Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

phy

hoi Remco
Ik moest laats voor een pakketje van 200 dollar (cerafine condensatoren)
nog een 50,50 euro hier in nederland betalen aan bijkomende kosten.
Maar je kan ook geluk hebben dat je erdoor glipt
gr Robert

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

VDM

Citaat van: reMC op december 19, 2006, 10:36:57
Met de verzendkosten komt het met wat geluk uit op 200 dollar. In NL kosten ze 195 euro. Hoe hoog zijn de invoerrechten ongeveer?

In dat geval zou ik ze gewoon in NL halen, zo goed als even duur en het scheelt tijd en misschien ook geld.

Joep

Citaat van: VDM op december 19, 2006, 14:52:47
In dat geval zou ik ze gewoon in NL halen, zo goed als even duur en het scheelt tijd en misschien ook geld.

In elk geval scheelt het risico!  ;)

reMC

Citaat van: Proprius op december 19, 2006, 14:53:38
In elk geval scheelt het risico!  ;)

Ja, misschien moet ik toch maar gewoon uit de winkel kopen...

Jongens, ik heb meer voor jullie ;D Waar vind ik (in Nederland):

- Brimar 5R4GY
- Sylvania 6SN7GT

:D

Joep

Citaat van: reMC op december 19, 2006, 16:20:01
- Brimar 5U4G
- Sylvania 6SN7GT

Zijn dit, samen met die FullMusic 2A3's, de buizen die Wilco gebruikt?

Enne..jij zit duidelijk op de Fast Lane!  ;D

reMC

Citaat van: Proprius op december 19, 2006, 16:26:45
Zijn dit, samen met die FullMusic 2A3's, de buizen die Wilco gebruikt?

Yep. Maar vooral om de goede Sylvania's te krijgen, schijnt nog lastig te zijn. Er zijn tig varianten, met de bovenkant verzilverd, andere voet, metaal van de pinnetjes etc..

reMC

Citaat van: reMC op december 19, 2006, 16:20:01
- Brimar 5R4GY
- Sylvania 6SN7GT

Intussen ben ik al een behoorlijke tijd (uren...) aan het zoeken en zie ik eindelijk de buizen die ik precies moet hebben. De Brimar op Ebay en de Sylvania bij Audiotubes! Voor allebei is het even afwachten hoe duur het versturen zal zijn.

Joep

Cool man dat je ze nog hebt kunnen vinden! Zie PM ;)

reMC

Ik heb 2 kort gebruikte en nieuw metende Sylvania buisjes gekocht voor onder de 20 euro, good deal :D

Echter, ik ben een beetje verder aan het zoeken en wil wat vragen stellen aan Ebay verkopers, krijg ik deze melding:

Het formulier is momenteel niet beschikbaar.
Je hebt het maximum aantal berichten overschreden.

???

Joep

Citaat van: reMC op december 20, 2006, 09:17:08
Ik heb 2 kort gebruikte en nieuw metende Sylvania buisjes gekocht voor onder de 20 euro, good deal :D

Lekker hoor! Viel je niet in slaap?  :D :D Maar ja, voor wat mooie buisjes heb je wel een kort nachtje over! :)

reMC

Citaat van: Proprius op december 20, 2006, 10:05:31
Lekker hoor! Viel je niet in slaap?  :D :D Maar ja, voor wat mooie buisjes heb je wel een kort nachtje over! :)

Haha, ik had maar gewoon wat geboden, toch geen zin om tot 2 uur te wachten :p Er heeft niemand overheen geboden dus het bleef lekker 10 dollar :D Wel een beetje op de gok, want ze zijn al gebruikt (hopelijk net ingespeeld ;D)

advr

let er ook op dat je gematchte buizen hebt. ze kunnen wel gemeten zijn maar als de meetwaardes van de ene buis erg veel hoger of lager is dan de andere dan kun je dat gaan horen.  :P :o
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

reMC

Citaat van: advr op december 20, 2006, 14:10:20
let er ook op dat je gematchte buizen hebt. ze kunnen wel gemeten zijn maar als de meetwaardes van de ene buis erg veel hoger of lager is dan de andere dan kun je dat gaan horen.  :P :o

Uiteraard! Bedankt voor de reminder :D

advr

Citaat van: reMC op december 20, 2006, 14:13:10
Uiteraard! Bedankt voor de reminder :D

in al je enthousiasme zou je het zo kunnen vergeten :o ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

reMC

Citaat van: advr op december 20, 2006, 14:34:39
in al je enthousiasme zou je het zo kunnen vergeten :o ;D

Ik heb er aan gedacht en ben er maar vanuit gegaan dat een 'transconductance measuring' van 2300/2400 (wat betekenen de twee getallen?) bij een buis geen probleem is...

chansig

Vraag me niet hoe of wat maar ik heb altijd begrepen dat een buis op een aantal verschillende manieren te meten is en dat sommige metingen je niets zeggen over de kwaliteit van de buis. Ik heb dus de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Groeten Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

reMC

Citaat van: chansig op december 20, 2006, 17:10:36
Vraag me niet hoe of wat maar ik heb altijd begrepen dat een buis op een aantal verschillende manieren te meten is en dat sommige metingen je niets zeggen over de kwaliteit van de buis. Ik heb dus de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Heb ik ook van gehoord, kan iemand hier verduidelijking over geven? Niet dat het HEEL belangrijk is voor het online kopen, ze kunnen denk ik altijd nog shit klinken...

phy

hoi Remco
Een meting kan niets over de klank van een buis zeggen
het zegt iets over de conditie van de buis.
En hoe de buis zich instelt volgens de standaard die in het boekje staat.
Het is ook niet te voorspellen zijn welke mooie buizen zijn
het is de samengang met de rest van de schakeling
en de instelling van de buis.
kijk er zijn natuurlijk mooie gewilde buizen zoals de 2a3 die jij gebruikt.
Is gewoon een mooie buis
dan zijn er verschillende merken die elk een beetje anders klinken maar het mooiste merk bestaat niet ze moeten een huwelijk aangaan met de complete versterker dat is het belangrijkste.
Ik heb nu ook TJ op mijn versterker staan dat klinkt mooi maar met een paar aanpassingen in de schakeling kan het ook verschrikkelijk slecht klinken .
En de spreiding waarop men een buis kan instellen is heel groot.
Standaard instellingen zijn een goede leidraad maar geven niet altijd de geheimen van de buis prijs.

advr

de metingen zeggen inderdaad heel weinig over de klank maar wel hoe een buis er voor staat. er zijn ook verschiilende apparaten die elke hun eigen waarde aangeven. 2300/2400 zegt dat de ene helft een waarde 2300 heeft en de andere triode helft 2400. maar er moet wel bij vermeld worden dat nieuw bijv een waarde 2500 is. dan weet je dat het goed zit. als de ene waarde hoog is en de andere waarde laag dan is de buis intern niet goed. het kan slijtage zijn of een slechte buis.
het licht ook aan de schakeling . soms worden van bijv. een ecc88 niet beide helften in de buis gebruikt waardoor een kant harder sluit dan de andere, enz enz.

of de klank je aanstaat is persoonlijk en zul je ook moeten uitproberen. wel is er een soort tendens.
uit ervaring weet ik dat Philips SQ buisjes vaak gedtailleerd en wat meer analytisch zijn. daarentegen, de NOS Generel Electric ontzettend muzikaal met een geweldig breed stereo beeld. Dat trekt zich vaak door in de type buizen.

de door jou gebruikte buizen ken ik niet goed. ik ben meer thuis in de Ecc88. ecc82, ecc82, EL34, 6L6GC, KT88, KT90 en de 6N30PI-DR en equivalenten.

ik heb er daar heel veel van gehoord en gekocht, nieuw en NOS. soms rete duur soms goedkoop. duur is in ieder geval niet altijd goed, ligt aan j smaak. wel ben ik trots dat ik 2 set quad gematchte NOS 6L6GC's heb. Die zijn geweldig qua klank, ongevenaard en zeer zeldzaam aan het worden.  :o :o

gr,
Ad.

reMC

Bedankt voor de uitleg heren. Van de buizen die ik zoek weet ik zeker dat ik dat type en merk moet hebben. PHY, je zegt dat een meting niets over de klank zegt. Maar ook niet als er staat dat het 2300/2200 nu is tov 2500/2500 nieuw? Of zijn er andere variabelen waar ik op moet letten?

advr

Citaat van: reMC op december 20, 2006, 22:09:02
Bedankt voor de uitleg heren. Van de buizen die ik zoek weet ik zeker dat ik dat type en merk moet hebben. PHY, je zegt dat een meting niets over de klank zegt. Maar ook niet als er staat dat het 2300/2200 nu is tov 2500/2500 nieuw? Of zijn er andere variabelen waar ik op moet letten?

graag gedaan :D

de getallen zeggen alleen maar dat ze bijna nieuw zijn. zie het als autobanden welke nog genoeg profiel heeft echter een Michelin rijdt anders dan een Pirelli.

Zo is het met de merken van buizen ook. Type hetzelfde, meetwaardes hetzelfde en toch een andere klank door toepassing van andere materialen en toleranties :D

reMC

Citaat van: advr op december 20, 2006, 22:20:15
Zo is het met de merken van buizen ook. Type hetzelfde, meetwaardes hetzelfde en toch een andere klank door toepassing van andere materialen en toleranties :D

Ok, maar ik zoek een buis van een bepaald merk en bepaald type. Ik weet PRECIES wat ik hebben moet, materialen, voet etc.. Stel dat de buizen precies hetzelfde zijn opgebouwd. Is het dan zeker dat die buis met 2200/2150 slechter klinkt dan een versie met 2400/2350 of zelfs dat niet...?

En wat ik nu bedenk: wat betekend 'gematched' eigenlijk? Alleen dat ze dezelfde resultaten in metingen vertonen, of zijn ze dan ook tegelijk geproduceerd (als ze OFFICEEL gematched noemt worden, niet door Ebay verkopers). Twee buizen van verschillende verkopers zouden ook wel eens per ongeluk een gematched paar kunnen zijn? :p

phy

hoi Remco
ja gematched zijn gewoon 2 buizen die nagenoeg gelijk meten
er mag best iets verschil in zitten hoor zo precies komt het niet
je gaat het verschil tussen 2200/2150 of 2400/2350
echt niet horen
deze waardes veranderen zelfs continu in je versterker
ligt aan de temperatuur aan de gloeispanning schommelingen en aan de hoogspanning die continu verandert
het zijn buizen  :) zo'n meting is maar een moment opname
gr Robert
ps. had je mijn mailtje nog gekregen?

Joep

Vond nog 5 foto's van de luisterdag bij Remko een tijdje geleden (Pel DAC, Living Voice, Resolution Audio). Hier de eerste: