Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

R

Welk paneel is dat piepschuimachtige?

reMC

reMC

Net binnen gekregen :D Ze spelen nu, later vergelijken. De verkoper heeft er met benzinestift opgeschreven...ja, OP het glas, is dat erg?

Erik van Voorst (in memoriam)

Remco gewoon eraf halen als je het niet mooi vind met bv thinner.....kwaad kan het niet.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op januari  4, 2007, 19:11:14
Remco gewoon eraf halen als je het niet mooi vind met bv thinner.....kwaad kan het niet.... ;)

Pfoej, kan ik heb in ieder geval positieve feedback geven ;) Vind het er niet vervelend uit zien, was wel even bang dat het kwaad zou kunnen... dank je :)

reMC

Ongelofelijk, maar waar: ik ben weer eens aan het knutselen geslagen! Ik heb de 47labs OTA kabel gestript en er een nieuwe eigen mantel omheen gedaan! Deze komt binnenkort in mijn speaker en zal de zilveren kabel vervangen. De verwachting is dat het een stuk minder agressief en iets rijker zal zijn. Het is, zoals jullie eerder hebben kunnen lezen, vooral belangrijk dat het agressieve, losbandige hoog gaat verdwijnen. Waarom niet gewoon de originele OTA kabel erin gedaan, deze is toch ook al goed? Klopt, maar ik wil van zoveel mogelijk van plastic (mantels) af ;) In mijn set klinkt plastic vrijwel altijd versmeerd en wat synthesizer-achtig, in vergelijking met natuurlijke materialen zoals katoen, zijde etc...

phy

Hoi Remco
Met de zilveren kabel bedoel je daar de Phy kabel mee die standaard in de kasten gebruikt word,
of had je er al iets speciaals in?

Ik speelde al zo'n 8 jaar met massief koper in katoen luidspreker kabels
het waren dunne kabels de sonatines hebben een stuk meer vermogen nodig dan de luidsprekers waar ik eerst mee speelde dus de aders van de katoenen kabel zijn nu te dun.
Maar ik ga weer  nieuwe maken het is goed bevallen
de interlinks (ook zelfbouw) zijn nu nog met  Teflon opgebouwd maar dit word ook katoen
daar ben ik wel benieuwd naar!

gr Robert

Zee

Heeft al dat katoen niet als nadeel dat het vocht vast houdt en dat daarmee de eigenschappen van de kabel veranderen afhankelijk van de vochtigheidsgraad in je huis? Het lijkt me dat (bv.) teflon dan een veel constantere factor is als dielectricum.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

phy

ja dat zou best mogelijk zijn.
maar de klank is wel goed, ten minste de ervaring die ik met de speakerkabels heb.

Interlinks heb ik nog nooit zo gebouwd
dat moet ik nog vergelijken dan .

Vacuum is het beste dielectrum is daarna komt gewone lucht
en die heeft de zelfde ruimte lucht vochtigheid die het katoen in die ruimte dan ook heeft
het lijkt mij niet dat het meer vocht opneemt
of het moet hygroscopisch zijn
dat ga ik nog eens opzoeken.

Goed opgemerkt Zee.

Hoe dan ook ik wil het toch proberen
het gaat tenslotte om het geluid
Theorie klopt niet altijd met de ervaring in de praktijk.
gr Robert

Zee

Lucht is inderdaad een goed dielectricum, maar ik weet niet tot welke vochtigheidsgraad dit geldt. Vermoedelijk heeft verzadigde lucht (100% 'vochtigheid') helemaal geen goede dielectrische eigenschappen meer en het is dus de vraag hoe 'goed' lucht onder gemiddelde huiskameromstandigheden is (ergens tussen de pak 'm beet 25 en 80%). Is vast wel ergen op het internet te vinden....
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.

phy

hoi Zee de lucht vochtig heid in huis is rond de 60%
bij 100% heb je mist in huis  ;D en lopen de druppels langs je muren.
volgens mij zou katoen dan niet meer voldoen
maar bij rond de 60% lijkt het me geen effect te hebben

Zee

De vochtigheid in huis varieert enorm. In de winter (als de verwarming brand) is deze meestal laag (soms iets van 25%) en in de zomer bij regenachtig weer kan deze heel hoog zijn (tot wel 95%). Relatieve luchtvochtigheid van 50-60% wordt meen ik als 'aangenaam' in huis ervaren.

reMC

Citaat van: phy op januari  5, 2007, 22:37:44
Hoi Remco
Met de zilveren kabel bedoel je daar de Phy kabel mee die standaard in de kasten gebruikt word,
of had je er al iets speciaals in?

Volgens mij is het iets anders dan PHY, wat er nu nog in zit. En het gaat dus alleen om de kabel van de breedbander naar de tweeter.

Het geluid met natuurlijke materialen is extreem veel beter dan met kunststof. Er is terecht al eens eerder opgemerkt dat de kwaliteit achteruit zou kunnen gaan met de jaren. Wilco speelt echter nu al 5 jaar met zulke kabels en heeft nergens last van ;)

reMC

De sneltrein raast voort... :o

Aanstaande vrijdag breng ik mijn versterker weg om daar nog een aantal modificaties aan te doen: onder andere de koppelcondensatoren worden vervangen. Het is één van de laatste stappen richting het compleet worden van mijn set. En als alles klopt... :D

reMC

Citaat van: reMC op januari  8, 2007, 20:13:13
Aanstaande vrijdag breng ik mijn versterker weg om daar nog een aantal modificaties aan te doen: onder andere de koppelcondensatoren worden vervangen. Het is één van de laatste stappen richting het compleet worden van mijn set. En als alles klopt... :D

Aangezien er zoveel geïntresseerden zijn, bericht ik direct even over de voortgang van bovenstaande ;D

Vandaag met mijn Sun Audio onder de arm naar Cees gegaan en die heeft direct even de koppelcondensatoren vervangen. Ik kon hem dus direct weer meenemen en morgen als ik thuis ben aansluiten 8) De versterker is op één modificatie na klaar. Alleen de bedrading van de signaalweg kan nu nog verbeterd worden, dat doen we nu nog niet, de versterker zou dan namelijk te goed worden voor de rest van de keten (om dezelfde reden kreeg ik de koppel C's ook nu pas, en niet al bij de eerste modificatie). De koppel C's halen eindelijk een vreselijk irritante 'grijstoon' in het mid/midhoog weg, waardoor de muziek veel meer gaat leven. Het pulskarakter in het midden en hoog er ook op vooruitgegaan: tonen zijn steeds minder aanwezig als 'tonen', maar steeds meer als een geheel van muziek. We hebben ook even geluisterd naar het verschil tussen mijn huidige gelijkrichterbuis, de Sovtek, en zijn keuze voor die plek, Brimar. Weer een stap, in voordeel van de Brimar: instrumenten spelen losser van elkaar, je kijkt meer óp het instrument waardoor er meer structuren te horen zijn en er zit een vloeiendheid in die heerlijk is :D Nog even wachten totdat de Brimars bij mij in de brievenbus liggen...

Ik heb ook Cees zijn eigen voorversterker gehoord, compleet trafogekoppeld :o ZO vervormingsvrij in uitmuntende dynamiek, explosief laag (als het in de opname zit) en een presentatie... :D. De muziek hangt niet meer in de lucht maar wordt nu ECHT in de kamer op het podium van de artiesten gepresenteerd. Wat een tastbaarheid...extreem live... En ook als je NAAST de speaker staat of als er iemand vóór staat. De artiesten gaan rustig door waar ze mee bezig zijn... Cees zijn modificaties moet ik NOOIT meten aan Cees zijn eigen spullen (zoals de voorversterker), dat is no contest...en dat terwijl de modificaties mij (als het totaalpakket er staat) al zoooo happy maken...

phy

hoi Remco
je gaat ook hard zeg ;D
ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Koppelcondensatoren zijn nog meer klankbepalend dan buizen
ze kunnen als je de juiste combinatie hebt een buis aanvullen of afbreken
het blijft altijd om combinaties gaan en komplete schakelingen.
Er zijn geen "mooiste" componenten.
Cees heeft de gave deze combinaties samen te voegen
zeg maar als een chefkok in een 4 sterren restaurant.
Deze kan van de beste ingredienten een heerlijke maaltijd maken
iemand die niet kan koken krijgt met de beste allerbeste ingredienten niet meer dan een prakkie
het gaat om ervaring en gevoel.
Dat heeft Cees als geen enkel ander
Ik vind het meer een "audiokunstenaar"  :D
Door zijn aanwijzingen heb ik nu na ongeveer 15 tot 20 buizen versterkers zelf te bouwen mijn mooiste
versterker gebouwd.
Ook helemaal trafo gekoppeld en er zitten 14 trafo's op de 2 mono blokken
De laatste jaren gebruikte ik al meer interstages dan condensatoren
maar nu ben ik helemaal om.
Condensator koppeling hoeft niet slecht te zijn verre van dat
maar eenmaal aan de trafo's (en goed toegepast) wil je niet anders meer.

reMC

Citaat van: phy op januari 14, 2007, 11:51:06
hoi Remco
je gaat ook hard zeg ;D

Ik ga als een speer, ja :D Dat moet ook wel, want zeer binnenkort zal ik tijdelijk toch even 100% stoppen vanwege het huis dat ik ga betrekken.

FrankB

Citaat van: reMC op januari 14, 2007, 12:41:00
Ik ga als een speer, ja :D Dat moet ook wel, want zeer binnenkort zal ik tijdelijk toch even 100% stoppen vanwege het huis dat ik ga betrekken.

Heheh ik ken het, ik wil m'n set ook helemaal af hebben voordat wij een huis kopen. Want dan zal het wel een flinke tijd (>1 jaar) stilstaan vermoed ik.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R

Maar nieuwe muziek kopen is toch ook vooruitgang ;)

Citaat van: FrankB op januari 14, 2007, 12:53:12
Heheh ik ken het, ik wil m'n set ook helemaal af hebben voordat wij een huis kopen. Want dan zal het wel een flinke tijd (>1 jaar) stilstaan vermoed ik.

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Ik ben thuis, heb de versterker een uur of twee geleden aangesloten. De koppelcondensatoren zijn vervangen, twee koperen buisjes waar muziek door heen loopt. OMG, wat deze twee dingen doen is ongelofelijk. Ik heb de laatste maanden heel wat upgrades mogen meemaken, altijd was het een verbetering op vrijwel alle punten maar jullie hebben ook steeds kunnen lezen hoeveel ik hunkerde naar meer...meer modificaties en meer muziek. En deze koppel C's, deze condensatoren lijken een deur te openen naar extreme muzikaliteit. :o Ik heb destijds nog veel geklaagd over wat er niet helemaal klopte en nu lijkt alles op zijn plaats te vallen! NU komt de essentie van wat ik zoek in mijn systeem... Het zal een week of misschien twee moeten inspelen, daarna zal ik zo'n beetje vertellen hoe het nu klinkt en wat er aan klank precies verbeterd is. En natuurlijk, de genoemde upgrades (interlinks en verbetering van netvoorziening met trafo's) komen er nog steeds, het kan nog perfecter. Maar het gaat erom dat ik nu de essentie krijg die ik al een behoorlijke tijd zoek en waar ik al maanden naar toe aan het upgraden ben. Ik ben HEEL blij 8)

phy

hoi Remco
gefeliciteerd  ;)
ik neem aan dat er pio's (papier in olie) in zijn gekomen
die moeten echt wel inspelen hoor!!
het inspelen van een pio geeft wel altijd een grote verbetering
dus er staat je nog wat te wachten  ;D

reMC

Citaat van: phy op januari 14, 2007, 20:50:19
hoi Remco
gefeliciteerd  ;)
ik neem aan dat er pio's (papier in olie) in zijn gekomen
die moeten echt wel inspelen hoor!!

Inspelen, uiteraard...Cees zei dat het ongeveer twee weken zou duren.

advr

Geweldig Remco, tja wat sommige componenten allemaal niet teweeg kunnen brengen ;D

Gefeli met weer een prachtige upgrade!!

Enjoy! ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Jean Sibelius

Gefeliciteerd met deze upgrade en mooi dat het einde van de zoektocht (eindelijk) in zicht begint te komen! 8)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)