Geluid DVD I Robot

Gestart door robbie12345, december 23, 2004, 12:18:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbie12345

Stel nou, puur hypothetisch, ik heb alles goed aangesloten en ingesteld.

Wat zou er dan in godsnaam aan de hand kunnen zijn? Mijn apparatuur staat in mijn SIG vermeld.
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Arno P


robbie12345

OWJA!!! Arno P, das een hele goeie, er zit een fase wieltje aan de sub, daar heb ik nog nooit aangedraaid, hoe kan je die het beste afstellen op het gehoor??
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Arno P

Op je luisterplek gaan zitten en iemand anders eraan laten draaien totdat je het maximale LF nivo hoort... ;)

GerritZ

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 27, 2004, 19:56:24
Regio 1 versie gekeken en ronduit fantastisch zowel qua beeld als qua geluid.

In zover eens dat ik de stem (dialogen) van Bridget Moynahan af en toe behoorlijk "scherp" vind.

Moet je toch op gevallen zijn  ::)

Gerrit

noise

#30
Citaat van: robbie12345 op december 23, 2004, 13:42:41
Ow jeroen dan ben ik benieuwd, Zoek bijv die scene op als Will Smith in ze auto zit en die twee vrachtwagens van US Robotics komen naast em rijden als al die robots op zijn auto springen.

En vooral ook de scene's daarna als ze auto gecrashed is en die robot smijt em tegen de muur. Ik vond dit zo slecht klinken. De bass in de scene was alleen de vrachtwagens die voorbij rolde. ben echt benieuwd hoe ie bij jou klinkt
Hallo Robbie.
Gister de redio 2 gezien.
Met die twee vrachtwagens werd ook ik kompleet weg geblazen van mijn stoel.
Dat naar zoveel geweld de inpact van de volgende scene iets minder klinkt
kan ik mij voorstellen (had ik ook een beetje)
Maar echt slecht kon ik het hier zeker niet noemen.
Gr,Wim

Marc R

Ik heb zelf ook I Robot gehuurd, maar bij mijn versie was het geluid gewoon okee. Ik merkte althans geen verschil met andere dvd's.

robbie12345

Zo, net ff in eindhoven de luister test gedaan, alles klonk prima, vooral nu met de B&W's en MS906's als fronts samen. Dit klonk super, ik zal wel een speakertje uit fase hebben gehad, anders weet ik het ook niet meer :D
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

VlisChris

Afgelopen nacht ook I Robot gekeken en het geluid is inderdaad erg 8) 8)
Lekker aggressief aangestuurd, veel LFE, en gewoon een lekker geluidje.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Point7

Citaat van: Christiaan Sauer op december 30, 2004, 15:52:29
Afgelopen nacht ook I Robot gekeken en het geluid is inderdaad erg 8) 8)
Lekker aggressief aangestuurd, veel LFE, en gewoon een lekker geluidje.

Ik heb gisteren ook I Robot bekeken met DTS surround en dit was toch indrukwekkend. Vooral de LFE effecten. Het beeld vond ik ook goed scherp.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

mradem

Yep impressive. Vooral de laatste paar scenes op de motor.

robbie12345

WOW, ik ben er gister achter gekomen wat het probleem was. Ik sloot voor de grap mijn oude goedkope center even aan. De JBL ATX10, en opeens is het geluid 10x zo goed. echt zoals het moest klinken. kogels vlogen me om de oren het gordijn bewoog als een gek op en neer door de bas. Ik snap er nix meer van. Al mijn dvds klonken weer veel beter. Dus toch ff snel door sparen voor de B&W LCR 60 !!!
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Arno P

Waaaanzinnig geluid....zelden heb je op een dvd zo'n keurige LF...laag en zuiver... ;)

Lucky.L

Citaat van: robbie12345 op januari 18, 2005, 22:12:18
WOW, ik ben er gister achter gekomen wat het probleem was. Ik sloot voor de grap mijn oude goedkope center even aan. De JBL ATX10, en opeens is het geluid 10x zo goed. echt zoals het moest klinken. kogels vlogen me om de oren het gordijn bewoog als een gek op en neer door de bas.
Wat een center niet kan doen!!
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

robbie12345

Ja maar das toch vreemd, dat dat zoveel uitmaakt. Ik wist niet wat ik hoorde. Was per toeval dat ik em aan sloot. Hoe kan dit .....
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Sullivan

Citaat van: robbie12345 op januari 20, 2005, 10:38:01
Ja maar das toch vreemd, dat dat zoveel uitmaakt. Ik wist niet wat ik hoorde. Was per toeval dat ik em aan sloot. Hoe kan dit .....

Het zou nooit te kosten mogen gaan van al je LFE, maar als je geen center had/hebt aangesloten moet je dit wel instellen in je voorversterker. Anders mis je gewoon een hoop informatie (geluid), helemaal als je de center op large hebt staan.

mvg,
Frank

GPO

Citaat van: Sullivan op januari 21, 2005, 13:19:27
Het zou nooit te kosten mogen gaan van al je LFE, maar als je geen center had/hebt aangesloten moet je dit wel instellen in je voorversterker. Anders mis je gewoon een hoop informatie (geluid), helemaal als je de center op large hebt staan.

mvg,
Frank

Nou heb ik gisteren ook "I, Robot" gekeken en mij viel ook op dat de explosies wat gedempt waren en dat scenes die er visueel ontzettend bruut overkwamen toch wat achterbleven kwa geluid. Op zich was het niet storend, want 90% van de tijd was het geluid echt heel vet. Toen de film afgelopen was ben ik weer even naar die scene met die 2 vrachtwagens gegaan en heb die afgespeeld: ja, het viel mij nog meer op dat het allemaal wat meer opener kan. Toen in mijn OSD menu even de center op 'ON' gezet, zelfde scene weer gespeeld: ja hoor, precies wat ik dacht: alles klonk harder, vetter en er gebeurde veel meer om mij heen. Even voor de duidelijkheid: ik heb (nog) geen center (die bestel ik volgende week) en dus had ik op dat moment helemaal geen dialogen meer, maar het ging even puur om de effecten.

Mijn moraal van dit verhaal is dat ik dit effect meer meemaak: op het moment dat je in je menu instelt dat je een 5.1 setup hebt ipv bv 4.1 of 3.1 of 2.1, dat dan het geluid helemaal open slaat en alles veel beter uit de mix komt. Dit effect heb ik ook bij de Slayer-DVD 'still reighning' (muziek  ;D). Zo zijn er vast nog wel meer DVD's die een beetje aparte mix hebben op het moment dat je niet een fully 5.1 setup hebt (en dus selecteert in je OSD).

'I, Robot' is er daar ook 1 van, blijkbaar. Ik vond het geluid ondanks dit toch wel erg goed en een hele vermakelijke film in zijn totaliteit...  :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Audiofiel

Citaat van: GPO op januari 27, 2005, 20:42:29
Toen in mijn OSD menu even de center op 'ON' gezet, zelfde scene weer gespeeld: ja hoor, precies wat ik dacht: alles klonk harder, vetter en er gebeurde veel meer om mij heen. Even voor de duidelijkheid: ik heb (nog) geen center (die bestel ik volgende week) en dus had ik op dat moment helemaal geen dialogen meer, maar het ging even puur om de effecten.

Dat beteken dus dat er een faseprobleem in de opname zit, of dat het er expres in zit om het geluid 'extra ruimtelijk' te laten lijken. Ze jij de center op 'no', dan wordt het geluid van de center opgeteld bij L en R. De tegenfase in het centerkanaal 'cancelled' het geluid van L en R een beetje uit en weg is de dynamiek!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

GPO

Citaat van: Audiofiel op januari 28, 2005, 08:31:40
Dat beteken dus dat er een faseprobleem in de opname zit, of dat het er expres in zit om het geluid 'extra ruimtelijk' te laten lijken. Ze jij de center op 'no', dan wordt het geluid van de center opgeteld bij L en R. De tegenfase in het centerkanaal 'cancelled' het geluid van L en R een beetje uit en weg is de dynamiek!

toch wel bijzonder dan. Inderdaad sommige dvd's hebben dit 'probleem' helemaal niet... zal wel ergens in de mix zitten.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Martin_M

#44
Citaat van: Audiofiel op januari 28, 2005, 08:31:40
Dat beteken dus dat er een faseprobleem in de opname zit, of dat het er expres in zit om het geluid 'extra ruimtelijk' te laten lijken. Ze jij de center op 'no', dan wordt het geluid van de center opgeteld bij L en R. De tegenfase in het centerkanaal 'cancelled' het geluid van L en R een beetje uit en weg is de dynamiek!

Maar bij een perfect matchende center (die goed in fase staat) zou dat dan toch ook gebeuren?
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Nee, je kunt delen van het geluid in een mix uit fase zetten. Dat geeft een ruimtelijk effect. Maar als je vervolgens gaan downmixen (center = no), wordt het geluid rechtstreeks bij de L en de R (elk de helft) opgeteld. En dat heeft voor dat betreffende geluids-effect dus (deels, hooguit 50% want de helft) uitdoving tot gevolg.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martin_M

#46
En toch blijf ik erbij dat als je centerspeaker goed in fase is (dus ook afstand tot de luisteraar t.o.v. de fronts) dit geluid hetzelfde effect moet hebben als verdeeld over de twee fronts. De geluiden zullen zichzelf hier dan ook uitdoven volgens jouw theorie.
Oftewel het fase-effect zal hetzelfde (moeten) zijn.

Of mis ik iets ???
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

GerritZ

#47
Citaat van: Martin_M op januari 28, 2005, 13:30:08
En toch blijf ik erbij dat als je centerspeaker goed in fase is (dus ook afstand tot de luisteraar t.o.v. de fronts) dit geluid hetzelfde effect moet hebben als verdeeld over de twee fronts. De geluiden zullen zichzelf hier dan ook uitdoven volgens jouw theorie.
Oftewel het fase-effect zal hetzelfde (moeten) zijn.

Of mis ik iets ???

Dit zet mij ook aan het denken  ;) Ik was laatst bij iemand die ook geen center had en daar was bij sommige scenes
de spraak erg zacht terwijl de de rest van het geluid wel goed was en zo een paar seconden later was het geluid weer op niveau uit de phantom center.

Dus ik weet niet waar dit aan ligt of het de opname was (kan het haast niet voorstellen) of toch met wat hierboven gezegt wordt.

Gerrit

Audiofiel

Citaat van: Martin_M op januari 28, 2005, 13:30:08
En toch blijf ik erbij dat als je centerspeaker goed in fase is (dus ook afstand tot de luisteraar t.o.v. de fronts) dit geluid hetzelfde effect moet hebben als verdeeld over de twee fronts. De geluiden zullen zichzelf hier dan ook uitdoven volgens jouw theorie.
Oftewel het fase-effect zal hetzelfde (moeten) zijn.

Of mis ik iets ???

Ja, je mist iets. Als enkel het 'aanzetten' van center is je receiver of processor tot gevolg heeft dat het beter klinkt, dan zit het probleem van fasdraaiing in je mix. Je center zelf heeft er niets mee te maken, hij hoeft dan niet eens echt aangesloten te zijn.

Je merkt het pas bij center = uit, omdat er dan het volgende gebeurt in de downmix in je receiver (erg versimpelde weergave, want het totale geluidsniveau zou hier met 50% toenemen, wat niet het geval is).
L = L + 0,5 C
R = R + 0,5 C

Ga eens uit van het volgende: de fase in het center-kanaal is in de surroundmix in een bepaald frequentiegebied of vanuit een bepaald geluidskanaal of effect express uit fase gezet. Als dat signaal bijna gelijkwaardig in het L of R kanaal zit, dan krijg je het onderstaande:
L = L + 0,5 C = L - 0,5 (want C is in tegenfase)
R = R + 0,5 C = R - 0,5 (want C is in tegenfase)

Het gaat uiteraard niet om al het geluid wat in tegenfase staat, maar misschien alleen bepaalde effecten om ze 'extra ruimtelijk' te laten lijken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raf1

Normaliter worden DVD's  bij het mixen ook op downmix standen afgeluisterd.
Tot aan mono toe ::)
Het zou toch van de gekke zijn als een film op een downmixstand slecht klinkt :o
Dat er wat verloren gaat kan ik mij nog wel enigzins voor stellen, maar dan meer in een verhouding die tussen normale geluidsset's en betere(desnoods veel) voorkomen.
Dat de dialogen stukken zachter zijn, of bewegende geluiden zomaar stoppen met bewegen of verdwijnen is niet goed.
Maar ja, dat kan natuurlijk nooit aan de apparatuur liggen he ::)
Die is goed, en staat perfect opgesteld ;D
Maar wat weet ik ::)

Groetjes,

Raf.