Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Joep

Ongeduldigheid ten top hier, haha! Mooi om die 'eagerness' te lezen ;D

Ik was gisteren bij Remko om een geleende interlink terug te brengen. Natuurlijk kwam ik ook gelijk om even te luisteren naar de Sun. Die van mij komt namelijk pas over een week of twee en ja, dat is lang ;)

Het geluid zat natuurlijk nog hardstikke dicht, na elke klank werd het gelijk stil, geen uitsterving van noten ofzo, daar is het nog een paar maanden te vroeg voor :)

Waar het ook nog te vroeg voor is, is voor een soepele bediening van de twee -traploze!- volumeknoppen, het geluid moet je echt afstellen met je hoofd tussen de boxen hangend. Daar was Remko's Gaincard toch handiger in, ware het niet dat die weer wat te grove stappen maakte.

De Sun beloofd veel en de match met de speakers is natuurlijk out-of-the-question. Hij komt absoluut geen vermogen te kort (je zet hem al snel hard) en de controle is ook duidelijk hoorbaar, heerlijk rustig en gelaagd!

reMC

Citaat van: sandervg op mei  4, 2006, 08:53:58
Foto's!!!   ;D

Straks :)

Citaat van: Proprius op mei  4, 2006, 09:09:30
Waar het ook nog te vroeg voor is, is voor een soepele bediening van de twee -traploze!- volumeknoppen, het geluid moet je echt afstellen met je hoofd tussen de boxen hangend. Daar was Remko's Gaincard toch handiger in, ware het niet dat die weer wat te grove stappen maakte.

Beetje onhandig ja, maar het is wel goed te doen met mijn hoofd tussen de speakers. Toch moet daar inderdaad een oplossing voor komen in de vorm van een rubber iets. OF Audio Consulting trafo's als voorversterker kopen en maken, maar dat zou me weer €1000 kosten en dat heb ik voorlopig niet...

sandervg

Citaat van: reMC op mei  4, 2006, 12:06:52
Straks :)

Beetje onhandig ja, maar het is wel goed te doen met mijn hoofd tussen de speakers. Toch moet daar inderdaad een oplossing voor komen in de vorm van een rubber iets. OF Audio Consulting trafo's als voorversterker kopen en maken, maar dat zou me weer €1000 kosten en dat heb ik voorlopig niet...

Wilco heeft ooit aangegeven dat ze een modificatie konden maken waarmee je met één potmeter (traditioneel of stappen, dat weet ik niet meer) het volume kon instellen. Misschien anders twee stappen-potmeters erin, zoals in de gaincard?

reMC

Citaat van: sandervg op mei  4, 2006, 12:39:53
Misschien anders twee stappen-potmeters erin, zoals in de gaincard?

Kan, maar ten koste van de geluidskwaliteit. Het leuke aan de Audio-Consulting trafo's is dat ze de geluidkwaliteit ook nog eens een stap verder omhoog brengen :) Ik ga zo even een touwtje om de volume regelaars binden zodat ze wat gemakkelijk samen bewegen...

advr

dat worden leuke foto's dan met een touwtje ertussen, misschien van rubber en dan achter het front zodat  niemand het ziet. 8)

in ieder geval gefeli en veel buizen en luisterplezier.. ;D ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

reMC

Het is (voor mij) nogal lastig fotograferen met de zon die zo'n beetje in mijn camera schijnt maar hier toch een paar probeersels:

reMC

En nog één van de hele set:

reMC

Hmm, volgens mij staat de resolutie ERG laag. Je ziet bijna niets aan detail op de foto's! :-\

Vanavond probeer ik nog wel wat!

garmtz

reMC

Citaat van: garmtz op mei  4, 2006, 15:25:36
Toch al cool zo... 8)

Dank je :D Ben er ook erg blij mee. Jammer dat het zo lang nodig heeft om los te komen ("maanden...") :-\ Er komen trouwens al snel andere buizen in. In ieder geval de gelijkrichter gaat al snel vervangen worden. Ik zal eens navragen door wat. Nu ik iets over de versterker wil vertellen besef ik pas echt dat ik werkelijk NIETS van de werking van buizenversterkers af weet...

Over een maand of twee zit ik in mijn ingerichte kamer in Groningen en zal ik eens wat mensen gaan uitnodigen :D

sandervg

Erg gaaf, die Sun! Kwijl....  :D

advr

Citaat van: reMC op mei  4, 2006, 15:20:09
Hmm, volgens mij staat de resolutie ERG laag. Je ziet bijna niets aan detail op de foto's! :-\

ik zie genoeg!!

Gave set is het geworden vooral de TV natuurlijk.

Ik zou met de huidige set buizen doorgaan totdat ie echt los is. Je kunt ze de eerste dagen gewoon aanlaten. Rustig muziek draaien zodat het goed rustig opwarmt.

In de tussentijd kun je je gaan verdiepen in de type buizen en welke, vaak NOS, buizen van die snoepjes zijn. Vaak weten andere buizenliefhebbers dat ook en zijn de prijzen vaak pittig. >:D
Ook is de match met de versterker erg belangrijk. Het komt voor dat in de ene versterker de buis super klinkt en in de andere totaal niet!
Neem een Siemens NOS E288cc, duur! en goed maar niet in mijn Audio Innovations 500 MKII. Maar weer wel in de Graaf. :o  Maar met een Philips SQ E88cc weer andersom!!
Licht aan intwerp en instellingen.

Dus voorzichtig beginnen met zoeken en uitproberen!!

Have fun in ieder geval, je hebt een beauty in huis ;D ;D

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

advr

leuk zo'n elastiekje!!

reMC

Citaat van: advr op mei  4, 2006, 15:58:24
Gave set is het geworden vooral de TV natuurlijk.

Ik ben blij dat je dat vindt. Het is dan ook mijn pronkstuk.

CiteerJe kunt ze de eerste dagen gewoon aanlaten. Rustig muziek draaien zodat het goed rustig opwarmt.

Ik ga inderdaad de komende weken zoveel mogelijk spelen. Ik denk dat hij alleen 's nachts uit gaat...

CiteerIk zou met de huidige set buizen doorgaan totdat ie echt los is.

Heeft dat zin dan, als er toch (betere) nieuwe buizen inkomen?

CiteerIn de tussentijd kun je je gaan verdiepen in de type buizen en welke, vaak NOS, buizen van die snoepjes zijn. Vaak weten andere buizenliefhebbers dat ook en zijn de prijzen vaak pittig. >:D

Ik ga me inderdaad verdiepen in het buizenwereldje. Maar het kiezen van de juiste buizen voor deze versterker laat ik aan Cees over. De versterker is immers door hem gemaakt en tot nu toe wil ik alles wat hij maakt ;) Bovendien is het allemaal getuned op het loopwerk en de dac...die ik uiteindelijk ook ga nemen.

reMC

Citaat van: advr op mei  4, 2006, 15:59:38
leuk zo'n elastiekje!!

Ik vind het er ook grappig uit zien! Te grappig om te verbergen ;)

advr

Citaat van: reMC op mei  4, 2006, 16:04:51
Ik ben blij dat je dat vindt. Het is dan ook mijn pronkstuk.

Ik ga inderdaad de komende weken zoveel mogelijk spelen. Ik denk dat hij alleen 's nachts uit gaat...

Heeft dat zin dan, als er toch (betere) nieuwe buizen inkomen?

Ik ga me inderdaad verdiepen in het buizenwereldje. Maar het kiezen van de juiste buizen voor deze versterker laat ik aan Cees over. De versterker is immers door hem gemaakt en tot nu toe wil ik alles wat hij maakt ;) Bovendien is het allemaal getuned op het loopwerk en de dac...die ik uiteindelijk ook ga nemen.

Buizen hebben niet het eeuwige leven. Eindbuizen vaak 4000-5000 uur en stuurbuisjes 8000. Als je SQ buisjes hebt, die gaan tot 10.000 uur mee.

Omdat je nu veel "moet" spelen om je versterker in te spelen kun je beter deze huidige gebruiken, het is zonde om er nu meteen dure goede NOS buizen in te doen en er niet volledig van te kunnen genieten omdat de rest van je versterker nog niet los is.
Verder heeft elk merk/type buis een eigen klankkarakter. Als je straks het geluid van je versterker goed kent kun je een beetje tweaken met buizen. De een heeft een sprankelender hoog en iets minder laag, de ander weer andersom, enz. Zo stem je het geheel af op je wensen en de akoestiek van je kamer!

Het heeft dus zin om te wachten tot alles is ingespeeld. Zelf heb ik de fout (natuurlijk) ook gemaakt om te snel te gaan wisselen en achteraf tot de conclusie te komen dat sommige buisjes een desinvestering waren door een niet ingespeelde versterker....welke elke keer anders klonk :o :o

Dus geniet alvast en hoor je versterker groeien en je boxen ook natuurlijk. Die moeten ook nog los komen.

Zou het best een willen horen.... ;D

Dus relax, het "tube-rollen" komt vanzelf!!

Ad.

reMC

Citaat van: advr op mei  4, 2006, 16:13:01
Buizen hebben niet het eeuwige leven. Eindbuizen vaak 4000-5000 uur en stuurbuisjes 8000. Als je SQ buisjes hebt, die gaan tot 10.000 uur mee.

Omdat je nu veel "moet" spelen om je versterker in te spelen kun je beter deze huidige gebruiken, het is zonde om er nu meteen dure goede NOS buizen in te doen en er niet volledig van te kunnen genieten omdat de rest van je versterker nog niet los is.

Je hebt helemaal gelijk...

De buisbezetting is trouwens nu als volgt:

2A3 x2, 6SN7GT x2, 5U4G x1, allemaal van Sovtek.

6SN7GT zijn de stuurbuizen en de 2A3 de eindbuizen? 5U4G moet dan de gelijkrichterbuis zijn :D

advr

Sovtek is niet slecht, gewoon goed en betrouwbaar. Ze zijn zeker muzikaal!
Eem goed begin in ieder geval.

Heeft Cees de Sun in elkaar gezet? ::)

Genieten in ieder geval ;D

reMC

Citaat van: advr op mei  4, 2006, 17:53:00
Sovtek is niet slecht, gewoon goed en betrouwbaar. Ze zijn zeker muzikaal!
Eem goed begin in ieder geval.

8)

CiteerHeeft Cees de Sun in elkaar gezet? ::)

Yep, met 'zijn' onderdelen en zo is van de originele Sun Audio is niet zo heel veel meer over (behalve de Tamura trafo's)

CiteerGenieten in ieder geval ;D

In ieder geval...

advr

Citaat van: reMC op mei  4, 2006, 17:55:50

Yep, met 'zijn' onderdelen en zo is van de originele Sun Audio is niet zo heel veel meer over (behalve de Tamura trafo's)

wat heeft hij vervangen: condensatoren, weerstanden, elco's?
en door wat? of is dat het geheim van de smid ::)

reMC

Citaat van: advr op mei  4, 2006, 17:58:12
wat heeft hij vervangen: condensatoren, weerstanden, elco's?
en door wat? of is dat het geheim van de smid ::)

Ik geloof dat alleen de koppelcondensator nog dezelfde is en dat hij verder de componenten heeft uitgekozen. Door wat weet ik niet echt...

Elco's zijn denk ik Elna's geworden maar dat is maar een wilde gok van mij, gezien het feit dat ze heel veel Elna gebruiken.

advr

als het maar klinkt dan maakt het ook niet echt uit ;D ;D

reMC

Citaat van: advr op mei  4, 2006, 18:28:53

als het maar klinkt dan maakt het ook niet echt uit ;D ;D

Precies, ik weet ook niet of ik wel heel diep in de buizenstof wil duiken... Vergelijken lijkt me daarentegen wel heel leuk ;)

reMC

Voor de vorm dan ook nog een kleine luisterervaring. Dan kan ik later ook zelf lezen hoe de set vanaf dit moment verandert/verbetert is.

Van de Gaincard wisten we dat dat geen goede match met de Sonatine is. Dit is mij verteld, dat hoorde ik en tevens hoorde ik dezelfde slechte eigenschappen van de set als ik er een willekeurige transistorversterker op aansloot. De Sonatine wil gewoon héél graag een buizenversterker, zo leek het.

Dat blijkt nu al direct. Het zwevende hoog is zó veel minder geworden, de instrumten zijn nu al compacter, beter te volgen qua vorm en klankstructuren en dus zonder dat de treble veel te hard staat ;) Wat ik ook al geweldig vind zijn de verschillen in fijndynamiek tussen diverse instrumenten. Ze beginnen echt een eigen karakter te krijgen, hun eigen liedje te spelen, zonder zich iets aan te trekken van wat andere instrumenten doen. Maar dat was het helaas al wat betreft de pluspunten. Het geluid is ERG grof, hard, afgerond, het ontbreekt aan elke subtiliteit en kleur.

Als ik op wat harder volume speel, gaan de kasten van de Sonatine ook ongewenst 'rommelen'/resoneren. Ik heb dit bij iemand anders eerder ervaren en daar was dat verschijnsel maanden later (pas) weg. Dat verwacht ik hier dus ook en wacht rustig af. Ik denk dat het hout nog rustig moet zetten en dat de spanningen uit het hout moeten 'verdwijnen'. Het lijkt me ZEER sterk dat het een imperfectie van de speaker is want ten eerste weet ik dat Hans er zeer veel moeite in heeft gestoken en ten tweede zou het 'rommelen' dan ook op lagere volume's met dezelfde cd's een beetje te horen moeten zijn. Het is nu een soort overgang waarna het 'rommelen' ineens begint. Met veel midden-energie heb ik er trouwens geen last van, alleen met midlaag en lage tonen. Ik moet dan trouwens wel ERG hard spelen en het viel me pas op toen ik de zuiverheid op hoge geluidsvolumes in deze kamer wilde testen. Zo hard draai ik voorlopig de muziek toch niet...

Het moge duidelijk zijn dat ik erg blij ben met mijn aanwinsten zijn maar de realiteit is ook dat ik ik nog even moet wachten voordat ik echt blij kan genieten, het is niet anders...