Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

Joep

Citaat van: chansig op mei 30, 2007, 13:29:49
Volgens mij wordt de vraag ook ontkend, want in een cd zitten geen magnetische delen (of is dit heel zwart/wit). Wanneer er magnetische deeltjes in zitten dan kan het dus magnetisch worden en kan je het ook demagenetiseren en is de werking van de Furu een feit. Dan blijft alleen nog over of het hoorbaar is....

Dus aan de ABX test dan maar weer..ik doe niet mee... ;D

Inderdaad, deze vraag wordt door hififorum ontkent. Net als vele andere vragen.

Edit: de mail is verstuurd!

reMC

Citaat van: Proprius op mei 30, 2007, 13:41:33
Inderdaad, deze vraag wordt door hififorum ontkent. Net als vele andere vragen.

Naja, de vraag wordt niet echt ontkent. Ze zeggen alleen stellig dat er gewoon geen metaal in een cd zit. Ik zal eens wat mailtjes rondsturen naar grote cd-drukkerijen. De vraag of het effect heeft, wordt dan overigens alsnog niet beantwoord natuurlijk.

HuubF

Citaat van: reMC op mei 30, 2007, 13:45:59
Naja, de vraag wordt niet echt ontkent. Ze zeggen alleen stellig dat er gewoon geen metaal in een cd zit. Ik zal eens wat mailtjes rondsturen naar grote cd-drukkerijen. De vraag of het effect heeft, wordt dan overigens alsnog niet beantwoord natuurlijk.

Het beleid van hififorum is: zolang er geen steekhoudende technische argumentatie is, bestaat het niet. Tenzij de werking via blinde tests bewezen kan worden natuurlijk. Niets mis mee.

Maar... daarin zit wel een absolute dead-lock. Met blinde tests lijkt nauwelijks iets te bewijzen omdat zelfs het verschil tussen een dvd-speler en een top-cdspeler er niet uitkomt. In mijn denkraam kun je daar grofweg 3 kanten mee uit:

1. De huidige opzet van de blinde tests werkt, dus er zijn écht geen verschillen (cd-spelers, kabels, furutech)
2. óf de huidige opzet heeft beperkingen, zodat de kleine verschillen er niet uitkomen
3. óf de huidige opzet werkt helemaal niet, zodat zelfs duidelijke verschillen er niet uitkomen

Na al die blinde tests ben ik er ook wel van overtuigd dat verschillen tussen cd-spelers (én kabels én versterkers) klein tot zeer klein zijn. Zelf word ik ook soms wanhopig als ik weer 2 spelers moet vergelijken. Daarom geloof ik meer in de som der delen. Als je je bron, bekabeling, acoustiek, versterking, luidsprekers en 1000 tweaks allemaal voor elkaar hebt klinkt het pas optimaal. Je moet toch wat. ;D

Wat technici wel op 'ons' voor hebben is dat ze gewoon kunnen meten of een set optimaal presteert. Daar ben ik wel eens een beetje jaloers op. Velen van de niet-technici luisteren misschien naar een set waarvan bijvoorbeeld de frequentiekarakteristiek helemaal niet recht is door fouten in apparatuur of plaatsing van de speakers. En dat proberen we dan weer op te lossen door net het verkeerde component te vervangen, waardoor de set uiteindelijk van allerlei compensaties aan elkaar hangt.

De meeste technici zijn niet in staat het gedrag van de vaak vervloekte 'audiofielen' te ontrafelen. De audiofielen op hun beurt gooien de zaak definitief op slot door de meest stupide technische verklaringen te zoeken voor de dingen die ze (denken te) horen. Zodat de technici daar weer schande over kunnen spreken.

Het zou enorm helpen als er van beide kanten wat meer begrip was. En vooral: als er aan beide kanten wat meer naar elkaars set zou worden geluisterd. Een technicus die weet wat hij moet meten zou de ideale budget-set thuis moeten hebben staan. En de audiofiel met platina oortjes zou de technicus versteld moeten doen staan door de creatieve manier waarop hij puur gehoormatig een redelijk betaalbare top-set bij elkaar heeft gesprokkeld.

Zouden we ooit zo ver komen?
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

Citaat van: HuubF op mei 30, 2007, 14:51:34
Na al die blinde tests ben ik er ook wel van overtuigd dat verschillen tussen cd-spelers (én kabels én versterkers) klein tot zeer klein zijn. Zelf word ik ook soms wanhopig als ik weer 2 spelers moet vergelijken. Daarom geloof ik meer in de som der delen. Als je je bron, bekabeling, acoustiek, versterking, luidsprekers en 1000 tweaks allemaal voor elkaar hebt klinkt het pas optimaal. Je moet toch wat. ;D

Ja, dat geloof je toch niet: geen verschil tussen cd-spelers. Dat hebben ze ABX getest. Je moet in mijn loopwerk eens een condensator verwisselen en opnieuw gaan luisteren. Dan heb je een vocabulaire van A tot X nodig om de verschillen te beschrijven ;)

Citaat van: HuubF op mei 30, 2007, 14:51:34Wat technici wel op 'ons' voor hebben is dat ze gewoon kunnen meten of een set optimaal presteert. Daar ben ik wel eens een beetje jaloers op. Velen van de niet-technici luisteren misschien naar een set waarvan bijvoorbeeld de frequentiekarakteristiek helemaal niet recht is door fouten in apparatuur of plaatsing van de speakers. En dat proberen we dan weer op te lossen door net het verkeerde component te vervangen, waardoor de set uiteindelijk van allerlei compensaties aan elkaar hangt.

Denk je dat ik kan luisteren naar een set die alleen maar met meetapparatuur is samengesteld? Sterker nog: denk je dat JIJ kunt luisteren naar een set die alleen maar met meetapparatuur is samengesteld?

Vertrouw je oren, daar moet je muziek mee luisteren.

HuubF

Citaat van: reMC op mei 30, 2007, 15:07:24
Ja, dat geloof je toch niet: geen verschil tussen cd-spelers. Dat hebben ze ABX getest. Je moet in mijn loopwerk eens een condensator verwisselen en opnieuw gaan luisteren. Dan heb je een vocabulaire van A tot X nodig om de verschillen te beschrijven ;)

Ik denk dat jij zonder meer een goed gehoor hebt. Maar het feit dat je in staat denkt te zijn grote verschillen te constateren na het verwisselen van een condensator plaatst je in een soort buiten-categorie in de kaste der audiofielen. ;D

Denk je dat ik kan luisteren naar een set die alleen maar met meetapparatuur is samengesteld? Sterker nog: denk je dat JIJ kunt luisteren naar een set die alleen maar met meetapparatuur is samengesteld?

Weet ik niet. Ik hoop het ooit te constateren. Dan hoef ik alleen maar eerst weer vriendjes te worden met een handvol technici.

Vertrouw je oren, daar moet je muziek mee luisteren.

Als er íets is wat die blinde tests op losse schroeven zetten is het juist dat. Nu vind ik de techno-m.fiamaatjes (en de audiofiele h..renzonen) behoorlijk dogmatisch dus de waarheid zal vast wel in het midden liggen (oeps  :-X). Alleen op je eigen oren vertrouwen? Ik zou het niet doen! ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

Citaat van: HuubF op mei 30, 2007, 15:20:04
Alleen op je eigen oren vertrouwen? Ik zou het niet doen! ;)

Ik ben toch gekomen waar ik nu ben. Natuurlijk, daar ben ik bij geholpen. Maar alleen door heren die ALLES op het gehoor uitzoeken en ontwikkelen ;)

Raphie

En dan is er ook nog zoiets als smaak....
kortom, hier komen we nooit uit!
JBL PRX Power!

reMC

Gisteren was Joep (Proprius) trouwens bij me. We hebben weer wat geschoven met de Auralex panelen en het is écht weer een stapje beter geworden! Er staan nu links van mijn linker luidsprekers twee vertikaal op elkaar gestapelde Auralex diffusors tegen de muur, met daarnaast demping van Auralex met daaronder diffusie. Dit lijkt toch echt het beste wat ik uit de panelen op die plek kan halen. Een plaat diffusie vervangen door demping wordt een beetje muf en die ene dempingsplaat vervangen door diffusie maakt het weer wat te heftig. Ik moet zeggen dat ik de huidige situatie (ik heb onlangs iets met meubels geschoven en dat maakte nogal wat uit) IETS te heftig (onrustiger..) vind klinken, maar per in totaal is het echt veel beter geworden (tastbaarder, dynamischer, ruimtelijker).

Ik heb bij speakerland een wit speakerdoek besteld om te spannen over mijn grijze dempingsplaat: is dat net als de diffusie tenminste ook wit!

Raphie, ja het is eindeloos. Gewoon gezellig samen luisteren en elkaars voorkeuren begrijpen lijkt me het meest haalbare :P

Raphie

Citaat van: reMC op mei 30, 2007, 15:51:09

Raphie, ja het is eindeloos. Gewoon gezellig samen luisteren en elkaars voorkeuren begrijpen lijkt me het meest haalbare :P

Sluit ik me volledig bij aan  ;D
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: reMC op mei 30, 2007, 15:51:09
Ik heb bij speakerland een wit speakerdoek besteld om te spannen over mijn grijze dempingsplaat: is dat net als de diffusie tenminste ook wit!

Heej, top dat ze dat hebben! 8)

reMC

Citaat van: garmtz op mei 30, 2007, 16:42:53
Heej, top dat ze dat hebben! 8)

Yep :) Hoop dat het niet té doorzichtig is want dan zie je het grijs er weer doorheen ;) Mocht het toch zo zijn, dan moet ik aan de Elite Pro serie ;)

Ruud-

Citaat van: chansig op mei 30, 2007, 13:29:49
Dus aan de ABX test dan maar weer..ik doe niet mee... ;D

Daar heb ik dus aan meegedaan, het resultaat ken je  >:( >:( (+vrijwillige zelf-ban bij dat forum)
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Deleted member

Citaat van: reMC op mei 30, 2007, 16:43:48
Yep :) Hoop dat het niet té doorzichtig is want dan zie je het grijs er weer doorheen ;) Mocht het toch zo zijn, dan moet ik aan de Elite Pro serie ;)

Ik heb de zwarte variant en daar zie je niks doorheen!  :)

DA BoSS

Citaat van: Ruud- op mei 30, 2007, 17:15:33
Daar heb ik dus aan meegedaan, het resultaat ken je  >:( >:( (+vrijwillige zelf-ban bij dat forum)

mede om dit soort grappen heb ik me eergister vrijwillig uit laten schrijven daar ;D

(en dat koste me nog heel wat moeite >:D)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Vertel eens?

oud_account_1

Citaat van: DA BoSS op mei 30, 2007, 17:58:44
mede om dit soort grappen heb ik me eergister vrijwillig uit laten schrijven daar ;D

(en dat koste me nog heel wat moeite >:D)
Opnieuw in laten schrijven is wel makkelijk...
Gewoon een foto van jou in de Brystonkerk laten maken en even mailen :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

chansig

Citaat van: garmtz op mei 30, 2007, 18:02:57
Vertel eens?

Niet echt netjes om dit te vragen...daarnaast denk ik dat Ruud geen antwoord gaat geven hem kennende (in ieder geval niet openbaar, mogelijk wel via pm).

Ik blijf eraan vast houden dat het spuwen van gal over een ander forum  bv Htforum wordt afgeschoten door iemand op het hififorum en dan gaat vervolgens een mod ook nog om uitleg vragen.  :-\

Groeten Hans

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Deleted member

Citaat van: chansig op mei 30, 2007, 12:13:08

Het moet toch mogelijk zijn om een cd fabrikant te benaderen met de vraag: kunnen er magnetische delen in een cd zitten ?

Voornamelijk aluminium:

http://en.wikipedia.org/wiki/CD_manufacturing
Citeer
The discs then pass, one at a time into the metaliser, a small chamber operating at approximately 10E-3 Torr vacuum. This process is called 'sputtering'. The metaliser contains a metal "target" made of an alloy of mostly aluminium and some small amounts of other metals. There is a system of a load-lock (like an airlock so that the process chamber can maintain high vacuum as the discs are exchanged. When the disc is rotated into the processing position by the swivel arm in the vacuum chamber, a small dose of argon gas is injected into the process chamber and a 700 Volt DC electrical current at up to 20 kW is applied to the target. This results in a plasma igniting and the aluminium target evaporates onto the disc (anode - cathode reaction). The metal coats the information side of the disc (upper surface) and covers the pits. This metal layer is the reflective surface that can be seen on the reverse of a CD. This thin layer of metal is unstable and will oxidise if it is not protected by a lacquer.

Zuiver aluminium bevat 0,5% ijzer.

Citeer
Technisch zuiver aluminium is ongelegeerd aluminium met een zuiverheidsgraad tussen 99 en 99,9% (meestal zo'n 99,5% met als rest Fe en Si) en is verder vrij van bijmengingen die de corrosieweerstand nadelig zouden kunnen beïnvloeden.
http://www.xs4all.nl/~tcmbv/Wat%20is%20ALU.html

Voor CD's wordt echter "super zuiver" alumium gebruikt:

CiteerSuper purity aluminium (SPA, 99.980% to 99.999% Al), used in electronics and CDs.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium

De hoeveelheid te (de)magnetiseren materiaal in een CD is dus zeer weinig, al zal er best wel wat in het polycarbonaat of de inkt zitten.

chansig

Het was niet echt een supervoorbeeld van hoe een ABX test moet zijn toch ? Maar goed, voor mij geen ABX meer; zoals ik al eens schreef, ik ga ook mijn andere produkten die ik koop blind testen, dus ook mijn audio spulletjes niet. Ik koop het meestal wel blind.

Ben benieuwd of er een antwoord komt op de vraag of cd's magnetische deeltjes bevatten.....

Groeten Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Ruud-

Citaat van: chansig op mei 30, 2007, 20:13:48
Het was niet echt een supervoorbeeld van hoe een ABX test moet zijn toch ? Maar goed, voor mij geen ABX meer; zoals ik al eens schreef, ik ga ook mijn andere produkten die ik koop blind testen, dus ook mijn audio spulletjes niet. Ik koop het meestal wel blind.

Ben benieuwd of er een antwoord komt op de vraag of cd's magnetische deeltjes bevatten.....

Groeten Hans
Ik heb het over de test bij mij thuis ;)
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

chansig

Citaat van: Ruud- op mei 30, 2007, 20:24:48
Ik heb het over de test bij mij thuis ;)

Da week, maar ik kreeg het idee dat daar juist de testopzet een veel besproken issue is geweest...zoals altijd uiteraard.

Groeten Hans

Martijn M

leeg
Dutch & Dutch

reMC

Aanstaande zaterdag vanaf 10.00 uur komen Frank, Proprius, Audioloog en misschien Garmt bij mij luisteren. Ruben zou ook komen maar heeft afgezegd: er is dus een plaatsje vrij gekomen.

Als je wilt komen luisteren as. zaterdag, mag je me een PM sturen :)

advr

Citaat van: reMC op mei 31, 2007, 08:58:51
Aanstaande zaterdag vanaf 10.00 uur komen Frank, Proprius, Audioloog en misschien Garmt bij mij luisteren. Ruben zou ook komen maar heeft afgezegd: er is dus een plaatsje vrij gekomen.

Als je wilt komen luisteren as. zaterdag, mag je me een PM sturen :)

jammer, jammer dat ik echt niet kan... zeker met dat gezelschap wat je zaterdag binnen hebt :P :P :P :P
dat had ik wel mee willen maken. :o
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

reMC

Citaat van: advr op mei 31, 2007, 13:17:07
jammer, jammer dat ik echt niet kan... zeker met dat gezelschap wat je zaterdag binnen hebt :P :P :P :P
dat had ik wel mee willen maken. :o

Dan kom je toch een andere keer!? Ruben kan niet en Garmt waarschijnlijk niet. Sleur je die twee toch eens mee? ;)