Veel technische informatie over kabels

Gestart door garmtz, januari 12, 2005, 14:43:32

Vorige topic - Volgende topic

R

Serial Digital Interface (SDI): A 10-bit, scrambled, polarity independent interface, based on a 270 Mb/s data rate, with common  scrambling for both component ITU-R 601, composite digital video, and four channels of (embedded) digital audio. Most new broadcast digital equipment includes SDI.

tiptop

Thanks for the reply!
Are you communicating in english because its your native language and can you understand dutch?
Otherwise i will communicate with youb further on in english.

gr. Fabian :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

oud_account_1

Ga je een keer niet naar de VAD, is er wel wat interessants...
Citaat van: http://www.hifi.nl/column.php?id=1423
Edwin zal namelijk, ook al is zijn distributeur More Music dit jaar niet vertegenwoordigd, zelf op de komende VAD show aanwezig zijn. Hij is te vinden in de Limburg foyer, pal naast HVT, en staat daar met een deel van de meetapparatuur die Siltech gebruikt om kabels te meten. Hij laat u graag zien wat kabels "doen". Zowel wat Siltech kabels doen als uw eigen meegebrachte kabels. Neemt u vooral digitale signaal kabels en luidsprekerkabels mee. Daarvan zijn de resultaten het meest duidelijk aantoonbaar te maken. Het zal gedurende de demo's niet gaan om te bewijzen dat Siltech de beste kabels heeft, maar juist gericht zijn op het instructief laten zien welke eigenschappen kabels bezitten en welke specificaties te relateren zijn aan hoorbare verschillen. Een leerzame ervaring voor zowel zij die de magie van kabels kennen als voor de criticus die een willekeurige geleider beschouwt als voldoende. Pak uw eigen kabels in en meet ze door!

De Edwin in dit verhaal is Edwin v/d Kleij, eigenaar(?) van Siltech.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

patrick_vdb

Hi,

Hmmm, eens kijken of ik mijn eigen bouwsels ga meenemen ;D

mvrg

Patrick

@Fabian,

Ruben spreekt perfect Nederlands hoor....hij zal wel gewoon een engelstalige uitleg gequote hebben ;)

R

Citaat van: patrick_vdb op oktober 20, 2005, 20:36:26
Ruben spreekt perfect Nederlands hoor....hij zal wel gewoon een engelstalige uitleg gequote hebben ;)

Perfect? Dat weet ik nog zo net niet. Het was inderdaad een citaat.

tiptop

Dat scheelt weer een hoop. Technisch engels is toch iets minder makkelijk dan technisch NL.

Zijn er ook topics afgelopen dagen gestart? Ik zit iedere keer in topics vanneen half jaar  of langer geleden te neuzen.
Hier komen weinig reacties meer op heb ik in de gaten.

Ik begin nu een beetje te wennen aan fora en hoe ik kan reageren.
Leuk om te doen. Ik zit meteen al een paar avonden achter elkaar achter de computer. ;D ;D ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

patrick_vdb

Hi Tiptop,

Citaat van: tiptop op oktober 29, 2005, 20:45:23
Ik begin nu een beetje te wennen aan fora en hoe ik kan reageren.
Leuk om te doen. Ik zit meteen al een paar avonden achter elkaar achter de computer. ;D ;D ;D

Mooi, maar ons niet verantwoordelijk houden voor wanneer je sociaal leven geheel op de klippen loopt of je, net zoals reeds velen, een onverwacht extreme drang tot allerlei upgrades begint te krijgen ;D

Welkom op het forum

mvrg

Patrick

FrankB

Citaat van: patrick_vdb op oktober 29, 2005, 20:51:45
Hi Tiptop,

Mooi, maar ons niet verantwoordelijk houden voor wanneer je sociaal leven geheel op de klippen loopt of je, net zoals reeds velen, een onverwacht extreme drang tot allerlei upgrades begint te krijgen ;D

Welkom op het forum

mvrg

Patrick

;D

Maar eens een poll houden over wie er al een echtscheiding aan over heeft gehouden ;D

En welkom natuurlijk Tiptop!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

tiptop

Hi Frenk,

Die aandrang tot upgrades heb ik al vanaf mijn veertiende maar gaan denk ik nooit meer over :D

Die echtscheiding zal wel meevallen. Mijn vriendin vindt het maar wat fantastisch dat ze nu eindelijk gewoon in de woonkamer haar favoriete TV-shows kan kijken ipv de slaapkamer op een klein tvtje.

tiptop

Citaat van: patrick_vdb op oktober 29, 2005, 20:51:45
Hi Tiptop,

Welkom op het forum

mvrg

Patrick
Hoi Patrick,
Als higly esteemed member weet jij vast wel hoe ik mijn profiel kan aanpassen.
Ik heb het geprobeerd en afgesloten met "verander profiel", maar het enige wat veranderde was de stand van mijn wenkbrouwen. (frons). Er veranderde namelijk maar bar weinig.

mvgr.
Fabian (tiptop)

indoubt

Citaat van: Shorty op september  6, 2005, 17:21:43
@keyser,
Hoi,
Nee, ik kan bij gebrek aan een technische achtergrond ook slechts flarden ervan begrijpen. Maar dat hij het over audiofrequenties heeft staat er in gewoon Engels. Zie o.a.: "At 1kHz, the velocity is just 1/25 of the velocity of sound in air!"
Van belang is vooral dat hij wetenschappelijk bewijs aanlevert voor het fenomeen dat er klankverschillen tussen kabels bestaan, en dat die behalve door het materiaal ook veroorzaakt worden door de diameter van de geleider. 
Dit alles brengt ons niet veel verder op weg naar 'de beste' of 'de ultieme kabel'. Hopelijk schieten ze een beetje op met supergeleiding op kamertemperatuur.  8)
Maar we kunnen nu tenminste vaststellen dat wie nu nog zegt "ik geloof niet in klankverschillen in kabels" evengoed zou kunnen beweren niet te geloven dat 2+2 samen 4 is.  ;D

VrGr,

Bart J.

Shorty,

bedankt voor het wijzen op dat artikel, ik ga dat op mijn gemakje eens doorspitten. Toch moet ik zeggen dat ik sceptisch sta tegenover de beweerde stelling dat bij 1 Khz de snelheid nog maar zo'n 13 m/s is dat betekent bij een 13 meter lang luidsprekersnoer al 1 seconde vertraging.

edit: staat ook al op pag 2, er wordt echter niet bedoeld dat deze frequenties met deze vertraging de luidspreker bereiken. Ik lees wel even verder. (ben geen E maar een W en B, misschien nog E of N etjes hier?)

edit2: Hmm.. ergens zit een denkfout. Ik ben er nog niet uit. Het lijkt wel of er stukken verklaring ontbreken. In eerste instantie lijken de formules wel plausibel maar de fundering ontbreekt.  Toch nog een lichtpuntje: als je last hebt van 50Hz brom neem dan een langere kabel, dan hoor je em pas morgen ;D

Martijn M

Citaat van: indoubt op oktober 31, 2005, 22:37:14
Shorty,

bedankt voor het wijzen op dat artikel, ik ga dat op mijn gemakje eens doorspitten. Toch moet ik zeggen dat ik sceptisch sta tegenover de beweerde stelling dat bij 1 Khz de snelheid nog maar zo'n 13 m/s is dat betekent bij een 13 meter lang luidsprekersnoer al 1 seconde vertraging.

edit: staat ook al op pag 2, er wordt echter niet bedoeld dat deze frequenties met deze vertraging de luidspreker bereiken. Ik lees wel even verder. (ben geen E maar een W en B, misschien nog E of N etjes hier?)

edit2: Hmm.. ergens zit een denkfout. Ik ben er nog niet uit. Het lijkt wel of er stukken verklaring ontbreken. In eerste instantie lijken de formules wel plausibel maar de fundering ontbreekt.  Toch nog een lichtpuntje: als je last hebt van 50Hz brom neem dan een langere kabel, dan hoor je em pas morgen ;D

hahaha.. die zal ik onthouden. Simpele oplossing voor een probleem waar ik op dit moment geen last van heb.
Heb het artikel wel "doorgekeken", maar 't kostte me te veel moeite om 't "door te spitten". Post je bevindingen, en liefst ook een argumentatie op 't forum svp O0
ik ben trouwens wél bevooroordeeld, want zonder dat ik 't echt begrijp geloof ik er geen klap van!
Dutch & Dutch

Shorty

Nergens beweert Hawksford dat stroom zich niet met bijna de lichtsnelheid verplaatst. Waar hij het heeft over lage snelheid heeft hij het over "EMC-related problems". Niet over de snelheid van de stroom zelf maar over het gedrag van het elektromagnetisch veld dat door die stroom wordt opgewekt.

VrGr,

Bart J.

Led

Citaat van: jurjen op september 13, 2005, 23:33:15
Opmerkelijk, dat de eerste alinea meteen al stelt dat power cords geen invloed op geluid hebben   :o

Yup, helemaal omdat ik hier vaak lees dat het wel uitmaakt,
maar ik lees hier ook vaak dat die jongens van BlueJeansCables weten waar ze het over hebben..
???

dazzdax

Buizenversterkers meten in de regel slecht, electrostaten hebben miserabele waterfall plots. Toch klinken ze vaak erg goed. Welcome to the world of Audio!

Chris

Jan Jaap

Hoi,

Ik heb mijn dure luidsprekerkabels verkocht en vervangen voor 2,5 mm-massief koperdraad van de Gamma... Dat kinkt namelijk gewoon beter! Ik snap er niks van, maar 3 verschillende sceptici (lees: twee broers en een vriend) waren ook overtuigd! Volgens vinden mensen het gewoon prettig om opgelicht te worden met dure kabels, haha! Ik ben benieuwd of iemand van jullie daar een serieuze verklaring voor heeft. En nee, ik heb geen gehoorbeschadiging en ook geen aftandse set. Ik draai met een Accuphase versterker, Mission Cdspeler en Tony Gee Extremon luidsprekers.

Groeten Jan Jaap

Raphie

prijs jezelf gelukkig dat dit voor jou werkt, voor mij (en vele anderen) geeft dit helaas niet het gewenste resultaat  :-\
JBL PRX Power!

tiptop

Heb ik jaren geleden ook al geprobeerd.

Meerdere soorten standaard elektradraad aangesloten en.......

:-X :-X :-X

De verhoudingen waren compleet zoek, het geluidsbeeld klopte van geen kanten en was zo plat als een dubbeltje.

En dit alles tov mij toenmalige Monstercable M(en iets met 4). van 35 gulden/mtr.

Leuk detail.
Van de week eens de Nordost Shiva van mijn DAC en Xindak FP-gold van mijn eindversterker omgedraaid met elkaar.
Mijn vriendin wist van niks en toen ze 'savonds muziek hoorde zei ze meteen:"He, het klinkt een stuk beter lijkt wel. Ligt dat aan mij of...."
maw. Geen audiofiel, in de keten dezelfde stroomdraden, en toch hoorde ze het meteen zonder dat ze wist dat er iets veranderd was.
Dat is voor mij overtuigend genoeg dat dit soort zaken geen psychoblabla is ;D

FrankB

Ik had van de week een soortgelijke ervaring Tiptop, maar dan met spike bases onder de speakers. M'n vriendin wist van niks en hoorde meteen dat er iets was veranderd.

tiptop

Mooi is dat he, die onwetende, neutrale factor om je heen. ;D

En zonder dat ze het weet, leer je heel veel van ze ;D

(PS. ik hoorde zelf natuurlijk ook verschil, maar het is leuk als je op deze manier bevestiging krijgt.)

FrankB

Ik gebruik het ook altijd als een sanity check. Even valideren of ik geen verschillen wil horen die er eigenlijk niet zijn.

tiptop

Citaat van: FrankB op maart 17, 2007, 21:51:53
Ik gebruik het ook altijd als een sanity check. Even valideren of ik geen verschillen wil horen die er eigenlijk niet zijn.
8)

Sander Sassen

Zo, ik ben ook weer van de partij, moet hier nog inhoudelikl commentaar op komen, want ik zie dat de discussie alweer hard hollende achteruit is gegaan met 't delen van elkaar subjectieve luisterervaringen. Zou 't nou niet eens prachtig zijn als we alle persoonlijke ervaringen gewoon één op één op elkaar konden extrapoleren, dat zou nu echt geweldig zijn, toch? Ik wil ook wel eens een totaal nieuwe set ervaren door 't vervangen van slechts één enkele kabel, meer diepte, meer zwart, meer passie, meer emotie, dat zou toch geweldig zijn, niet?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Raphie

Met je juiste kleur snakeskin krijg je ook meer "zwart" in je set  ;D
Zonder gekheid, ik geniet nog steeds van de verschillen die de juiste matches kunnen bieden
JBL PRX Power!