Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: Audiofiel op augustus 13, 2007, 15:04:13
Dat klopt en is heel erg logisch. Waarom zou Apple nu al iets gratis weg gaan geven wat nog niet eens is uitgekomen? De huidige versie is Tiger, dus die krijg je er bij. En wat er nog niet is, krijg je dus ook niet.

Maar wat ze zeiden is dat ik, zodra Leopard uit is, Leopard er bij moest kopen als ik nu een IMac aanschaf met Tiger erop. Sterker nog: ze vertelden letterlijk dat Tiger updaten naar Leopard niet mogelijk was... Ja,het kan wel, maar voor €129!

reMC

Citaat van: Proprius op augustus 13, 2007, 14:45:15
Vertrouw me, neem de nieuwe. ;)

Gezien je argumentatie komt het inderdaad aan op vertrouwen ;D

Audiofiel

Citaat van: reMC op augustus 13, 2007, 15:11:31
Maar wat ze zeiden is dat ik, zodra Leopard uit is, Leopard er bij moest kopen als ik nu een IMac aanschaf met Tiger erop. Sterker nog: ze vertelden letterlijk dat Tiger updaten naar Leopard niet mogelijk was... Ja,het kan wel, maar voor €129!

Je bent nog steeds in de war. Allereerst, het is geen update (die zijn gratis), maar een upgrade.

Ten tweede is het correct dat je straks niet kunt upgraden naar Leopard, je kunt alleen een volledige versie kopen. En die kost €129.

Ten derde is de eerste uitspraak van hen niet waar. Je HOEFT geen Leopard te kopen als het uitkomt. Je kunt ook gewoon met Tiger door blijven werken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Met de Audio Consulting scheidingstrafo in aankomst had ik alvast mijn netsnoer in tweeën geknipt (er komt immers een trafo tussen). Het duurt echter wat langer voordat ik de trafo hier naar toe kan halen en aangezien ik natuurlijk niet zo lang zonder muziek kan heb ik maar even een computernetsnoer gepakt en in het eerste de beste stopcontact gestopt. Ik mis iets... komt ongetwijfeld door dat snoer, dacht ik steeds (is ook nog steeds zo).

Maar pas na een paar dagen had ik de zin wat meer moeite doe en het computernetsnoer naar mijn houten stekkerblok met Furutech-stopcontacten te leiden. Weer luisteren. :o Ik vind dit verschil niet subtiel meer te noemen! Daar was de kracht, de energie en de frisheid weer (het klonk zo futloos)!! Het verschil is ook veel groter dan toen ik mijn stekkerblok net had en wisselde met een gewoon stopcontact. Komt gewoon door het lange termijn-luisteren, dat merk ik wel vaker. 1-op-1 zijn heel goed verschillen te horen, maar na maanden met een bepaalde setting te hebben gespeeld leer je het zo veel beter kennen ga je en bepaalde zaken missen als ze er niet meer zijn. Dat was hier dus ook, wauw :) Een beetje het effect van maanden met mijn luidsprekers gespeeld te hebben en dan terug te gaan naar een conventioneel ontwerp >:D Ik kan me niemand voorstellen die dan niet de 'vrijheid' van de muziek gaat missen (doordat de kast aan onder- en achterkant open is)...

Nu mis ik alsnog bepaalde zaken die er met mijn eigen netsnoer wel zijn, maar dit is een grote verbetering.

tiptop

Zo zie (hoor)  je maar weer 8) Wordt iedre keer weer verrast als je het niet verwacht. ;)

Vandaag is Dre73 langs geweest hier met een PL prologue 3 . Mooi, muzikaal, anders dan mijn Linn.

Heel verassend was de verwissling met stroomkabels. A: een AH! KB10 en B: een Siltech SPX-20.
De PL klonk met de A erg ruimteljk en open. Met B was het na 5 minuten erg duidelijk waardeloos. Als een dragebare cassetrecorder klonk.
Nergens naar.
Later op de Linn dezelfde wissling en nu bloeide de Linn met B helemaal op tov A.

De klanksignature is dus heel sterk afhankelijk van het apparaat (en andersom) wat er aan hangt. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

reMC

Hij staat er nu echt 8)

Wat een RUST, ruimtelijkheid, akoestische informatie en LAAG heb ik erbij gekregen! Maar voor mij het belangrijkste: stemmen worden nog een stuk tastbaarder, dichterbij en leuk detail is dat ze beter te verstaan zijn :D

Ik kan me herinneren dat Garmt eens heeft geschreven dat hij bij mij thuis de tastbaarheid miste die de Sonatines juist zo bijzonder maken... mee eens... Met de Audio Consulting is het (oningespeeld) zoals voorspeld al een stuk beter geworden. Verder vrees ik dat ik op dat punt tegen een beperking van mijn kamer aan loop... bij Proprius thuis is bijvoorbeeld de ruimtelijkheid en losheid van de stem eigenlijk al beter, terwijl hij met een Philips cd-spelertje speelt. Ok, de verfijning, rijkheid, dynamiek en vloeienheid wint mijn set/kamer alsnog, maar qua tastbaarheid en losheid is mijn kamer een probleempje :-\

Gewoon jammer, niets aan te doen en bovendien ben ik eigenlijk DIK tevreden. Het kan alleen maar beter worden in een nieuwe kamer van een nieuw huis ;) (zal nog wel een jaartje of twee duren...)

Joep

Citaat van: reMC op september  3, 2007, 11:11:12
Hij staat er nu echt 8)

Cool man! Lekker dat er zoveel bijgekomen is! In welke verhouding staat deze upgrade tegenover je voorgaande upgrades?

Citeer...maar qua tastbaarheid en losheid is mijn kamer een probleempje :-\
Gewoon jammer, niets aan te doen en bovendien ben ik eigenlijk DIK tevreden. Het kan alleen maar beter worden in een nieuwe kamer van een nieuw huis ;) (zal nog wel een jaartje of twee duren...)

Niks aan te doen? Als je wilt kunnen we wel aan de slag gaan om er nog wat van te maken, hoor! :) Difussie achter de bank bijvoorbeeld en iets naar voren gaan zitten. Zelfs bij Wilco is het met de bank naar voren een stuk intiemer, de opnameruimte komt dan meer je kamer in. Beginnen we bijvoorbeeld die namaak-Skylines van Thingman. Verven we ze in dezelfde kleur als de muur ofzo!  ;D

reMC

Citaat van: Proprius op september  3, 2007, 11:54:39
Niks aan te doen? Als je wilt kunnen we wel aan de slag gaan om er nog wat van te maken, hoor! :) Difussie achter de bank bijvoorbeeld en iets naar voren gaan zitten.

Het probleem met naar voren gaan zitten is dat de laagweergave daar niet beter van wordt, in mijn kamer tenminste... Eigenlijk zou ik een halve meter naar achter moeten zitten, nu heb ik namelijk op hoger volume nog wel eens dat het laag een beetje wollig wordt. Iets wat absoluut niet met de set maar alleen met de kamer te maken heeft :-\ Diffuseren op de achtermuur heb ik ook al eens aan gedacht, moet ik nog maar eens gaan doen ;)

hifiman

Misschien dat roomcorrectie nog iets voor je kan betekenen  ::)

Of is dat schelden in de kerk voor jou  ???  ;D

reMC

Citaat van: Audioloog op september  3, 2007, 16:51:01
Of is dat schelden in de kerk voor jou  ???  ;D

Ik vrees van wel ;D Ik moet eerlijk zeggen nog nooit zo'n oplossing thuis geprobeerd te hebben, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat mijn apparatuur baat heeft bij digitale regelappartuur, terwijl we de keten juist zo puur mogelijk proberen te houden ;)

En ik KAN het ook wel op orde krijgen met akoestische aanpassingen, maar ik wil er qua looks eigenlijk niet te veel meer op achteruit gaan, moet er dus maar eens even goed over nadenken (basstrap achter de bank ???).

hifiman

Citaat van: reMC op september  3, 2007, 16:55:54
Ik vrees van wel ;D Ik moet eerlijk zeggen nog nooit zo'n oplossing thuis geprobeerd te hebben, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat mijn apparatuur baat heeft bij digitale regelappartuur, terwijl we de keten juist zo puur mogelijk proberen te houden ;)

En ik KAN het ook wel op orde krijgen met akoestische aanpassingen, maar ik wil er qua looks eigenlijk niet te veel meer op achteruit gaan, moet er dus maar eens even goed over nadenken (basstrap achter de bank ???).
Ik ben het in elk geval met je eens dat voorkomen beter is genezen oftewel dat akoustische oplossingen beter zijn dan digital corrigeren.
Aan de andere kant is juist voor het laag erg lastig om de problemen akoustisch op te lossen (grote bass traps) en dan lijkt room correctie mij DE oplossing.

Wat het puur houden betreft, heb ik persoonlijk 2 meningen waar je het vast mee oneens zal zijn  ;D
- het effect van je kamer is ook niet erg "puur", correctie kan dan wel eens puurder zijn dan de gratis equalizing door je kamer
- zolang je dergelijke correcties in het digitale domein doet zijn er meestal meer voordelen dan nadelen (itt analoge equalizing bijvoorbeeld)

Maar goed ieder zijn meug natuurlijk, ik zou ook liever eerst mijn kamer volhangen met absorbers en diffusers maar ja ik ben al getrouwd  ;D

reMC

Citaat van: Audioloog op september  3, 2007, 17:07:44
Ik ben het in elk geval met je eens dat voorkomen beter is genezen oftewel dat akoustische oplossingen beter zijn dan digital corrigeren. Aan de andere kant is juist voor het laag erg lastig om de problemen akoustisch op te lossen (grote bass traps) en dan lijkt room correctie mij DE oplossing.

Ik ben het met je eens dat het lastig is...

Citeer- het effect van je kamer is ook niet erg "puur", correctie kan dan wel eens puurder zijn dan de gratis equalizing door je kamer

Hoe bedoel je dat het 'effect van mijn kamer' niet puur is?

Citeer- zolang je dergelijke correcties in het digitale domein doet zijn er meestal meer voordelen dan nadelen (itt analoge equalizing bijvoorbeeld)

Brrr ;D 'correcties in het digitale domein' vind ik wel heel erg klinken... Ik ga er ook niet aan beginnen; heb ik eindelijk een loopwerk dat zo klinkt als ik wil, ga ik het corrigeren ;D

Ik ga gewoon eens goed nadenken over wat er in mijn kamer kan/past/etc. en maar flink uitproberen...

hifiman

Citaat van: reMC op september  3, 2007, 17:13:09
Hoe bedoel je dat het 'effect van mijn kamer' niet puur is?
Ik bedoelde overigens een kamer in het algemeen, niet speficiek "jouw" kamer.
Wat ik bedoel is dat je frequentie en impulse response van je luidsprekers flink gewijzigd worden door de invloed van je (lees "een") kamer. In die zin heb je dus altijd ongewild een equalizer in je keten, namelijk de kamer (akoustiek).

Brrr ;D 'correcties in het digitale domein' vind ik wel heel erg klinken... Ik ga er ook niet aan beginnen; heb ik eindelijk een loopwerk dat zo klinkt als ik wil, ga ik het corrigeren ;D
Er zijn uiteraard  meerdere wegen die naar rome leiden  :)

reMC

Citaat van: Audioloog op september  3, 2007, 17:28:39
Wat ik bedoel is dat je frequentie en impulse response van je luidsprekers flink gewijzigd worden door de invloed van je (lees "een") kamer. In die zin heb je dus altijd ongewild een equalizer in je keten, namelijk de kamer (akoustiek).

Ah, dat bedoel je. Ben ik wel met je eens, alleen is het een groot voordeel dat deze 'equalizer' niet in de elektronica zit. Een verandering in de akoestiek verandert namelijk niets 'fysiek' aan de keten daarvóór, terwijl je met een equalizer ín de apparatuur direct invloed uitoefent op de wat de apparaatuur daarná nog doet.

Over equalizers gesproken, Cees is nu bezig met een gaaf soort equalizer: zijn mono eindversterker krijgt twee eindbuizen en twee uitgangstrafo's; één set voor het hoog en één voor het midden/laag met een volumeregeling op de unit voor hoog zodat je die naar believen kunt terugdraaien/opschroeven. De meest ideale vorm van toonregeling, omdat die helemaal aan het einde van de keten zit en er bovendien geen nadelen aan de elektronica zitten: de buis en trafo zijn net zo goed / hetzelfde als wanneer de toonregeling er niet op zit. ;)

hifiman

Citaat van: reMC op september  3, 2007, 19:06:17
Ah, dat bedoel je. Ben ik wel met je eens, alleen is het een groot voordeel dat deze 'equalizer' niet in de elektronica zit. Een verandering in de akoestiek verandert namelijk niets 'fysiek' aan de keten daarvóór, terwijl je met een equalizer ín de apparatuur direct invloed uitoefent op de wat de apparaatuur daarná nog doet.
Dat klopt, maar de grote vraag is natuurlijk welk van de twee kwaden het minst erg is  ::)

Over equalizers gesproken, Cees is nu bezig met een gaaf soort equalizer: zijn mono eindversterker krijgt twee eindbuizen en twee uitgangstrafo's; één set voor het hoog en één voor het midden/laag met een volumeregeling op de unit voor hoog zodat je die naar believen kunt terugdraaien/opschroeven. De meest ideale vorm van toonregeling, omdat die helemaal aan het einde van de keten zit en er bovendien geen nadelen aan de elektronica zitten: de buis en trafo zijn net zo goed / hetzelfde als wanneer de toonregeling er niet op zit. ;)
Leuk idee! Maar wel erg beperkt natuurlijk qua regelmogelijkheden.. (tov een equalizer).

reMC

Citaat van: Audioloog op september  3, 2007, 19:10:47
Dat klopt, maar de grote vraag is natuurlijk welk van de twee kwaden het minst erg is  ::)

Als ik zo bedenk wat ik aan kleine veranderingen in de apparatuur heb gehoord, en wat voor effect dat had weet ik het voor mijzelf wel. Ik vind zelf dat de akoestiek als basis gewoon goed moet zijn. Als dat het niet is moet je er óf vrede mee hebben óf oplossen in de akoestiek (en dus niet in de apparatuur), ik moet nog kiezen waar ik voor ga ;D

Citaat van: Audioloog op september  3, 2007, 19:10:47Leuk idee! Maar wel erg beperkt natuurlijk qua regelmogelijkheden.. (tov een equalizer).

Klopt, maar wel eindelijk een equalizer die geen nadelige effecten heeft op het geluid ;) (met name omdat 'ie helemaal achterin de keten zit; er kunnen dus ook geen faseverschillen meer ontstaan ná de correctie)

hifiman

Overigens gaaf dat je scheidingstrafo zoveel verbetering heeft gebracht!  8)

(ik zal je topic verder niet teveel vervuilen met discussies over room correctie  ;) )

Groetjes,

Ronald

reMC

Citaat van: Audioloog op september  3, 2007, 19:34:53
Overigens gaaf dat je scheidingstrafo zoveel verbetering heeft gebracht!  8)

De verbeteringen zijn inderdaad heel erg duidelijk en in termen van rust, echtheid en sfeer/akoestische informatie ook echt groot te noemen. De andere verbeteringen in wat mindere mate, maar fijn om het er bij te krijgen 8)

Staaled

Hi Remco.

Breek even in bij je topic.
Licht excuus. ;)
Heb jij ook ervaring met de Furutech nano liquid?

Saludo,Hipster.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

reMC

Citaat van: Hipster op september  3, 2007, 22:54:46
Breek even in bij je topic.
Licht excuus. ;)
Heb jij ook ervaring met de Furutech nano liquid?

Ik ken het effect ervan, ja! Ik zal er maar niet te lyrisch over doen voordat de kritische techneuten er weer over vallen ;D maar ik kan wel zeggen dat het ERG goed werkt. FrankB kan je wellicht ook iets over het effect vertellen. Hij heeft namelijk een tijd geleden een netsnoer van ons op demo gehad. Dat klonk dusdanig goed dat hij 'm wilde kopen. Het netsnoer dat we uiteindelijk aan hem geleverd hebben was in elkaar gezet door Cees en onder andere voorzien van deze nano liquid (wist hij niet ;)) Als ik me goed herinner hoorde hij oa. 'meer instrument en echtheid' :)

R

Wat is het? Zit niet op mijn netsnoeren?

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september  3, 2007, 19:10:47
Leuk idee! Maar wel erg beperkt natuurlijk qua regelmogelijkheden.. (tov een equalizer).
Per consult  "de Vuurtoren" ? ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

tiptop

Is het ook mogelijk een apparaat er mee te laten behandelen voor een kleine vergoeding? (furutech nanoliquid)

Ik heb namelijk een krakende potmeter (op sommige standen zelfs uitval van een kanaal)
Het vermoeden bestaat dan ook dat de contacten goede smering nodig hebben, maar reguliere middelen werken nauwelijks of maar tijdelijk.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

reMC

Citaat van: tiptop op september  4, 2007, 11:39:10
Is het ook mogelijk een apparaat er mee te laten behandelen voor een kleine vergoeding? (furutech nanoliquid)

Nee, helaas niet... Je kunt het wel zelf doen natuurlijk.

Citaat van: tiptop op september  4, 2007, 11:39:10
Het vermoeden bestaat dan ook dat de contacten goede smering nodig hebben, maar reguliere middelen werken nauwelijks of maar tijdelijk.

Wat heb je geprobeerd dan?

tiptop

Citaat van: reMC op september  4, 2007, 11:41:59
Nee, helaas niet... Je kunt het wel zelf doen natuurlijk.
Dan moet ik een heel flesje meteen kopen. Pittig voor en beetje smering. :P

Wat heb je geprobeerd dan?

Professionel cleaners voor electrische contacten van het bedrijf waar ik werk en Van den Eijnde audio heeft 'm ook al een keer nagekeken en een of ander middel gebruikt wat ie standaard heeft daarvoor. (merken weet ik zo niet)

Het werkt even maar na een paar dagen is het weer terug. :P