review SMART-III (betaalbare) projector calibratie tool

Gestart door hifiman, december 30, 2004, 15:53:47

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

De colorbalance is uiteraard niet veranderd met deze nieuwe versie, maar de schaalverdeling in lage IRE regionen dus wel. Zie screenshots, eerst weer de oude (incorrect dus) versie en dan de nieuwe (wel correcte) versie.

Je ziet dus wel dat de colorbalance in lage IRE regionen wat slechter blijkt te zijn dan het in eerste instantie leek. Als ik weer eens zin heb dus toch nog maar eens een nieuwe calibratie ronde doen  :P

bmateijsen

Ik zou beneden 10 IRE me niet druk maken... dat pikt je meter toch niet op....  ;)

hifiman

Daar zit wat in ja. Overigens pikt de meter wel degelijk dergelijke lage waarden op, de vraag is alleen of die waarden nog betrouwbaar zijn  :P

bmateijsen

Citaat van: tingtong5 op maart  1, 2005, 11:28:58
Daar zit wat in ja. Overigens pikt de meter wel degelijk dergelijke lage waarden op, de vraag is alleen of die waarden nog betrouwbaar zijn  :P

Het gaat hier inderdaad om de betrouwbaarheid... waarschijnlijk is deze zelfs tot 20 IRE onstabiel..

hifiman

Volgens de maker van SMART zijn de meegeleverde meters accuraat tot IRE0. Of dat zo is betwijfel ik. Maar het feit dat een meting onnauwkeurig is is misschien niet direct een excuus om de lage IRE regionen maar te negeren. Wat ik bedoel is dat juist omdat je niet weet hoe groot de afwijking is je maar beter kunt proberen om de color balance grafiek zo goed mogelijk te krijgen tot en met IRE10. Afijn dat is maar een mening hoor, of het echt zinvol is weet ik ook niet :P

J.A.F._Doorhof

Hij kan nooit accuraat zijn tot 0 ire, alhoewel het licht eraan hoe laag 0 IRE ligt.
Ik heb projectoren gecalibreerd waar 10IRE hetzelfde lightoutput getal gaf als 30 IRE op een andere projector :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Natuurlijk kun je wel tot 0 IRE meten zeker bij de digitale projectors die hebben voldoende output van restlicht.
Anders zou je toch ook geen contrast ratio kunnen meten.

Rob

J.A.F._Doorhof

Lees je mijn posten wel Rob ?

Citeeralhoewel het licht eraan hoe laag 0 IRE ligt.
Ik heb projectoren gecalibreerd waar 10IRE hetzelfde lightoutput getal gaf als 30 IRE op een andere projector

Daarnaast gaat het over een accurate GRAYSCALE meting, en onder de 20IRE meet zelfs de tricolore niet bij elke meting hetzelfde, de lightoutput wel maar de grayscale op 10IRE zit een behoorlijke schommeling in.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Arno P

En....bij zo'n lage lichtintensiteit kan het menselijk ook toch al geen kleur meer goed waarnemen....maakt 0-10IRE calibratie toch ook minder belangrijk (of niet?)

J.A.F._Doorhof

Tussen de 0-10 IRE zit inderdaad weinig wat ECHT intressant is.
Custom installer

Tube-freak

Citaat van: tingtong5 op december 30, 2004, 18:26:54
279,95 US dollar.
Kwam nog 16 euro aan BTW enzo bij.

Groetjes,

Ronald

Is het dan niet gewoon goedkoper om Frank en Rob een paar potten bier te geven en enige financiele compensatie voor hun Calibratie??
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

hifiman

Mijn doel was nu juist om ZELF een calibratie te kunnen uitvoeren, ten eerste zie ik dat als hobby en ten tweede ben ik dan niet afhankelijk van derden.

En die biertjes hou ik ook liever zelf  ;D

Groetjes vanuit Pitsanulok (noord thailand),

Ronald

Mike

Zit jij in Thailand Ronald? Werk of schoonouders?

Gisterenavond had ik voor het eerst de woonkamer voor mezelf dus heb de eerste metingen verricht. Kon dus geen zwart waarde meten met mijn HS50 (0.1 lux) dus moest een constructie maken waarbij ik de sensor op ongeveer 30 cm van mijn projector hang (2-3 lux). Daar de projector aan het plafond hangt was dat genoeg werk voor de rest van de avond. Volgende keer kan ik met het echte werk beginnen :)

hifiman

Citaat van: Mike op maart 11, 2005, 10:34:17
Zit jij in Thailand Ronald? Werk of schoonouders?
Schoonfamilie bezoeken inderdaad  ;D

Heb je geen statief dan? Ik heb voor 15 euro 2de hands een statief gekocht en die vervolgens op drie stoelen vlakbij de projector gezet. Ik meet dan bij IRE 0 iets van 0,6 lux als ik het me goed herinner.

Veel succes met het calibreren dan binnenkort  :D

Groetjes,

Ronald

Mike

En dan klaag ik als mijn ouders op 3 uur rijden zitten..

Ik wil echt vlak voor de projector, wat betekent dat ik op 2.5 m hoogte moet meten. Ik had wel een statief bij de hand maar zo hoog werd een hele constructie. Heb nu iets dat (tijdelijk) vast zit zodat ik altijd op dezelfde plek kan meten zonder gedoe :)

hifiman

Citaat van: Mike op maart 11, 2005, 11:02:47
En dan klaag ik als mijn ouders op 3 uur rijden zitten..

Ik wil echt vlak voor de projector, wat betekent dat ik op 2.5 m hoogte moet meten. Ik had wel een statief bij de hand maar zo hoog werd een hele constructie. Heb nu iets dat (tijdelijk) vast zit zodat ik altijd op dezelfde plek kan meten zonder gedoe :)

Zit wat in Mike, kun je ook niet tegen het statief aanstoten ofzo.
Kun je er nog wel bij dan om de filters te wisselen?  :P

Groetjes,

Ronald

Mike

Ja, ik kan de sensor er zo uittrekken en weer terugstoppen. Morgenavond volgt de 2e sessie.

hifiman

Lukt het een beetje met caliberen Mike?
Je bent in eerste instantie veel tijd kwijt met het vinden van de onderkant en bovenkant van de dynamische range van je projector alvorens je aan de greyscale toekomt nietwaar?

Mike

Lukt nog niet echt. De projector is bijna perfect zo uit de doos, maar wil natuurlijk toch kijken of het nog te verbeteren is. Eigenlijk gaat hij alleen een beetje fout in de kleuren onder 40 IRE. Daarboven liggen de lijnen op elkaar, gamma is dead on. Ik krijg echter een foutmelding op regel 35, en ik krijg alleen bias adviezen, geen gain. Ben al met Steve in conclaaf of ik iets fout doe ofdat er een fout in de software zit.

J.A.F._Doorhof

Mike heb je de Sony HS50 via ons gekocht ?
Dan is hij namelijk al gecalibreerd.
Anders zou hij niet mogen kloppen uit de doos.
Custom installer

Mike

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 22, 2005, 08:45:04
Mike heb je de Sony HS50 via ons gekocht ?

Nee.

Citeer
Dan is hij namelijk al gecalibreerd.
Anders zou hij niet mogen kloppen uit de doos.

Misschien dat het van jou niet mag kloppen, maar ik heb er geen probleem mee hoor :)
Citeer

hifiman

Citaat van: Mike op maart 22, 2005, 07:49:10
Lukt nog niet echt. De projector is bijna perfect zo uit de doos, maar wil natuurlijk toch kijken of het nog te verbeteren is. Eigenlijk gaat hij alleen een beetje fout in de kleuren onder 40 IRE. Daarboven liggen de lijnen op elkaar, gamma is dead on. Ik krijg echter een foutmelding op regel 35, en ik krijg alleen bias adviezen, geen gain. Ben al met Steve in conclaaf of ik iets fout doe ofdat er een fout in de software zit.

Het lijkt me logisch dat je geen gain adviezen krijgt als de lijnen boven 40 IRE op elkaar liggen, dan is de gain blijkbaar prima ingesteld. Besef wel dat als je de bias gaat aanpassen de gain waarschijnlijk ook weer anders moet.

Groetjes,

Ronald

Mike

Precies daarom vind ik het vreemd dat ik geen gain advies krijg: als ik de bias van het programma moet veranderen, moet hij ook een suggestie doen voor de nieuwe gain. Ik verwacht zeker teveel?

hifiman

Ik denk dat je nu teveel verwacht  :o
DE adviezen zijn op basis van het niet kloppen van de reeds gemeten waarden. Hij doet dus helaas nog geen voorspellingen zoals jij zou wensen  ;D

NeonKnight

Citaat van: Mike op maart 22, 2005, 10:28:50
Precies daarom vind ik het vreemd dat ik geen gain advies krijg: als ik de bias van het programma moet veranderen, moet hij ook een suggestie doen voor de nieuwe gain. Ik verwacht zeker teveel?

Mike,

Het is mij ook al opgevallen dat het programma soms een beetje rare adviezen geeft. Bijvoorbeeld het advies om de gain op twee kleuren te verminderen, terwijl je eigenlijk de derde kleur zou moeten verhogen.

Daarnaast krijg ik juist bijna geen advies op de BIAS en als ik die krijg dat klopt 'ie per definitie niet (delta is altijd te klein, moet vaak 3x opnieuw).

Ik merk dat het eigenlijk het handigst is om 'm eerst ongeveer goed te krijgen (zeker weten dat de brightness correct is), en dan vervolgens de drie kleuren apart zo goed mogelijk te krijgen. Hiervoor kun je het beste naar de color analysis kijken. Als je met je muispointer over de punten op de grafiek beweegt, zie je de afwijking tov van 100% correct (bijvoorbeeld 0,97 = 3% onder).

Als je dat - afzonderlijk - voor BIAS (IRE 0-40) en GAIN (IRE 60-100) middelt, en je BIAS/ GAIN met dit percentage verhoogt/ verlaagt dan zit je veel beter in de buurt meestal. Dus zeg maar 4 punten, afwijking -3%, -5%, -2%, 0% is gemiddeld -4%. Als je gain 100 is, dan naar 96 zetten.

Op deze manier heb ik ondertussen een bijna perfecte curve, en de gamma bijna 100% "recht".

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers