Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Haha, bedankt in ieder geval.

Nu ssst, ik ga verder aan mijn dac solderen.

reMC

Ik heb een simpele oplossing bedacht. Ik haal de aarde nu bij mijn verwarming vandaan, gewoon een draad geklemd op het blanke gedeelte van de verwarming. Die gaat naar de aardeaansluiting in een stekker en vervolgens mijn stekkerblok in. Nu meet ik geen spanning meer op de aarde 8) Bovendien klinkt het weer een stukje beter maar daar is niets verwonderlijks aan geloof ik ;D

Heb ik nu, afgezien van dat de aarde wel/niet schoon is, gewoon perfecte aarde in mijn kamer? :D

Erik van Voorst (in memoriam)

Je hebt geen perfecte aarde... ....but if it makes you happy..... ;)

Nog afgezien van het veiligheidsaspect....blijft het leuk om je aan de ene kant heftig bezig te zien met het discuseren over de perfecte interlink/powercord
waarbij solderen/klemmen/zuurstof/ofc koper/zilver/katoendraad/teflon/twisten/....you name it..aan te pas komen......

....en aan de andere kant draai je gewoon een aarde draadje om je cv...........en heb je Radio Scheveningen....
.....heerlijk.!!.....  ;D.

PS
Take no offense...want we betrappen onszelf er allemaal op hoor.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 16, 2005, 21:27:32
Je hebt geen perfecte aarde... ....but if it makes you happy..... ;)

Nog afgezien van het veiligheidsaspect....blijft het leuk om je aan de ene kant heftig bezig te zien met het discuseren over de perfecte interlink/powercord
waarbij solderen/klemmen/zuurstof/ofc koper/zilver/katoendraad/teflon/twisten/....you name it..aan te pas komen......

....en aan de andere kant draai je gewoon een aarde draadje om je cv...........en heb je Radio Scheveningen....
.....heerlijk.!!.....  ;D.

Haha, als jij iets beters weet in deze, hoor ik het graag :D

Het is in ieder geval veiliger en tsja...beter... Maar ik zoek naar het beste binnen mijn mogelijkheden, bring it on!

Hoe is een perfecte aarde precies beter, technisch gezien?

R

Erik van Voorst (in memoriam)

Het beste is misschien moeilijk te realiseren..maar uit ervaring kan ik zeggen dat het een serieuze upgrade kan zijn.

Een aardpen (laten) slaan ...lengte afhankelijk van de grondwaterstand .....en met een flinke diameter koperdraad (ik heb toevallig verzilverd OFC gebruikt met teflon afscherming) naar je voorversterker...dus een centraal punt en alle apparaten komen daar weer met hun aarde bij elkaar.

Uiteraard mogen je apparaten op verder geen enkele manier met je "vuile aarde" verbonden zijn...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 16, 2005, 22:20:28
Het beste is misschien moeilijk te realiseren..maar uit ervaring kan ik zeggen dat het een serieuze upgrade kan zijn.

Een aardpen (laten) slaan ...lengte afhankelijk van de grondwaterstand .....en met een flinke diameter koperdraad (ik heb toevallig verzilverd OFC gebruikt met teflon afscherming) naar je voorversterker...dus een centraal punt en alle apparaten komen daar weer met hun aarde bij elkaar.

Uiteraard mogen je apparaten op verder geen enkele manier met je "vuile aarde" verbonden zijn...

Aha, NATUURLIJK is dat beter! Maar aangezien ik nog een kort tijdje bij mijn ouders in huis woon, ga ik geen aardpen laten slaan ;D Ben er intussen achter dat het eigenlijk ook gevaarlijk is om aan de CV te aarden, kan nogal wat spanning op de CV komen te staan nu...

reMC

Hans heeft me inmiddels uitgelegd dat er in het stekkerblok geen enkel filter of andere 'extra' elektronica zit. Slechts draad om de verbindingen te leggen.

Ik meet ook niets op de aardeaansluitingen met alle apparaten eruit. Dat betekent dat ik een lekspanning op een van mijn apparaten heb. Niets aan de hand met het stekkerblok dus, gelukkig 8)

FrankB

Op zich goed nieuws dus ... maar ja welk apparaat en wat eraan te doen?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Citaat van: FrenkB op november 29, 2005, 11:39:48
Op zich goed nieuws dus ... maar ja welk apparaat en wat eraan te doen?

Yep, dat is de volgende stap. Zal vanmiddag eens controleren waar het vandaan komt.

Raphie

misschien wel de Arcam? gezien je daar al problemen mee had?, wel lachen trouwens dat zo'n blok en een paar stekkers zonder electronica je geluid dusdaning kunnen conditioneren. En dat je (om Erik aan te halen) "radio scheveningen" als een verbetering ervaart ;D

Je blijft me verbazen  8) goed dat je blijft verkennen...
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: reMC op november 29, 2005, 11:39:08
Ik meet ook niets op de aardeaansluitingen met alle apparaten eruit. Dat betekent dat ik een lekspanning op een van mijn apparaten heb. Niets aan de hand met het stekkerblok dus, gelukkig 8)

Dat was al mijn vermoeden... :)

reMC

Ik kan helaas (maar logisch) geen Patek ('gainclone' van Peter Daniel) hier krijgen om te proberen. Erg jammer, zeker nu 6moons de Patek absoluut prefereert boven de Gaincard...

Joep

Citaat van: reMC op december  4, 2005, 16:34:41
Ik kan helaas (maar logisch) geen Patek ('gainclone' van Peter Daniel) hier krijgen om te proberen. Erg jammer, zeker nu 6moons de Patek absoluut prefereert boven de Gaincard...

6 Moons audioreview: 47 Labs Gaincard.

reMC

Ok, er is weer wat nieuws. Eigenlijk is de Harbeth HL-P3ES-2 sinds ik ze twee jaar geleden hoorde altijd blijven hangen. Daarna nog een paar keer mee gespeeld en altijd indrukwekkend. Ik krijg ze volgende week op bezoek om te proberen. De 47Lens komt er iets later ook naast te staan. Ben erg benieuwd. Beide zijn ze zo'n €1500.

Ben ik ontevreden met mijn VR-2's? Zeker niet, verre van dat! Feit is wel dat ik met drukke muziek niet erg hard kan draaien omdat het laag in deze kleine kamer dan wel erg vervelend wordt. Dat is eigenlijk het enige mindere op dit moment. Ok, de soundstage is hier ook niet zoals het met VR-2's kan... maar lekker belangrijk.. ;D

Maar ik heb geld nodig :) Ik WIL echt snel een goed loopwerk hebben. Ik geniet te weinig met deze set-up. Ik weet natuurlijk niet wat ik eventueel kan krijgen voor mijn VR-2's maar €1800 moet toch zeker lukken? (nieuwprijs: €2500) Ja, je ziet het..het zijn vrij serieuze hersenspinsels :) De Harbeth is absoluut een concurrent voor mijn VR-2 maar de vraag is hoeveel en wat ik ervoor moet inleveren. De 47Lens kan nog magischer dan de Harbeth zijn maar alleen met een erg goede set-up. Met de Arcam heb ik die echte magie tot nu toe niet...dus ik ben benieuwd. Eigenlijk wil ik ook testen met de 47labs dac-/loopwerkcombinatie omdat zoiets hier toch (hopelijk) snel komt te staan. Ben benieuwd...

R

Hee spanned zeg. Doe maar een leuk reviewtje.. Veel plezier met luisteren vast.

reMC

Ok, er is een nieuwe mogelijkheid definitief in mijn hoofd gekropen :D

PHY-HP! Deze units zitten in mijn referentiespeaker en dienen voor het mooiste resultaat geïmplenteerd te worden in een klankbord/-scherm. Dit laatste kan ik laten maken. Binnenkort luisteren 8)

Dat betekent dat de luistersessie met Harbeth en Lens verschoven is. Want als PHY-PH mij met mijn Gaincard al kan grijpen zoals ik dat van dit Franse merk gewend ben... vergeet ik Harbeth en Lens ;)

reMC

Vandaag hoog bezoek gehad van Joep en zijn nieuwe vriendin, Shigaraki. Ze komt van de nobele tak van de beroemde familie DAC en houdt er, na uitvoerig met haar van gedachten te hebben gewisseld, een simpele levensbeschouwing op na. Ze zegt van originele dingen te houden en die ook zo te laten, zonder er een eigen stempel aan mee te geven.

Jullie snappen het, Joep heeft een nieuwe DAC. Hij is van 47 Labs (what else is new?) en die kwam hij als eerst bij mij aansluiten. We vergeleken hem met de Arcam die Proprius en ik allebei onlangs aangeschaft hadden en uiteraard is de Shigi-DAC stukken beter. Ondanks dat deze slechter uit de meettesten zou komen volgens velen (ik noem geen namen/fora ::) ) Hij maakt het luisteren naar de Arcam als onluisterbaar. Het is op de Arcam een opeenstapeling van geschreeuw, drukte, platheid (geen diepte), digitale harheid en rotzooi die aan elke klank worden meegegeven. En nu overdrijf ik niet eens...

Bij de Shigi-DAC was dit allemaal niet aanwezig, net zoals het laag. Het laag was na 10 minuten luisteren redelijk verdwenen! Inspelen gaat inderdaad met pieken en dalen ;) Maar, wat is er dan zo kenmerkend ánders aan de Shigi-DAC? Vooral de rust is een openbaring. Het cd-geluid wat kenmerkend is voor weergave vanaf cd, is eigenlijk niet meer zo aanwezig. Je verwacht korreligheid te gaan horen, maar je krijgt een gladde, natuurlijke uithaal van een emotionele stem. Geen zwaar doorrookte oerkreet van één of andere dronkeman, haha ;D

Acda, De Lange, De Munnik en hun begeleidende bandleden hadden allemaal veel mee rust in het spel, meer muzikaliteit I say.
Het bouwen van mijn eigen DAC krijgt weer een prioriteitspuntje erbij! :D

Audiofiel

Citaat van: reMC op december 12, 2005, 21:13:49
Bij de Shigi-DAC was dit allemaal niet aanwezig, net zoals het laag.

Hmmm, klinkt niet zo best. Ik had gehoopt dat er toch nog wel een restje laag in zou zitten... :-\

Maar kennelijk is hier een evenwichtige weergave van een realistische 'Patti' slechts wishfull thinking? :'(
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op december 12, 2005, 21:58:40
Hmmm, klinkt niet zo best. Ik had gehoopt dat er toch nog wel een restje laag in zou zitten... :-\

Ik weet, het is inderdaad wat wonderbaarlijk opgeschreven maar misschien met de benadrukking in het vet nog een keer?

Bij de Shigi-DAC was dit allemaal niet aanwezig, net zoals het laag. Het laag was na 10 minuten luisteren redelijk verdwenen! Inspelen gaat inderdaad met pieken en dalen ;)

Met andere woorden, de dac was echt 100% nieuw toen hij hier aangesloten werd. 10 minuten is wat overdreven maar de dac heeft het een half uur goed gedaan, laten horen wat hij kon. Daarna werd alles minder...waaronder het laag wat gewoon totaal verdween. Maar dit laag komt wel terug! ;) Heb ik al eerder ervaren met deze dac en het wordt zelfs nog mooier en dieper :o Inspeelperikelen dus, stop met huilen! ;D Nogmaals, in mijn voorgaande tekst was dit misschien niet helemaal duidelijk.

Audiofiel

Citaat van: reMC op december 12, 2005, 22:49:21
Ik weet, het is inderdaad wat wonderbaarlijk opgeschreven maar misschien met de benadrukking in het vet nog een keer?

Het wonderbaarlijke is niet die vetgedrukte zin, maar die zin er voor:

Bij de Shigi-DAC was dit allemaal niet aanwezig, net zoals het laag.

Het laag was niet aanwezig bij de Shigi-DAC. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Citaat van: Audiofiel op december 13, 2005, 07:55:25

Vandaar dat ie zo lekker luchtig klinkt ;D

Maar je bent dus weer een beetje uitgedaagd om je zelfbouw DAC prio te geven?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Je hebt gelijk maar snapt nu wel wat ik bedoel? ;D

reMC

Citaat van: FrenkB op december 13, 2005, 07:58:01
Maar je bent dus weer een beetje uitgedaagd om je zelfbouw DAC prio te geven?

Ja, het stond even op een laag pitje. Heel druk met school en werk op het moment.

Maar zo'n ervaring maakt het inderdaad weer interessant om de soldeerbout aan te sluiten :D

Joep

Het wonderbaarlijke is niet die vetgedrukte zin, maar die zin er voor:

Het wonderbaarlijke is dat jij die zin uit de context haalt, in het begin zorgde de dac zelfs voor méér laag, maar na een tijdje ebde dit weg. Komt wel weer terug hoor, inspelen heet dat ;)