Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

oud_account_1

Citaat van: Raphie op februari 22, 2005, 19:39:34
LOL, praat me bij, wat is oscilleren dan? s toch een soortgelijk proces of niet?

clippen: http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/clipping/page1.html
oscilleren zoek ik straks ff op, moet nu weg (bier drinken)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Citaat van: squadra op februari 22, 2005, 19:28:54
Vastlopen tegen de voedingsspannning heeft inderdaad blokgolven tot resultaat (afgehakte toppen).
Die bestaan uit harmonischen, harmonischen en nog meer harmonischen, met als resultaat dat je tweeter het er warm van kan krijgen, zoals Garmt al aangeeft :)
(Het is trouwens wisselspanning, met DC blaas je alleen maar een basunit op omdat voor midden- en hoogunits DC geblokkeerd wordt door de condensatoren in het wisselfilter.)

O.k.! Interessant!

Citeer
Wat je zou kunnen proberen, is het solderen van wat krokodillenklemmen aan een setje extra elco's.
Die zet je dan parallel aan je huidige voeding en als de vervorming dan verdwijnt of optreedt bij hogere belasting, dan is het idd het buffer.
Wel letten op de maximale spanning van die elco's en de polariteit.

Let op, ik zou niet zo maar een setje extra elco's erbij plaatsen, men zegt dat een deel van de magie komt door het kleine buffertje.
Met elco's op klemmen kan je dan kijken of het geluid op normaal niveau nog beinvloed wordt, en als dat zo is kan je nog afwegen wat belangrijker is.

Bedankt voor je tip, maar ik ga zelf niet aan de versterker zitten. Er zijn talloze technici, wetenschappers en weet ik het allemaal die hebben geprobeerd om de versterker na te maken/verbeteren. Zover ik weet is dat nog niemand gelukt, op Cees Pel na, die kan de 47labs spullen nog meesterlijk verbeteren.  :o
Verder is het niks voor mij om aan een versterker te sleutelen en ben ik bang dat ik hem sloop. (47labs componenten zijn vrij gevoelig)

Citeer
In die IC's is een beveiliging tegen oververhitting toegevoegd, en dat schijnt (zelf nooit gehoord) ook vreselijk te klinken.

Wat klinkt vreselijk? De inschakeling van de thermische beveiliging? Ik heb nog nooit zo hard gespeeld dat het nodig was maar Proprius wel met de Shigaraki, de kanalen gaan dan langzaam zachter spelen en vallen vervolgens uit, niks herrie ;D

Heel erg bedankt voor het meedenken!! Het zal gewoon komen door het kleine buffertje en het weinige vermogen. (vermoed Audio-Cube ook). Verder is het helemaal niet erg, ik speel nooit zo hard, deze CD was dan toevallig zacht opgenomen en bevat hoge, harde uithalen, en dat kan de versterker dus niet aan...

oud_account_1

Citaat van: reMC op februari 22, 2005, 20:05:12
Wat klinkt vreselijk? De inschakeling van de thermische beveiliging? Ik heb nog nooit zo hard gespeeld dat het nodig was maar Proprius wel met de Shigaraki, de kanalen gaan dan langzaam zachter spelen en vallen vervolgens uit, niks herrie ;D
Zo zou het moeten zijn, maar (van diyaudio.com):
Citeer
As the SPIKE protection sets in the distortion starts to increase very quickly -- you can see this if you have a scope with FFT, or a THD analyzer -- the distortion will go from 0.02% to 10% in a few seconds., then the device goes into a low output mode , a mandatory cooldown.

the problem with SPIKE is that there seems to be some hesitancy or latency period before it decides to set in
En dan schijn je dus een vreselijk vies geluid te krijgen, kan ik me wel voorstellen met 10% vervorming :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

oud_account_1

Citaat van: Raphie op februari 22, 2005, 19:39:34
LOL, praat me bij, wat is oscilleren dan? s toch een soortgelijk proces of niet?

Oscilleren wordt veroorzaakt door een signaal dat door tijdsvertraging en fasedraaiing in het feedback circuit versterkt wordt ipv afgezwakt.
Het is dus een signaal dat nadat het eenmaal opgetreden is zichzelf in stand houd.
Een voorbeeld is het rondzingen dat je met een microfoon en een speaker kan krijgen.
Dat kan uit zichzelf lijken te ontstaan, b.v. uit de omgevingsruis wordt dan de specifieke frequentie waarop die kring is 'afgestemd' steeds meer versterkt.

Dit is wat ik ervan onthouden heb, als ik onzin neer heb gekalkt word ik graag verbeterd :)

Raphie

Je hebt gelijk, is tevens ook een feature in Synth filters, en heeft idd niks met clipping te maken
JBL PRX Power!

Spacebass

ik gebruik zelf de term "terugkoppeling" en bij microfoon/luidspreker" akoestische terugkoppeling".

Als trouwens het publiek het niet eens is met "iets", dan willen zij ook nog wel eens dezelfde soort gedrag vertonen ;D Ook dan zou je het het "fluitgedrag" een akoestische terugkoppeling kunnen noemen  ;D  ;D

Maar goed on topic. Ik ken het verschijnsel dat je soms iets heftiger wil dan de amp aan kan ook. Dat is de prijs die je betaald als speakers en amp geen (technische) eenheid vormen (wat mij betreft dan) Het gaat er dan niet om dat je hard wil, maar dat als je die keuze maakt, dat dat dan mogelijk is en niet belemerd wordt door grenzen van een van de componenten uit je set. Dat is iets wat ik zelf vreselijk vind. En op het moment dat je die grens tegenkomt, dan besef je ineens dat je een compromie gemaakt hebt en dat leid af en kan op dat moment enorme afbreuk doen van je "genot" factor. Hopelijk kan het bij jouw opgelost worden middels die wijzigingen...anders blijft zoiets "zeuren" tenminste bij mij dan.

garmtz

Citaat van: Spacebass op februari 23, 2005, 07:29:55
Ook dan zou je het het "fluitgedrag" een akoestische terugkoppeling kunnen noemen  ;D  ;D

Ik zie een mooie vrouw, ik fluit, zij kijkt woest om: terugkoppeling! ;D

CiteerHopelijk kan het bij jouw opgelost worden middels die wijzigingen...anders blijft zoiets "zeuren" tenminste bij mij dan.

Jij moet gewoon aan de Bryston SB...  8)

Spacebass

Citaat van: Garmt op februari 23, 2005, 07:58:12
Ik zie een mooie vrouw, ik fluit, zij kijkt woest om: terugkoppeling! ;D
LOL ;D  Alleen als zij dan net iets anders terugfluit en jullie samen stug doorfluiten, heb je mogelijk een hele dreigende oscillatie die kan uitmonden in escalatie Raphie ;D

CiteerJij moet gewoon aan de Bryston SB...
Geen idee hoe dat bij mij uitpakt...maar er is geen weg meer terug...zal uiteindelijk toch een keuze moeten maken..ik hoop dus dat ik in Hotel engels iets tegen kom. Zit met een schuin oog naar Pass Labs gluren :D  Lees er heel veel moois over.

oeps...da's off-topic "feedback"van mij  :-[  ;)

Raphie

Citaat van: Spacebass op februari 23, 2005, 14:39:51
LOL ;D   Geen idee hoe dat bij mij uitpakt...maar er is geen weg meer terug...zal uiteindelijk toch een keuze moeten maken..ik hoop dus dat ik in Hotel engels iets tegen kom.

oeps...da's off-topic "feedback"van mij  :-[  ;)

Is idd wel ERG off topic, laat je vrouw het maar niet lezen ;D ;D
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: Raphie op februari 23, 2005, 14:51:32
Is idd wel ERG off topic, laat je vrouw het maar niet lezen ;D ;D

Dan krijg je een hoop terugkoppeling :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Woehaha   ;D  je zou zo bij de telegraaf kunnen werken  ;D   ;D ;D ;D

Audiofiel

Citaat van: Spacebass op februari 23, 2005, 15:01:14
Woehaha   ;D  je zou zo bij de telegraaf kunnen werken  ;D   ;D ;D ;D

Hoe weet jij nou dat ik vroeger journalist was? O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Nou ja , telegraaf "journalisten" zijn vaak nogal creatief met feiten zeg maar  ;D

Audiofiel

Citaat van: Spacebass op februari 23, 2005, 15:26:20
Nou ja , telegraaf "journalisten" zijn vaak nogal creatief met feiten zeg maar  ;D

Klopt. Op de School voor de Journalistiek maakten wij een verschil tussen een krant en 'iets wat ook dagelijks verschijnt'. Mijn eigen ervaring is dat nabellen van de 5 'heftigste' verhalen van De Telegraaf uitdraait op 0,1 werkelijk gebeurd verhaal en 4,9 verzonnen verhaal. :-\

reMC

oud_account_1

Ik kwam net op DIYaudio.com een interessante link tegen, met metingen aan de gaincard: http://stereophile.com/amplificationreviews/120147/index4.html
De voeding krijgt de schuld van bijna alles.
Waarschijnlijk kan je dus nog wel wat winst halen door die te vervangen, of er een extra voeding bij te kopen; zoals vermeld in het artikel :)

reMC

Citaat van: squadra op februari 27, 2005, 23:03:01
Ik kwam net op DIYaudio.com een interessante link tegen, met metingen aan de gaincard: http://stereophile.com/amplificationreviews/120147/index4.html
De voeding krijgt de schuld van bijna alles.
Waarschijnlijk kan je dus nog wel wat winst halen door die te vervangen, of er een extra voeding bij te kopen; zoals vermeld in het artikel :)

Ik zal het zo even lezen, bedankt!

Met een enkele voeding is de geluidskwaliteit gewoon al extreem voor mij. Met een tweede voeding wordt het nog beter.

reMC

Als ik het goed lees zijn ze na het luisteren, en na een lange inspeelperiode, zeer te spreken over de kwaliteiten.

Hij meet inderdaad niet perfect.......

CiteerNote the jagged edges of these traces close to clipping; the amplifier actually seems to stabilize two or three times at high power levels before clipping for real.

Dit komt me wel bekend voor...:)

Het lijkt sinds dat tafereel trouwens alsof mijn hoog een stuk 'harder' is geworden en op elk volume bij sommige tracks niet meer kan voldoen aan de vraag van veel hoog in de opname.  :-\
Ik hoop dat het verbeelding is, aangezien er nu wel heel veel op let...

Maar kan het het geval zijn dat mijn tweeters toch teveel op hun donder hebben gekregen? Aan de buitenkant is niets te zien..

bryan vd B

hi remko,

ben je al iets wijzer?????

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

reMC

Citaat van: bryan vd B op maart  1, 2005, 16:57:01
hi remko,

ben je al iets wijzer?????

Bryan

Helaas niet. De hardheid en onzuiverheid in het midhoog/hoog is er nog steeds, althans zo lijkt het. Volgende week neem ik mijn Gaincard mee naar Utrecht dus ik weet in ieder geval of die nog in orde is. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het clippen alleen het midhoog/hoog in de versterker heeft aangetast. Logischer is dat de tweeter te veel op hun donder hebben gekregen..dat zou niet al te best zijn want garantie geldt natuurlijk niet voor clippen en de tweeters zijn geloof ik best duur...

Ik denk ook nog een beetje dat ik het me inbeeld, omdat ik er steeds op let. Het hoog is hier immers nooit mooi geweest, als gevolg van de bronweergever.

Iemand suggesties?

bryan vd B

hi,

Lekker zeg, maar ben je je zelf ook niet een beetje gek aan het maken door er continue op te letten??, want dat vraag ik me af ::).
Als je volgende week naar utrecht bent geweest hoop ik dat je wat wijzer bent geworden en kan je weer iets doorstrepen in je keten. ;)

bryan

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

hi,

en ben je al naar utrecht geweest met je gaincard????

Bryan

reMC

Citaat van: bryan vd B op maart 15, 2005, 16:30:49
hi,

en ben je al naar utrecht geweest met je gaincard????

Bryan

Morgen!

bryan vd B

reMC

Zo, gisteravond bij Audio-Cube geweest. Was weer bijzonder interessant. Vanzelfsprekend mijn Gaincard onder de loep genomen en ik hoorde het zelf al...niks aan de hand daarmee, gelukkig maar.

We hebben ook even mijn voeding vergeleken met een van de Shigaraki, (dat is een goedkopere serie van hetzelfde merk, hij had geen 230v van de Gaincard staan.) Zoals velen namelijk weten speel ik nu met een 110v voeding en dus met een niet al te beste trafo ervoor. WAT EEN VERSCHIL! Ik wist het eigenlijk al maar had het verschil nog niet gehoord..dynamiek..snelheid, gewoon die typische voedingdingen maar ook klankkleur ging er op voor uit. En dit was slechts vergeleken met een Shigaraki voeding...die van de Gaincard is nog een pak beter..

Het plan is om in de nabije toekomst, nog voor ik een DAC koop, een trafo van Audio Consulting voor de 110v voeding te zetten. De AC trafo's zijn extreem goed, net als die van 47labs ook met de hand gewikkeld. Bij Audio-Cube gebruiken ze de AC trafo's voor al hun apparatuur en het wordt alleen maar mooier! Het gaat me zo'n €400 kosten en dan zit ik volgens Audio-Cube op een hoger niveau dan wanneer ik een 230v voeding van Gaincard koop (€2000) zonder trafo...zeer interessant dus..

Het enige 'minpuntje' is dan dat ik met de geluidsdruk beperking blijf kampen..ik heb namelijk dan nog geen 50w voeding. Maar goed, ik moet niet al te veel zeuren. Als ik inderdaad die AC trafo koop heb ik waarschijnlijk voor de helft van de originele prijs een complete Gaincard-set...en dat terwijl ik de normale prijs het al meer dan waard vind....

Aanvulling: de 50w voeding versie is overigens niet per sé beter. Vooral anders. Wat meer autoriteit, kracht en dynamiek. Maar je levert dan wat in op gemak, vanzelfsprekendheid en 'natuurlijkheid'. De verschillen zijn zeer subtiel...maar ze zijn er!