volgens mij is het Solidsteel rack zo ontworpen dat alle trillingen in het rack worden afgevoerd en tot nul worden gereduceerd. Dan zou je de speler moeten koppelen. Maar wat het beste klinkt durf ik niet te zeggen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Citaat van: MarcoV op april 27, 2005, 12:12:22
ik heb deze thread weer even omhoog gehaald, want ik zit te puzzelen en raak de weg kwijt tussen koppelen en ontkoppelen  ;)

Ik vind dat mijn DVD-speler mechanisch best hoorbaar is bij DVD's die niet helemaal 'lekker draaien'. Die trilling kan (soms hoorbaar) worden doorgegeven aan het rack dat ik gebruik (Solidsteel 6.4 met een met zand gevuld frame). De speler staat op zijn orginele voet.

Nu is dat Solidsteel rack gebaseerd op koppeling. Kan ik nu de speler het beste koppelen of ontkoppelen om die hoorbare trillingen tegen te gaan? En ik wil best wel gaan uittesten, maar aangezien dit soort tweaks best wel (te) prijzig kan zijn, welk materiaal raden jullie aan?

Marco

Aangezien de speler zo erg trilt, zou ik hem ontkoppelen van je rack d.m.v. bijv. Vibrapods en wellicht ook verzwaren met een zwaar voorwerp of loodbitumen aan de binnenkant van de kast

MarcoV

Citaat van: Garmt op april 27, 2005, 14:42:21
Aangezien de speler zo erg trilt, zou ik hem ontkoppelen van je rack d.m.v. bijv. Vibrapods en wellicht ook verzwaren met een zwaar voorwerp of loodbitumen aan de binnenkant van de kast

daar zat ik ook een beetje aan te denken, maar de speler zou met 10 kilo toch voldoende zwaar moeten zijn. Misschien dat ik toch eens ga informeren naar een verbetering a la Soundevolution.

@Ruben:  de speler is in orde hoor, de trillingen treden op bij een enkele DVD die blijkbaar niet helemaal stabiel draait; de gevoeligheid van het loopwerk openbaart zich dan. En aangezien het rack weer in een nis staat, krijg ik bij dit soort zaken een soort 'luidsprekereffect'.

Marco

garmtz

Citaat van: MarcoV op april 27, 2005, 17:46:29
daar zat ik ook een beetje aan te denken, maar de speler zou met 10 kilo toch voldoende zwaar moeten zijn. Misschien dat ik toch eens ga informeren naar een verbetering a la Soundevolution.

Als je speler al 10 kilo is ( :o), dan heeft verder verzwaren niet zoveel zin... Ook Soundevolution zal hier weinig aan kunnen verbeteren denk ik. Gewoon op Vibrapods zetten en dan kijken of het wat oplost!

MarcoV

Citaat van: Garmt op april 27, 2005, 17:51:06
Als je speler al 10 kilo is ( :o), dan heeft verder verzwaren niet zoveel zin... Ook Soundevolution zal hier weinig aan kunnen verbeteren denk ik. Gewoon op Vibrapods zetten en dan kijken of het wat oplost!

Dan doe ik dat eerst. En ja, een Primare DVD26 is 10,5 kilo  :)

Marco

Audiofiel

Citaat van: MarcoV op april 27, 2005, 17:59:11
Dan doe ik dat eerst. En ja, een Primare DVD26 is 10,5 kilo  :)

Los van gewicht doet loodbitumen wel meer hoor!
Voordelen zijn ook: tegengaan van oppervlaktetrillingen en magnetische afscherming. Probeer het maar eens met een plaatje tegen de onderkant van de bovenplaat aan.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

MarcoV

Tja, daar zit ook weer wat in. Ik heb sinds ik de DVD26 heb altijd het gevoel gehad dat er meer uit te halen moet zijn. Toch maar eens gaan informeren dan  ;)

Marco

jan-rotterdam

Hier wat interessant leesvoer over "mechanical grounding" van apparatuur:

CiteerThe Goldmund Technologies : Mechanical Grounding

Since the Goldmund T3 tonearm and the Goldmund Reference turntable, all Goldmund products have been studied with extreme care for their mechanical parameters. Even the Mimesis line of amps and preamps are mechanically built using the same principle : The Goldmund Mechanical Grounding principle.

Developed by the Goldmund research engineers by analogy with the electrical grounding laws, this technology aims to a perfect suppression of spurious mechanical resonance in audio components by connecting rigidly their structure to the mechanical perfect ground, the earth. As for the electrical grounding experiences have proved that only earth can sufficiently absorb vibration potential to secure the vibration level to zero.

An Interesting Experience

To easily explain the principle of the Mechanical Grounding, Goldmund usually uses the example of the electrical razor. Lets remind you briefly this example :

When you hold an electrical razor, you perfectly feel the vibration of the unit. If you want to cancel those vibrations, you may try to damp it by applying soft, absorbing material around the razor. But wrapped in rubber or soft towels, the razor still vibrates, even if you do not feel it as strongly : the damping isolate the vibration, it doesn't suppress it. Now, if you gently press the razor on the side of your tub, and the tub is strongly sealed t the building, attached itself to earth, the vibration will be greatly attenuated, like "evacuated" to earth by the rigid connection you established.

An Electrical Analogy

This phenomenon is absolutely analog to the electrical grounding. When potential of an electrical component is floating, the noise, hum and DC offset is not stable. The chassis "vibrate" in potential. By coupling the chassis to earth, you stabilize its potential. The more the wire to connect earth to chassis is thick (rigid), the better the grounding.

When the chassis is so grounded, any potential generated inside the unit, being relative to ground, is fixed, and the signals are much cleaner. In a similar way, small mechanical movements (like cartridge following the groove) are much cleaner in a mechanically grounded component. Drivers in a speaker do not loose part of their energy to make the enclosure vibrate, they have an "absolute fixed reference" and can provide much higher dynamics.

An Optical Analogy

To properly evacuate vibrations, the connection between the various elements of the mechanical structure must have certain properties. Vibrations can be "reflected" from one material to the other if some specific characteristics of the materials are not respected.

The optical analogy with light transmission in an optical system produce very interesting similarities :

When the lights travels from the air into a piece of glass, a part of the light is reflected. Between two pieces of glass, the proportion of reflection depends of the surface and of the optical characteristics of the two type of glass. If the surface is finely polished and the two pieces are made of the same kind of glass (same refraction factor), the reflection is minimum. The light travels better from slow material (high refraction, slower propagation speed of the light) to fast material (low refraction).

In mechanics, vibrations also can be reflected and not transmitted depending of the surface and kind of material. Instead of refraction factor, mechanical engineer are talking about mechanical impedance. As for optics, a vibration is easily transmitted from a slow material (soft, with slow propagation speed), to a fast material (hard, fast propagation speed). The Goldmund cone material has been designed using this analogy, including the selection of its angle (the "limit refraction angle" in optics).

The Coloration in Audio Components

Intensive study of several kind of audio components by the Goldmund engineers have proved that most of the audio sonic coloration's are due to mechanical vibrations.

If this effect is quite evident for components like speakers or cartridges, the recent research made by Goldmund on electronics mechanical vibrations is less known.

As for a speaker enclosure that "vibrates", generating frequency emphasis by re-emission, and transient blurring by energy absorption, mechanical part of an electronic circuit, including the components themselves, can vibrate and generate, usually by microphonic effect, spurious signal and coloration.

The effect is very audible in electronic tubes. When the metallic parts vibrate (and they do when the voltage applied is modulated by the signal), the resonance of the electrodes themselves becomes audible, increasing decay time of the signal (the nice "spatial effect" of tubes), and coloring the signal in some frequency bands depending of the mechanical construction of the tube (difference between a "good" and a "bad" tube).

The effect has also be detected in the past years in capacitors. The so-called "sonic fingerprint" of capacitors is mostly due to internal vibrations generated inside the capacitors between foils. The stronger the mechanical assembly is (film and foil Vs electrolytic), and the more "euphonic" the material resonance is (polystyrene Vs polycarbonate), the "better" is the capacitor for audiophiles. Thicker dielectric (high voltage) sounds better than finer. Solid aluminum electrolytic are used rather than liquid vibrating electrolytic, etc..

In an amplifier, the output transistors also generate high level of vibrations and the Goldmund amps have started to isolate mechanically those from the input circuitry which can capture the vibrations by the microphonic effect of input transistors.

Mechanical grounding in speakers and turntables can also be improved by a more careful application of the same principles.

A Good Mechanical Grounding Design

Even if most of the technology developed by Goldmund to mechanically ground its line of products are patented, the general principles to apply to get a good coupling with earth are well known, and used in some other industry like in the big machine tools construction (a very important industry in Switzerland).

Again, they can be very easily deducted from the electrical and optical analogies.

First the mechanical coupling between the component and earth must be very rigid (thick wire), otherwise the coupling material itself can resonate and act as a filter (undamped cones). It will also transfer less energy (fine wire)(aluminum cones) and the vibration evacuation won't be perfect.

More, the vibration do travel better from slower material to faster material as we have seen. Proper selection of materials going from the slower to the faster insure perfect evacuation and some limitation of vibration "re-entry" in the component. This effect has been called by Goldmund the "Mechanical Diode" effect. As seen in the optical analogy, the angles of the different mechanical parts attached together have some effect on this capability of directionality. It is interesting to notice that the cone is the shape used to represent a diode in electronics...

Conical feet, mechanical diodes, strong and heavy materials for the chassis and evacuation pods, damping of the materials where the vibrations are transmitted are obvious in the Goldmund products. The Goldmund Cone is a perfect example where most of the above principles have been applied in a way which is very easy to understand.

Only heavy components, built without the necessary technological knowledge cannot succeed in making a good mechanical grounding. The audio world is full of examples of designs where only a small correction could dramatically improve the sound.

The Sonic Effect of Mechanical Grounding

The two significant effect of a good Mechanical Grounding on sound are :

Better dynamics.
Lower coloration.

We have explained above that the Mechanical Grounding of any component is stabilizing its energy level relative to earth. Mechanically grounded speaker will use all the energy to move the cones in relation to the building (i.e. the listener). All available energy will be transformed in acoustical energy. Dynamics will be much improved. Same effect can be expected from as good Mechanical Grounding design of an amplifier. Less internal resonance will produce a cleaner signal with a much more dynamic impact of the transients.

The lower coloration is less easy to detect for an inexperienced listener, but it can be the most important benefit of a good Mechanical Grounding design. Lower coloration is what makes a component transparent and detailed. It also allows a better distinction of subtle nuances and is also the key to a good spatial phase accuracy.

Considering the level of improvement Goldmund has been able to achieve by only implementing Mechanical Grounding in its components, it should be no further doubt that components not built taking it into account cannot be sonically accurate.

Bibliography :

Daniel J Inman : Engineering Vibration
James F.Doyle : Wave Propagation in structures

Bron: http://www.goldmund.com/technology/mechanicalgrounding/

Groeten Jan

astrobart

Citaat van: jowi op januari 31, 2005, 11:41:47
Een setje velgen/banden heeft wel degelijk invloed op de wegligging, het maakt namelijk functioneel deel uit van de keten van aandrijving en besturing van de auto. Een rack maakt geen deel uit van de functionaliteit van de versterker. Denk er maar eens aan; als dat wel zo zou zijn, waarom zijn de hifi-kenners onder ons dan nooit bezig om de behuizing van hun versterkers aan te passen ? Want dat MOET dan ook ontzettend veel invloed hebben. En wat te denken van de samenstelling van de lucht ? zuurstofgehalte etc ? Of luchtvochtigheid ? Dat heeft ongetwijfeld invloed op het door de luidsprekers gegenereerde GELUID maar niet op de VERSTERKING. Alleen bij mechanisch bewegende componenten zoals cd spelers en draaitafels en luidsprekers heeft een rack (en aanpassing van behuzingen) wellicht zin, maar bij versterkers en kabels.... no way.

Om in de auto-analogie te blijven, een auto met een mooie dure antenne of het dak en een fraaie verguld uitlaatsierstuk rijdt echt niet beter. Het ziet er alleen fraaier uit. Een BMW met leren bekleding zit wel lekkerder dan 1 zonder, maar rijdt rij-technisch gesproken echt niet beter...

Nou kom maar op jongens! Hit me! ;D

Oja het is wel een erg mooi rack, zeker weten!

ahum... ;D

astrobart

oh nee ik lees het niet goed :het rack heeft geen invloed op de kabel schrijf je, srry :P

jowi

Citaat van: astrobart op mei 19, 2005, 23:54:22
oh nee ik lees het niet goed :het rack heeft geen invloed op de kabel schrijf je, srry :P
Je wilt te graag denk ik ::)

astrobart

reMC

Ik kijk regelmatig op de site van DHTrob maar ik zag daar vandaag pas voor het eerst dit rack:

:o Wat een juweeltje zeg! Gemaakt door Musical Affairs met natuurlijk het oog op 'geluidskwaliteit'. Je ziet twee grote bakken met daarin per bak drie planken. De poten zijn gemaakt van Padoek. Je ziet dat de planken in de bakken los van elkaar staan en ze zijn van de bodem ontkoppelt met stukken natuurrubber.

Ik wil eigenlijk een iets lager rack (zodat hij tussen mijn speakers in kan staan, zonder dat het echt in de weg zit voor het geluidsbeeld) Ik zit er dus over te denken om eens te informeren naar de prijs van een dergelijk rack, maar dan lager en met maar één bak...

patrick_vdb

Hi Remko,

Citaat van: reMC op januari 29, 2006, 17:10:03
Ik kijk regelmatig op de site van DHTrob maar ik zag daar vandaag pas voor het eerst dit rack:

Dan kom je waarschijnlijk nooit verder dan de eerste pagina, want dat audiomeubel staat er toch al een hele tijd op hoor ;D

Als je voor een bak gaat dan kunnen de poten heel erg kort gemaakt worden waardoor de bak als het ware vlak boven de grond 'zweefd', lager is haast niet meer mogelijk.

mvrg

Patrick

FrankB

Citaat van: reMC op januari 29, 2006, 17:10:03
Ik wil eigenlijk een iets lager rack (zodat hij tussen mijn speakers in kan staan, zonder dat het echt in de weg zit voor het geluidsbeeld) Ik zit er dus over te denken om eens te informeren naar de prijs van een dergelijk rack, maar dan lager en met maar één bak...

Laat mij de prijs dan ook weten, ben er wel nieuwsgierig naar. En lager is mooier natuurlijk  8)

reMC

Citaat van: patrick_vdb op januari 29, 2006, 17:41:19
Als je voor een bak gaat dan kunnen de poten heel erg kort gemaakt worden waardoor de bak als het ware vlak boven de grond 'zweefd', lager is haast niet meer mogelijk.

Yep, dat is inderdaad het idee! Ik ben erg benieuwd wat ik dan nog in de geluidsweergave merk van dat rack met de apparatuur erop...

Citaat van: FrenkB op januari 29, 2006, 17:44:42
Laat mij de prijs dan ook weten, ben er wel nieuwsgierig naar.

Komt goed!

reMC

Onderstaand rack kost €290, afgewerkt met was.

Meerprijzen:
- 2 maal blanke lak ipv was: €60
- Beitsen in een kleur en daarna lakken ipv was: €100

De planken in het rack bestaan uit vier lagen Spruce multiplex met als afwerking Sitca Spruce. De rand om de bak wordt gemaakt van Oregon Pine en de poten zijn van Padoek.

Met dank aan Ruben voor de mooie 3D tekening, de kleuren zijn natuurlijk zoals op de foto een paar posts hier boven, te zien is. Op het andere plaatje zijn de afmetingen te zien, daar gelden de prijzen voor!

FrankB

Thanks voor de info reMC!

Het enige dat ik me nu nog af vraag is ... wie is Fenny? ;D

reMC

Citaat van: FrenkB op februari  5, 2006, 19:35:02
Thanks voor de info reMC!

Het enige dat ik me nu nog af vraag is ... wie is Fenny? ;D

;D

Ik zie nog iets tussen de geopende programma's staan, dat nooit in mijn voordeel kan werken hier >:D