Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: garmtz op januari  3, 2008, 11:59:00
Ja, de Arcam geeft 576i uit. Hoe groot het verschil is met een 720p hangt compleet af van de interne processing van de Samsung. In jouw geval is de resolutie van de Samsung niet precies 1280x720, dus wordt er met een 720p signaal 2x gescaled, met een 576i signaal 1x, dus te prefereren.

Dit moet je me uitleggen :-\ Waarom wordt er bij het aanbieden van 720p 2x gescaled en bij 576i 1x? Het is toch in beide gevallen 1 stapje?

Wel moet het 576i signaal ge-deinterlaced worden door de TV.

Dit betekent dat het progressive gemaakt wordt?

Citaat van: garmtz op januari  3, 2008, 11:59:00Ja, de PS3 doet 1080p, maar je moet goed kijken naar de specs van de Samsung, misschien slikt die geen 1080p.

Doet de PS3 ook upscalen naar 1080i? Max van de Samsung is namelijk 1080i (wat dan dus wordt gescaled naar 768p?).

Je kunt kiezen om de PS3 NIET te laten scalen (geeft dan 576i/p uit), dan scaled je TV het signaal.

Zou ik dan in mijn tv moeten kunnen kiezen dat er gescaled wordt naar 768 of kiest 'ie automatisch de hoogste? Ik kan me voorstellen dat dit (hoewel afhankelijk van de kwaliteit van de scaler in de Samsung) de beste optie is. De TV moet immers altijd nog bijtrekken (bijv. van 720 naar 768) wat de dvd-speler al gescaled heeft?

Citaat van: garmtz op januari  3, 2008, 11:59:00Behalve als de PS3 ook 1024x768 uitgeeft, dat zou ideaal zijn.

Wie zal het zeggen? :D

hifiman

En dan heb je ook nog eens te maken met overscan in de TV's waardoor er zowiezo al gescaled moet worden  :-\

reMC

Citaat van: Audioloog op januari  3, 2008, 13:03:35
En dan heb je ook nog eens te maken met overscan in de TV's waardoor er zowiezo al gescaled moet worden  :-\

Hmm, des te meer reden (lijkt me) om het scalen zoveel mogelijk aan de TV over te laten...

garmtz

Citaat van: reMC op januari  3, 2008, 12:11:11
Dit moet je me uitleggen :-\ Waarom wordt er bij het aanbieden van 720p 2x gescaled en bij 576i 1x? Het is toch in beide gevallen 1 stapje?

Op de DVD staat het in een resolutie van 720x576. Als je er 720p van maakt, wordt de resolutie door de PS3 dus gescaled naar 1280x720 en door de TV nogmaals naar 1024x768. Als je de PS-3 576i/p laat uitgeven, wordt er alleen in de TV gescaled.

CiteerDit betekent dat het progressive gemaakt wordt?

Ja.

CiteerDoet de PS3 ook upscalen naar 1080i? Max van de Samsung is 1080i maar die moet dan denk ik wel upscalen (omdat de resolutie 1024x768 is)?

Ja, de PS3 'doet' 1080i. De Samsung moet dan downscalen (van 1920 x 1080 naar 1024 x 768).

CiteerRook-question: waarom wordt de Samsung een 1024x768 scherm genoemd terwijl 'ie 1080i aankan?

Omdat dat de echte (native) resolutie van het scherm is. Dat hij 1080i kan verwerken maakt hem alleen maar HD Ready.

CiteerWaarom is het dan geen ?x1024 scherm? Omdat het interlaced is? Of omdat 'ie het wel kan weergeven maar niet kan upscalen tot die 'hoogte' ???

1080i is een VIDEO-resolutie (een van de ATSC normen voor HD), 1024x768 is een resolutie van de TV. Jouw scherm is een 768p scherm, maar kan 1080i verwerken en weergeven.

CiteerOF (laatste en meest logische optie ;D) kan 'ie helemaal geen 1080i weergeven maar alleen accepteren en vervolgens naar 768 omzetten?

Klopt.

CiteerZou ik dan in mijn tv moeten kunnen kiezen dat er gescaled wordt naar 768 of kiest 'ie automatisch de hoogste? Ik kan me voorstellen dat dit (hoewel afhankelijk van de kwaliteit van de scaler in de Samsung) de beste optie is. De TV moet immers altijd nog bijtrekken (bijv. van 720 naar 768) wat de dvd-speler al gescaled heeft?

Er valt niet te kiezen! De TV zal ALTIJD alle signalen naar de native resolutie van 1024x768 scalen. Kiezen voor 720p uitgang op de PS3 zal dus zorgen voor 2x scalen. Idem bij PS3 zetten op 1080i/p. Alleen als je 576i aanbiedt wordt er maar 1x gescaled (in de TV).

CiteerWie zal het zeggen? :D
Ikke! ;D

reMC

Erg duidelijk! :-*

Voorlopige conclusie: met de Arcam Dv88 en zijn resolutie van 576 heb ik nog nog bijhoorlijk wat voordelen tov 720/1080 die een PS3 kan weergeven! Nu de praktijk nog :D

garmtz

Citaat van: reMC op januari  3, 2008, 13:18:19
Erg duidelijk! :-*

Voorlopige conclusie: met de Arcam Dv88 en zijn resolutie van 576 heb ik nog nog bijhoorlijk wat voordelen tov 720/1080 die een PS3 kan weergeven! Nu de praktijk nog :D

Niet perse... (moeilijk he... ;)) Dat er maar 1x gescaled hoeft te worden betekent niet perse de beste beeldkwaliteit. Ik moet wel zeggen dat ik in mijn HT gewoon ook liefst draai met 576i uit mijn DVD-speler. Maar dat is omdat ik zo'n beest van een scaler heb... ;D

Denk wel dat je op geluidskwaliteit met de DV88 een aantal voordelen hebt.

reMC

Citaat van: garmtz op januari  3, 2008, 13:23:24
Niet perse... (moeilijk he... ;)) Dat er maar 1x gescaled hoeft te worden betekent niet perse de beste beeldkwaliteit.

Dat zal wel niet inderdaad...

Citaat van: garmtz op januari  3, 2008, 13:23:24Denk wel dat je op geluidskwaliteit met de DV88 een aantal voordelen hebt.

Dat verwacht ik ook :)

reMC

Citaat van: garmtz op januari  3, 2008, 13:23:24
Denk wel dat je op geluidskwaliteit met de DV88 een aantal voordelen hebt.

Hmm, klopt het dat de PS3 geen RCA-uitgangen voor audio heeft? Dan moet ik het geluid via een HDMI kabel naar mijn TV leiden en van daaruit pas naar mijn versterker. Dan verwacht ik ZEKER dat de DV88 beter klinkt (direct aangesloten op mijn versterker), zonde... :-\

garmtz

Stereo uit kan via de Multi-AV uitgang via dropveters... :)

reMC

Citaat van: garmtz op januari  3, 2008, 14:54:23
Stereo uit kan via de Multi-AV uitgang via dropveters... :)

Precies ;D

reMC

De techneut van Samsung komt morgen tussen 10.00 en 14.00 uur... Zal hem ook maar gelijk aanschieten voor wat betreft twee grijsachtige strepen aan de onderkant van het scherm, ongeveer ter hoogte van waar de ondertiteling normaal staat... I'm not happy :-\

En nog een Samsung akkefietje: ik heb tweedehands een DCB-B270R digitale ontvanger aangeschaft en die doet helaas precies wat ik er al over gelezen had. Na 'm ingesteld een aangesloten te hebben ging het prima, maar na 'm uit te hebben gezet en opnieuw tv te willen kijken krijg ik gewoon geen beeld meer en de radio stottert... Het is een exemplaar uit juli met gelukkig het garantiebewijs erbij (12 maanden geldig) dus daar ga ik ook aanspraak op proberen te maken. Wordt vast lastig, als tweede eigenaar, maar toch...

Vwb mijn digitale ontvanger vraag ik me verbaasd af hoe ze zo'n ding op de markt kunnen brengen. Ok, ik heb er nog geen drie uur ervaring mee (waarvan 15 minuten kijkplezier dus), maar als ik zie wat ik er allemaal over lees :-X En oja: de afstandsbediening is ook zoals door anderen geschreven echt een vreselijk apparaat. Alleen als je PRECIES op de ontvanger mikt en de knop een tijdje ingedrukt houdt, reageert 'ie (en de helft van de tijd ook niet)...

garmtz

Hmmm... Minder allemaal... :-\

hifiman

Citaat van: reMC op januari  3, 2008, 23:55:56
En oja: de afstandsbediening is ook zoals door anderen geschreven echt een vreselijk apparaat. Alleen als je PRECIES op de ontvanger mikt en de knop een tijdje ingedrukt houdt, reageert 'ie (en de helft van de tijd ook niet)...
Zelfde verhaal met mijn dreambox AB. Oplossing: universele AB gebruiken.

Joep

Het klinkt allemaal erg negatief en dat vind ik best jammer voor je.  :-\
Ook omdat je er nog niet veel vanaf weet, gezien je vragen. Dat wordt nog even niet PES6'en... >:D

V.w.b. de grijze strepen in beeld ter hoogte van de ondertiteling. Ik denk dat dit gewoon een lichte vorm van inbranden is. Dit is tijdelijk en vervaagt wel met goed inspelen. Goed inspelen betekent 16:9 films zonder ondertiteling. Bij Barry (m'n broertje) heb ik dat ook gezien toen we wat filmfragmenten keken. Meteen strepen in het beeld ten gevolge van de ondertiteling. En ook de ongebruikte beldruimte bij 21:9 films was binnen een half uur te zien (op volledig zwart beeld). Spelletjes op de PS3 hadden hier zelfs nog minder last van.

Als straks je tv goed is, dan is het in de inspeeltijd niet erg genieten. Kleuren, contrast en zonder ondertiteling is niet je-van-het. Het is dan ook zaak dit zo snel mogelijk voorbij te zijn. Minimaal 200 uur, maar ik neig er sterk naar pas na 300-400 uur te gaan callibreren. Dan weet je zeker dat je ongestoord kunt spelen, film kijken, ondertiteling lezen, etc.

reMC

Citaat van: Proprius op januari  4, 2008, 11:38:44
V.w.b. de grijze strepen in beeld ter hoogte van de ondertiteling. Ik denk dat dit gewoon een lichte vorm van inbranden is. Dit is tijdelijk en vervaagt wel met goed inspelen. Goed inspelen betekent 16:9 films zonder ondertiteling. Bij Barry (m'n broertje) heb ik dat ook gezien toen we wat filmfragmenten keken. Meteen strepen in het beeld ten gevolge van de ondertiteling. En ook de ongebruikte beldruimte bij 21:9 films was binnen een half uur te zien (op volledig zwart beeld). Spelletjes op de PS3 hadden hier zelfs nog minder last van.

Ok, goed om te weten :)

Citaat van: Proprius op januari  4, 2008, 11:38:44Als straks je tv goed is, dan is het in de inspeeltijd niet erg genieten. Kleuren, contrast en zonder ondertiteling is niet je-van-het. Het is dan ook zaak dit zo snel mogelijk voorbij te zijn. Minimaal 200 uur, maar ik neig er sterk naar pas na 300-400 uur te gaan callibreren. Dan weet je zeker dat je ongestoord kunt spelen, film kijken, ondertiteling lezen, etc.

Het ziet er in de '50% -stand' wat gek uit ja. We kijken tot nu toe elke avond een film plus wat extra gewoon op tv. Zo'n vier uur dus. Als we zo door gaan laat ik 'm eind februari calibreren!

Citaat van: Audioloog op januari  4, 2008, 11:09:00
Zelfde verhaal met mijn dreambox AB. Oplossing: universele AB gebruiken.

Yep... Maar als het zo door gaat (vanochtend had ik wel beeld van de digitale ontvanger en nu niet meer) komt er toch ook in ieder geval ook een andere ontvanger ;)

reMC

En oja: de monteur is zojuist geweest. Het probleem klonk 'm niet heel bekend in de oren maar hij vermoedde een softwarefout. Er is dus een update uitgevoerd, we zullen zien of dat de oplossing is :)

Joep

Citaat van: reMC op januari  4, 2008, 11:47:23
Het ziet er in de '50% -stand' wat gek uit ja. We kijken tot nu toe elke avond een film plus wat extra gewoon op tv. Zo'n vier uur dus. Als we zo door gaan laat ik 'm eind februari calibreren!

Ik zeg het nog maar een keer voor de duidelijkheid:
Het is dus belangrijk dit inspelen te doen met full-screen beeld (16:9) en zònder ondertiteling. Bij DVD makkelijk uit te zetten natuurlijk, maar bij TV niet, dus alleen maar Nederlandse breedbeeld-zenders kijken!  ;)

ps: de spelletjes van de PS3 zijn allemaal breedbeeld... >:D

garmtz

Een LCD TV KAN niet inbranden naar mijn weten...

Wijx wondere wereld

Citaat van: garmtz op januari  4, 2008, 16:28:18

lijkt me ook niet anders zou de taakbalk niet meer weggaan op m'n computermonitor
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

reMC

Citaat van: garmtz op januari  4, 2008, 16:28:18

Volgens mij ook niet.

Maar het is een plasma ;)

garmtz

Citaat van: reMC op januari  4, 2008, 16:33:09
Volgens mij ook niet.

Maar het is een plasma ;)

Ow... ::)  Dan kan het wel ja... ;D

Joep

Hahaha!  ;D Goeiesmorgens!  ;)

reMC

Afgelopen weekend Joep met de PS3 op bezoek gehad en de conclusie is heel simpel: het beeld van de dvd-weergave is veruit superieur aan de Arcam DV88 die ik óók even heb staan (zwarter, betere kleurechtheid, vloeiender, meer diepte), maar qua geluid doet de Arcam het weer een stuk beter. De PS3 was aangesloten met bijgeleverde HDMI-kabel en de DV88 met een standaard scartkabel; ik moet dus wel in het achterhoofd houden dat de DV88 op component een niveau(tje) omhoog gaat (denk ik, als het goed is heb ik binnenkort componentkabels dus dan kan ik vergelijken).

En dan maar overwegen wat ik het belangrijkste vind en of de extra PS3 features (gamen, blu-ray) interessant genoeg zijn om geluidskwaliteit voor in te leveren... :)

reMC

Over het geluid van de PS3: dit kan ik wellicht nog upgraden door er een goed netsnoer aan te hangen en de AV-Multi Out kabel te 'modificeren' ;D Tijdens de vergelijking was de DV88 al in optimale vorm qua bekabeling.

Ik neig toch wel erg naar de PS3.....

Pjotr27

CiteerIk neig toch wel erg naar de PS3.....

1 van mijn zoon`s gaat er vanmiddag een kopen, ben benieuwd!!!
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.