Verschil Apple Ibook en Powerbook

Gestart door reMC, april 26, 2006, 17:38:32

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Ik wil in ieder geval overgaan op een Apple laptop. Ik ga de laptop voornamelijk gebruiken voor tekstbewerking en internetten. Het budget is zo'n €800 en de keus is dan natuurlijk een Ibook of een Powerbook. Kan iemand mij de verschillen vertellen? Ik denk te weten dat de Powerbook een sneller grafisch geheugen en beter beeldscherm heeft. Het lijkt me dat ik dat in ieder geval niet nodig heb? De Powerbook zal er ook wel beter uit zien?

Advies aub :D

Joep

Yo,

met je budget zit je sowieso in de 2e hands markt, dat wist je al. Je bent dus gebonden aan de G4 processor. Voordeel hiervan is dat je software kunt 'lenen', nadeel is dat ze al wat ouder zijn. Voor je gebruik natuurlijk niet heel erg.

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe computer/laptop en heb al veel dingen bekeken. Zo is de Powerbook 12" (die ontzettend gaaf is) niet veel beter dan de iBook 12". Eigenlijk is er alleen een ingang extra en hij is van aluminium. Dus kan je van die meerprijs misschien beter een 15" iBook kunnen kiezen.

Er komt over een kleine periode wel weer een nieuwe zooi MacBooks aan (nieuwe iBook zeg maar), maar ik betwijfel of die voor 800 Euro te koop gaan zijn. In ieder geval heb je dan niet het voordeel van de 'leen'-software, want de meesten hebben die Intel-based programmatuur nog niet (iig niet om te 'lenen').

Ikzelf zit toch naar een desktop te kijken, de G5. Die is nu overal wel een beetje in de aanbieding en rond de 1100 euro kun je wel wat moois vinden (nieuwe 17" of 2ehands 20"). Ik had een laptop maar gebruikte de loopfunctie nauwelijks, alleen omdat het kón eigenlijk, niet omdat het nódig was...

Dus ja, 2ehands G4 laptop of een iets duurdere 2ehands G5 desktop. Meer weet ik ook niet maar daar hebben we Audiofiel, Ruben, Applemies en consorten voor ;D Ik houd het hier in ieder geval in de gaten!

Joep

Enne...het toetsenbord van de Powerbook is in 1 woord: GODDELIJK! O0

reMC

Citaat van: Proprius op april 26, 2006, 17:50:33
Enne...het toetsenbord van de Powerbook is in 1 woord: GODDELIJK! O0

Dat vertelde je al. Veel lekkerder dan de Ibook??

Audiofiel

Citaat van: reMC op april 26, 2006, 17:38:32
Ik denk te weten dat de Powerbook een sneller grafisch geheugen en beter beeldscherm heeft. Het lijkt me dat ik dat in ieder geval niet nodig heb? De Powerbook zal er ook wel beter uit zien?

De grafische capaciteit van de iBook is ongeveer gelijk aan die van de vorige generatie Powerbook. Vroeger was dat een jaar of meer, maar de afgelopen 2 jaar is dat nog maar een half jaartje, dus dat maakt veel minder uit. Wel kun je met de Powerbook een extern digitaal scherm aansturen (DVI), bij de nieuwste modellen ook een 30" scherm. Ook kun je op een Powerbook het externe scherm als tweede scherm gebruiken en op een iBook (in principe) alleen maar doen aan mirroring (zelfde beeld op beide schermen). De iBook kan alleen met analoge schermen werken.

Of de PoBo er mooier uit ziet is een kwestie van smaak. Iets minder dan de helft van de mensen vind de iBook er mooier uit zien (waaronder ik). De iBook is op langere termijn in ieder geval wel mooier, want met aluminium (of titanium op de oudere modellen) krijg je op den duur toch krasjes en dat ABS plastic blijft toch wat beter bestand tegen de tijd. Ook is de iBook een stuk steviger en heeft hij een betere draadloze ontvangst (als je WiFi gebruikt).

Dat zijn eigenlijk de belangrijkste verschillen tussen deze twee. Daarnaast zijn er nog wat kleinere verschillen, zoals de snelheid van de processor (scheelt weinig) of het aantal aansluitingen (soms FireWire 800 wat vrijwel niemand nodig heeft en soms digitaal optische audio in/uit), wat per Powerbook ook sterk verschilt. Daarnaast hebben sommige duurdere Powerbooks ook nog een verlicht toetsenbord wat zich aan omgevingslicht aanpast.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Intussen ook van Ruben advies gekregen. De Powerbook is eigenlijk op alle punten beter maar de vraag is of die verbeteringen nodig heb en het extra geld waard vind. Ik DENK het niet.

Weet je wat? Ik ga gewoon naar het Te koop gevraagd-gedeelte en zoek daar naar een Powerbook tot €1000 (ik weet het...) en bekijk gewoon of de aanbiedingen interessant zijn! Anders kan ik altijd nog voor deze Ibook G4 gaan.

reMC

Ik lees de post van Audiofiel pas NA mijn vorige post, hmmm...

Audiofiel, zou je zeggen dat een tweedehands Powerbook G4 voor €1000 een betere keus is dan deze nieuw of is het met mijn eisen onzinnig om voor een Powerbook te gaan? Tenzij ik een tweedehands Powerbook voor dezelfde prijs of minder, in perfecte staat en met garantie tegenkom natuurlijk.

Audiofiel

Citaat van: reMC op april 26, 2006, 19:10:36
Ik lees de post van Audiofiel pas NA mijn vorige post, hmmm...

Audiofiel, zou je zeggen dat een tweedehands Powerbook G4 voor €1000 een betere keus is dan deze nieuw of is het met mijn eisen onzinnig om voor een Powerbook te gaan? Tenzij ik een tweedehands Powerbook voor dezelfde prijs of minder, in perfecte staat en met garantie tegenkom natuurlijk.

Ik zou ZELF die iBook kopen (alleen heb ik er zelf al eentje van inmiddels al 3 jaar oud). Ik vind ze gewoon erg mooi en lekker compact. Maar je moet uiteraard zelf de keuze maken op de punten die je zelf belangrijk vind.

Ik denk dat snelheid niet zo belangrijk is. Als je een nieuwe iBook afzet tegen een tweedehands Powerbook, zullen ze al snel dezelfde snelheid hebben vanwege het leeftijdsverschil... ;)

Wat betreft advertenties, denk ik dat je op dit forum niet zoveel daar mee opschiet. Maar kijk eens op tweedehandsmac.nl, daar barst het van de advertenties. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op april 26, 2006, 19:34:29
Wat betreft advertenties, denk ik dat je op dit forum niet zoveel daar mee opschiet. Maar kijk eens op tweedehandsmac.nl, daar barst het van de advertenties. ;D

Already done ;) Hier is het voor de extra. Bedankt, Arjen!

Audiofiel

Graag gedaan. Als je meer Apple vragen hebt, dan hoor ik het wel. ;)

reMC

Intussen acht maanden verder en het PLAN om een Apple te kopen ligt er nog steeds... Het is nu wel iets concreter: mijn PC begint er mee te kappen, valt vanzelf uit, harde schijf start niet op etc..

Het budget is eigenlijk nog steeds 800 euro maar wil voor dat bedrag natuurlijk wel een MacBook... >:D Blijven dromen?

R

ja... of iets opschroeven...(dat budget)

Citaat van: reMC op januari  2, 2007, 12:27:55
Intussen acht maanden verder en het PLAN om een Apple te kopen ligt er nog steeds... Het is nu wel iets concreter: mijn PC begint er mee te kappen, valt vanzelf uit, harde schijf start niet op etc..

Het budget is eigenlijk nog steeds 800 euro maar wil voor dat bedrag natuurlijk wel een MacBook... >:D Blijven dromen?

reMC

Citaat van: Ruben op januari  2, 2007, 13:41:06
ja... of iets opschroeven...(dat budget)

Wat is iets? Voor iets meer dan 1000 euro koop ik er 1 nieuw in de apple store...

Audiofiel

Citaat van: reMC op januari  2, 2007, 13:44:49
Wat is iets? Voor iets meer dan 1000 euro koop ik er 1 nieuw in de apple store...

Waar wacht je dan nog op... Gewoon een nieuwe kopen! ;)

Joep

Citaat van: Audiofiel op januari  2, 2007, 16:34:20
Waar wacht je dan nog op... Gewoon een nieuwe kopen! ;)

IDD ;D

Welcome to the club!

Grindtegel

Ik heb zojuist een macbook (1.83) aangeschaft aangezien onze huidige laptop bijna aan het eind van zijn leven is.

Ben benieuwd of ik een beetje met apple om kan gaan, dit is nl mijn 1e  :D

Een klein vraagje voor de kenners, zou ik met mijn macbook nu wel die ellendige h264 hd bestanden af kunnen spelen?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Moony

Het grote nadeel vind ik dat de Macbook alleen met 13inch scherm te krijgen is!
Ik wil nl. een 15,4inch scherm (gaat mijn pc vervangen, hoef 'm nooit mee te slepen) maar dan moet ik dus een erg dure Macbook Pro kopen.

Audiofiel

Citaat van: Grindtegel op januari  4, 2007, 14:49:57
Een klein vraagje voor de kenners, zou ik met mijn macbook nu wel die ellendige h264 hd bestanden af kunnen spelen?

H264 is niet een formaat, maar een codec. Als je H264 hebt in een QuickTime container, dan zal het geen probleem zijn. Ik heb gisteren nog een Mac mini geïnstalleerd bij iemand (op zijn Samsung tv) en daar draaiden zelfs de 1080i Apple QuicktTime HD trailers prima. En dat was een Core Duo op 1.83 (dus niet de nieuwere Core 2 Duo) en met slechts 512 Mb geheugen.

Als je H264 af wilt spelen in een WMV container of iets dergelijks, dan weet ik niet of het lekker draait. Maar als je de MacBook al hebt gekocht, kun je het toch gewoon uitproberen? ;)

Grindtegel

Heb ik inmiddels ook gedaan en het draait perfect op mijn macbook, terwijl mijn pc het niet wil draaien.Dus grindtegel=happy  :D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Audiofiel

Citaat van: Grindtegel op januari 13, 2007, 22:55:14
Heb ik inmiddels ook gedaan en het draait perfect op mijn macbook, terwijl mijn pc het niet wil draaien.Dus grindtegel=happy  :D

Toppiejoppie! Nogmaals gefeliciteerd met je aankoop :D