Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: Raphie op mei 25, 2007, 10:50:42
Brom ?!?  :o een installatie moet bij het niet spelen van muziek toch op z'n minst stil zijn.... ?

Mwah... Iedere versterker bromt of ruist. De versterkers die echt helemaal stil zijn, zijn in mijn ervaring niet altijd perse de best klinkende... ;)

Raphie

een grondruis met je oor aan de speaker ok.... maar op luisterafstand een brom horen vind ik toch niet kunnen hoor? aardlusje ergens?
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op mei 25, 2007, 10:59:49
een grondruis met je oor aan de speaker ok.... maar op luisterafstand een brom horen vind ik toch niet kunnen hoor? aardlusje ergens?
Ik vrees dat ik het daar mee eens ben, een brom is echt niet nodig, ook niet met je oor tegen de speaker!  :-\

Joep

Het wegwerken van de brom kan heel makkelijk. Maar de maker zegt dat je dan ook geluidskwaliteit inlevert. Ik heb ongeveer dezelfde versterker als Remko (wat modificaties minder), maar ik moet wel zeggen dat de brom bij Remko harder is dan bij mij. Ohja, we hebben het nog eens getest, maar de brom was weg wanneer we de volumeknop helemaal opendraaide. Het is dus geen 50Hz brom (klonk ook hoger).

@ Remko: wat was de (oorzaak van de) brom dan wel?

Pjotr27

CiteerMwah... Iedere versterker bromt of ruist. De versterkers die echt helemaal stil zijn, zijn in mijn ervaring niet altijd perse de best klinkende..

Mijn Plinius 9100 (geintegreerd, transistor) bromt ook geweldig als de aarde in de netvoeding is aangesloten.
Als hij zonder aarde is aangesloten is hij 100% stil.
Persoonlijk vind ik de brom (zoals ook bij Remko) erg irritant.
Vandaar mijn vraag over de scheidingstrafo.
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Raphie

LOL, slechte mods gaan maskeren met een extra schedingstrafo, waar zijn we dan mee bezig?
Ga me niet vertellen dat "de brom" een downside is voor het hebben van "muziek"
JBL PRX Power!

Joep

Citaat van: Raphie op mei 25, 2007, 11:21:15
LOL, slechte mods gaan maskeren met een extra schedingstrafo, waar zijn we dan mee bezig?
Ga me niet vertellen dat "de brom" een downside is voor het hebben van "muziek"

Raphie, Remko heeft nog niet eens gereageerd en jij komt alweer met een "slechte modificatie" aanzetten...
Niemand heeft gezegd dat die scheidingstrafo er komt omdat de versterker bromt. Misschien moet er gewoon even aan een instelschroef gedraaid worden?

Niet zo snel met je conclusies dus!

Raphie

Da's waar, laat ik niet te snel conclusies trekken ;)
JBL PRX Power!

Ruud-

Citaat van: Raphie op mei 25, 2007, 11:34:21
Da's waar, laat ik niet te snel conclusies trekken ;)
Geeft niets...doe ik ook altijd >:D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

garmtz

De 'brom' die Remco heeft is een gevolg van een regelkring met een bepaalde resonantie-frëquentie. Komt vaker voor bij passieve volumeregeling (bijv. Job Stereo). Beste is gewoon de potmeter uit de kring te verwijderen en te werken met bijv. trafo volumeregeling.

chansig

Citaat van: garmtz op mei 25, 2007, 11:37:14
De 'brom' die Remco heeft is een gevolg van een regelkring met een bepaalde resonantie-frëquentie. Komt vaker voor bij passieve volumeregeling (bijv. Job Stereo). Beste is gewoon de potmeter uit de kring te verwijderen en te werken met bijv. trafo volumeregeling.

Volgens de maker levert Remco dan geluidskwaliteit in ????

Citaat van: Proprius op mei 25, 2007, 11:08:27
Het wegwerken van de brom kan heel makkelijk. Maar de maker zegt dat je dan ook geluidskwaliteit inlevert.

Dus de brom voegt iets toe aan de muziek in deze......Kijk da's ook een manier om het te bekijken.

Groeten Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Zee

Citaat van: Pjotr27 op mei 25, 2007, 11:15:42
Mijn Plinius 9100 (geintegreerd, transistor) bromt ook geweldig als de aarde in de netvoeding is aangesloten.
Als hij zonder aarde is aangesloten is hij 100% stil.
Persoonlijk vind ik de brom (zoals ook bij Remko) erg irritant.
Vandaar mijn vraag over de scheidingstrafo.

Waarschijnlijk is deze brom dan gewoon het gevolg van een aardlus. Het losnemen van aarde kan dan inderdaad een prima oplossing zijn (andere mogelijkheden: bij een ander apparaat de aarde onderbreken, mantelstroomfilter opnemen in de CAI aansluiting etc).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

reMC

Jongens, vrijwel elke buizenversterker bromt, de een harder dan de ander. De brom ontstaat in mijn versterker, zoals Garmt al zegt, als gevolg van de 'weg' van de draden vanaf de potmeter naar de buizen (aardlusje denk ik inderdaad?). Er zijn zoals Proprius zegt genoeg middelen om de brom weg te werken maar die middelen schijnen inderdaad niet te klinken. Natuurlijk is de brom niet bedoeld als toevoeging op de muziek. Maar liever betere geluidskwaliteit met een kleine beetje brom dan mindere geluidskwaliteit maar geen brom. Dat is de keuze die gemaakt is ;) De brom wordt trouwens al een stuk minder als de de bias even opnieuw wordt ingesteld (ik heb een tijd geleden nieuwe buizen genomen en elke (stuur)buis moet in feite opnieuw afgesteld worden), maar dat kan ik niet zelf. Komt wel een keer, ik stoor me totaal niet aan de brom (de muziek trekt de aandacht volledig ;))

De komst van de Audio Consulting scheidingstrafo heeft niets met het verhelpen van de brom te maken. De brom wordt over een tijd weggewerkt, als ik inderdaad (zoals Garmt ook al heeft aangegeven) de potmeters vervang door een volumeregeling op basis van een trafo. Dan zijn 1. de potmeters eruit en 2. lopen de draden binnenin de versterker dan heel anders. De ingang komt dan namelijk aan de voorkant te zitten, veel dichter op de buis.

oud_account_1

Ik denk dat de brom verminderd kan worden door terugkoppeling toe te passen en dat het niet met de volumepot te maken heeft.
Met het toevoegen van terugkoppeling vermoord je wel het karakter van de versterker ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Citaat van: squadra op mei 26, 2007, 13:49:00
Ik denk dat de brom verminderd kan worden door terugkoppeling toe te passen en dat het niet met de volumepot te maken heeft.
Met het toevoegen van terugkoppeling vermoord je wel het karakter van de versterker ;)

Terugkoppeling komt er niet in inderdaad ;) Maar het heeft zeker ook met de potmeter te maken: geheel open gedraait (in feite bypass) is de brom weg.

reMC

Het is trouwens ook totaal niet zo'n probleem als sommige mensen het er van lijken te maken hoor ;) Met een trafo volumeregeling is het opgelost en bovendien: ik stoor me niet aan de brom.

phy

Citaat van: squadra op mei 26, 2007, 13:49:00
hoi squadra
Tegenkoppeling is iets wat Remco zeker niet wil
hij heeft de juiste speakers voor een mooie single ended versterker dan ga je deze unieke kans niet verzieken met tegenkoppeling.
Dat is het paard achter de wagen spannen.
een buizen versterker hoeft inderdaad niet te brommen
Maar een klein beetje brom daar kan ik ook best mee leven als je het op zo'n 20 a 30 cm voor de speaker hoort
maar niet op de luisterplek.
Mijn versterker bromt ook een klein beetje met 4 uf meer als eerste condensator is hij doodstil maar dat gaat dan ten weer koste van de muzikaliteit
dan mag het liever een beetje brommen ik meet bij mijn versterkers  0,5 mv aan de uitgang.
Denk wel dat de speakers van Remco een gevoeligheid van 98 db hebben
dat laat heel wat meer horen dan speakers met een lagere efficientie.

@ Remco als je een multimeter hebt moet je de schaal eens op millivolt ac zetten en als je versterker aanstaat zonder muziek de spanning meten die dan op de speakers staat .
Robert

)p(

Citaat van: reMC op mei 26, 2007, 14:02:15
Het is trouwens ook totaal niet zo'n probleem als sommige mensen het er van lijken te maken hoor ;) Met een trafo volumeregeling is het opgelost en bovendien: ik stoor me niet aan de brom.

Een constante toon/ruis/brom e.d. kan je gehoor vrij eenvoudig negeren. Ik kan mij daarom goed voorstellen dat je het zelf alleen nog opvalt als anderen je erop attenderen.

peter

Pjotr27

CiteerMaar een klein beetje brom daar kan ik ook best mee leven als je het op zo'n 20 a 30 cm voor de speaker hoort
maar niet op de luisterplek.
CiteerIk kan mij daarom goed voorstellen dat je het zelf alleen nog opvalt als anderen je erop attenderen.

Zelf wen je inderdaad erg makkelijk aan iets, de brom viel mij op met name tussen de nummers en leek later op de avond erger te worden, vandaar mijn opmerking. Echt een probleem zou ik het niet vinden, het doet mij denken aan de herrie die iedereen ineens maakt als je in een concertzaal zit en er is een pauze tussen de nummers, iedereen moet dan ineens kuchen, niezen, praten, snoep opzoeken etc.
Op het moment dat het orkest weer speelt is het weer heerlijk stil, net als bij de buisjes van Remko.  ;D
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

reMC

De Furutech RD-2 is nu een paar dagen binnen, heerlijk 8) Alle heren van hififorum (die uitgebreid blind hebben getest met de Furutech en geen effect/verschil hebben geconstateerd) mogen in rijen van twee aansluiten en met ogen open komen luisteren wat het effect hier is ;)

garmtz

Ik snap ook niet dat 'men' dat niet hoort. Ik was bij demo's meestal helemaal niet gebrand op welke verschillen ik zou gaan moeten horen en OF ik wel verschillen zou gaan horen. De verschillen overtroffen zo mijn verwachtingen dat er gewoon geen twijfel mogelijk was.

reMC

Citaat van: garmtz op mei 29, 2007, 16:04:29
Ik snap ook niet dat 'men' dat niet hoort. Ik was bij demo's meestal helemaal niet gebrand op welke verschillen ik zou gaan moeten horen en OF ik wel verschillen zou gaan horen. De verschillen overtroffen zo mijn verwachtingen dat er gewoon geen twijfel mogelijk was.

Ja, is ook een leuke bevestiging voor je zelf als je geen of een negatief verschil denkt te gaan horen... maar dat de ervaring uiteindelijk toch duidelijk positief is.

Even over Auralex: hebben zij ook witte dempingsmaterialen? Ik kan alleen de kleur Sandstone vinden, maar ik zoek echt wit.

garmtz

Citaat van: reMC op mei 29, 2007, 16:09:11Even over Auralex: hebben zij ook witte dempingsmaterialen? Ik kan alleen de kleur Sandstone vinden, maar ik zoek echt wit.

Nee, bestaat helaas niet...

R

Zelf opnieuw doek spannen erover?

Citaat van: reMC op mei 29, 2007, 16:09:11
Ja, is ook een leuke bevestiging voor je zelf als je geen of een negatief verschil denkt te gaan horen... maar dat de ervaring uiteindelijk toch duidelijk positief is.

Even over Auralex: hebben zij ook witte dempingsmaterialen? Ik kan alleen de kleur Sandstone vinden, maar ik zoek echt wit.

reMC

Citaat van: R op mei 29, 2007, 16:19:53
Zelf opnieuw doek spannen erover?

Dat zal het effect van Auralex teniet doen, ben ik bang. De structuur van het dempingsmateriaal zal dan in ieder geval geen effect meer hebben en dat is volgens mij toch wat belangrijk is.