Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 11:03:11
Dat respecteer ik. Voor mijzelf is dat niet genoeg: ik kom geen millimeter vooruit als ik me beperk tot mijn gehoor of het gehoor van anderen.

Prima toch? Jij meet, ik luister. Jij geniet, ik geniet.

Edit: je moet jezelf natuurlijk niet beperken tot het gehoor van anderen, je eigen gehoor is veel betrouwbaarder als je op bepaalde resultaten uit bent ;)

dekkersj

Citaat van: reMC op juni  1, 2007, 11:08:09
[...]
Edit: je moet jezelf natuurlijk niet beperken tot het gehoor van anderen, je eigen gehoor is veel betrouwbaarder als je op bepaalde resultaten uit bent ;)
Precies, daarom vertrouw ik ook op het gehoor van anderen als het gaat om boven water te krijgen of het nu hoorbaar is of niet. Bijvoorbeeld in de blinde ABX-test bij cd-spelers. Als ik dat alleen moet doen, gaat het alle kanten op.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

reMC

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 11:14:21
Precies, daarom vertrouw ik ook op het gehoor van anderen als het gaat om boven water te krijgen of het nu hoorbaar is of niet. Bijvoorbeeld in de blinde ABX-test bij cd-spelers. Als ik dat alleen moet doen, gaat het alle kanten op.

Ok, maar dan ben je dus meer uit op bewijs dat het fenomeen (whatsoever) bestaat, in plaats van dat je het zelf wilt horen?

Wanneer kom je langs? Ik ben oprecht benieuwd of je het verschil tussen mijn loopwerk plus dac en een goedkope dvd-speler hoort, bijvoorbeeld.

dekkersj

Citaat van: reMC op juni  1, 2007, 11:22:27
Ok, maar dan ben je dus meer uit op bewijs dat het fenomeen (whatsoever) bestaat, in plaats van dat je het zelf wilt horen?
Dat is correct. Als verschillen te klein worden merk ik dat ik er zelf van alles bij ga verzinnen. Ik wou dat ik een manier kon vinden om mij te waarschuwen dat dit mechanisme in werking treedt.

Citaat van: reMC op juni  1, 2007, 11:22:27
Wanneer kom je langs? Ik ben oprecht benieuwd of je het verschil tussen mijn loopwerk plus dac en een goedkope dvd-speler hoort, bijvoorbeeld.
Voorzover ik het nu kan zien zal dat augustus worden. Ik heb een aantal tentamens op het programma staan en een overkapping in de tuin maken. We hebben een nieuwe tuin en die is nog niet af. We zullen tegen die tijd eens zien.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

phy

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 11:31:29
Dat is correct. Als verschillen te klein worden merk ik dat ik er zelf van alles bij ga verzinnen. Ik wou dat ik een manier kon vinden om mij te waarschuwen dat dit mechanisme in werking treedt.

Groet,
Jacco
Hoi Jacco dat ik muziek luisteren, je luistert zelf  en je verzint je eigen ding niemand kan dat voor je bepalen
wat jij oke vind kan voor een ander helemaal zijn smaak niet zijn
daarbij verschilt mijn smaak van dag tot dag als het op muziek aan komt  :)
het ligt aan mijn mood.
Ook hoe de set zou moeten klinken is dan van belang
daarin probeer ik dan een gulden middenweg te zoeken.
Heeeel lastig  ;)
Kijk een set moet niet hoorbaar vervormen dat is een uiterste
maar het gaat om het resultaat aan het eind van de keten
als het in je hersens goed verwerkt word en je het idee geeft van echtheid
dan is het goed
Maar je zal nooit meer krijgen als alleen het idee
gr Robert

HuubF

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 11:14:21

Dat ligt er aan hoe je het doet, Jacco. Dinsdagavond heb ik met een collega mijn cd-speler (Sony XA779ES Swoboda 2+) vergeleken met die van hem (Sony SCS777ES) op zijn, zeer goede, set. Ik ken zijn set goed.

In eerste instantie wilden we een blinde test doen, maar toen we zijn 777 vervangen hadden door mijn 779 en de eerste tonen hoorden van de allereerste track keken we elkaar geamuseerd aan en spraken af om het op het op de 'gewone' manier te doen.

Wat is de 'gewone' manier? We luisteren wat tracks op de ene speler en daarna op de andere. Wisselen van speler als we vinden dat het nodig is. Het volume voortdurend veranderend, want de ene track klinkt lekker als het wat harder gaat, en de andere als het wat zachter gaat. En... heel belangrijk: we praten er pas over als we ons een oordeel hebben gevormd. We zouden ook eerst dat oordeel kunnen opschrijven en dan vergelijken, maar we vertrouwen erop dat we niet met elkaar méélullen. We geven dat oordeel ook om de beurt.

Het resultaat na 2 uur intensief luisteren en overleggen: de 777 klinkt duidelijk audiofieler: instrumenten klinken langer uit, details zijn over de hele linie beter hoorbaar. Wel is er een tendens om alles iets frisser weer te geven. In het mid-laag zit, in sommige bas-loopjes, een akelige vervorming. De veel oudere 779 klinkt lekkerder, de klank is meer in balans en het laag is in vergelijking met de 777 opvallend strak (ook in het mid-laag). Wat de 779 vrijwel mist is die audiofiele touch die de 777 wél heeft.

Kortom, je kunt horen dat de modificaties van Swoboda het uiterste uit de 779 halen, hij maakt muziek. Omdat het apparaat veel ouder is dan de 777 is daarmee ook de grens bereikt van wat toen kennelijk mogelijk was. De veel modernere 777 heeft meer potentie, maar klinkt op dit moment nog niet goed genoeg. Een exemplarische fout of moet de 777 ook voor 2000 euro door Herr Swoboda onder handen worden genomen? We besluiten dat dit niet zinvol is omdat het vreselijk duur is en je absoluut niet weet wat het resultaat is. Het is beter voor dat geld een nieuwe cd-speler aan te schaffen.

Zo gaat het op de werkvloer. Je vertrouwt elkaar en er zijn zat trucjes om luister-fouten uit te sluiten. Bij twijfel wordt er geen geld uitgegeven. Je kunt er alleen geen andere mensen op het forum mee overtuigen, maar dat is ook helemaal de bedoeling niet.

In een dergelijke setting hebben we ook vaak genoeg geen enkel verschil gehoord, bijvoorbeeld tussen kabels. Het is ongelofelijk gemakkelijk om te horen dat er géén verschil is tussen componenten. Het wordt pas lastig als er wél verschillen zijn en je gedwongen bent om dit onder woorden te brengen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

dekkersj

Dat weet ik Huub. Mij is de gewone manier ook bekend en ik ken ook voorbeelden waarbij het totaal mis gaat. Zo hebben wij ooit een voorversterkertest gehad de eerste voorversterker (vv) werd aangesloten en beluisterd. Toen een andere (zelfde muziek natuurlijk) en het klonk iets anders. Ik dacht toen weer een andere vv en op een bepaald ogenblik weer die eerste. Dezelfde muziek en mijn verbazing was compleet om te moeten constateren dat het geluid anders was. Terwijl dit niet kan. Vanaf dat moment heeft de gewone manier voor mij afgedaan. (ik was trouwens niet alleen die het geluid anders ervaarde en het was zelfs de bedoeling om dit fenomeen "mee te maken")

Zo ook in de ABX test: soms dacht ik dat ik 3 spelers aan het opstarten was, terwijl er toch echt maar 2 stonden. Ik heb dus niet meegedaan aan die test, ik was operator. Dat kan ik iedereen aanraden, je wordt je op deze manier bewust van het merkwaardige van ons gehoor: het is zeer inconsistent bij kleine of geen verschillen. Wat hier precies aan ten grondslag ligt weet ik niet.

Groet,
Jacco

phy

en als ik verschil hoor en jij niet wat dan.......
dan telt alleen dat wat ik zelf hoor
simpel er moet niet zo aan getilt worden

hifiman

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 12:02:58
Dezelfde muziek en mijn verbazing was compleet om te moeten constateren dat het geluid anders was. Terwijl dit niet kan.
En waarom kan dat dan niet  ???

dekkersj

Citaat van: phy op juni  1, 2007, 12:04:21
en als ik verschil hoor en jij niet wat dan.......
dan telt alleen dat wat ik zelf hoor
simpel er moet niet zo aan getilt worden
Dan gaan we in een blind test kijken of jij het werkelijk hoort.

Groet,
Jacco

dekkersj

Citaat van: Audioloog op juni  1, 2007, 12:06:29
En waarom kan dat dan niet  ???
Omdat er helemaal niets aan de opstelling veranderd was. Het was exact dezelfde situatie.

Groet,
Jacco

hifiman

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 12:10:23
Omdat er helemaal niets aan de opstelling veranderd was. Het was exact dezelfde situatie.

Groet,
Jacco
Een andere vv toch? Of begrijp ik je verhaal nu verkeerd :P

HuubF

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 12:09:25

Groet,
Jacco

Waarmee de dead-lock een feit is. ;D

Inmiddels weet iedereen wel dat de verschillen soms klein kunnen zijn. Maar mijn ervaring is dat een verschil dat aanvankelijk klein lijkt, na een paar weken luisteren tóch belangrijk kan worden. Je kunt je namelijk ongelofelijk gaan ergeren als bij bepaalde cd's het stemmetje een scherp randje heeft, of zoals bij de 777 (zie boven) het mid-laag ergens de mist ingaat.
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

phy

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 12:09:25

Groet,
Jacco
sorry geen interesse

dekkersj

Citaat van: Audioloog op juni  1, 2007, 12:15:38
Een andere vv toch? Of begrijp ik je verhaal nu verkeerd :P
Nee, geen andere vv. Eerst de eerste vv, dan wat anderen en dan weer dezelfde eerste. Dan blijkt de eerste  verschillend te klinken.

Groet,
Jacco

reMC

Ik heb trouwens ooit eens blind getest met drie versterkers, waarvan één een 47 labs was. De vraag die daar aan vooraf ging was of ik dat ding om zijn kwaliteiten goed vond of dat ik vreselijk was beïnvloedt door zogenaamde marketingpraatjes.

Blinde test geslaagd ;D

Jacco, bedoel je dat er werd gedaan alsof er een andere voorversterker aangesloten was? Als je dan verschil hoort moet je inderdaad oppassen met geld uitgeven aan audio, want dat zou wel eens zonde kunnen zijn ;D ;)

dekkersj

Citaat van: reMC op juni  1, 2007, 12:31:30
[...]
Jacco, bedoel je dat er werd gedaan alsof er een andere voorversterker aangesloten was? Als je dan verschil hoort moet je inderdaad oppassen met geld uitgeven aan audio, want dat zou wel eens zonde kunnen zijn ;D ;)
Nee, niet alsof. Het gebeurde echt. Het voorstel kwam uit het publiek, iemand die al wat langer meeloopt met dit soort testen. Hij wist namelijk dat de herinnering aan de eerste vv al vervormd zou zijn en wilde dat illustreren. Dat is gelukt.

Groet,
Jacco

reMC

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 12:35:40
Nee, niet alsof. Het gebeurde echt. Het voorstel kwam uit het publiek, iemand die al wat langer meeloopt met dit soort testen. Hij wist namelijk dat de herinnering aan de eerste vv al vervormd zou zijn en wilde dat illustreren. Dat is gelukt.

Dus jullie hebben wel om de beurt naar twee verschillende voorversterkers geluisterd? Ik begrijp dan niet zo goed waarom er geen verschil zou kunnen zijn.

dekkersj

Citaat van: phy op juni  1, 2007, 12:26:39
sorry geen interesse
Jammer. Je had een aanwinst kunnen zijn voor de wetenschap.  8)

Groet,
Jacco

chansig

blind, ziende wat maakt het allemaal uit. Op hear las ik wel een leuke post van Zee die met Jacco naar een concert was geweest...Dit was opgenomen. De realiteit was dat het concert zelf geen diepte had en wat duf klonk als ik me niet vergis. De opname afgespeeld op een set gaf juist wel diepte...Dus realiteitsweergave ....ja. Zelfs een bezoek aan een concert helpt ons audiofielen dus niet verder...

Daarnaast ben ik het wel met phy eens, gewoon genieten op je eigen manier. Laat de discussie over zinvolle test methoden of onzinvolle. Huub is blij met de zijne, Jacco met die van hem. Een ieder heeft iets nodig om zijn waarheid te bevestigen...

Mijn chassis voor mijn nieuw te bouwen monoblokken zijn binnengekomen. Ik ga ze vanavond bekijken en daarnaast een moppie muziek luisteren op allerlij zelfbouw spullen. Buizen voornamelijk...dus genoeg vervorming  :Dmaar ws ga ik wel genieten..

Groeten Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

dekkersj

Citaat van: reMC op juni  1, 2007, 12:37:19
Dus jullie hebben wel om de beurt naar twee verschillende voorversterkers geluisterd? Ik begrijp dan niet zo goed waarom er geen verschil zou kunnen zijn.
Nee, we hebben naar 3 versterkers geluisterd waarvan de eerste en de laatste dezelfde zijn. Daar hoorden we verschil. En dat kan niet.

Groet,
Jacco

reMC

Citaat van: chansig op juni  1, 2007, 12:38:51
blind, ziende wat maakt het allemaal uit. Op hear las ik wel een leuke post van Zee die met Jacco naar een concert was geweest...Dit was opgenomen. De realiteit was dat het concert zelf geen diepte had

Dat is precies de reden waarom ik thuis ook geen diepte hoef te horen ;)

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 12:40:07
Nee, we hebben naar 3 versterkers geluisterd waarvan de eerste en de laatste dezelfde zijn. Daar hoorden we verschil. En dat kan niet.

Haha ok. Foutje bedankt :P

dekkersj

Citaat van: chansig op juni  1, 2007, 12:38:51
blind, ziende wat maakt het allemaal uit. Op hear las ik wel een leuke post van Zee die met Jacco naar een concert was geweest...Dit was opgenomen. De realiteit was dat het concert zelf geen diepte had en wat duf klonk als ik me niet vergis. De opname afgespeeld op een set gaf juist wel diepte...Dus realiteitsweergave ....ja. Zelfs een bezoek aan een concert helpt ons audiofielen dus niet verder...

[...]
Bijna goed: Zee was met Kraus naar een concert geweest en ik heb het opgenomen van de radio. Het verschil was inderdaad groot...

Groet,
Jacco

phy

Citaat van: dekkersj op juni  1, 2007, 12:38:12
Jammer. Je had een aanwinst kunnen zijn voor de wetenschap.  8)

Groet,
Jacco
Ofwel jij hoort het en ik niet
wat maakt het uit waarom is het zo belangrijk voor je
wat anderen vinden?
waarom dat gedram?

Ik vind mijn set goed klinken
en als anderen zeggen van niet
heb ik toch geen probleem
Ik hoef dan toch niet iets gaan te bewijzen ?

dekkersj

Citaat van: phy op juni  1, 2007, 12:46:00
Ofwel jij hoort het en ik niet
Nee: jij zegt het te horen en ik weet het niet. Ik wil vervolgens uitsluistel.

wat maakt het uit waarom is het zo belangrijk voor je
wat anderen vinden?
waarom dat gedram?
Is het zoeken naar de realiteit hetzelfde als drammen? Ik dacht het niet.

Ik vind mijn set goed klinken
en als anderen zeggen van niet
heb ik toch geen probleem
Ik hoef dan toch niet iets gaan te bewijzen ?
Je hoeft ook niets te bewijzen, dat vraagt niemand.

Groet,
Jacco