Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

VDM

Citaat van: reMC op oktober 30, 2006, 11:22:46
Nee, ik heb wel uitgeprobeerd of het zo was. MAAR als ik hem er echt TEGEN aan houd, verandert het geluid drastisch, en niet positief ;)

Ik denk dat ik binnenkort maar eens ga beginnen met wat mensen uitnodigen, liefhebbers?

Hier een liefhebber! :D

Met OV is een retourtje Utrecht-Groningen gratis en als het een beetje droog blijft kan ik ook nog wel op de motor, Assen-Utrecht kan in een uurtje ::)

tiptop

Citaat van: reMC op december 20, 2004, 11:23:25
November 2006,

Een kijkje in de toekomst  ??? ;D ;D

Mooie set hoor trouwens. Hele update met je eerste post. 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

reMC

reMC

Martijn (Keyser) is na een leuk bezoekje zojuist vertrokken. Na weken (maanden?) van planning besloten we vandaag impulsief over een uur af te spreken op station Zwolle :D

Ik vond het gezellig, Martijn heeft op z'n minst één voor mij waardevolle uitspraak gedaan: "Dit klinkt in ieder geval niet zoals de hi-fi die ik ken". Misschien een uitspraak die voor hem niet veel waard is, maar ik vind het een groot compliment; de 'hi-fi' die ik ken bevalt me in ieder geval namelijk ook niet, dus zélfs hij zegt (zonder dat hij het weet ;D) dat ik op de goede weg ben ;)

Hij heeft best een mening over mijn set, ik wacht rustig af totdat hij die aan jullie meedeelt :D

Deleted member

Waarom heb jij je set op het station van Zwolle staan?  :o ;)

Sk

Citaat van: Antoine op november  4, 2006, 00:56:23
Waarom heb jij je set op het station van Zwolle staan?  :o ;)

Dan klinkt het allemaal wat zwoller natuurlijk!
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Martijn M

Shit. Er ging iets mis met posten. Mijn hele verhaal is weg :'(
Dutch & Dutch

Martijn M

Remko is een erg drukke student. Gelukkig kon hij vrijdag onverwachts ineens een paar uurtjes voor me vrijmaken!

De set klinkt inderdaad Zwollig.

Als eerste hebben we Norah Jones' debuut opgezet. Deze opname klonk totaal anders dan ik gewend ben. Norahs stem klonk voor mij onherkenbaar en de piano klonk niet als een piano. Ook de vele andere albums die we daarna op de eigenaardige maar charmant ogende speler legden, klonken wat Zwollig via de set.

Het laag klonk in mijn oren nogal gekleurd en ongecontroleerd (Remko was dit niet met mij eens). Gezien de constructie van de kast zul je dit wellicht ook verwachten. Tegen mijn verwachting in viel de kleuring in het midden me toch heel erg mee! Het hoog was naar mijn mening wat terughoudend, maar vanaf het moment dat de tweeter er bij komt (ik dacht dat dat rond 9 khz is), is het duidelijker aanwezig. Het hoog en midden laten niet zo veel details van de opname horen als de betere sets die ik beluisterd heb.

Kortom, als ik deze set zou beoordelen met een hifibril op, dan komt'ie er niet zo best af.

Toen ik Remco vertelde dat de set totaal anders klonk dan hifi-sets zoals ik ze ken, was hij blij verrast! Remco legde me uit dat hij geen hifi nastreeft. Remco wil een set die muziek weergeeft zodat het lekker klinkt en waardoor je heerlijk naar muziek kunt luisteren. High Fidelity is hierin geen must (Remco, ik hoop dat ik je woorden goed uitleg).
Op zich vind ik het goed dat je bij het samenstellen van een set de muziek centraal stelt. Persoonlijk heb ik echter wat moeite met deze benadering als dat betekent dat high fidelity niet nagestreefd kan worden. Naar mijn mening kunnen die twee zaken prima samengaan.

Hoewel de set wellicht geen hifi is, klinkt de muziek die het systeem laat horen inderdaad heel lekker. We hebben een aantal uren geluisterd. Er trad bij mij geen luistermoeheid op, behalve dan misschien met Aemina van Tool, dat we op oorverdovend niveau hebben gedraaid! Bij andere sets zou ik me na een tijdje gaan storen aan tekortkomingen. Hoewel deze set ze zeker heeft, heb ik mij er geen moment aan gestoord.

Remko, zo gauw ik iets heb afgebouwd, ben je van harte welkom om te luisteren of er muziek uit komt!

Dutch & Dutch

reMC

Bedankt voor je verslag, ik mag vast reageren op een paar uitspraken ;)

CiteerAls eerste hebben we Norah Jones' debuut opgezet.

Nee, jij ;D Ik ben haar nu definitief zat...

CiteerDeze opname klonk totaal anders dan ik gewend ben. Norahs stem klonk voor mij onherkenbaar en de piano klonk niet als een piano.

Toevallig heb ik in een andere topic ongeveer twee weken geleden iets gezegd over deze opname, namelijk dat ik 'm NIET goed vind. Daar blijf ik bij. Ik ben het dan ook met je eens dat de piano wat 'ingebouwd' en neuzig klonk. ;)

CiteerKortom, als ik deze set zou beoordelen met een hifibril op, dan komt'ie er niet zo best af.

LOL ;D

CiteerToen ik Remco vertelde dat de set totaal anders klonk dan hifi-sets zoals ik ze ken, was hij blij verrast! Remco legde me uit dat hij geen hifi nastreeft. Remco wil een set die muziek weergeeft zodat het lekker klinkt en waardoor je heerlijk naar muziek kunt luisteren. High Fidelity is hierin geen must (Remco, ik hoop dat ik je woorden goed uitleg).

Prima uitleg... High-Fidelity is een soort geluid dat naar mijn mening geboren is met de komst van hoogwaardige apparatuur. Ineens werd/word muziek anders beluisterd. Ik wil muziek hetzelfde blijven benaderen zoals ik live doe, daar zitten heel veel aspecten NIET in die in HI-FI wel zitten. Stop ze wél in de HI-Fi en het gaat ten koste van muzikaliteit...Daarom dus geen HI-FI voor mij ;)

CiteerHoewel de set wellicht geen hifi is, klinkt de muziek die het systeem laat horen inderdaad heel lekker. We hebben een aantal uren geluisterd. Er trad bij mij geen luistermoeheid op, behalve dan misschien met Aemina van Tool, dat we op oorverdovend niveau hebben gedraaid! Bij andere sets zou ik me na een tijdje gaan storen aan tekortkomingen. Hoewel deze set ze zeker heeft, heb ik mij er geen moment aan gestoord.

Yep, Tool werd wat vervelend na een tijdje. Verklaring van mijn kant? Hij stond ERG hard (zo hard heb ik nog nooit gespeeld dus het kan dat de speakers nog moeten inspelen op zo'n volume) en mijn set is nog wat te rommelig voor zulke heftige muziek. Het gaat goed komen, maar dat is in ieder geval één beperking op dit moment!

CiteerRemko, zo gauw ik iets heb afgebouwd, ben je van harte welkom om te luisteren of er muziek uit komt!

8)

Joep

Maar wat is nu de definitie van "zwollig"?  ???

reMC

Citaat van: Proprius op november  6, 2006, 20:36:11
Maar wat is nu de definitie van "zwollig"?  ???

We zullen het wel nooit weten...

Wimpie007

Als ik effe te leen ga bij Wikipedia:
"High fidelity or hi-fi reproduction is a quality standard that means the reproduction of sound or images is very faithful to the original. High fidelity aims to achieve minimal or unnoticeable amounts of noise and distortion."

Ik volg al een tijdje dit topic over Remko's 'aparte' set.  In mijn ogen beantwoord deze net wel aan de term high fidelity zoals die oorspronkelijk bedoeld was, namelijk het nastreven van wat we ook echt zouden horen wanneer de artiest in de kamer zat.
Wat tegenwoordig HiFi heet is misschien wel net om die reden al lang geen benadering van het origineel meer.

Nu, voor ik hier tegen schenen begin te schoppen, iedereen heeft zijn eigen smaak, en dus voorkeur voor hoe die realiteit moet worden weergegeven, zeg maar ingekleurd.
Ik heb toch nog niet al te veel kritiek kunnen bespeuren bij de mensen die bij Remko te gast waren, dus blijkbaar is het een aanpak die toch wel kan gesmaakt worden! :)

Uiteindelijk is hoe hij ervan geniet nog steeds het belangrijkste, en dat lukt zeer goed, voor zover ik kan lezen ;)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

reMC

Ha Wimpie, leuke reactie :D

Citaat van: Wimpie007 op november  8, 2006, 22:26:08
Als ik effe te leen ga bij Wikipedia:
"High fidelity or hi-fi reproduction is a quality standard that means the reproduction of sound or images is very faithful to the original. High fidelity aims to achieve minimal or unnoticeable amounts of noise and distortion."

Ik volg al een tijdje dit topic over Remko's 'aparte' set.In mijn ogen beantwoord deze net wel aan de term high fidelity zoals die oorspronkelijk bedoeld was, namelijk het nastreven van wat we ook echt zouden horen wanneer de artiest in de kamer zat. Wat tegenwoordig HiFi heet is misschien wel net om die reden al lang geen benadering van het origineel meer.

Het klopt, mijn smaak lijkt best op wat hifi zou moeten zijn. Het probleem is in mijn ogen echter dat hifi iets heel anders is geworden. Het is iets dat totaal niet met live muziek te maken heeft (voor mij). Ik lees veel lofuitingen over apparatuur en sets maar ik herken in die sets niets; ik kan vrijwel niets rijmen met mijn live-ervaringen... Daarom wil ik geen set die op hifi lijkt, de huidige hifi bedoel ik dan ;)

Bovendien zullen VEEL mensen op dit forum de hifi-beschrijving nastreven. Sterker nog, mensen met totaal uiteenlopende sets zullen vaak beide zeggen dat ze zo ver zijn gekomen als de beschrijving luidt. Anderen willen gewoon genieten, hoe vervormd het ook zou zijn (volgens metingen, andere oren etc..). Ik ben er zo één. Als het maar klinkt zoals ik wil. Natuurlijk ben ik er dan ook zo één die een beetje denkt dat ik meer uit cd's haal dan vele anderen... maar dat maakt eigenlijk niet uit. Genieten staat voorop.

tiptop

O0
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. 8)

Hoewel je toch een "aardige" set hebt staan, ben ik wel verbaasd dat dit volgens in iedere geval 1 persoon helemaal niet lijkt op iets wat in de buurt komt van werkelijkheidsweergave.

Op de foto zie ik dat jeredelijk grote luidsprekers hebt tov je kameroppervlakte.
Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben ???
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

reMC

Citaat van: tiptop op november  9, 2006, 18:10:49
Hoewel je toch een "aardige" set hebt staan, ben ik wel verbaasd dat dit volgens in iedere geval 1 persoon helemaal niet lijkt op iets wat in de buurt komt van werkelijkheidsweergave.

Op de foto zie ik dat jeredelijk grote luidsprekers hebt tov je kameroppervlakte.
Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben ???

Heeft er niets mee te maken (zo raar is de verhouding speaker/kamer trouwens niet hoor). Hij luistert gewoon TOTAAL anders dan ik. Hij naar frequenties (zegt hij zelf) en ik naar muziek. Muzikaal vond hij de set ook goed, 'technisch' minder ;)

Zo raar is het niet, er zijn genoeg 'topsets' waar ik helemaal NIETS van moet hebben. ;)

Je bent trouwens welkom om eens te komen luisteren wat je vindt hoor...

Joep

De foto zal wel een beetje vertekenen, want de speakers zijn zeker niet te groot.  :)

tiptop

Citaat van: reMC op november  9, 2006, 18:25:18
Heeft er niets mee te maken (zo raar is de verhouding speaker/kamer trouwens niet hoor). Hij luistert gewoon TOTAAL anders dan ik. Hij naar frequenties (zegt hij zelf) en ik naar muziek. Muzikaal vond hij de set ook goed, 'technisch' minder ;)

Zo raar is het niet, er zijn genoeg 'topsets' waar ik helemaal NIETS van moet hebben. ;)

Je bent trouwens welkom om eens te komen luisteren wat je vindt hoor...

Lijkt me leuk :)
Waar woon je dan in de buurt?

reMC

Citaat van: tiptop op november  9, 2006, 20:21:21
Lijkt me leuk :)
Waar woon je dan in de buurt?

Ik zie net waar jij woont en durf het bijna niet te zeggen....: Groningen ;)

Starred

Citaat van: reMC op november  6, 2006, 15:50:05
High-Fidelity is een soort geluid dat naar mijn mening geboren is met de komst van hoogwaardige apparatuur. Ineens werd/word muziek anders beluisterd. Ik wil muziek hetzelfde blijven benaderen zoals ik live doe, daar zitten heel veel aspecten NIET in die in HI-FI wel zitten. Stop ze wél in de HI-Fi en het gaat ten koste van muzikaliteit...Daarom dus geen HI-FI voor mij ;)

Paar vragen:
Hoelang bestaat hoogwaardige apparatuur al?
Wat bedoel je met 'muziek werd ineens anders beluisterd'?
Welke aspecten zitten in live muziek die niet in hifi zitten?
Wat versta jij onder hifi?
Waarom gaat muzikaliteit verloren als je de bedoelde aspecten in hifi stopt?
Hoe zou je de bedoelde aspecten overigens in hifi willen stoppen?

DA BoSS

Oef zeg, een vraag is makkelijker gesteld dan ie beantwoord is.... :P

in mijn mening zet veel hifi iig een onnatuurlijke (grote) stage neer, met onnatuurlijke aandacht voor details waar het harmonische geheel onder te lijden heeft.

Verder laat ik het graag aan Remko over  >:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

sandervg

Kijk eens op http://www.answers.com/topic/high-fidelity

Dit geeft voor een groot deel antwoorden op je vragen.

Overigens ben ik niet van mening dat hifi and muzikaliteit elkaar in de weg zouden zitten. Ik vind mijn Elipsons erg muzikaal, maar ik zie geen reden waarom ik ze niet als 'hifi' zou kunnen classificeren. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er hifi apparatuur bestaat die naar mijn mening weinig muzikaal is (bv. Avalon Avatar --> ontzettend precies en nauwkeurig, maar het klonk voor mij zo dood als een pier).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Nog een linkje over de DIN 45.500 norm die definieert wanneer iets Hifi is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/High_fidelity_(techniek)

En hier http://www2.din.de/index.php?lang=en  zou je de DIN norm vandaan moeten kunnen halen, maar ik kan 'm zo snel niet vinden.

Ik ben wel benieuwd of de Sonatines, sun audio etc. aan deze DIN norm voldoen  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

DA BoSS

Citaat van: sandervg op november 10, 2006, 09:16:46
Kijk eens op http://www.answers.com/topic/high-fidelity

Dit geeft voor een groot deel antwoorden op je vragen.

Overigens ben ik niet van mening dat hifi and muzikaliteit elkaar in de weg zouden zitten. Ik vind mijn Elipsons erg muzikaal, maar ik zie geen reden waarom ik ze niet als 'hifi' zou kunnen classificeren. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er hifi apparatuur bestaat die naar mijn mening weinig muzikaal is (bv. Avalon Avatar --> ontzettend precies en nauwkeurig, maar het klonk voor mij zo dood als een pier).

geinig linkje 8)

even een quote:
Citeerproponents of double-blind testing have an agenda to discredit that such subtle differences exist, to claim that critics of double-blind testing are purely self-delusionary and victims of advertising hype
;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

reMC

Oef, moeilijke vragen hoor. Ik zal er een paar proberen te beantwoorden.

Citaat van: Starred op november 10, 2006, 08:40:26
Wat bedoel je met 'muziek werd ineens anders beluisterd'?
Welke aspecten zitten in live muziek die niet in hifi zitten?

Deze twee pak ik even samen, je kan wat ik bedoel trouwens ook gewoon op de website van Audio-Cube lezen hoor, die denken er hetzelfde over >:D Akoestische muziek is live zooooo mooi (mits het stuk en de muzikanten goed zijn), allerlei noten zingen over elkaar heen, je hoort enorm veel structuren van instrumenten (klankkasten, koper, staal, drumvellen), het uitklinken duurt HEEL lang, live muziek 'zingt'. Hi-fi klinkt in vergelijk veel afstandelijker, al die timbres (klankkasten, koper etc.) lijken ineens weg, de muziek is niet tastbaar, je hoort de handen niet meer die het werk doen. Het zijn allemaal los van elkaar staande geluidjes, terwijl muziek juist zo'n prachtig geheel is. Boven- en ondertonen vormen samen een klank maar in hi-fi staan die zo vaak los van elkaar. Er is veel te veel hoog en laag en het staat los van het middengebied, dat vaak 'uitgehold' klinkt. Noem mij eens één merk/ding dat een ECHT mooi, rijk en tastbaar middengebied heeft...wat mij betreft zijn ze op één hand te tellen... In live muziek zit dus muziek: klanken die bij elkaar horen en samen een geheel vormen waarnaar we luisteren. In hi-fi zit plaatsing, diepte en vanuit de luisteraar gezien vaak een analystische instelling waarbij allerlei dingen an sich moeten kloppen, terwijl IK daar helemaal niet naar zoek als ik muziek luisteren. Sterker nog: muziek moet je BELEVEN, niet luisteren. Ik vind dat er geen moeite voor gedaan zou hoeven worden, terwijl ik dat voor vrijwel elke hi-fi set wél moet.

Citaat van: Starred op november 10, 2006, 08:40:26
Waarom gaat muzikaliteit verloren als je de bedoelde aspecten in hifi stopt?

Als eerst vraag ik me af WAAROM IK aspecten als plaatsing, preciezie etc. thuis zou willen horen. Ik hoor dat live ook niet. Sommige mensen willen muziek thuis anders beleven en vinden het dan leuk om meer en andere dingen te horen dan live. Ik wil op beide plaatsen (live en thuis) een zelfde soort ervaring hebben...

Als je gaat ontwikkelen naar bijvoorbeeld een perfecte plaatsing, gaan er andere kwaliteiten verloren; voornamelijk muzikaliteit... Elk schakeltje in de hele keten moet zo weinig mogelijk geluid van zichzelf hebben. Dit zal iedereen vinden, maar ook vrijwel iedereen vindt een bepaalde sound 'neutraal', wat een ander weer niet vindt. Maar als je gaat ONTWERPEN naar een perfecte plaatsing (en daarmee dat aspect een stuk belangrijker acht dan de rest), is de keten niet meer neutraal. Wat mij betreft is er één voor mij zeer goede methode om uit te vinden of de apparatuur neutraal is en dus laat horen wat er op de cd staat: gewoon luisteren naar de diversiteit van en in opnames. Als elke cd een totaal andere opnameruimte weergeeft is de keten voor mij goed (heel simpel gesteld): een set kan geen opnameruimtes en podia verzinnen. Bovendien zijn het deze sets waarbij de klankkleuren voor mij ook erg mooi en realistisch zijn (uitklinken, 'zingen'). Vooral in digitale apparatuur leidt het ontwerpen naar een specifieke kwaliteit (nogmaals: bijvoorbeeld plaatsing) en dus het verwerpen van het behouden van neutraliteit tot faseverschuivingen (jitter) wat de hele harmonische structuur (boven- en ondertonen) door de war gooit waardoor je de mooie rijke klanken kwijt raakt. Dit geneuzel van mij maakt eigenlijk ook helemaal niet uit, als het maar klinkt zoals je wil 8)

CiteerHoe zou je de bedoelde aspecten overigens in hifi willen stoppen?

Goed ontwerpen, niet lullen maar luisteren en vooral geen schaapgedrag vertonen. Veel live-concerten bezoeken en DIE als referentie nemen, niet andere hi-fi sets. Naar mijn smaak gaan veel te veel ontwerpen niet over de benadering van live muziek ;) Je zou eens moet komen luisteren om te begrijpen wat ik bedoel. Ik kan het eigenlijk gewoon niet uitleggen voor een toetsenbord...

Ps. dit bericht is in ZEER korte tijd getypt omdat ik snel weg moet. Vergeef me mijn typ- en vooral denkfouten ;)

Joep

Dan kan je waarschijnlijk heel goed onder druk werken want, ik vind je verhaal goed geschreven!