Computer fout , URGENT

Gestart door wolsinkpower, juli 6, 2002, 22:15:33

Vorige topic - Volgende topic

wolsinkpower

Ik post dit namens mijn vader en mijzelf  in het geval jullie het mailtje niet lezen:

"

Bij opstarten van onze computer kregen wij geen scherm, na verscheidene keren opnieuw opstarten kregen wij weer beeld maar wij kregen te zien dat er nu een 366E (e?) Mhz processor in zat ipv een 733 Mhz en we kregen  de volgende foutmelding:
Cmos, wilt u doorgaan , druk F1. Wij drukten op F1 en hij ging allerlei setup procedures uitvoeren en vervolgens kwamen wij op het bureablad, toen wij naar Verkenner gingen zagen wij dat de secondary harde schijf niet meer herkent werd en we alleen nog maar de primary harde schijf tot onze beschikking hadden. Verder is het al langer zo dat bij officieel afsluiten hij niet volledig afsluit en de stroomschakelaar omgezet moet worden en als je hem dan opstart dan die eerst weer zegt "computer is niet correct afgesloten" en gaat alles nachecken.

Om zekerheid te hebben dat alles verder goed gaat willen wij de computer dinsdag morgen zo vroeg mogelijk brengen voor een Spoed/Turbo/Urgente Totale Controle van de gehele computer (dus moederbord en alles).

Reden hiervoor is dat wij vrijdag morgen vroeg weggaan op vakantie gedurende 3 weken en op de secondary harde schijf staan gegevens die wij voor de vakantie nodig hebben. Verder is onze oudste zoon thuis die nog studeert en tentamens moet doen en zijn gegevens staan ook op de secondary harde schijf. Verder heeft hij deze computer in onze vakantie tijd ook nodig voor zijn studie.

U kunt mij telefonisch bereiken op ---------in het geval er vervangingen plaats moeten vinden. Als het enigszinds mogelijk is willen wij de computer zo snel mogelijk terug. Het liefst dinsdag eind van de middag of woensdag morgen.

Vertrouwend op uw mederwerking,
Derk Jan Wolsink
"

Greetz
Robert
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Bart_M

Het lijkt erop dat de bios-defaults zijn ingesteld.
Je kan bij het opstarten van de computer naar de bios gaan, en daar de andere harddisk weer op auto-detect zetten.
Misschien kan je hem dan weer benaderen in Windows.

Succes en grtn,
Bart

wolsinkpower

sorry ben beetje newbie hier in (:() maar hoe kom ik bios? via F9 of F8 toch? enne wat is de password dan (ik herinner me een keer de bios met pass protection ofzo)

Greetz
Robert
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Bart_M

De toets die je moet indrukken om de bios in te komen wordt vaak op het scherm afgebeeld bij het opstarten.
Dit kan de delete toets zijn of F2 bijvoorbeeld.
Wat voor een pc is het?
Toch geen Compaq he?

Grtn,
Bart

Bart_M

En met een beetje mazzel is het eventuele bios-password ook gewist.  ;)
Het kan ook zijn dat de batterij van de bios leeg is.
Dan kan je de instellingen morgen weer kwijt zijn.

Maar goed, probeer eerst maar ff de bios in te komen.

Grtn,
Bart

wolsinkpower

hmmmmmm ik kwam in een menu maar heb maar niks gedaan :| ben bang dat ik iets fout doe maar thnx anywayz , ik breng um maarffkes langs de ITC dinsdag :D

Greetz
Robert

Bart_M

Als het goed is heb je in dit menu een aantal keuzes.
Hiertussen moeten de volgende items staan:
primary master
primary slave
secondary master
secondary slave

Bij al deze items kan je de optie "auto detect" selecteren. Als je er niet zeker van bent, noteer dan ff de oude instellingen. Waarschijnlijk kan je de opties wijzigen door bijvoorbeeld spatie, pijltje links/rechts, page up/down te drukken. Dit staat waarschijnlijk wel ergens aangegeven in het scherm.

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

Waarschijnlijk inderdaad de BIOS die niet goed staat, doe een load bios defaults en kijk of het dan wel weer werkt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

wolsinkpower

hmmm ik heb dat van auto detect gedaan en hij pakte niks  :'( die load bios defaults wil me vader liever niet doen , hij is bang dat er iets fout kan gaan en dat laaat hij liever aan ITC zelf over

Greetz
Robert

J.A.F._Doorhof

Ik geef het toch aan, en ik ben een belangrijk onderdeeltje van ITC  ;D.
Gewoon doen dus.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolsinkpower

Ok....... ik kom in setup (dmv del in te drukken) en dan zie ik hele rij opties inclusief deze:
Advanced Bios Features (waar ik niks van defaults in kon vinden)

en deze 2:
Load fail/safe defaults
load optimized defaults

welke van bovenstaand emoet ik doen?

Greetz
Robert

Bart_M

Je kan altijd de eerste optie nemen.

Zijn de problemen spontaan gekomen, of heb je een beetje zitten rommelen?
Als je niets gedaan hebt, kan je de computer het beste laten nakijken. Misschien is de batterij van de bios wel op, en moet er een nieuwe in.
Kan je mooi tijdens je vakantie laten doen.  ;)

Grtn,
Bart

wolsinkpower

Mooi tijdens me vakantie -_-' kuch kuch ik moet nog toegang verkrijgen tot de computer daarvoor :| moet nog wat voor site doen etc etc en me broer moet zijn studie gegevens in kunnen zien  en ik wil wat muziek :)

Greetz
Robert

Bart_M

Kom je er niet in als je de Defaults kiest?

Als dat weer werkt, kan je altijd nog eens uitproberen of de Optimized settings werken.

Grtn,
Bart

wolsinkpower

Als ik Fail/Safe Defaults doe, kan er dan wat mis gaan? dat bijvoorbeeld de rest het ook niet meer doet? of is dat niet mogelijk?

Greetz
Robert

Bart_M

Nee, hij kan alleen misschien iets trager worden. Maar waarschijnlijk merk je er niets van.
Hij gaat gewoon terug naar de fabrieksinstellingen.

Grtn,
Bart

wolsinkpower

Hmmmmmmmm, kan je even uitleggen wat er gebeurt KAN zijn en wat die defaults doen?
als je defaults doet, pakt die dan auto weer die 2e HD?

Greetz
Robert

J.A.F._Doorhof

Stel nou gewoon die Defaults in, en kijk even of het dan werkt  :).

Als je alle HD's op auto hebt staan dan zou hij hem weer moeten detecteren.

Een goede backup is NOOIT weg.

MvrGr.
Frank
Custom installer

wolsinkpower

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli  7, 2002, 15:45:26Stel nou gewoon die Defaults in, en kijk even of het dan werkt  :).

Als je alle HD's op auto hebt staan dan zou hij hem weer moeten detecteren.

Een goede backup is NOOIT weg.

MvrGr.
Frank

Hmmmmmm, backup kan ik niet maken want: hebben geen jazz drive en met cd backuppen is ook veel werk/cd's..... heb bijv games van boven de 700 mb

Greetz
Robert
(zal me pa zo ff bij F1 weg sleuren om ff defaults te doen :D DUS FAIL/SAFE DEFAULTS???)

J.A.F._Doorhof

Tja,
Geen backups is dus een probleem als je data beschadigt is.

Veel werk hoor je wel vaker, maar hoelang ben je bezig om alles weer terug te halen.
Met zip of RAR kun je verschrikkelijk veel kwijt op een CD.

MvrGr.
Frank
Custom installer

wolsinkpower

Hmmmmm ik zal maar Cd Rewritables gaan kopen , dan kan ik altijd updaten :D

Greetz en thnx
Robert

SiR-ROUND

Voortaan een ghostje draaien op CDROM...

Legt Frank je wel uit als je langs komt...

;D

Lost je biosprobleem echter niet op...

Spacebass

Hee Frank.

Is het een ideetje om zijn Adresgegevens/Telefoonnummer enz even te verwijderen (of een zwart balkje  ;) )

Sorry ik kwam gewoon even voorbij fietsen..

Of nog beter misschien kan je je bericht zelf even editen.

Is beter zonder dit soort gegevens ;)

wolsinkpower

Citaat van: Spacebass op juli  8, 2002, 11:52:31Hee Frank.

Is het een ideetje om zijn Adresgegevens/Telefoonnummer enz even te verwijderen (of een zwart balkje  ;) )

Sorry ik kwam gewoon even voorbij fietsen..

Of nog beter misschien kan je je bericht zelf even editen.

Is beter zonder dit soort gegevens ;)

Ik heb het al ge-edit :D maruh die van load fail/safe werkte niet , ach jah , jullie kunnen het wel maken denk ik :D  er is altijd een oplossing :D

Greetz
Robert

Spacebass

Snel ben je in iedergeval wel!  ;D

Misschien moeten we allemaal een beetje op gaan letten. Dan kunnen we misschien een hoop leed voorkomen!  ;)