Verschillende doeksoorten eens gemeten

Gestart door Rob_Dingen, januari 13, 2005, 19:17:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

searcher

Kleine Update

Ik heb samen met RIWI en later met TING TONG mijn GT Design Scherm met Thommy doek 1.3 gain zwarte achterkant beoordeeld.

Geen van ons allen is een hotspotting of een colorshift opgevallen.

Het beeld in combinatie met mijn BenQ8700+ is als prima door ons drieen beoordeeld.
De kleuren spatten van het scherm , veel diepte ,.... mooi zwart voorals nog ben ik zeer tevreden.

                                                                                                         mvg Searcher



bzrk

#151
Goed... ik heb me speciaal voor dit topic aangemeld.

Ik heb namelijk sinds kort een panasonic ae900 (1:5500, 1100 ansi etc) lcd projector. Tot nu toe projecteer ik gewoon op de muur maar dit kan natuurlijk beter. Echter door het enorme aanbod van al die schermen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik weet wel wat ik ongeveer wil... en dat is een vast scherm van ongeveer 2.20 meter breed en 1.40 meter hoog. De kamer kan volledig verduistert maar een lampje tijdens een film vind ik toch wel prettig. Het is gewoon in een huiskamer met lichte muren. Afstand van de projector tot het scherm zal iets van 3 a 4 meter worden. Scherm zal voor 90% van de tijd gebruikt worden voor films de overige 10% zal een spelcomputer zijn.

Zelf had ik een projecta permscreen deluxe op het oog. Deze is er in een mat witte (reflectie 1.0) en grijs (reflectie 0.8 ) uitvoering. Ik heb de openingspost gelezen maar dit is voor mij een beetje abacadabra :P

Projecta heeft het zelf erover dat bij een grijze uitvoering de kamer volledig verduistert dient te worden en bij een witte versie het dat niet zo van belang is. Op projectorcentral.com wordt echter het tegenovergestelde gesuggereerd. De grijze uitvoering is trouwens ook wat duurder. Mijn boerenverstand zegt dan ook dat die dan wel beter zal zijn? ;)

Wat is een goede keuze voor mij. Of heeft iemand nog andere suggesties die aan mijn eisen voldoen? goedkoper is altijd fijn ;) Eventueel met links naar de desbetreffende fabrikant.

thnx :)

J.A.F._Doorhof

Het is niet zo makkelijk te zeggen.
Met een negatieve gain scherm wordt er lightoutput weggehaald voor de winst in zwart niveau.
Verduister je NIET dan blijft er weinig licht over en zwart is dan sowieso niet zo belang.
Bij een een matwit scherm is het zwartniveau zoals de projector het weergeeft en is de lightoutput ook standaard.
Dit is een veilig scherm.

Je hebt echter nog wat.
Bij de negatieve gain scherm of de highcontrast S schermen (jammer genoeg alleen in rolschermen te krijgen) word ook invallend licht tegengegaan ideaal dus voor een klein ambiant light omgeving. Maar je hebt dus veel lightoutput nodig.

Zelf ben ik een GROTE voorstander van spanschermen dus daarmee doe je een goede koop, ik gebruik zelf een Beamax in onze demo ruimte en dat bevalt me erg goed, Projecta maakt ook fantastische dingen maar vaak net iets duurder.
Bij deze projector kun je het beste matwit nemen als je niet volledig verduisterd of 1.3 als je inderdaad een lampje gebruikt.
Zwart niveau word namelijk toch teniet gedaan door het lampje.

Je mag altijd mailen voor een offerte voor de schermen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bzrk

#153
Ok dus de mate waarin ik verduister bepalen dus simpelweg gezien de gain. Veiligste koop is dus gewoon gain 1.0 :P Ik neem aan dat ik hoe dan ook erop vooruit ga ten opzichte van mijn huidige situatie. Waarom ben jij eigenlijk zon grote voorstander van spandoeken? Zelf wil ik het graag omdat ik het er simpel mooier uit vind zien. Puur cosmetisch dus :)

ik zie overigens geen mailadres staan of moet ik dan gewoon naar die site?

J.A.F._Doorhof

[email protected] druk op het envelopje bij iemands naam dan zie je dat :D.

Gain 1.0 is ALTIJD veilig.
Maar het hangt inderdaad samen met de kamer en de mate van verduistering, schermen worden vaak te makkelijk verkocht terwijl dit net zo belangrijk is als de projector. Bij een witte kamer met goede verduistering ben ik bv een enorme voorstander van highcontrast S, bij een zwart gat werkt zowel gain 1.0 als Highcontrast S goed, heb je altijd een lampje aan bij het film kijken in een donker gat zou ik highcontrast S nemen voor optimaal blacklevel, kijk je met een lampje aan in een witte ruimte zou ik een 1.3 gain scherm nemen.

Ik ben voorstander van spanschermen omdat het altijd strak hangt, of eventueel tabtensioned natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bzrk

Ik zal het lampje voortaan wel uit doen en voor een gain 1.0 gaan ;) Vanmiddag na werk mail ik wel even :)

thnx tot zover :)

bzrk

Goed ik ben eruit :)

Ik "ga" voor een beamax serie a velvet 236x140. Nu nog wachten op de offerte ;)

-Freek-

Als je los doek van de rol koopt, hoe kan je dan die zwarte randen erop krijgen? Kan je dat gewoon spuiten, of is daar een speciale verf oid voor? En kan dat ook met kant en klare projectieschermen (bijvoorbeeld de zwarte rand dikker maken)?

Don_Paul

Plakvilt gebruiken. Werkt prima bij een vast scherm.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

-Freek-


Rody


provia_f

Er is ook zwart plakplastic. Niet zo mooi mat als plakvilt, maar wel dunner. Misschien dat dat wel gaat bij een oprolbaar scherm.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

-Freek-

Als ik m'n scherm binnen heb ga ik 't maar eens proberen denk ik :).

Hertog_Martin

#163
Ok, wou graag informeren wat vor mij beste doek/scherm zal zijn.
Ga een epson tw600 aanschaffen die een lightoutput van 1600 lumens heeft. Projector zal een ISF calibratie hebben.

2.2 meter breed projecteren, op 4.5 meter afstand zonder zoom, dat geeft de lightoutput zoals ie staat op plaatje beneden uitgaand van het high contrast D scherm, en vroeg me af of dat scherm past bij deze projector omdat ik las dat die de light output halveerd maar omdat die van de epson zo hoog is is dat misschien het beste scherm? beste contrast en nogsteeds genoeg licht? Is wel zo dat overdag ik niet helemaal kan verduisteren, maar mn kamer ligt wel in de schaduw, na 12en nooit in de zon, en met luxaflex en gordijnen kom ik aardig donker. snachts is gewoon helemaal donker natuurlijk

mn budget is 250 euro overigens
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

J.A.F._Doorhof

TW600 heeft geen 1600 anslilumens in de cinema standen, meer rond de 400-500 wat trouwens meer dan genoeg is :D

Als scherm matwit of highcontrast S is mijn advies.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

American_Nightmare

Ik heb net het highcontrastdoek van frank opgehangen; verwerkt in m'n DIY scherm. Ik zal hier wel eens een topic met foto's over plaatsen. Ik heb zelf een houten frame gemaakt; daarover het doek gespannen, en daar omheen nog eens een houten lijst gemaakt bekleed met zwart plakvelours. Het scherm hang aan een staalkabeltje over 2 haakjes in de muur, onzichtbaar uiteraard.
Het resultaat zowel qua design als het uiteindelijke plaatje is verbluffend mooi! Het enige nadeel is dat het doek na opspannen om onbekende reden wat slap is komen te hangen (waarschijnlijk door temp.fluctuaties of 'werken' van het hout). Gelukkig is dit in het beeld nog niet te zien, dus hopelijk wordt het niet erger. Het voordeel van de constructie is wel weer dat het nog later opnieuw op te spannen is, zonder dat daarbij zichtbare schade achterblijft, of dat er kosten bij komen kijken (enkele uren arbeid uitgezonderd).
Het heeft behoorlijk wat tijd gekost, maar het scherm onderscheid zich dan ook van het gemiddelde DIY-scherm door de nette afwerking.

Kosten van het scherm +/-:
Doek 120 euro
Hout / schroeven / nietjes etc 30 euro
Arbeid 10 uur (grotendeels met 2 man, dus eigenlijk 20 uur)

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je kunt het doek het beste vrij laten hangen, het opspannen gaat VAAK niet goed omdat het een niet elastisch doek is dus een andere verwerking verreist.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GTDesign

Dit type doek waar geen rek in zit kun je het beste met glasvezellijm op een vlakke plaat mdf plakken.
Er is dan geen kans meer op bobbels, ook niet na verloop van tijd.

vlugt2696

Mannen ik heb een Infocus screenplay 7200 en mijn scherm is een muur geschilderd in de kleur basiswit van het merk rigocryl .
Ik zou graag wat meer uit mijn muur willen halen welk doek past het beste bij mijn beamer?.

Groeten Simon

tanja

hallo!

ik had geen idee van dat doek zoveel uit kon maken, wat leerzaam zeg!
nu ben ik echt de weg kwijt ??? en vraag dus om raad.
ik heb nu aan het plafon een Hitachi illumina HD ready high definition projector PJ-TX200 hangen mijn oude doek voor de oude beamer is teklein. dus ben ik opzoek naar een nieuwe: de hitachi hangt recht boven de bank op 4,5 meter afstand van de muur. het kleinste beeld dat ik kan projecteren is 225,5 meter breed.
het is 16:9 wat ik zoek.
ik heb een eikenvloer en een witplafon, de kast onder het scherm is zwart. de muren krijgen een nieuw behang. de kamer kan vrij donker, maar niet totaal verduisterd. ik heb een buget van €500,-

ik weet nog niet of ik een vast of oprolbaar systeem wil.
met de vele kennis die ik hier las hoop ik dat u mij verder kan informeren over mijn beste opties voor mijn buget. :D. is er ook getest met zo'n zelfe projector door u?
ik zou u echt dankbaar zijn als u mij de goede richting kan wijzen.

J.A.F._Doorhof

Spanscherm is altijd het beste, maar maak even een nieuw topic aan ipv in deze thread te replyen.
Je mag me ook altijd mailen voor een offerte op [email protected]
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Ik kwam een quote tegen van ik denk de meest gerespecteerde calibratie goeroe op de wereld die ik jullie niet wil onthouden.
En lijkt toevalig veel op wat ik ook altijd zeg. ;)
CitaatJoel (and anyone else), (STRONG OPINION WARNING)

I do *NOT* like using a gray screen of any kind with this projector. It doesn't need it for the black level, and any gray screen destroys the quality of the image in my opinion. I don't mean color shift, the latest Stewart gray screens have very little. I just think it makes the picture look dull compared to a white screen. Every time they send us another screen to test and we compare, we prefer white.

I know Stewart seems to recommend a gray screens for anything that has a "D" in the name (or so it seems from what I hear from my customers and dealers), and I really wish I could stop them from doing that. I think their screens are among the best, but please, use a white one, preferably the Studiotek 130.

Note that we do NOT Optimize the MF1 for the ST130. I don't know who started that rumor, but it's a rumor. We Optimize it for accurate output and uniformity on any high quality *white* screen.

If you have a light controlled theater, go with white. If you can't control the light, fix your theater. Yep, that's my opinion. You're spending how much on this? You want the best possible picture? Use a white screen please.

William

__________________
[email protected] (Please do not use AVS PM)
---
Optimized by William Phelps™

Kais

ik heb voor mijn beginnende ht een IKEA tupplur rolgordijn ;D haha.. jullie hadden eerder in het topic daarover..
het weerkaatst dusdanig veel dat je in een geheel donkere kamer onder een film op een gegeven moment ook gewoon last van je ogen krijgt.. ik heb nog geen ander scherm gehad maar de kleuren en de zwart waarde vind ik best waardeloos..
maarja, was dan ook 30 eu... ben daarom ook geintresseerd in een highcontrast s doek

Smitsmans

Mij lijken de Projecta mobiele oprolbare litescreen schermen wel praktisch, omdat ze omhoog uittrekbaar zijn en dus in een TV dressoir ingebouwd kunnen worden. De opgegeven gain is echter hoog met 2.2. Met wat voor projectoren is dat nog toepasbaar voor home theatre in een redelijk verduisterde huiskamer?

Of zijn deze schermen beeldtechnisch een non optie?

niscal

sorry dat ik er tussendoor knal , maar ik weet niet waar ik t anders moet vragen.

Ik ben aan het kijken wat voor scherm ik moet gaan nemen voor mijn CRT projector (600 lumens). Tot nu toe (1 jaar) projecteer ik op mijn muur, waar glazvezel behang met een ribbelstructuur op zit.  Ik heb hier niet alles gelezen, maar wel de start post, waar als simpele conclusie staat 'hoe grijzer, hoe beter de kleuren (hogere kleurtemperatuur), hoe lager de lichtopbrengst' als ik het goed begrepen heb.

Een witter scherm weerkaatst meer licht, dus maakt het beeld feller neem ik aan.
Een CRT heeft geen gigantische lichtoutput, dus dan kan ik beter een zelfmaakscherm maken met een matwit doek dan een ikea rolgordijn neem ik aan.
Mijn ikea verduisteringsrolgordijn is in ieder geval redelijk grijzig. Toch zag het er al beter uit dan op mijn muur overigens.

mijn vraag is: wat voor scherm moet ik nemen (budget = 50 euro :) )