Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

Joep

2e:

VLNR: Remko, Garmt & Frank.

Joep

Joep

4e: next! ;D

VLNR: Garmt, Frank, Cees, John & Wilco.

Joep

en de 5e: Mister Remko himself!

Audiofiel

Citaat van: Proprius op december 21, 2006, 19:39:58
VLNR: Garmt, Frank, Cees, John & Wilco.

Leuk om Cees Pel weer eens op een foto te zien... Hij was de vorige eigenaar van mijn setje Acoustat Model One (electrostaten van 16+ jaren geleden) die ik 13+ jaren geleden van hem heb overgekocht ... ;) :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Leuke aanvulling, Joep! Audiofiel, ik ben vergeten de groeten te doen ;) Volgende keer als ik 'm zie!

reMC

Citaat van: phy op december 20, 2006, 23:33:17
hoi Remco
ja gematched zijn gewoon 2 buizen die nagenoeg gelijk meten
er mag best iets verschil in zitten hoor zo precies komt het niet
je gaat het verschil tussen 2200/2150 of 2400/2350
echt niet horen
deze waardes veranderen zelfs continu in je versterker
ligt aan de temperatuur aan de gloeispanning schommelingen en aan de hoogspanning die continu verandert
het zijn buizen  :) zo'n meting is maar een moment opname

Ok, bedankt! En zou 2200/2400 te horen zijn? Wat zijn verder nog interessant waarden voor een buis, ik zie wel eens iets staan als:

13.0/3.0 & 12.0/2.9 voor de buis.

Wat houdt dat dan in? Belangrijk?

Citeer
gr Robert
ps. had je mijn mailtje nog gekregen?

Nee ???

phy

Je vroeg naar de kleurcoderingen
en ik heb je toen 2 mailtjes terug gestuurd.

En ook verteld wat er met mijn luidsprekers gebeurd was ?
gr Robert

reMC

Citaat van: phy op december 21, 2006, 23:07:02
Je vroeg naar de kleurcoderingen
en ik heb je toen 2 mailtjes terug gestuurd.

En ook verteld wat er met mijn luidsprekers gebeurd was ?
gr Robert

Niets gekregen, maar ik wil het HEEL graag alsnog horen... :)

phy

hoi Remco hier zijn de linkjes die niet aangekomen zijn
mischien heb je er wat aan.
https://www.tubeworld.com/6sn7.htm
http://www.geocities.com/rxtxtubes/pa01039.htm
gr Robert

ps. deze moet je niet over het hoofd zien  ;)
https://www.tubeworld.com/6sn7_poll.php

reMC

Bedankt PHY! Ik heb intussen een heleboel buizen besteld voor mij en Proprius, heb heel veel gehad aan je links. De eindbuizen waren simpel; Full Music 2A3 en die is verkrijgbaar bij Acoustic Dimension. De gelijkrichterbuis, Brimar 5R4GY, is een stuk moeilijker te vinden maar moet ook binnenkort deze kant op komen, gevonden op Ebay. Ik moet ze nog wel beide binnenkrijgen. De Sylvania 6SN7 is goed te vinden maar er zijn ZO veel variaties... GT/GTA/GTB/W blabla... Na veel overleg en met de links die jij me hebt gestuurd ben ik gaan zoeken met het idee dat ouder beter is. Ik ben uitgekomen bij de allereerste exemplaren uit 1943!! Deze heb ik gewonnen:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=006&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=160065606220&rd=1&rd=1

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=002&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=120065073644&rd=1&rd=1

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=006&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=160064908356&rd=1&rd=1

Plus nog een aantal maar die ga ik waarschijnlijk weer verkopen: zijn later gemaakt, 1950/60. Een van die setjes zit nu in mijn versterker; een behoorlijke verbetering! Losheid, gemak, INTIMITEIT (wat kan speeksel toch lekker zijn) en dynamiek (beter pulsgedrag, levenechter in plaats van dat uitschietende geluid). Het laag echter, is minder gedefineerd met de Sylvania's. Het gedraagt zich heel raar, het wordt een waas, een bulk geluid. Ik het het vermoeden dat dit (ook) met mijn kamer te maken heeft. Ik hoop deze maand nog of anders in februari mijn versterker naar Cees te kunnen brengen, dan is die ook AF!

En dan...echt even kappen met kopen, kopen, kopen van componentjes... Het plan is om in mei naar Utrecht te gaan verhuizen, we rekenen op 800 - 1000 huur inclusief per maand, dat is veel :o Daarnaast heeft mijn computer de gewoonte gekregen om soms gewoon niet aan te gaan (volgens mij is de voeding van de hardeschijf kapot) dus ik wil eigenlijk ook een MacBook kopen...

advr

buizen, buizen, buizen, je kunt je er arm aan kopen :P
maar het is een ontdekkingsreis die gewoon een keer gedaan moet hebben O0

veel plezier met je installatie en geniet van de muziek ;)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

reMC

Citaat van: reMC op januari  2, 2007, 12:19:00
De eindbuizen waren simpel; Full Music 2A3 en die is verkrijgbaar bij Acoustic Dimension.

Ik heb deze prachtige buizen vandaag besteld en zijn direct op de post gegaan (nice service 8)). Eigenlijk verwacht ik morgen dus een pakketje...

phy

hoi Remco
Dat zijn mooie buisjes !!
Peter geeft echt super service
en is erg vriendelijk.
Het is ook iemand die weet waar hij het over heeft
je klopt nooit tevergeefs aan bij hem.

Jaren geleden (voor hij de zaak had)
heb ik 2de hands een paartje kr 300b buisjes van hem gekocht
een half of mischien wel een jaar jaar later hield 1 buis ermee op.
Ik had Peter toen gebeld om mijn pech even te vertellen
en hij heeft mij toen een spiksplinter nieuw paartje bezorgd.
ik moest gewoon de oude naar de leverancier sturen.
gr Robert

reMC

Even kort een update van wat ik nog wil doen aan de set voordat ik mijn nieuwe huis in ga (rond mei hoop ik):

- Analoge kabels van Cees Pel (waarschijnlijk deze maand nog)
- Versterker laten modificeren en voorversterker trafo's
- Scheidingstrafo voor digitaal (loopwerk en dac)

En nog iets wat ik als laatst noem maar als eerst ga doen: de kabel van de breedbandunit naar de tweeter/condensator vervangen... Er zit nu zilverdraad in en met dat hoor je: het pulskarakter in het hoog is niet goed, het is niet schoon en te uitbundig. Er komt doodgewoon koperdraad in van de onderdelenwinkel om de hoek.

Daarna moet dit project qua upgraden echt even stil liggen, maar moet er nog een klein beetje gebeuren...: Het belangrijkste is dan nog een scheidingstrafo voor de versterker. Dan is 'de basis' in ieder geval goed en zijn alle spullen van Cees. Op dit niveau... moet ALLES goed zijn om te kloppen. Vreselijk irritant eigenlijk ;) Daarna wil ik nog Cees zijn eigen dac doen (ow my :o, hij is af en geen vergelijking meer met zijn modificatie op de 47 dac) en hun custom made trafo voor de dac en loopwerk binnenhalen. Voorlopig leuk om over te dromen ;)

Nu even over wat hier WEL is: het klinkt steeds gaver. Na een maand gespeeld te hebben, krijg ik eindelijk van het loopwerk het uitklinken van instrumenten... Het extreme 'zingen' dat zoveel op live-muziek lijkt... Ik krijg enorm veel te horen zonder dat iets analystisch is (misschien het hoog nog, daar ben ik in ieder geval nog niet tevreden over: het is heel erg kleurloos en te uitbundig, dat schijnt pas echt goed te worden als ook de stroom in orde is...)! Na dit stukje kritiek weer even back to reality heb ik wel al ENORM veel bereikt, het is nog niet het summum, maar ik ben al zo ver :o Zelfs met de tekortkomingen weet ik zeker dat ik deze set prefereer boven elke andere: de vrijheid, de losheid en het gemak waarmee de muzikanten spelen is VERSLAVEND... :D

Joep

Leuk om te lezen Remko! Je blijft me toch een aantal stappen voor :)

Die nieuwe dac van Cees, is die los? En je hebt hem dus al gehoord?

Zitten er nog buisjes in het verschiet? Mijn huis is zo goed als af, vanavond gooi ik de stereo erin en dan heb ik de basis staan. Je kunt dus meteen na je tentamens langskomen. Akoestiek van de kamer is al erg goed, nergens haakse wanden, maar ga nog wat panelen van Toine (WaveWeavers) aan de muur plakken. Op de 1e reflectiepunten.

reMC

Citaat van: Proprius op januari  3, 2007, 16:06:05
Die nieuwe dac van Cees, is die los? En je hebt hem dus al gehoord?

Ik heb niet de ALLERlaatste versie gehoord, wel die daarvoor, met een nieuwe regulator. Er komen waarschijnlijk twee versies, een met een trafo op de ingang en de andere met een condensator. Het loopwerk wordt ook op die keuze aangepast. Met deze nieuwe dac moet er ook nog het een en ander veranderd worden aan de klok van het loopwerk, dat duurt dus nog even maar ook daar is het einde in zicht. Volgens mij zou er dan een geintregeerde speler moeten verschijnen...

CiteerZitten er nog buisjes in het verschiet?

Ik zou elk moment weer wat binnen kunnen krijgen. Als eerste komen de JAN CHS VT231 (Sylvania 6SN7) binnen, dat zouden ongeveer de beste moeten zijn...ik ben benieuwd. Ik wacht nog op de bankgegevens van een andere gast, zodat ik ook de andere binnen kan halen (zelfde buizen als net genoemd, plus een paar met een zilveren bovenkant) Voor mij komen als het goed is vandaag de Full Music buizen binnen!!

CiteerMijn huis is zo goed als af, vanavond gooi ik de stereo erin en dan heb ik de basis staan. Je kunt dus meteen na je tentamens langskomen. Akoestiek van de kamer is al erg goed, nergens haakse wanden, maar ga nog wat panelen van Toine (WaveWeavers) aan de muur plakken. Op de 1e reflectiepunten.

Ik kom zo SNEL mogelijk!

reMC

YES, ik ga een pakketje open maken O0

reMC

Ik hoor koud al wat ik er bij krijg met mijn nieuwe buisjes: rust, dynamiek (en het komt steeds meer uit het niets,  niet uit een reservoir van kracht of tonen, gewoon steeds meer...BEM, en daar is het) en KLEUR. Ik hoor nu al de verfijning, de lekkere subtiliteit van steeds meer van elkaar losstaande instrumenten (terwijl de muzikale performance in z'n geheel juist overtuigende wordt, steeds meer hoor ik het plezier van de muzikanten, transienten...uitklinken...) Gaat goed 8)

phy

hoi Remco
laat de TJ's eerst maar even inspelen
In het begin klinken ze fel en hebben ze randjes de preciesie is er dan echt nog niet.
Het klopt wel dat ze eigenlijk direct al mooi klinken maar dat word nog veel beter

Welke buizen gebruikte je eerst?
een andere 2a3 die ik ook erg mooi vind is een Sovtek
(de rest van de Sovtek buisjes vind ik wat tegen vallen)
maar de 2a3 is erg mooi weer heel anders dan de TJ.
De Sovtek is in het laag sterker.
Nou ja het moet ook een beetje bij de schakeling passen en de rest van je set .
en eigenlijk is de TJ meestal de mooiere.
veel plezier ermee!!

reMC

Citaat van: phy op januari  3, 2007, 18:00:12
hoi Remco
laat de TJ's eerst maar even inspelen
In het begin klinken ze fel en hebben ze randjes de preciesie is er dan echt nog niet.
Het klopt wel dat ze eigenlijk direct al mooi klinken maar dat word nog veel beter

Mooooi!

CiteerWelke buizen gebruikte je eerst?
een andere 2a3 die ik ook erg mooi vind is een Sovtek
(de rest van de Sovtek buisjes vind ik wat tegen vallen)

Grappig, hiervoor gebruikte ik de Sovtek 2A3! Het laag is juist ronder / minder gedempt (opener, luchtiger) met de TJ wat ik erg mooi vind!

phy

ja de Sovtek klinkt wat "strakker"
bij een schakeling die zelf al wat meer "euforie" vertoont kan dit een hele mooie buis zijn
maar zoals ik al zei het moet gewoon passen.
ik dacht trouwens dat Sun de versterkers met Valve Art of andere Chinese buizen leverde.
gr Robert

reMC

Citaat van: phy op januari  3, 2007, 18:43:19
ja de Sovtek klinkt wat "strakker"

Ja klopt, maar daardoor ook meer levenloos vind ik.

Citeerbij een schakeling die zelf al wat meer "euforie" vertoont kan dit een hele mooie buis zijn
maar zoals ik al zei het moet gewoon passen.

Yep...

Citeerik dacht trouwens dat Sun de versterkers met Valve Art of andere Chinese buizen leverde.

Alle Sun versterkers die ik ooit voor mijn ogen heb gehad waren voorzien van Sovtek!

reMC

Citaat van: Proprius op januari  3, 2007, 16:06:05
Leuk om te lezen Remko! Je blijft me toch een aantal stappen voor :)

Geen zorgen, vanaf mei mag je me gaan inhalen ;D

reMC

En nog een update over de akoestiek. Ik ben er nog niet echt tevreden mee, maar jullie begrijpen dat ik daar niet meer in ga investeren nu ik weet dat ik binnen half jaar wegga. Ik heb een tijd geleden een aantal akoestische panelen van Auralex aangeschaft. Zie de rechtermuur op deze foto:

De kleur en vorm van de mijne zijn anders (die op de foto zijn leen panelen die Garmt had meegebracht) maar ze hangen op dezelfde plek op de rechtermuur. Dat werkt best goed; de ruimtelijkheid en lucht neemt toe en de muziek is wat minder gestressed. Een tijd geleden heb ik ook mijn linkermuur geprobeerd te behandelen met diezelfde panelen maar dat was geen succes: het geluid werd neuzig. MAAR tegenwoordig speel ik met een andere paneel van Auralex: een diffuser van (een soort?) piepschuim. Dat werkt WEL goed. De ruimtelijkheid en rust neemt verder toe, zonder dat het geluid neuzig wordt. Op bovenstaande foto zie je op de linkermuur nog meer demping; daar hangt helemaal niets meer maar staat een kleine televisie. Ook dat werkt, dwz het beter klinkt dan wanneer die televisie er niet staat!

Kortom: Auralex werkt best goed, maar zomaar op eerste reflectiepunten (want alleen die heb ik behandeld) gaan dempen is wat mij betreft niet de juiste manier. Dingen combineren (demping, difussie, televisie en achter mijn tv Auralex demping, gordijnen en het glas) is mijn advies!