Rotel rsp 1066 Stereo , LFE uitzetten ?? Hoe ?

Started by xdc, December 27, 2004, 21:35:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xdc

Ik heb al een tijdje de rsp 1066 in mijn bezit

Bij zowel analoog en digitaal input en op  stereo  , pakt hij naast de Links en Rechts
het LFE kanaal mee , is er een manier om deze uit te zetten ?

Ik heb nu de crossover op 40hz staan op de rotel 1066.
En zet dikwijls de sub uit als ik naar stereo luister , maar vergeet hem wel eens uit te zetten , als ik bv film heb gekeken ...

Hoe los ik dit op..... iemand ervaring?
HT Specs  : Projector Pana 900 , B&W 603, Philips 963SA Rotel 1075 , 1066

riwi

Hoi xdc,
Je hardware is inmiddels bijna identiek aan de mijne (b&w speakers, 963sa dvd speler, rotel 1066 pre)

Je kan in het subwoofer level menu het level voor stereo op 0 of minimaal zetten.

Ik begrijp echter niet helemaal wat je wilt en wat je situatie is. Je hebt b&w603 en hebt deze als small ingesteld, met film wil je dat de sub de bassen overneemt onder de 40Hz, maar met stereo muziek wil je geen sub horen en wil je dan de bassen onder de laagste frequentie die de 603's weer kunnen geven missen?
Is dit wat je wilt?

Het mooiste zou zijn om per bron de speaker afmetingen (small/large) te kunnen doen, maar dat zit er niet in met de 1066 geloof ik. Je kan wel het subwoofer level instellen per 'mode', dus voor stereo 'min' of zo laag mogelijk en voor dd en dts wat hoger.

Dit alles onder de gedachte dat je een 2 kanaals CD of stereo DVD analoge ingang gebruikt om het signaal in de 1066 te krijgen. Als je de 6 kanaals ingang gebruikt word de bass management van de 1066 namelijk overgeslagen en hebben de instellingen small/large/kantelpunt geen invloed (dit is zoals je dat ook wilt, 6 kanaals input = geen bewerking van het signaal maar een pure pass-through, met alleen volume regeling). De 1066 doet dan standaard een wat rare actie op het signaal dat op de 6 kanaals ingang binnen komt. Hij pakt alles onder de 100Hz en kopieert dat naar de sub uitgang. Dit is het bass-doubling fenomeen dat al meermaals beschreven werd op het forum. Rotel heeft dit bedoelt om mensen met satteliet speakers toch naar SACD te kunnen laten luisteren. Deze kopieer actie kan je ongedaan maken door 2 weerstandjes in de 1066 weg te knippen (zie mijn website). In de 1068/1098 is dit een menu optie geworden begrijp ik.

Succes, Richard

blue-eyes

Uit mijn hoofd kon ik met mijn RSP1066 de sub ook op OFF zetten. Hiervoor is wel de nieuwste versie software vereist. Iemand anders kon dit niet, bleek aan de software te liggen. Versienummer weet ik niet meer.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

riwi

Dat klopt. 't gaat bij mij tot -9db en daarna 'off'

Deze setting heeft geen invloed als je de 6 kanaals input gebruikt natuurlijk.

Richard

Raphie

1068 kopen, die heeft stereo defeat (geen processing dus speakers full range + de setting uit de 1066 2ch Stereo (dit is inclusief de sub). de RSP 1066 heeft dus geen stereo defeat mode.
JBL PRX Power!

xdc

riwi  en anderen alvast hargelijke dank voor de heldere uitleg !

Ik heb de sub nu staan op "minimal" bij stereomodus ingesteld
dat is niet de "off" die jullie bedoelen , maar de optie na -9db. (waarschijnlijk niet de nieuwste software)

Dus de sub doet het nog mee maar heeel zachtjes als ik een 2-kanaals analoog invoer heb.

De multichannel input , Basmangement probleem , ben ik mee bekend en ontwijk daarom ook de multi-input.


Welke vragen ik nog heb:

Verder staat mijn front ingesteld op large, betekent het als ik de crossover op 40hz heb ingesteld geen effect heeft ?
En dat de 40hz alleen van toepassing is als ik de front naar small verander?
HT Specs  : Projector Pana 900 , B&W 603, Philips 963SA Rotel 1075 , 1066

blue-eyes

Quote from: xdc on December 28, 2004, 13:38:32
riwi  en anderen alvast hargelijke dank voor de heldere uitleg !

Ik heb de sub nu staan op "minimal" bij stereomodus ingesteld
dat is niet de "off" die jullie bedoelen , maar de optie na -9db. (waarschijnlijk niet de nieuwste software)

Dus de sub doet het nog mee maar heeel zachtjes als ik een 2-kanaals analoog invoer heb.

De multichannel input , Basmangement probleem , ben ik mee bekend en ontwijk daarom ook de multi-input.


Welke vragen ik nog heb:

Verder staat mijn front ingesteld op large, betekent het als ik de crossover op 40hz heb ingesteld geen effect heeft ?
En dat de 40hz alleen van toepassing is als ik de front naar small verander?


Software kan je gratis upgraden met het bijgeleverde kabeltje. Je andere vraag: Ja.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

riwi

#7
Quote from: xdc on December 28, 2004, 13:38:32
Welke vragen ik nog heb:
Verder staat mijn front ingesteld op large, betekent het als ik de crossover op 40hz heb ingesteld geen effect heeft ?
En dat de 40hz alleen van toepassing is als ik de front naar small verander?

Als je fronts op large staan doet het crossover voor stereo niks meer inderdaad. Maar als je je center wel op small hebt staan dan zal met DD/DTS/DPL2 filmgebruik de sub wel aangestuurd worden voor de bassen van het center kanaal en eventuele andere speakers die op small staan (naast het LFE kanaal natuurlijk).

Soms lijkt het of de sub aanstaat want de conus trilt een beetje mee met de bassen van de andere speakers.

Ik heb versie : v2.2.6_030704 erin zitten (mute paar seconden vast houden)

De crossover heeft alleen effect als er speakers op small staan en deze speakers ook aangesproken worden in de geluidsmode die je gekozen hebt.

Met de 6 kanaals input werken geen van de settings small/large of crossover.

Richard

xdc

ok kom er net achter dat mijn versie 2.2.3_021021 is
een apart kabeltje erij voor upgraden is me niet bekend ... ik zal mijn doos nog eens doorzoeken
HT Specs  : Projector Pana 900 , B&W 603, Philips 963SA Rotel 1075 , 1066

GPO

Quote from: xdc on December 27, 2004, 21:35:28
Ik heb al een tijdje de rsp 1066 in mijn bezit

Bij zowel analoog en digitaal input en op  stereo  , pakt hij naast de Links en Rechts
het LFE kanaal mee , is er een manier om deze uit te zetten ?

Ik heb nu de crossover op 40hz staan op de rotel 1066.
En zet dikwijls de sub uit als ik naar stereo luister , maar vergeet hem wel eens uit te zetten , als ik bv film heb gekeken ...

Hoe los ik dit op..... iemand ervaring?

Gewoon een vraag, maar vind je die sub geen goede aanvulling op je 603's dan, in stereo?

??? ???

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

riwi

Quote from: xdc on December 28, 2004, 20:17:08
een apart kabeltje erij voor upgraden is me niet bekend ... ik zal mijn doos nog eens doorzoeken

Aan de ene kant een 9 polige com poort stekker en aan de andere kant een RJ45. Soortgelijk met die dingen voor de console port van een Sun machine als je daarmee bekend bent.