ISF callibratie --> ja of nee?

Gestart door GLK, mei 2, 2002, 22:01:10

Vorige topic - Volgende topic

GLK

Hallo allemaal,

Ik ben Guido en ik ben nieuw hier  :)
Ik interesseer me al een tijdje in audio/ video en ik heb een paar vraagjes:

Ik heb afgelopen zaterdag een nieuwe tv en een dvdspeler gekocht waar ik tot nu toe erg blij mee ben (alles beter dan een dvd kijken op je pc 8) ), maar ik vraag me af of een ISF callibratie niet iets voor mij zou zijn.

De tv die ik gekocht heb is een Philips 29PT5306 4x3 tv, die bij jullie tv's/ crt's/ beamers/ etc. natuurlijk in het niet valt, maar waar ik toch aardig wat maandjes studiefinanciering voor opzij heb moeten zetten  ;D en ik vraag me af of het veel nut heeft om deze tv te laten callibreren.

Ik ben zelf al een beetje aan het proberen om em een beetje goed in te stellen maar ik heb niet echt het idee dat dat veel succes heeft en ik heb niet zo'n zin om als leek zijnde in het servicemenu dingen te gaan veranderen.

Als ik dan die lovende verhalen lees van mensen die wel zo'n callibratie hebben laten doen dan heb ik echt zo'n gevoel van "dat wil ik ook!!"  :P

Ook heb ik nog een paar vraagjes over de callibratie zelf. Zo kijk ik bijvoorbeeld vaker ntsc dan pal dvd's en ik meen me te herinneren dat er wat de afstelling van het beeld betreft een verschil tussen pal en ntsc zit. Kan de tv dan ook op ntsc afgeregeld worden? En ik vind dat echt fel rood op mijn tv slecht wordt weergegeven
--> het ziet er erg blokkerig uit en zelfs door de kleur te verminderen wordt dit niet beter; is dit ook iets dat met zo'n callibratie verholpen kan worden?

De dvd speler die ik gebruik is een Philips dvd712

Alvast bedankt voor de reakties!

garmtz

Tja, of het het waard is is heel moeilijk voor jou te bepalen. Ik vind het ZEKER de moeite waard, omdat je TV optimaal gaat presteren en je eigenlijk een veel duurdere TV lijkt te hebben... :)

De meeste problemen kunnen worden opgelost denk ik. Probeer wel eens eerst je TV af te stellen met een van de calibratiediscs op de markt (AVIA, Video Essentials, Ultimate DVD Platinum Edition) om de standaardinstellingen goed te krijgen (contrast, brightness, Colour, tint) en zet al je digitale "verbeteringen" uit. Dit scheelt al weer.

J.A.F._Doorhof

Hi, en welkom op ons forum.

Een calibratie zal zeker een grote sprong voorwaarts geven. De D6500 grayscale calibratie is in principe gelijk voor PAL en NTSC, PAL heeft alleen een groter kleurenspectrum, voor de grayscale calibratie maakt dit echter geen verschil. Daar gaat het namelijk om de juiste balans tussen Rood, Groen en Blauw.

Als je met de TV richting Emmeloord komt dan valt een calibratie qua prijs ook wel mee, nl € 75,00.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

GLK

Bedankt voor de reply's :)

€75,- is idd nog wel te doen ja, alleen is het probleem dat ik in de kop van Noord-Holland woon  :(  dus dat maakt het alweer een stuk lastiger  :'(

Ik bedenk me net trouwens dat er op mijn dvd van Star Wars Episode 1 ook zo'n soort callibratie gedeelte zit, moest ik ook maar eens proberen, want zo'n testdvd heb ik (nog) niet.

J.A.F._Doorhof

Gebruik aub niet de THX optie modes, die zijn niet te vertrouwen en wisselen per film.

Voor een algemene instelling is dit mischien wel leuk, maar voor een goede algehele instelling moet je toch echt naar AVIA/Platinum of VE toe.

Verwar dit echter niet met een ISF calibratie, die gaat VEEL verder en heeft veel groter resultaat als simpel de contrast & brightness goed instellen.

Als je naar ons toe komt kun je in principe erop wachten.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

GLK,

Ik kan je de ISF calibratie van harte aanbevelen.
Ik heb mijn Sony breedbeeld tv laten calibreren door Frank D. en ik was echt verbaasd na calibratie. Ik wist niet dat dat allemaal eruit te halen was.
Ik zag meer diepte, scherpte.
Zelfs de kleinste details zal ik opeens.
En de kleuren waren veel voller en precies zoals bedoelt zou zijn door de regisseur.
De geometrie was echt een ramp voor calibratie maar er na was het meer dan redelijk tot goed.
En je tv gaat nog langer mee ook nog.

MvrGr.
Robert

GLK

De geometrie is ook niet helemaal goed nee, aan de linkerkant staat het beeld een beetje naar binnen toe gebogen.

Echt jammer dat ik niet in de buurt van Emmeloord zit, dan stond ik morgen al bij je op de stoep  ;D

Kan het trouwens zijn, Frank, dat ik jou laatst in het tv programma "Kassa" zag?

vrGr. Guido

Robert

GLK,

Klopt. Frank D. was in Kassa te zien.
Het ging om een geval met een breedbeeld tv waarvan het beeld scheef stond. Het was niet te corrigeren via het service menu dus moest er een andere tv komen.

MvrGr.
Robert

jaco

Als je student bent, dan is kop noord holland Emmeloord erg ver met openbaar vervoer.
Als je iemand met auto kan vinden (ook wel makkelijk omdat je een TV mee moet nemen lijkt me) zijn er natuurlijk 2 dijken tussen noord holland en Friesland en de Flevo polder. Qua afstand is dat nog wel te doen lijkt me.

Ik kan het je alleen maar aanraden om te laten doen. Op mijn projector heeft het veel verschil gemaakt. Maakt veel meer verschil uit dan zelf instellen met Avia etc (wat overigens ook al een hele verbetering kan zijn met de fabrieksintellingen)

Jaco

GLK

CiteerGLK,

Klopt. Frank D. was in Kassa te zien.
Het ging om een geval met een breedbeeld tv waarvan het beeld scheef stond. Het was niet te corrigeren via het service menu dus moest er een andere tv komen.

Dan had ik het toch goed gezien  ;D

Ik zal het nog eens met mijn pa bespreken, misschien dat ie nu wel overstag gaat :)
Openbaar vervoer is idd geen optie hoor, daar is ie me veel te zwaar/ groot/ breekbaar voor.

Hoe lang duurt zo'n callibratie eigenlijk? Een paar uur ofzo?

vrGr,

Guido

J.A.F._Doorhof

Hi,

In de meeste gevallen is het smorgens brengen en smiddags ophalen. Ik neem meestal tussen de 1-3 uur voor een TV. Dat ligt helemaal aan de manier waarop de TV wordt bestuurd.

Voor sommige modellen moet ik bv alle verschillende settings apart corrigeren (Zoom, 16:9, Smart Zoom etc.), bij andere wordt dit meegenomen.

Meestal adviseer ik de klant om in Emmeloord even te gaan winkelen, als je wilt kun je er ook bij blijven, maar aan het eind laat ik ook vaak zien wat we gedaan hebben, en je krijgt netjes een rapportje mee.

MvrGr.
Frank
Custom installer

GLK

Als ik zou langskomen, moet ik dan ook mijn dvdspeler meenemen?

mvrgr,

Guido

J.A.F._Doorhof

Perfect is het zeker als je je eigen DVD speler meeneemt, ik heb kleine afwijkingen in geometrie gezien tussen de verschillende spelers, maar echt noodzakelijk is het niet.

MvrGr.
Frank
Custom installer

GLK

Wat me net te binnen schoot: is mijn tv eigenlijk wel te callibreren? (=heeft ie wel een sevicemenu?) Kan ik dat nakijken oid?

MvrGr,

Guido

J.A.F._Doorhof

Je vindt op het HTweb (www.hometheater.nl) een servicemenu doc. Daar staat ook jouw philips tussen, check of het wil en je weet of je een service menu hebt.

Lukt het niet, dan is er nog steeds een service menu maar dan werkt het op een andere manier. Dit is wel na te vragen bij Philips.

MvrGr.
Frank
http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/servicemenus.PDF
Custom installer

GLK

ok, tnx!

mvrGr,

Guido

Tremor

Nu vraag ik misschien het onmogelijke maar eventueel kan het toch.
Is het mogelijk dat iemand een soort van screenshot maakt van voor en na de calibratie ?

Eventueel met een digitale camera of zo. Misschien dat er speciale apparatuur is die iemand heeft waarmee dit kan.

Lijkt me wel leuk om een voor en na shot te zien van dezelfde scene van een DVD film en gewone TV uitzending.
Denon 3802 - Tannoy R3, R1 en Center, Sub: Yamaha YST-SW 515, Philips 3005 dvd - Samsung 40F86 - Logitech Harmony 525

J.A.F._Doorhof

Dat is mischien wel een leuk idee, maar is niet te doen.
Ten eerste vertekenen foto's sowieso erg, digitale camera's geven bv al veel te veel blauw.

Lees de reviews van de mensen, dat moet toch genoeg zijn voor de beslissing ?
Eventueel een no cure no pay, als je zo twijfeld.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken