commentaar gezocht bij samenstellen set

Gestart door ...dune..., januari 27, 2005, 19:13:40

Vorige topic - Volgende topic

...dune...

Ik ben op zoek naar een surround receiver, op termijn een bijpassende DVD-recorder (jawel  ::)) en een goede 5.1 speakerset.

Nu heb ik vergeleken met een aantal forumleden hier gewoon géén verstand van dit soort zaken, dus kan ik wel wat hulp gebruiken.

Wat mag het kosten ?  Ik dacht aan ongeveer 2000 euro voor de speakers en 1200 euro voor de rest (receiver+dvdrec), maar in ieder geval niet meer.

Wij houden ervan om een leuke film te kijken waarbij we goed surround geluid hebben, maar we zijn geen cracks, dus projectie en superdeluxe surround systemen zijn aan ons niet besteed. Daar hebben we gewoon het geld niet voor over. Maar we willen wel duidelijk beter dan het setjes-spul van een paar honder euro bij de discounter.

Daarnaast willen we ook op een hele behoorlijke manier stereo muziek kunnen luisteren. Ook hier geldt weer hetzelfde. Zeker niet de standaard categorie Aiwa/Sony en het andere spul van Electroworld, maar ook geen serieus high-end spul.

Nu ben ik vandaag gaan luisteren naar speakers bij Staffhorst. Hierbij vielen 2 speakers op: de Kef Q7 en de Dali Suite 2.8. Ongeveer zelfde prijsklasse (500 euro). Omdat ik de Dali nogal 'hol' vond klinken, bleef de Q7 het meest positief hangen. BW / Mission (types onbekend) / Q5 en Quad22L vielen mij nogal tegen.

Op grond van mijn budget had ik het volgende in gedachten:
2x Q7  (zuil)
2x Q1
1x Q9c
dit kost mij ong 1900 euro

Daarnaast kan ik ook kiezen voor:
2x XQ1 (op voet)
2x Q1
1x Q9c
totaal ongeveer 1700 euro

De XQ1's kon ik bij Staffhorst-Electronics echter niet beluisteren en moet nog zoeken naar een dealer (omg Utrecht) die ze wel heeft staan.

Vraag: Vormt het voor de weergave straks een probleem als ik dus de XQ-serie met de Q-serie combineer ? Wie kan daar wat over zeggen ?

Ik wil de speakers gaan combineren met een Denon 2105 of 2805 welke beiden zeer goed getest zijn in diverse bladen.

Dit was voor mij een globale oriëntatie.

Zijn er mensen die op basis van dit budget en mijn configuratie nog opmerkingen of tips hebben ?

Ook ben ik (voordat ik ga luisteren) erg benieuwd naar ervaringen met de XQ1 als frontspeaker --> zijn deze 'groot' genoeg voor goede stereo weergave of kan ik dan toch beter voor de Q7 kiezen ?

Een hoop vragen van een leek, dus ik ben erg benieuwd naar jullie opmerkingen

Groet,

arjan

Mark S

Ik zou in jouw geval voor de Q7/Q1/Q9c optie gaan:
De QX en Q serie verschillen onderling van klankkleur. Rondom dezelfde type drivers gebruiken heeft de voorkeur voor een homogene surround weergave.
De QX1 is een mooie speaker, maar met deze speaker zul je aardig wat missen in de laagweergave. Dit zowel met muziek als films, zeker omdat je kennelijk ook (nog) geen subwoofer wilt. Ook om die reden lijkt me de Q7 als front een betere keus.

Ik weet niet hoe groot de ruimte is waar de set komt te staan, maar de Q7's hebben wel een beetje de ruimte nodig. In een te kleine ruimte kan het laag teveel gaan overheersen. Anderszijds is dit een beetje tegen te gaan door gebruik te maken van de meegeleverde "foam-plugs" die in de reflexpoort geplaatst kunnen worden.

Ik denk wel dat de Denon 2105 te licht is voor de Q7. Deze jongen kan wel wat stroom en power gebruiken. Overigens, een goede test van een component is geen garantie voor een goede match met een andere component. Op welke versterker heb je de speakers kunnen beluisteren?

Jouw mening omtrent de Q5 kan ik onderschrijven. Het is een zeer populaire en veelverkochte speaker. Ik vond hem zelf vrij "tam" klinken. De Q7 vond ik ook een stuk beter.
(Wat jouw indruk van de Quads 22L's betreft: wat beviel jou niet? Toch ook een erg mooie speaker, en keurig afgewerkt met echt houtfineer. De klank moet je natuurlijk wel aanstaan...)

aMUSEd

Luister, als je de mogelijkheid hebt, ook eens naar de Epos M15 luidsprekers (650 euro per stuk).
Ik vond het eigelijk een schande om te horen met welke afstand de Epos gelijk geprijse speakers van merken als B&W, Kef, Mordant short achter zich liet. (De speakers werden aangestuurd door arcam/nordost combi)

Als je naast surround ook stereoprestaties belangrijk vind zou je eens kunnen luisteren naar nad en arcam receivers ipv Denon.

Succes!

Mark S

Zoals hij zijn budget nu heeft verdeeld (receiver en dvd-recorder) is een Arcam denk ik te hoog gegrepen.

...dune...

Hi Mark,

Bedankt voor jouw opmerkingen. Wat die klankkleur XQ en Q serie betreft, daar was ik al een beetje 'bang' voor (vandaar de vraag), dus is dat bevestigd en van de baan.

De ruimte waar het spul komt te staan is 5x9 meter, maar er is een hap uit, daarbinnen zit nl nog een hal van ong 2x3 meter. Het gedeelte in de kamer waar de installatie komt te staan is globaal 5x5 meter met een volledig open verbinding (zelfde ruimte) naar nog 3x4 meter.

Dat de Q7 wat ruimte nodig heeft, had ik idd al gelezen, ik voel niet zoveel voor het dichtstoppen van poorten (waar betaal ik anders zoveel voor?) dus ik zal kijken of ik dit creatief kan oplossen door goede plaatsing zonder dat mijn vriendin door het plafond schiet ;)

Ik twijfelde ook al over de geschiktheid van de 2105 voor de Q7's, dus dat lijkt mij dan duidelijk: 2805 will it be.

@aMUSEd:
Arcam heb ik vaker voorbij horen komen, maar kom ik dan niet in een aanzienlijk duurder segment terecht ?  Het kan nl altijd beter, maar dit is al een beter-dan-gemiddelde set en veel luxer zou voor ons gebruik overkill zijn. Idem voor de speakers.

Als je mijn budget van 3200 euro anders kan indelen, hou ik mij zeker aanbevolen voor ideeën hoor !

Omdat er veel mensen zijn met verschillende meningen hoor ik ook graag wat anderen hiervan vinden !

Mark S

Citaat van: ...dune... op januari 27, 2005, 19:47:52
Hi Mark,

Bedankt voor jouw opmerkingen. Wat die klankkleur XQ en Q serie betreft, daar was ik al een beetje 'bang' voor (vandaar de vraag), dus is dat bevestigd en van de baan.

In eerste en laatste instantie wel altijd op je eigen oortjes blijven vertrouwen he?
Tips en adviezen zijn handig als richtlijn, meer niet. Je hebt ze immers zelf nog niet beluisterd. Al zijn er vele gelovigen hier, niemand zal je "Het Woord" willen verkondigen.  ;D

Citeer
De ruimte waar het spul komt te staan is 5x9 meter, maar er is een hap uit, daarbinnen zit nl nog een hal van ong 2x3 meter. Het gedeelte in de kamer waar de installatie komt te staan is globaal 5x5 meter met een volledig open verbinding (zelfde ruimte) naar nog 3x4 meter.

Lijkt me groot zat. Het is i.i.g. niet de typische studenkamer van 3.5x3.5 meter, ik noem maar wat...

Citeer
Dat de Q7 wat ruimte nodig heeft, had ik idd al gelezen, ik voel niet zoveel voor het dichtstoppen van poorten (waar betaal ik anders zoveel voor?) dus ik zal kijken of ik dit creatief kan oplossen door goede plaatsing zonder dat mijn vriendin door het plafond schiet ;)
Je betaalt ook voor die foam plugs ;D. En het is niet zo dat deze verschrikkelijk veel dempen. Als je ze daarnaast minimaal een halve meter van de achterwand kunt zetten kom je al aardig in de richting.
Doordat de reflexpoort aan de achterzijde zit is plaatsing gewoon iets lastiger.

R

Is modulair opbouwen geen optie? Waarom koop je niet alles in stappen. Dan is een AVR 300 arcam misschien wel mogelijk. Je wilt wel per sé surround? Je kan ook beginnen in stereo bijvoorbeeld. Of het daarbij laten :D
Als je maar zelf en genoeg luistert, dan maak je meestal wel de goede keuze.

...dune...

Mark, je hebt gelijk hoor, daarom zal ik altijd éérst goed gaan luisteren voordat ik iets definitief koop, maar 2 speaker-lijnen zo combineren leek me al wat twijfelachtig en ook die basweergave met zo'n klein boxje is toch 'anders' denk ik.

@ Ruben:
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht en dit is budget wat zeg maar hier en daar 'in de marge' overblijft. We doen liever alles in één keer 'goed' (wat per audio-fiel gradatie natuurlijk een geheel andere betekenis heeft haha  ;)). Vandaar één aankoop met dit budget, maar nogmaals, als iemand met dit budget andere/betere mogelijkheden ziet, ga ik die zeker eens beluisteren !

Mark S

Citaat van: ...dune... op januari 27, 2005, 20:02:18
Mark, je hebt gelijk hoor, daarom zal ik altijd éérst goed gaan luisteren voordat ik iets definitief koop, maar 2 speaker-lijnen zo combineren leek me al wat twijfelachtig en ook die basweergave met zo'n klein boxje is toch 'anders' denk ik.

@ Ruben:
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht en dit is budget wat zeg maar hier en daar 'in de marge' overblijft. We doen liever alles in één keer 'goed' (wat per audio-fiel gradatie natuurlijk een geheel andere betekenis heeft haha  ;)). Vandaar één aankoop met dit budget, maar nogmaals, als iemand met dit budget andere/betere mogelijkheden ziet, ga ik die zeker eens beluisteren !

Ruben heeft op zich wel een punt. Met jouw budget kun je vele combi's overwegen. Het is maar wat je als prioriteit stelt. Stereo of surround.  Maar ik proefde wel in jouw eerste post min of meer een "instant happiness" en een "in-1-keer-klaar" voorkeur... 3000 euro blijft veel geld.
De NAD optie is wel een goede wat betreft de stereo-weergave t.o.v. de Denon.

R

Oke, voor in de hoed dan.
Arcam AVR 250 €1600
B&W VM1 AS 1set €1299 / of setje uit de 600 serie. rondom 601 of 602 voor of zo.
en wat kabels...

aMUSEd

Citaat van: Mark S op januari 27, 2005, 19:55:53
In eerste en laatste instantie wel altijd op je eigen oortjes blijven vertrouwen he?
Tips en adviezen zijn handig als richtlijn, meer niet. Je hebt ze immers zelf nog niet beluisterd. Al zijn er vele gelovigen hier, niemand zal je "Het Woord" willen verkondigen.  ;D

Dit is nog eens goed advies!

Misschien is dit iets?
Versterker: NAD 74x/75x/76x (x=1,2 of 3) of cambridge audio 540R (300-1000 euro)
Bron: Philips dvd963sa/DVP900SA/dvd763sa (100-400 euro)
Front: Epos M15 (1300 euro)
Rear/center: Kef eitjes (700 euro)
En een paar kabeltjes natuurlijk.

Raphie

Ik heb de Q serie gehad (Q7 front, Q9c en Q1 rear) heb nu de XQ serie XQ5 front, XQ3 rear en XQ2c center.
Je zal OF helemaal Q moeten gaan of helemaal XQ, voor DVD film kan je nog eventueel mixen, maar multichannel muziek is echt een groot verschil. voor de frontstage zou ik wanneer je XQ wilt sowieso minimaal de XQ3 nemen, hebt dan exact dezelfde speaker en SPL als de XQ2c center.

Het objectieve verschil tussen XQ en Q? strakkere bas, beter slaglaag en meer microdetail in hoog. Dit los van de afwerking die vele malen beter is (geen fineer) en stijvere kast
JBL PRX Power!

...dune...

Ik ben toch bang dat een setje met de (inderdaad een stuk mooiere) XQ-serie er voor mij niet inzit. De budget-grens die ik niet wìl overschrijden  ^-^. Ik merk wel dat jullie niet zo enthousiast zijn over Denon ? Ik las uit tests (o.a. What-HiFi) dat deze in zijn segment bijzonder goed presteerde, zowel in surround als stereo. Bij mij wegen beiden even zwaar. Ik wil idd wel in één keer klaar zijn. I mean... voor die 3200 euro (goede 7000 gulden) moet je toch een aansprekende configuratie kunnen samenstellen ? Kabels worden overigens door mij apart meebegroot (ong 10% van het budget).

Epos heb ik nog niet kunnen luisteren, één voor op m'n lijstje, maar wel combineren met de KEF eitjes ? Ik las ook (ergens) dat die eitjes qua geluidskwaliteit behoorlijke beperkingen hadden. Doe ik dan niet teveel concessie aan de surroundkwaliteiten van de set ?

Moet ik bij deze alternatieven nog serieus rekening houden met een sub of is dat in eerste instantie niet nodig ?  Dat is nl het enige onderdeel wat ik eventueel later wil bijkopen. Hangt af van de intensiteit van de effecten bij surround in de basisopstelling. Stel je voor dat ik voor de KEF Q-serie zou gaan (hypothetisch) is het dan aan te raden om ook de KEF sub (bijv PSW2500) te nemen of kan ik beter kiezen voor een ander merk ? Zo ja, wat is een goede (en financieel bij de rest passende) keuze ?

Ik ga de hierboven geboden alternatieven morgen eens nader bekijken !

Bedankt zover, aanvullingen nog steeds van harte welkom !

arjan

...dune...

Vergeten te beantwoorden:

De Quad's vond ik erg 'weggefilterd' klinken. Veel van het middengebied leek weg te vallen en ik miste een hoop detail (treble?). Ik kon bij het luisteren nl zeer snel doorschakelen van speakerset naar speakerset en daardoor goed vergelijken. Vergeleken met de Quad's deden de KEF's inderdaad uiterlijk behoorlijk wat goedkoper aan, maar ik moet eerlijk zeggen dat uiterlijk mijn allerlaatste prioriteit heeft zolang het kwalitatief verder goed geconstrueerd is. De Dali Suite 2.8 vond ik erg 'hol' klinken met teveel bas (alles op de versterker stond op 0) en volume. Dit deed daardoor nogal kunstmatig aan. Het geluid speelde meer 'in' dan rondom de speaker. De Q7 klonk op dat gebied juist weer subliem, helder, ruimtelijk en solide. De Q5 was blikkerig en de B&W's (type onbekend, maar rond de 499euro) klinken behoorlijk 'ielig', ook met een hoger volume vanuit de versterker.

Even mijn korte evaluatie van een paar speakers die ik vandaag in anderhalf uur heb beluisterd.

Zoals gezegd ga ik zeker de andere opties die mij door jullie geboden worden nog beluisteren de komende tijd.

Greetz

arjan

Mark S

Citaat van: ...dune... op januari 28, 2005, 00:52:18
Moet ik bij deze alternatieven nog serieus rekening houden met een sub of is dat in eerste instantie niet nodig ?  Dat is nl het enige onderdeel wat ik eventueel later wil bijkopen.
Hangt af van de intensiteit van de effecten bij surround in de basisopstelling. Stel je voor dat ik voor de KEF Q-serie zou gaan (hypothetisch) is het dan aan te raden om ook de KEF sub (bijv PSW2500) te nemen of kan ik beter kiezen voor een ander merk ? Zo ja, wat is een goede (en financieel bij de rest passende) keuze ?
Reken op een slordige 500/600 euro voor een nette sub van bijv SVS, Rocket, REL, MJ Acoustics.
Bij een sub heb je meer vrijheid bij het mixen van merken. Je bent daarmee niet aan KEF gebonden.
(Liever niet zelfs).
Als je bereid bent een sub later bij te kopen dan zou ik er zeker even mee wachten.
Maar....
Je kunt ook kiezen voor de Q1 als fronts. Het prijsverschil tussen de Q1 t.o.v de Q7/QX1 kun je dan voor de sub inzetten. Maar reken dan wel weer een bedrag voor extra speakerstands voor de Q1's.

Keuzes..keuzes..om gek van te worden ;)

AcornAtom

Ik zou eens verder kijken dan KEF  kwa luidsprekerkeuze , kijk bijvoorbeeld eens naar een set Totem dreamcatchers.Ben je onder de 2000 euro klaar (in ieder geval heb ik de set voor dergelijke prijzen al aangeboden zien worden). Het ziet er klein uit maar speelt absoluut de KEF's onder tafel kwa dynamiek en muzikaliteit ( naar mijn mening natuurlijk ;) ) Dit klinkt in combinatie met de door jouw genoemde Denon al erg fijn , en met betere versterking is er zelfs nog meer uit te halen ! Lees deze review maar eens : http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1515
Ik durf te garanderen dat je verbaast zult zijn over de kwaliteit van deze speakers (en ook nog eens een hoge WAF door het formaat  8) )
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

...dune...

@ Mark:
Ik lees over de REL subs er wisselende berichten (ook op dit forum). Ze zijn lastig goed in te stellen en te integreren in de installatie bijvoorbeeld. Ook werd herhaaldelijk aangegeven dat men het idee heeft dat deze sub niet goed werkte. Dit lag dan aan de instellingen in de winkel en nog een aantal x-factoren. Dat vond ik niet echt hoopgevend. Ik heb best verstand van een hoop andere zaken, maar op high-end audio gebied ben ik een leek, het moet dus een redelijk plug-and-play gehalte hebben (uiteraard moet zo'n surroundset wel ingesteld worden, maar daarvoor levert Denon dus zo'n handig microfoontje).

Wat betreft die Totems en eventueel Q1's als front loop ik eigenlijk tegen hetzelfde 'probleem' aan. Ik lees ook in de (meerdere) Totem review(s) dat ze enorm goede prestaties leveren...
Citeerhet formaat van de speaker in ogenschouw nemend

In dat opzicht plaats ik nl dan net zo lief zuilspeakers aangezien ik die ondanks de lagere Wife Approval Factor ( ;D) toch min of meer heb kunnen doordrukken haha...  >:D  Ik krijg de indruk dat ik met zuilspeakers als fronts in ieder geval op stereogebied een meer hoogwaardige weergave kan bereiken dan met even dure kleine speakers en vooral zònder sub. De subwoofer wil ik puur reserveren voor surround/film. De kwalitatieve beschrijving van die Totems (waar de reviewer duidelijk enthousiast over was) spraken mij wel aan, maar als ik bij Totem zou vinden wat ik zoek (zuilspeaker met klank die mij aanstaat) dan weet ik vrijwel zeker toch in een duurder segment terecht te komen.

Ik zie de subs van SVS regelmatig voorbijkomen in de threats, zijn alle subs in die lijn goed ? M.a.w. kan ik gewoon mijn prijs kiezen en heb ik daarvoor een goede subwoofer ?

R

Je zult niet in staat zijn om met dat budget aan al je wensen te voldoen. Of je moet bij een merk als mordaunt short uitkomen. Niets mis mee, op zich. 3200 is gewoon heel krap voor compleet surround en stereo via full range front speakers. Mijn mening he.. :D

Vincent

Hi

Nog een willekeurige set..

marantz SR7500/DV4500

En een tannoy DC serie DC2/DCC/DC1

Zeer muziekaal en ook op surround staat deze set zijn mannetje. En dit
moet makkelijk te krijgen zijn in jou budget...

Maar denk dat dit een goed alternatief zal zijn op de Kef set.

Grtz

Vincent

...dune...

Citaat van: Ruben op januari 28, 2005, 12:14:22
Je zult niet in staat zijn om met dat budget aan al je wensen te voldoen. Of je moet bij een merk als mordaunt short uitkomen. Niets mis mee, op zich. 3200 is gewoon heel krap voor compleet surround en stereo via full range front speakers. Mijn mening he.. :D

Ik ben het niet met je eens, maar ik snap wel heel goed wat je bedoelt. Ik ben bijvoorbeeld redelijk thuis in computerhardware en merkte dat ik bij het geven van advies aan anderen ook gauw de neiging had om eerder nòg iets betere componenten uit te zoeken ten koste van het budget dan puur te kijken wat in die situaties nodig was. Voor mij waren dat echte must-have's, maar voor die anderen met heel andere (en beperktere) wensen dan ik was het absoluut niet nodig.  ;)

Grappige is dat ik hier, op een forum van echte cracks op dit gebied, aan de andere kant van die lijn sta en het enthousiasme dus af en toe iets moet temperen  ;D

Maar dat neemt nogmaals niet weg dat ik alle inbreng ontzettend waardeer en ook meeneem in mijn overwegingen bij het luisteren naar en de aankoop van een set.

@vincent: ik ga het bekijken!

el-jorge

Ik denk ook zoals vincent al aangeeft dat je nog even bij Marantz moet kijken, die presteren toch naast HT ook goed in stereo.
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

Stefan S.

Yup, Marantz met de tannoy DC2 klinkt heel lekker  :D

...dune...

Ik zou heel graag de twee hoofdcomponenten van de set van hetzelfde merk houden. Dus vraag ik mij af of Marantz bijv ook met een dvd-recorder op de markt zal komen. Denon is nl wat dat betreft iets meer mainstream en hoewel die recorder er nu nog niet is, ben ik er vrij zeker van dat het niet al te lang meer zal duren. Hoe zouden jullie dit oplossen ? Ik begrijp dat apparatuur in dezelfde stijl voor de echte audiofiel totaal niet relevant is en dat het puur gaat om de prestaties ervan, maar ja... ik vind het zelf net even beter staan en WAF he ?!

Vincent

Hi

Wat betreft DVD recorders van deze merken. Marantz heeft al verschillende
dingen op de Amerikaanse markt wat betreft Jukeboxen (hard disc) en cd
branders dus zal eerder op de markt komen met een DVD brander denk ik (hoewel
daar tot nu toe totaal geen plannen voor zijn)  Denon daarentgen bevindt zich totaal
niet op deze markt en ik denk dat de kans vrij klein is dat er een DVD recorder
van dit merk zal uitkomen .. (bij beiden acht ik de kans vrij klein)

Grtz

Vincent

...dune...

Da's weer balen, want ik voel meer voor Denon of Marantz dan bijv Yamaha (die dus wel zo'n recorder heeft). Nou ja, ik heb geen haast (is voor nieuwbouwhuis) dus ik blijf kijken en orienteren.

De Tannoy Sensys DC serie zoals hierboven genoemd kost mij straks al ruim 2400 euro en hoewel de berichten wisselend zijn (schel geluid) ben ik toch wel benieuwd hoe ze klinken. Die 400 euro extra moeten wel gerechtvaardigd worden. Welke Marantz receiver zouden jullie er gezien mijn budget (dus ook nog dvd-recorder) bij nemen ?

Omdat ik de Tannoys nog niet heb gehoord icm een Denon (waarmee ik de KEF's heb beluisterd) wil ik ze eigenlijk eens naast elkaar zetten met zowel een marantz als de Denon 2805.

Weet iemand een zaak die deze merken heeft (liefst midden van het land)  ??