Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Als afsluiting in het kort mijn mening, ik reageer wel uitgebreider op de reactie van de bezoekers :D

De Opus 21 vond ik erg mooi op mijn versterker, zeer muzikaal, niet analytisch, vloeiend en direct. Wat ik miste was wat rust en vanzelfsprekendheid. Dat de Opus een zeer goede speler is werd nog eens duidelijk toen we componenten gingen vervangen. Eerst een kabel van Audio-Cube voor mijn 47labs interlinks, voorversterkers, toen de versterker en daarna nog powercords. De versterker gaf belangrijke verbeteringen en hoewel niet enorm, waren ze dus wel zeer essentieel voor het genieten (voor mij). Maar de kabels gaven de grootste verbetering. Met het vervangen van de interlinks kwam er ZO veel meer uitklinken en losheid bij. De powercords moesten in fase gedraaid worden (meer losheid, mooie timbres) en vervangen worden door betere exemplaren van Audio-Cube. Nou, ik zie powercords als een volwaardige componenten :o Uitleg: de basis leek ineens veel beter te zijn voor het geluid, zooo veel meer muzikaler. De Opus groeide mee met al deze veranderingen.

Vervolgens over naar de door Cees Pel gemodificeerde bron (loopwerk en zijn eigen dac). Ten opzicht van de Opus gaf dit meer uitklinken, losheid, gemak, detail, subtiliteit en klankkleuren. (het loopwerk en de gemodificeerde 47labs dac was qua levendigheid minder dan de Opus overigens) Bovendien waren de contrasten tussen de opnames wat mij betreft een stuk groter dan met de Opus. Laatstgenoemde had een directer en 'steviger' geluid, met meer fundament. Mijn voorkeur gaat uit naar de spullen van Audio-Cube, omdat ik die kleurrijke klank gewoon niet kan missen. Die tastbaarheid van de muziek en het gemak waarmee ik kan luisteren (ik hoef geen moeite te doen) komen daar nog eens bij.

Ruben, die zwarte kast is het filter van de OBX!

Eerste aankoop: Auralex voor de reflectiepunten!

dazzdax

Remko, bedankt voor de eerste impressies van de luistersessie. Jouw beschrijving van de verschillen tussen Cees Pel modified Shigaraki DAC en de Resolution Audio doen mij ook denken aan de verschillen tussen een NONOS en een (up-) en oversampling DAC. Vaak klinkt een NONOS subtiel, vloeiend, kleurrijk met veel ambience retrieval, terwijl een (up-) en oversampler robuuster is in het laag, grootser klinkt (soundstage) en gedetailleerder is (al is het soms eenbeetje onnatuurlijk gedetailleerd, als je begrijpt wat ik bedoel). Ik heb zelf een "oldskool" Accuphase CD-transport/DAC en ben ook erg benieuwd naar de Cees Pel modified NONOS Shigaraki.

Chris

graafke

maar welke mooiere reflexipunten ga je nu precies aanschaffen?

reMC

Die dus, maar dan in het grijs :D

Chris, bedankt voor de aanvulling. Ik herken veel van wat je zegt 8) Een accuphase is mooi, maar een Pel nonos dac is wat mij betreft iets heel anders ;)

garmtz

Citaat van: dazzdax op augustus 12, 2006, 22:11:46
Remko, bedankt voor de eerste impressies van de luistersessie. Jouw beschrijving van de verschillen tussen Cees Pel modified Shigaraki DAC en de Resolution Audio doen mij ook denken aan de verschillen tussen een NONOS en een (up-) en oversampling DAC. Vaak klinkt een NONOS subtiel, vloeiend, kleurrijk met veel ambience retrieval, terwijl een (up-) en oversampler robuuster is in het laag, grootser klinkt (soundstage) en gedetailleerder is (al is het soms eenbeetje onnatuurlijk gedetailleerd, als je begrijpt wat ik bedoel). Ik heb zelf een "oldskool" Accuphase CD-transport/DAC en ben ook erg benieuwd naar de Cees Pel modified NONOS Shigaraki.

Chris

Ik snap wat je bedoelt Chris, maar ik vind de vergelijking van de Opus 21 met andere up- of oversampling machines wel wat voorbarig. Wat mij betreft is de Opus 21 veel beter dan iedere up/oversampling speler die ik ken, ongeacht prijs. HERHAAL: die IK ken... Overigens zijn die Oldskool Accuphase spelers best heel erg mooi en ze spelen nog steeds veel moderne spelers eruit.

De gemodificeerde 47 Labs DAC vond ik zelf niet het niveau halen van de Opus 21, pas bij de Cees Pel DAC vond ik ze gelijkwaardig, maar gaf ik nog steeds de voorkeur aan de Opus 21. Het iets directere, robuustere en dynamischere geluid spreekt mij meer aan.

Let wel: ik heb zelf een NON OS Dac gehad, dus ik ken het karakter. Voor mij zijn ze net te laid-back en net niet dynamisch genoeg. Wel vloeiend, mooi in het middengebied, natuurlijk en rustig (mist de voeding goed is). En nog een noot: ik vind eigenlijk tot nu toe bijna geen enkele up-sampling speler goed genoeg. Bijna altijd klinken ze toch een beetje inhomogeen en gepulst.

Ik snap je commentaar dus, maar gooi de Opus 21 niet op de grote hoop voor je hem hebt gehoord, want de niet-gemodificeerde 47 Labs componenten kunnen echt niet op tegen deze speler. De gemodificeerde wel, maar dan wordt het een smaakkwestie.

myself

Citaat van: reMC op augustus 12, 2006, 22:35:59

gaaf in deze kleur. zouden op mijn muur niet misstaan  8)
kan ze alleen niet op de zijmuur reflectiepunten doen  :P
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

garmtz

Even mijn verslagje met wat losse commentaren: sowieso weer een heel gezellige middag, met lekker veel luisteren en net genoeg discussie tussendoor. Het is altijd leuk om met Wilco en Cees Pel te luisteren, omdat ze zo openminded zijn en bereid zijn gewoon alles te proberen om maar een zo betrokken mogelijke weergave te bereiken. Je merkt ook de kennis en ervaring met de produkten, omdat iedere verandering in de set deze weer stap voor stap beter maakte.

De eerste stap, van de Arcam + 47 Labs DAC naar de Opus 21 was enorm. Later met het gemodificeerde 47 Labs loopwerk en de Cees Pel DAC zou deze pas weer op hetzelfde niveau komen. Dat blijft echter een smaakkwestie: of je gaat voor puur, intiem en extreem los en kiest de Cees Pel combi, of je kiest voor een iets directer en dynamischer geluid, minder laidback met de Opus.

Een eveneens grote verandering was de overgang van 47 Labs interlinks naar Audio-Cube interlinks. Wow! Een eveneens vrij grote stap was van een standaard naar een Pel-gemodificeerde Sun versterker.

We speelden eerst met de Opus 21 via zijn geregelde uitgang direct de versterker in. Bij wijze van test werd daarna het volume van de Opus maximaal gezet en de trafo-volumeregeling ingezet. Dit vond ik niet op alle punten beter: er ging ook wat doorzichtigheid en directheid verloren.

De netsnoeren op de versterker deden inderdaad ook ERG veel.

Mensen die trouwens sceptisch zijn over de Furutech RD-2 demagnitiser hadden bij de luistersessie moeten zijn: niet normaal wat dat ding doet met een CD!

We hebben ook naar de Living Voice OBX-R2 geluisterd, maar helaas was de match met de Sun versterker verre van ideaal... 3,5 W is toch echt te weinig en ook de klankbalans van de 2A3 buizen past niet zo goed bij het karakter van de OBX.

FrankB

Gisteravond de pc niet meer aangehad, na twaalven lonkte mijn bed meer dan het forum ;D

Het was een erg gezellige dag, leuk om Wilco en Cees eindelijk in levende lijven te ontmoeten na alle verhalen. Ook erg veel mooie nieuwe muziek gehoord, dus ook de cd collectie staat een aardige uitbreiding te wachten.

Mijn ervaringen gisteren. Allereerst heb je nu al een mooie basis staan Remko. Natuurlijk is je Arcam wanhopig aan vervanging toe, zeker nu ie ook langzaam uit elkaar aan het vallen is. Maar de potentie voor een mooie set is er. Allereerst de Opus aangesloten ipv de Arcam + Shigaraki dac (reeds gemod bij Cees Pel). Wow, wat een gigantisch verschil. Dit zijn echt reuzenstappen. Klankkleur, dynamiek, losheid, levendigheid en ga maar door. Allemaal zo veel beter. Toen bedacht Garmt om houten blokjes (welk hout was het ook alweer) onder de Opus te leggen. Jaja, toch ook weer duidelijk hoorbaar. Allemaal net weer een stapje beter.

Na het arriveren van Cees, Wilco en John diverse wisselingen gedaan met interlinks, powercords en een doorontwikkelde Sun 2A3 buizenversterker. Allemaal duidelijk en flinke verbeteringen, met als uiteindelijke gevolg dat alleen Remko z'n speakers er nog stonden ;D. Vervolgens de voor mij interessantste wissel, namelijk van Opus naar Shigaraki loopwerk en dac. Tja, het niveau ging voor mij duidelijk naar beneden ten opzichte van de Opus. Minder echtheid, klankkleur, dynamiek en levendigheid. Ook minder los en wat zweverig. Hulde voor de Opus wat dat betreft, dat ie de 47Labs weet te verslaan op hun eigen terrein. Als klapstuk de Shigaraki dac verwisselt door een door Cees Pel ontwikkeld exemplaar. Dit was weer een stap in de goede richting en kon het totaalsetje zich meten met de Opus. Mijn voorkeur zou, net als die van Garmt, nog altijd uitgaan naar de Opus omdat ik een stuk energie blijf missen in de Shigaraki. Het blijft daar allemaal te laid-back, maar ik besef me dat dit een kwestie is van smaak dat ik Remko z'n voorkeur goed kan begrijpen.

Al met al een erg leuke, leerzame en gezellige dag! Remko, bedankt voor je gastvrijheid!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Citaat van: garmtz op augustus 12, 2006, 23:43:24
De eerste stap, van de Arcam + 47 Labs DAC naar de Opus 21 was enorm. Later met het gemodificeerde 47 Labs loopwerk en de Cees Pel DAC zou deze pas weer op hetzelfde niveau komen. Dat blijft echter een smaakkwestie: of je gaat voor puur, intiem en extreem los en kiest de Cees Pel combi, of je kiest voor een iets directer en dynamischer geluid, minder laidback met de Opus.

Eens 8)

Frank, de houten blokjes waren van Padoek. En over het laid-back, dat klopt natuurlijk wat je zegt: het algemene beeld is minder direct dan met de Opus. Maar met de Pel combi had ik wel het gevoel dat ik op een gegeven moment vrijwel alles kon vastpakken, en dat stemmen echt bijna voor me stonden (en compleet los van de instrumenten daarachter). De Opus klonk weliswaar directer, maar had wat mij betreft niet de tastbaarheid van de Pel combi. De Opus was in vergelijking met de eerste stap Pel combi inderdaad levendiger maar verder vond IK het toch allemaal minder. Dat uitklinken in die piano met de Pel spulletjes :o, daar ben ik weer opnieuw verliefd opgeworden en wil ik gewoon niet missen. En dat bepaald voor mij een deel van de klankkleur/echtheid, samen met de subtiliteit van de Pel-combi. In vergelijk (anders absoluut niet) vond ik de Opus nog IETSJE te robuust, te gewelddadig (en daardoor ook TE dynamisch, met geluidjes te los van de instrumenten), wat ook de rust wat ontnam.

Leuk dat smaken op topniveau nog zo verschillen natuurlijk, Frank weet nu waarschijnlijk ook zeker welke speler bij hem thuis komt te staat 8)

FrankB

Padoek, dat was het inderdaad.

Dat uitklinken doet de 47labs inderdaad wat beter ja. Maar voor mij is dat minder belangrijk dan wat de Opus beter doet dan de 47labs loopwerk + Pel dac. Maar inderdaad, het is geen verschil qua kwaliteit maar qua smaak.

Fijn om ook in deze tweestrijd bevestigd te krijgen dat mijn keuze de juiste lijkt.

Zee

Leuke verslagen van wat zeker een heel leuke luisterdag moet zijn geweest.
Garmt, Frank:  kunnen jullie de klank van de Sonatines ook omschrijven?  Ik ben wel benieuwd hoe deze speakers klinken en zijn te karakteriseren.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

reMC

Citaat van: FrankB op augustus 13, 2006, 11:04:35
Padoek, dat was het inderdaad.

Dat uitklinken doet de 47labs inderdaad wat beter ja. Maar voor mij is dat minder belangrijk dan wat de Opus beter doet dan de 47labs loopwerk + Pel dac. Maar inderdaad, het is geen verschil qua kwaliteit maar qua smaak.

Fijn om ook in deze tweestrijd bevestigd te krijgen dat mijn keuze de juiste lijkt.

Dit kan dan een conclusie zijn, gaan we dan over niets discussieren? ;D

FrankB

Citaat van: Zee op augustus 13, 2006, 11:05:21
Leuke verslagen van wat zeker een heel leuke luisterdag moet zijn geweest.
Garmt, Frank:  kunnen jullie de klank van de Sonatines ook omschrijven?  Ik ben wel benieuwd hoe deze speakers klinken en zijn te karakteriseren.

De sonatines klinken heel natuurlijk, heel uitgebalanceerd. Je hoort dat er geen scheidingsfilter is. Of eigenlijk hoor je dat wanneer je weer een speaker hoort die er wel een heeft. Veel klankkleur, dynamiek en echtheid. Een erg mooie speaker.

reMC

Citaat van: myself op augustus 12, 2006, 23:31:45
gaaf in deze kleur. zouden op mijn muur niet misstaan  8)

Ik vind die kleur an sich ook erg gaaf, maar ik heb al een rode bank en twee rode stoelen in de kamer, ben bang dat het too much wordt... :-\ Misschien wel een combinatie van grijs en rood...

Zo'n figuurtje van vijf vlakken misschien, met alleen de voorste rood!

myself

Citaat van: reMC op augustus 13, 2006, 11:15:36
Ik vind die kleur an sich ook erg gaaf, maar ik heb al een rode bank en twee rode stoelen in de kamer, ben bang dat het too much wordt... :-\ Misschien wel een combinatie van grijs en rood...

Zo'n figuurtje van vijf vlakken misschien, met alleen de voorste rood!
ERG mooie combi hoor. ik heb mijn eettafelstoelen ook zo, grijs en rood om-en-om  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

reMC

Bij Garmt heb ik de Auralex spullen besteld en bij Wilco 3 netsnoeren met Furutech-stekkers 8)

R

Goed bezig, hoe zien die dingen eruit?

Citaat van: reMC op augustus 13, 2006, 16:38:01
Bij Garmt heb ik de Auralex spullen besteld en bij Wilco 3 netsnoeren met Furutech-stekkers 8)

reMC

Citaat van: Ruben op augustus 13, 2006, 19:01:22
Goed bezig, hoe zien die dingen eruit?

Je hebt het over de Auralex, neem ik aan? Zie plaatje boven, maar dan in het grijs (en wellicht 1 in het rood).

B.J.

Hoeveel van die figuurtjes maak je dan? Hoeveel kost eigenlijk zo'n pak van 5?

edit: Website opgezocht, zijn dat de SonoFlat Panels? 16 stuks voor 449,- ?

FrankB

Citaat van: Bas Janssen op augustus 13, 2006, 20:19:35
Hoeveel van die figuurtjes maak je dan? Hoeveel kost eigenlijk zo'n pak van 5?

Je kunt ze niet per 5 bestellen, maar per 12 volgens mij. En ze kosten iets van 35 euro per stuk volgens mij.

reMC

De prijslijst in PDF-vorm is hier te vinden. Een pak van 16 kost dus €449 ex btw. Misschien kan BBG op verzoek kleinere hoeveelheden leveren, dat weet ik niet.

Joep

Het mooiste moment van de dag was voor mij het moment waarop we gezamenlijk een minuut of tien doodstil luisterden naar muziek. Geen enkel zuchtje of kuchje om de stilte te verbreken, maar pure concentratie. Ik zat zelf op de bank maar zat helemaal in de muziek.

Voor mij is de de 47/Pel-combinatie het allermooist. Ik begrijp de uitspraken over de Opus erg goed en sommige muziek profiteerde daar enorm van, maar het was voor mij persoonlijk niet mooier.

Wa mij nog het meest opviel was de enorme winst die er behaald werd door een ander netsnoer aan de versterker te hangen! :o

garmtz

Citaat van: reMC op augustus 13, 2006, 20:22:56
De prijslijst in PDF-vorm is hier te vinden. Een pak van 16 kost dus €449 ex btw. Misschien kan BBG op verzoek kleinere hoeveelheden leveren, dat weet ik niet.

Dat kan dus inderdaad.

garmtz

Citaat van: Proprius op augustus 14, 2006, 13:18:54
Het mooiste moment van de dag was voor mij het moment waarop we gezamenlijk een minuut of tien doodstil luisterden naar muziek. Geen enkel zuchtje of kuchje om de stilte te verbreken, maar pure concentratie. Ik zat zelf op de bank maar zat helemaal in de muziek.

Voor mij is de de 47/Pel-combinatie het allermooist. Ik begrijp de uitspraken over de Opus erg goed en sommige muziek profiteerde daar enorm van, maar het was voor mij persoonlijk niet mooier.

Wa mij nog het meest opviel was de enorme winst die er behaald werd door een ander netsnoer aan de versterker te hangen! :o

Ja, we zaten te trippen op deze CD...:

http://www.shopsonic.com/product_details.php?id=342

;D

Joep