Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: Proprius op februari 21, 2005, 09:47:57
Kraakt het net zo erg als de cd van Jasper Steverlinck? :D

Nee hoor.....

ERGER!! Gewoon niet om naar te luisteren..ik hoop maar dat het aan mijn bron ligt...

Raphie

Citaat van: reMC op februari 20, 2005, 16:34:55
Ik heb bij Joep thuis eergisteren een prachtig liedje ontdekt:
Tom Mcrae - The Boy With The Bubblegum

...kraken mijn tweeters (letterlijk!) van de onzuiverheid!!

Dat heet nou VERVORMING Speakers krijgen te weinig vermogen, versterker beigint te oscileren. Dus misschien tijd voor een 2e gaincard omdat die het in stereo niet trekt op hogere volumes, of gewoon met zachter volume gaan luisteren. Remko, dit ligt dus niet aan je speakers!
JBL PRX Power!

Joep

Citaat van: Raphie op februari 21, 2005, 13:07:26
Dat heet nou VERVORMING Speakers krijgen te weinig vermogen, versterker beigint te oscileren. Dus misschien tijd voor een 2e gaincard omdat die het in stereo niet trekt op hogere volumes, of gewoon met zachter volume gaan luisteren. Remko, dit ligt dus niet aan je speakers!

Neem maar van een 47 Labs versterker-eigenaar aan dat het zeker GEEN vervorming is.

Het ligt simpelweg aan de bron van reMC, die door de mand valt in zijn verder zeer goede set.

reMC

Bedankt voor het meedenken.

Maar als het aan de versterker ligt, dan komt het doordat hij op een of andere manier stuk is.

Ik heb hem, en de goedkopere Shigaraki nog veel meer, veel vaker en harder gehoord en nooit vermogen tekort of vervorming. Het is OF mijn bron OF iets defect in de rest van mijn keten.

De Gaincard kan niet knetterhard, maar zo hard als ie kan is ie loepzuiver.

Joep

Citaat van: reMC op februari 21, 2005, 13:35:05
Het is OF mijn bron OF iets defect in de rest van mijn keten.

Dán kan het snel duidelijk zijn want, als het een defect in de rest van de keten is moet het ook voorkomen bij andere cd's. Volgens mij hoor ik je alleen piepen als het om Tom McRae gaat  :o ;D

reMC

Citaat van: Proprius op februari 21, 2005, 13:56:36
Dán kan het snel duidelijk zijn want, als het een defect in de rest van de keten is moet het ook voorkomen bij andere cd's. Volgens mij hoor ik je alleen piepen als het om Tom McRae gaat :o ;D

Andere CD's heb ik ook geprobeerd....stand 10/12 gaat prima, 11/12 gaat heel erg fout.

Raphie

Citaat van: reMC op februari 21, 2005, 13:35:05
Ik heb hem, en de goedkopere Shigaraki nog veel meer, veel vaker en harder gehoord en nooit vermogen tekort of vervorming. Het is OF mijn bron OF iets defect in de rest van mijn keten.

De Gaincard kan niet knetterhard, maar zo hard als ie kan is ie loepzuiver.

Ok, duidelijk, had ik nog niet begrepen ut je vorige mail.  is dan wel vreemd omdat je dit nog niet eerder op zachtere volumes gehoord had. Als het je bron is, zou je dit (deze vervorming) dus met iedere CD duidelijk moeten horen?
Tevens geef je aan dat je deze specifieke opname op een andere set wel zuiver gehoord heb? Zou wel heel typisch zijn dat dit de eerste opname is waarbij je CD speler zijn tekortkomingen laat zien? Hoe heb je dan naar diverse andere CD's kunnen luisteren en zelfs verschillen tussen aansluiten op je hoog en laag bus hebt kunnen horen, maar dat je dit dan hebt gemist?. Vandaar dat ik dacht aan vervorming.
JBL PRX Power!

reMC

Citaat van: Raphie op februari 21, 2005, 14:12:49
Ok, duidelijk, had ik nog niet begrepen ut je vorige mail. is dan wel vreemd omdat je dit nog niet eerder op zachtere volumes gehoord had. Als het je bron is, zou je dit (deze vervorming) dus met iedere CD duidelijk moeten horen?
Tevens geef je aan dat je deze specifieke opname op een andere set wel zuiver gehoord heb? Zou wel heel typisch zijn dat dit de eerste opname is waarbij je CD speler zijn tekortkomingen laat zien? Hoe heb je dan naar diverse andere CD's kunnen luisteren en zelfs verschillen tussen aansluiten op je hoog en laag bus hebt kunnen horen, maar dat je dit dan hebt gemist?. Vandaar dat ik dacht aan vervorming.

Ik luister thuis nooit zo hard. Maar dit is echt zo'n heerlijke rustig (meeschreeuw) liedje. Had dus nog nooit zo hard gedraaid thuis, daarom viel het niet op.

Ik snap ook niet dat vervorming er 'ineens' is als ik het volume 1vd12 stappen opschroef, van 10 naar 11. Ik ga mijn Gaincard naar de importeur meenemen waarschijnlijk, kan ik eens vergelijken..

Ik verwacht het niet maar zijn er mensen met ervaring met de Sony DVP-NS905 en hetzelfde fenomeen (vervorming op hoge volumes) als ik beschrijf?

R

Ik zie niet zo snel in hoe de bron beïnvloed wordt door het volume. Heb je het niet het pioneer loopwerk getest?

reMC

Citaat van: Ruben op februari 21, 2005, 16:01:05
Ik zie niet zo snel in hoe de bron beïnvloed wordt door het volume. Heb je het niet het pioneer loopwerk getest?

Pioneer hebben we alleen gebruikt bij Joep thuis, icm de Shigaraki, dat ging prima, ook snoeihard.

Ik weet ook nog zo net niet dat de bron ZO veel verschil in scherpte/vervorming kan geven met dat kleine beetje volume verschil..ga vanavond nog eens goed testen en snel mijn Gaincard nader onder de loep nemen...

Anderen een idee??

reMC

Ik heb weer geluisterd, maar ditmaal wat uitgebreider, met verschillende cd's.

Het is dus niet alleen op volume 11/12. Ik merk de vervorming ook zeker op 10/12, minder op 9/12 en daaronder eigenlijk niet meer.

Dit maakt al wat meer sense, het kan echter nog steeds verschillende oorzaken hebben. De meest logische en minst beangstigende is nog steeds de dvd-speler. Het kan dus zijn dat deze in het hoog vervormt, (wat ik op lagere volume's wellicht opmerk als korreligheid, dat had ik immers al geconstateerd), wat op een hoger volume als extreme scherpte is te bemerken.

Het zou natuurlijk ook de Gaincard of de VR-2 kunnen zijn...zoals gezegd ga ik mijn Gaincard en bron eens meenemen naar Audio-Cube om daar te vergelijken met zeker goed werkende versterkers en cdspelers van hoog niveau.

oud_account_1

Citaat van: reMC op februari 21, 2005, 18:32:12
Ik heb weer geluisterd, maar ditmaal wat uitgebreider, met verschillende cd's.

Het is dus niet alleen op volume 11/12. Ik merk de vervorming ook zeker op 10/12, minder op 9/12 en daaronder eigenlijk niet meer.

Dit maakt al wat meer sense, het kan echter nog steeds verschillende oorzaken hebben. De meest logische en minst beangstigende is nog steeds de dvd-speler. Het kan dus zijn dat deze in het hoog vervormt, (wat ik op lagere volume's wellicht opmerk als korreligheid, dat had ik immers al geconstateerd), wat op een hoger volume als extreme scherpte is te bemerken.

Het zou natuurlijk ook de Gaincard of de VR-2 kunnen zijn...zoals gezegd ga ik mijn Gaincard en bron eens meenemen naar Audio-Cube om daar te vergelijken met zeker goed werkende versterkers en cdspelers van hoog niveau.

Grote kans dat het komt door de extreem kleine buffer in de voeding van je versterker.
Als je naar Audio-Cube gaat, neem dan ook meteen de VR-2's mee, het zou kunnnen dat je anders met speakers met een compleet impedantieverloop en ander rendement gaat testen.
En als dat rendement hoger is, en de impedantie ook, dan klinkt het misschien wel even hard en misschien wel harder.
Omdat er dan geen problemen optreden zou je de vr-2's onterecht kunnen beschuldigen.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Citaat van: squadra op februari 21, 2005, 20:17:58
Grote kans dat het komt door de extreem kleine buffer in de voeding van je versterker.
Als je naar Audio-Cube gaat, neem dan ook meteen de VR-2's mee, het zou kunnnen dat je anders met speakers met een compleet impedantieverloop en ander rendement gaat testen.
En als dat rendement hoger is, en de impedantie ook, dan klinkt het misschien wel even hard en misschien wel harder.
Omdat er dan geen problemen optreden zou je de vr-2's onterecht kunnen beschuldigen.

Goede tip. Maar voorheen speelde ze bij Audio-Cube ALTIJD met de Gaincard en de VR-2. Ik weet hoeveel hij er mee geëxperimenteerd heeft en echt geen last van dit soort perikelen.

Ik heb hem al een mailtje gestuurd..ben benieuwd.

Audiofiel

Hmmm. Je hebt dus alleen last op hoge volumes, daarmee bedoel je dat de volumeregelaar VER opengedraaid staat, want je hebt het over stand 10/12, 11/12. Ik denk dat het probleem is dat je frontend overstuurd (ingangssectie versterker). Je bron geeft kennelijk zo weinig signaal af (of de versterkingsfactor is zo laag), dat je voor een flink volume de regelaar bijna helemaal open moet draaien. De meeste versterkers zijn zo gemaakt, dat een standje 7 (van 10) het beste klinkt en het meeste uit de signaalweg haalt. Het lijkt er op dat jij daar ruim overheen moet gaan en daardoor niet in het beste volume-bereik van de voor- en eindversterker kunt werken. Probeer eens een bron die meer signaal afgeeft, zodat je volume eerder tot maximaal 7/12 hoeft!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op februari 22, 2005, 09:55:36
Hmmm. Je hebt dus alleen last op hoge volumes, daarmee bedoel je dat de volumeregelaar VER opengedraaid staat, want je hebt het over stand 10/12, 11/12. Ik denk dat het probleem is dat je frontend overstuurd (ingangssectie versterker). Je bron geeft kennelijk zo weinig signaal af (of de versterkingsfactor is zo laag), dat je voor een flink volume de regelaar bijna helemaal open moet draaien. De meeste versterkers zijn zo gemaakt, dat een standje 7 (van 10) het beste klinkt en het meeste uit de signaalweg haalt. Het lijkt er op dat jij daar ruim overheen moet gaan en daardoor niet in het beste volume-bereik van de voor- en eindversterker kunt werken. Probeer eens een bron die meer signaal afgeeft, zodat je volume eerder tot maximaal 7/12 hoeft!

Bedankt!!

Op 7/12 klinkt het altijd prima. De bewuste CD ook. Maar met deze CD wilde ik graag even wat harder spelen, mooi liedje gewoon met de stem duidelijk voorop en verder weinig instrumenten. Normaal speel ik niet zo hard omdat mijn slaapkamer dan vol loopt, (met harde basgitaren en drums)  maar die zijn er niet in de bewuste track.

Er zijn al veel mensen die het, logischerwijs, suggereren maar ik verwacht niet dat het aan de Gaincard ligt, mits hij niet stuk is. Ik ken de Shigaraki heel goed, daar heb ik helemaal geen last van dit probleem. De Gaincard ken ik minder maar ik weet dat Wilco hem vaak genoeg flink open heeft gehad, en die weet wel wat wel of niet zuiver is.

Ik kan ook mijn toekomstige loopwerk/DAC lenen en testen op de Gaincard...kan ik gelijk testen hoeveel winst ik haal met de DAC op mijn DVD-speler..

Feit is wel dat de Gaincard niet ECHT hard kan maar dat hij altijd zuiver moet blijven, zover ik weet.

reMC

Ok, ik heb Wilco gesproken.

Het 'ligt' inderdaad aan mijn Gaincard, of eigenlijk de voeding, zo vermoed hij. Ik heb de 25w versie, met de 25w voeding. Op de meeste speakers kan deze gewoon niet voluit, daar moet ik de 50w voeding versie voor hebben. Hij speelt daar ook altijd op, vandaar dat hij er op de VR-2 geen last van had. De Shigaraki is ook wat meer capabel wat dat betreft, dus dat is de oorzaak van het wel kunnen 'blazen' op de VR-2. De 25w Gaincard is verfijnder, maar kan niet voluit in de meeste combinatie (ook niet zo gek, toch?)

Hoogswaarschijnlijk niks ernstigs aan de hand dus, ik ga wel mijn GC meenemen om hem te vergelijken met een 220v, zonder trafo. Hij heeft misschien een 50w versie, dan kan ik dus horen hoe/of hij inderdaad harder kan..

Ofwel: Squadra, je had gelijk!

Raphie

Raphie had ook gelijk ;D ;D ;D
JBL PRX Power!

reMC

Citaat van: Raphie op februari 22, 2005, 13:42:23
Raphie had ook gelijk ;D ;D ;D

Een beetje dan, een tweede Gaincard is niet nodig ;D

Maar heeft te maken met te weinig vermogen? Misschien zoals squadra zegt met de lage filtercapaciteit, (is maar 1000uF). Of bedoelde jij dat?

garmtz

Het lijkt erop dat de Gaincard gewoon staat te clippen op hogere volumes. Niet zo gek met 25 W... Hij loopt tegen zijn maximale voedingsspanning aan.

reMC

Citaat van: Garmt op februari 22, 2005, 14:12:16
Het lijkt erop dat de Gaincard gewoon staat te clippen op hogere volumes. Niet zo gek met 25 W... Hij loopt tegen zijn maximale voedingsspanning aan.

Yep, wat gebeurt er eigenlijk in de speaker waardoor het geluid zo vervormt? Hoe kan het schadelijk zijn voor de versterker?

garmtz

Citaat van: reMC op februari 22, 2005, 14:15:30
Yep, wat gebeurt er eigenlijk in de speaker waardoor het geluid zo vervormt? Hoe kan het schadelijk zijn voor de versterker?

Er gebeurt niks persé in de speaker. Doordat er gelijkspanning uit de versterker komt, krijgt de speaker blokgolven voor zijn kiezen (klinkt 'krakerig'). Is niet zo vreselijk erg voor de versterker, hoewel teveel stroom door het IC niet echt goed voor het ding is denk ik, maar vooral je tweeters zijn niet blij met gelijkspanning.

oud_account_1

Citaat van: reMC op februari 22, 2005, 13:50:17
Maar heeft te maken met te weinig vermogen? Misschien zoals squadra zegt met de lage filtercapaciteit, (is maar 1000uF). Of bedoelde jij dat?
Vastlopen tegen de voedingsspannning heeft inderdaad blokgolven tot resultaat (afgehakte toppen).
Die bestaan uit harmonischen, harmonischen en nog meer harmonischen, met als resultaat dat je tweeter het er warm van kan krijgen, zoals Garmt al aangeeft :)
(Het is trouwens wisselspanning, met DC blaas je alleen maar een basunit op omdat voor midden- en hoogunits DC geblokkeerd wordt door de condensatoren in het wisselfilter.)

Wat je zou kunnen proberen, is het solderen van wat krokodillenklemmen aan een setje extra elco's.
Die zet je dan parallel aan je huidige voeding en als de vervorming dan verdwijnt of optreedt bij hogere belasting, dan is het idd het buffer.
Wel letten op de maximale spanning van die elco's en de polariteit.

Let op, ik zou niet zo maar een setje extra elco's erbij plaatsen, men zegt dat een deel van de magie komt door het kleine buffertje.
Met elco's op klemmen kan je dan kijken of het geluid op normaal niveau nog beinvloed wordt, en als dat zo is kan je nog afwegen wat belangrijker is.

Er is nog een 3e mogelijkheid, ik denk niet dat dat het is maar je weet nooit...
Die versterkers hebben een bijzonder ontoereikend koelprofiel, n.l. geen koelprofiel.
De behuizing wordt gebruikt om warmte af te voeren.
In die IC's is een beveiliging tegen oververhitting toegevoegd, en dat schijnt (zelf nooit gehoord) ook vreselijk te klinken.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Raphie

Citaat van: squadra op februari 22, 2005, 19:28:54
Vastlopen tegen de voedingsspannning heeft inderdaad blokgolven tot resultaat (afgehakte toppen).
Die bestaan uit harmonischen, harmonischen en nog meer harmonischen, met als resultaat dat je tweeter het er warm van kan krijgen, zoals Garmt al aangeeft :)
De vesterker begint dus de oscileren en kan daarmee uiteindelijk de tweeters "verbranden"
JBL PRX Power!

oud_account_1

Citaat van: Raphie op februari 22, 2005, 19:36:45
De vesterker begint dus de oscileren en kan daarmee uiteindelijk de tweeters "verbranden"

Nee, dit is geen oscilleren, je hebt lekker niet gelijk  :P

Raphie

Citaat van: squadra op februari 22, 2005, 19:38:07
Nee, dit is geen oscilleren, je hebt lekker niet gelijk  :P

LOL, praat me bij, wat is oscilleren dan? s toch een soortgelijk proces of niet?
JBL PRX Power!