Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: tiptop op februari 11, 2008, 14:56:52
@Joep. Dankzij jou een muziekdvd aangeschaft van Jack Johnson. Mijn  vrouw vindt 'm ook erg goed.Thx. ;)

Eén van de beste (zo niet de állerbeste) singer/songwriter van de laatste jaren; alles wat hij maakt is... :P... WAANZINNIG GOED! :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Tjeb

Citaat van: Audiofiel op februari 11, 2008, 20:35:14
Eén van de beste (zo niet de állerbeste) singer/songwriter van de laatste jaren; alles wat hij maakt is... :P... WAANZINNIG GOED! :o  bijna allemaal hetzelfde

;D

Maar hij is wel leuk  ;)

tiptop

Haha, dat dacht ik ook al een beetje. Maar ik ga toch maar een cdtje aanschaffen, want het is wel goed en 1 cd is dan net mooi. Maar de meeste bekende artiesten hebben het vaak, dat alles een beetje hetzelfde klinkt wat ze maken.
Maar ze blijven toch leuk. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

DA BoSS

Citaat van: Tjeb op februari 11, 2008, 20:31:18
Ik heb me al rot zitten googlen en kan niets vinden  ;)

Hee Tjeb,

Kan zo 1,2,3 ook geen hele concrete informatie vinden, helaas...
wel dit:

CiteerBij latere restauraties heeft men steeds, omwille van de kwetsbare akoestiek, de oorspronkelijke vormgeving en afwerking van de zalen zoveel mogelijk intact gelaten.
Want zelfs met de meest geavanceerde apparatuur laat de Grote Zaal zich het geheim van zijn weergaloze akoestiek niet ontfutselen

http://www.concertgebouw.nl/cgb/live/Standard.jsp?lastid=55&kindid=56
:)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Tjeb

Citaat van: DA BoSS op februari 11, 2008, 21:16:24
Hee Tjeb,

Kan zo 1,2,3 ook geen hele concrete informatie vinden, helaas...
wel dit:

http://www.concertgebouw.nl/cgb/live/Standard.jsp?lastid=55&kindid=56
:)

Daar staat dus niets in over verf of lak, afwerking kan van alles zijn.

Mvg Tjeb

chansig

Citaat van: Tjeb op februari 11, 2008, 23:15:34

Mvg Tjeb

Leuk topic voor op een ander forum  ;)

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

DA BoSS

Citaat van: Tjeb op februari 11, 2008, 23:15:34

Mvg Tjeb

ik had die informatie via via opgepakt, als een soort anecdote.
Ik dacht dat het een algemeen bekend feitje was, maar niet dus ;)

Ik heb het gisteren nog wel even nagevraagd.....het blijkt dat het dus zo'n 25 jaar geleden groot in het nieuws was...
(jaren 80, majeure renovatie grote zaal.........)

pre-internet tijdperk >:D ?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

)p(

Citaat van: DA BoSS op februari 12, 2008, 07:23:08
ik had die informatie via via opgepakt, als een soort anecdote.
Ik dacht dat het een algemeen bekend feitje was, maar niet dus ;)

Ik heb het gisteren nog wel even nagevraagd.....het blijkt dat het dus zo'n 25 jaar geleden groot in het nieuws was...
(jaren 80, majeure renovatie grote zaal.........)

pre-internet tijdperk >:D ?

Als ik  mij niet vergis was men het meest verbaasd over de oorspronkelijke kleur.

Neemt niet weg, lak is voor instrumenten bouwers belangrijk...ga maar eens met een maker praten...hij of zij kan er uren over door gaan ;)

peter

Joep

@ Tiptop: graag gedaan, hoor. :)

Van Jack Johnson heb ik drie albums (filmmuziek niet meegerekend), maar alleen het eerste (blauwe) is echt goed, de tweede (groene) een ramp en de derde (gele) is gewoon leuk. De geluidskwaliteit en kwaliteit gaat echter wel per album omlaag, dus mijn advies: houd het bij zijn 1e cd: Brushfire Fairytales.  :)

@ Erik: even uit nieuwsgieringheid: waarom vind jij het uitharden van de lak en het intrillen van het hout bij instrumenten wel normaal en bij luidsprekers die uit nagenoeg dezelfde materialen en op dezelfde manier zijn opgebouwd, niet? Of bedoel je wat anders met:

Citaat van: Erik van Voorst op februari 11, 2008, 16:02:17
Daarna moest de lak uitharden (klankverandering) en het blad intrillen (klankverandering)...een heel normaal fenomeen....bij instrumenten...

Tjeb

Lijkt me duidelijk dat er hele volksstammen geloven dat de unit de toon moet maken en niet de kast en enkelingen geloven dat de unit en de kast de toon moeten maken  ;)

Ik behoor tot volksstam 1 alhoewel ik die sonatines niet onaardig vond klinken, die latere dingen (laatste keer in cafe Engels) sloeg naar mijn idee de plank kompleet mis.

Mvg Tjeb

typo´s aangepast

reMC

Citaat van: Tjeb op februari 12, 2008, 20:36:56
Lijkt me duidelijk dat er hele volksstammen geloven dat de unit de toon moet maken en niet de kast en enkelingen geloven dat de unit en de kast de toon moeten maken  ;)

In hifi is dat de realiteit ja. Als je het over muzikanten hebt is het weer omgedraaid (als unit=snaren) ;)

phy

hoi Tjeb
Vorig jaar in cafe Engels dat waren de Grand duetto's en er was iets dat niet helemaal goed zat daar heb je gelijk in.
Ik was ook gaan luisteren en ik vond het helemaal niet goed klinken, ronduit slecht vond ik het zelfs.
ik had ook direct mijn mening al klaar over deze speaker  eerste indruk. helemaal nix
Waar het aan lag weet ik niet maar deze speakers kunnen echt fenomenaal goed klinken.
Ik heb ze later nog eens bij Caspar gehoord en dat was een openbaring.
ik speel zelf  heel tevreden met de Grand Crescendos
en heb al heel wat speakers gehad  en veel wegen ingeslagen om MIJN geluid te zoeken
Ik heb het nu met deze speakers gevonden
Ik schrijf (mijn geluid) omdat we dat allemaal doen ik heb al ik weet niet hoeveel goeie sets gehoord en niet 1 die hetzelfde klonk en dan maken we ons allemaal wijs dat we de werkelijkheid willen weergeven  :)
Zelfs exact dezelfde set in een andere ruimte klinkt compleet anders.

Het lak fenomeen bestaat echt zelfs in extreme mate
de schellak voelt in het begin stroef aan als je erover strijkt is het net antislip een soort rubberachtig gevoel .Heeel langzaam trekt dit weg en hard de lak uit.
Je hoort dit ook de speakers gaan in de loop van de tijd meer open klinken ,losser en sneller word het geluid dan (de kast verdwijnt langzaam)  

Je zegt allen de unit moet de toon maken dat is een ideale situatie maar helaas is dit nooit het geval
kasten doen altijd mee al zijn ze van beton en 200kg zwaar.
Musical Affairs heeft ervoor gekozen om dit resoneren te koppelen aan de unit
geen makkelijke klus als het niet helemaal in fase gaat krijg je versmering en uitdoving of verhoging in bepaalde frequenties
maar als dit goed gebeurd is is het 1+1 =3
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik vaak van conventionele zware kast luidsprekers meer kast hoor dan van mijn 4mm dikke wandjes van mijn Crescendo.
Robert

reMC

Citaat van: phy op februari 12, 2008, 21:45:49
ik had ook direct mijn mening al klaar over deze speaker  eerste indruk. helemaal nix
Waar het aan lag weet ik niet maar deze speakers kunnen echt fenomenaal goed klinken.

Het lag aan meerdere dingen. Op de eerste plaats varieerde het heel erg over de gehele dag heen: dat moet dus bijna wel aan de stroom gelegen hebben. Daarnaast was het superwarm (vochtig) in de kamer waardoor het wollig ging klinken. Ook was de akoestiek gewoon niet goed en bleven veel mensen staan, terwijl je zittend 200% meer van de muzikaliteit mee krijgt (hoewel de stoelen eigenlijk nog te hoog waren ;D)

Maar goed: er waren ook momenten dat het ondanks de tekortkomingen van de ruimte fenomenaal klonk wat mij betreft 8)

Er zijn trouwens veel meer mensen die de Grand Duetto in eerste instantie een stuk minder interessant dan de Sonatine/Crescendo vinden. Het is ook weer een behoorlijke stap verder af van de 'high-end' sound die we allemaal kennen. Echter, zonder uitzondering zijn al die mensen erop terug gekomen naarmate ze de Grand Duetto beter 'begrepen' ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: phy op februari 12, 2008, 21:45:49
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik vaak van conventionele zware kast luidsprekers meer kast hoor dan van mijn 4mm dikke wandjes van mijn Crescendo.
Robert

Mijn ervaring is weer het tegenovergestelde... :)
Ik hoor in no-time het klankboard.......geeft overigens wel een positieve verrijking bij houten akoestische instrumenten  8)

Ik lees dat Remco zegt in HIFI (bedoeld hij waarschijnlijk neg) is dat realiteit en bij muzikanten omgekeerd...

Dat klopt :P... bij HIFI is het een instrument dat muziek moet weergeven en bij muzikanten een instrument dat muziek moet creeren.....ik denk dat dit (voor mij zelf ) een levensgroot verschil inhoud in weergave-filosofie.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op februari 13, 2008, 13:22:23
Ik lees dat Remco zegt in HIFI (bedoeld hij waarschijnlijk neg) is dat realiteit en bij muzikanten omgekeerd...

Het was een woordgrapje ;) In die zin dat ik bedoel dat bij muzikanten geen andere optie bestaat dan dat de kast een deel van de toon moet bepalen en dat ik weet dat veel mensen vinden dat dat bij luidsprekers geen regel zou mogen zijn...

Enne, Erik, er is een hoop veranderd sinds de Sonatine, eigenlijk zou je weer eens moeten komen luisteren ;)

dazzdax

Reactie op de veranderingen die Cees Pel bij Remco in no-time heeft gerealiseerd (m.b.t. Remco's kamer en kamerakoestiek bedoel ik, niet bij Remco zelf):

Wat is het geheim van Cees Pel? Feng Shui? Of kan hij de aura van de kamer voelen? Hehe. Hij blijft verbazen...

Chris

reMC

Twee keer per week in de concertzaal zitten, veel ervaring met zowel live muziek als het ontwerpen van audio-apparatuur (en daaruit oa. een enorme materialenkennis), oneindig geduld (alleen dan kan je echt ALLE grenzen verkennen), de 'durf' deze grenzen te verkennen, techniek kunnen vertalen naar klank (wat natuurlijk met ervaring te maken heeft), en natuurlijk een goed gehoor en nuchterheid. Dit alles is tenminste wat ik zie en wat ik enorm knap vind (alleen al steeds weer het geduld opbrengen zou ik nooit kunnen).

Zal er verder niet op in gaan, voordat er weer halleluja-Pel Audio-bezwaren opdoemen (wat op zich terecht is ;D)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: reMC op februari 13, 2008, 13:26:47

Enne, Erik, er is een hoop veranderd sinds de Sonatine, eigenlijk zou je weer eens moeten komen luisteren ;)

Ik ben een druk baasje...dat is je vast niet ontgaan... ;)
Zal er echt wel weer eens een keertje van komen...voorlopig hou ik dan maar je topics in de gaten... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kwabbernoot

Citaat van: Audiofiel op februari 11, 2008, 20:35:14
Eén van de beste (zo niet de állerbeste) singer/songwriter van de laatste jaren; alles wat hij maakt is... :P... WAANZINNIG GOED! :o
Tja, smaken verschillen. Ik vind wat hij maakt bagger.  :o

Groeten...

phy

Bagger wil ik niet zeggen maar ik ben er wel naar uitgeluisterd.
Het is steeds hetzelfde kunstje  :)

Tjeb

Citaat van: reMC op februari 12, 2008, 22:48:21
Er zijn trouwens veel meer mensen die de Grand Duetto in eerste instantie een stuk minder interessant dan de Sonatine/Crescendo vinden. Het is ook weer een behoorlijke stap verder af van de 'high-end' sound die we allemaal kennen. Echter, zonder uitzondering zijn al die mensen erop terug gekomen naarmate ze de Grand Duetto beter 'begrepen' ;)

Het is dan geen hifi maar myfi, daar is ook niets mis mee maar ga niet zeggen dat je de luidspreker "moet begrijpen" om hem mooi te vinden, ik kan nog zoveel proberen te begrijpen aan een fles wijn het maakt hem er voor mij niet drinkbaarder op  ;)

Mvg Tjeb

Ruud-

Citaat van: Tjeb op februari 13, 2008, 20:04:52
Het is dan geen hifi maar myfi, daar is ook niets mis mee maar ga niet zeggen dat je de luidspreker "moet begrijpen" om hem mooi te vinden.

Mvg Tjeb

En als je het niet "begrijpt' ben je net als ik een

Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Tjeb

Maar ik heb denk ik wel zo'n beetje alles geziehien als ik een olifant zien zou die vloooog! ;D

Mvg Tjeb

reMC

Citaat van: Tjeb op februari 13, 2008, 20:04:52
Het is dan geen hifi maar myfi, daar is ook niets mis mee maar ga niet zeggen dat je de luidspreker "moet begrijpen"

Wat ik bedoel we met z'n allen gewend zijn om naar gereproduceerde muziek te luisteren... zoals we dat gewend zijn met apparatuur ;) Daarom is het 'wennen' om naar iets te luisteren dat anders klinkt dan al het andere, logisch. ;)

reMC

Met dank aan Mitch (heeeel erg bedankt!!) heb ik intussen Leopard op mijn BlackBook staan , woww wat wat cool 8) Ok, het valt natuurlijk allemaal wel mee wat er allemaal drastisch verbeterd is, maar het is vooral weer zoveel leuker geworden op de Mac te gebruiken!