waarom wordt Panasonic zo weinig besproken?

Gestart door xyl, december 10, 2004, 16:05:07

Vorige topic - Volgende topic

xyl

Misschien moet dit in aankoopadviezen ed? Ik twijfelde, toch maar hier gezet. Indien verkeerd: excuus en gaarne herplaatsen.

Maar mijn vraag gaat er dus over waarom ik zo weinig lees over de Panasonic receivers. Of ik ben erg slecht in zoeken in Nederlandse forums zoals deze, of de Panasonic receivers worden gewoon in NL nauwelijk overwogen (en gewaardeerd?). Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe audio/video set. Zelf overwoog ik daarbij uit noodzaak voor een HDD-recorder van een gelijk merk ook een Panasonic. Zo heeft Panasonic bijvoorbeeld de XR50, een digitale receiver. In de audio/videozaken waar ik ben geweest, is men ronduit negatief over Panasonic als receiver-bouwer. In het buitenland echter, zoals Duitsland, Engeland en USA zijn deze receivers veel gewilder als ik de diverse forums mag geloven. Ik heb deze week een aantal reviews gelezen, die ik om de een of andere reden nu zo snel niet meer terug kan vinden, op deze na:

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=92646&highlight=teac

Het is niet zo dat iedereen lyrisch is, maar men overweegt de aanschaf wel serieus.
Maar waarom vind ik er hier zo weinig van terug? Is men hier toch niet zo gelukkig met digitale receivers?

Oracle

Ach, waarom kiest men voor Audi/BMW/Mercedes, als een Lexus misschien net zo goed is?  :)

Groet,
Mark

xyl

Zou het zo simpel zijn? Als ik het goed heb begrepen, is een groot verschil tussen de Panasonic XR serie en de meeste andere versterkers, dat deze digitaal is en de rest analoog. Is natuurlijk wel een redelijk groot verschil, wellicht nog groter dan Audi-Lexus...?
Daarnaast heeft de XR70 ook HDMI maar dat is natuurlijk niet uniek. Jammer is het echter wel dat ze in goede audio zaken niet verkrijgbaar zijn, nu wordt het namelijk wel erg moeilijk om er achter te komen hoe hij klinkt tov andere versterkers icm de door mij gewenste Monitor Audio's.

Moony

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd.
Want op de grote Amerikaanse forums is men echt enthousiast over de digitale receivers van Panasonic.
Ik denk dat het voor een groot gedeelte ligt aan de marketing; Panasonic zal de Nederlandse (Europese?) markt voor deze items niet belangrijk genoeg vinden om er reclame voor te maken en dealers voor te zoeken.

Kerstmanno

Oooooh ja, nu ik dit lees komt er weer iets bovendrijven.
Had Panasonic niet een digitale receiver van iets van 100 dollar die beter presteerde (volgens sommigen) dan analoge versterkers van 1000, 2000, 3000 euro??? Echt te vaag!

xyl

Nou, 100 dollar weet ik niet maar ik lees wel berichten van mensen die voor 225 dollar een XR50 hebben aangeschaft en daar dolgelukkig mee zijn en hun oren niet kunnen geloven. In Amerika zijn die dingen sowieso spotgoedkoop, zeker met de huidige dollarstand. Importeren zou wel eens interessant kunnen zijn, maar dat terzijde.
Wat mij echter opvalt is dat niemand hier reageert zoals de verkopers bij de audiodealers die ik heb bezocht, namelijk dat Panasonic geen kwaliteit maakt. Ik zou het alleen zelf eens zo graag beluisteren icm goede speakers voor ik ze koop. Niemand hier dus die een digitale Panasonic receiver heeft en kan beamen of ontkrachten dat het prima kwaliteit is?

Kerstmanno

Ik ben ook zeer benieuwd. Wil wel eens weten of die digitale versterkers nu zo fantastisch zijn. Zijn in elk geval mooie kleine apparaatjes.

Oracle

Citaat van: xyl op december 13, 2004, 09:57:54
Wat mij echter opvalt is dat niemand hier reageert zoals de verkopers bij de audiodealers die ik heb bezocht, namelijk dat Panasonic geen kwaliteit maakt.

Waarom zouden we ook? Persoonlijk zal ik geen produkt neersabelen dat ik niet gehoord of gezien heb. Ik heb nog geen digitale Panasonic versterker gehoord, dus kan daar ook geen oordel over vellen... Dat geldt denk ik voor de meesten hier... :)

Groet,
Mark

SimonS

Panasonic is ook niet alleen gespecaliseerd in audio ze hebben daarnaast ook nog eens veel tvs en andere dingen.

Marantz/nad/denon(toch) is bijvoorbeeld gewoon ECHT gespecaliseerd in audio, zou dit een reden kunnen zijn?

de receivers ken ik verder niet maar ik weet wel als je een Marantz versterker met 100 W tegen bijvoorbeeld een JVC versterker van 100 W zet dat de Marantz toch wel wat beter klinkt... En ik hoor ook nog wel eens dat 100 W bij een JVC versterker ook lang geen 100 W is.

En ik denk zelfs dat er ook wel even wat duurdere componenten in de receivers worden gebruikt want je kan me toch niet vertellen dat een JVC versterker( panasonic) van 200 euro beter presteert dan 1 van 500 euro

Kerstmanno

Simon, het bijzondere hier is, is dat de Panasonic een digitale receiver is. Daar zit het verschil m en dat zou ervoor zorgen dat ie net zo goed presteert als VEEL duurdere analoge versterkers.
Tsja... ik zou het ook eerst moeten horen, maar er schijnen nogal wat mensen zo over te denken... niet allemaal overigens ;)

SimonS

ja oke menno

maar goed een beetje een vergelijking probeer ik te geven wat je vaak ziet tussen "gewone" receivers  en de "top"

digitaal zou ik ook niet weten :(

Kerstmanno

rtdigit

Zou een oplossing niet zijn, zo`n apparaat via internet aan te kopen. Bij aankopen via het internet mag je het product zonder opgave van reden binnen een x-aantal dagen ruilen.

Zodra je het product binnen hebt, neem je `m mee (hij is toch makkelijk te tillen) naar de hifi-zaak waar de door jouw gewenste speakers staan.  Als het een goede zaak is zijn ze echt wel bereidt om dat even voor je aan te sluiten (tip: vraag eerst even wat een rustig en dus gunstig tijdstip is). En luister vervolgens of het apparaat doet, wat ie moet doen op die speakers: GOED KLINKEN! Tevens kan je dan meteen een vergelijking maken met andere (duurdere) analoge receivers!

Zelf lees ik ook de veelal positieve berichten over de panasonic (nieuwste review op homecinemachoice.com is echter minder positief). Ben daarom ook wel benieuwd naar de prestaties. Niet zo groot, wordt niet zo warm en redelijk gunstig geprijst.

Gr Rt

Erik

Ja ik zou er graag eens wat meer over horen. Voornamelijk omdat in de zelfbouwhoek men helemaal lyrisch is van digitale versterking (zapjes). Maar je hoort er helemaal niemand over uit de gevestigde orde. Dus of het is echt niet geweldig of niemand luistert ernaar omdat het te goedkoop is en daarom niks kan zijn.  Maar ja kom er maar eens achter welke van de twee het is.   
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kerstmanno

Ook spijtig dat er op het forum niemand van de gevestigde orde reageert......  :-\

Erik

Citaat van: Menno op december 19, 2004, 14:53:22

Ook spijtig dat er op het forum niemand van de gevestigde orde reageert...... :-\
Ja inderdaad dat is erg jammer, juist hun mening hierin zou erg intressant kunnen zijn voor ons. Maar wie weet reageren ze nu ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

g-j-t

Ik heb laatst op een forum iets gelezen over een gemodde panasonic XR 45?? of 50?? Ze pasten een mod toe van rond de 700 dollar waarbij de panasonic werd verander in een digitale stereo versterker welke volgens de schrijver, na veel testwerk, menig analoge stereoamp (uit de categorie: "te duur voor mij") wegspeelde.
Nu heb ik me net suf gegoogled maar ik kan het genoemde forum en stukje niet meer vinden!!!  >:(
Arcam AVR 300 / Arcam DV78 / OPPO 83SE / Tannoy sensys DC2, C, R / MJA Reference 150, Sony 46EX700

rtdigit

Citaat van: Erik op december 19, 2004, 15:05:33

Ja inderdaad dat is erg jammer, juist hun mening hierin zou erg intressant kunnen zijn voor ons. Maar wie weet reageren ze nu ;D

Wat zou het toevoegen als zij, net als wij, alleen maar kunnen zeggen dat ze `m zelf nog niet gehoord hebben.

Kerstmanno

Citaat van: rtdigit op december 19, 2004, 16:44:06

Wat zou het toevoegen als zij, net als wij, alleen maar kunnen zeggen dat ze `m zelf nog niet gehoord hebben.

Dat ze m als de sodemieter gaan horen!!!

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik kan wel reageren maar dat heeft weinig zin denk ik.
Panasonic DVD spelers ken ik wel maar echt waanzinnig enthiousast kan ik er niet van worden hoewel het voor bv SDI modificaties wel de beste oplossing is voor weinig geld.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kerstmanno

Erik

Citaat van: rtdigit op december 19, 2004, 16:44:06
Omdat ze misschien net als over een hoop andere dingen ook een mening hebben. Hetzij dat ze geen tijd besteden "minderwaardige" apparaten. Dat iets wat zo goedkoop is nooit wat kan zijn, misschien hebben ze hem zelf niet gehoord maar wel verhalen van andere audiofielen, die er wel of niet tevreden over waren. Of wellicht zijn ze wel benieuwd maar hebben nooit kans gehad er een te luisteren. Kortom redenen genoeg lijkt me.
- Winston Churchill

xyl

Omdat er blijkbaar toch een aantal geinteresseerden zijn in de Panasonic receivers, hierbij een aantal links naar buitenlandse forums waar men de receivers bespreekt.

De eerste link is een verhaal van een audiofiel die overstag gaat voor de digitale receivers. Zoek een beetje in dit forum, de XR45, XR50 en XR70 worden uitgebreid besproken.
http://db.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=amp&m=49331

Dan een lange thread over digitale receivers in het algemeen, waaronder de Panasonics. Kijk ook verder op dit forum, er zijn meer threads over het onderwerp en ook van mensen (zoals sommige hier en in ieder geval ondergetekende) die het maar moeilijk te geloven vinden dat iets wat zo goedkoop is, zo goed kan zijn. (In Amerika al voor 220 dollar (!), hier helaas pas vanaf 410 euro  :()
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=417894

De laatste link is die van audiocircle, waar onder andere veel wordt gesproken over de al eerder genoemde mods.  Deze mods kosten een veelvoud van het apparaat zelf maar schijnen de prestaties inderdaad enorm (verder) te verbeteren. Deze thread gaat daar dus over. Echter, ook op dit forum kan men door het intikken van bijvoorbeeld XR50 of XR70 vele berichten lezen over twijfelaars en adepten van de digitale receivers.
http://www.audiocircle.com/circles/viewtopic.php?t=14922

Ik heb zelf nog in Duitsland en Belgie gezocht naar een winkel die én Monitor Audio's én de Panasonics in combinatie kan laten horen, niet te vinden. Sterker nog, de Panasonics kan ik nergens luisteren. Ik ga dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de gok wagen en de receiver (en HDD-recorder) "blind" bestellen. Tenzij ik deze week toch nog ergens een zaak vind die ze verkoopt, want ik het is natuurlijk idioot om iets te gaan kopen wat je nog nooit hebt gehoord.

Erik

Bedankt voor de links zal ze eens goed lezen.
Ik moet nog steeds een DD/DTS receiver aanschaffen en ben niet zo veeleisend, misschien is dit wel wat.
Enige waar ik bang voor ben, ik moet namelijk radio erbij hebben. En nu staat me bij dat radio vervangen zou worden door digitale radio. Heb ik hier dan wel wat aan of kan ik dan een nieuwe open?
- Winston Churchill

garmtz

Ik heb die Panasonic receivers gewoon nooit gehoord, kan er dus weinig over zeggen. Dat zal ook wel gelden voor de rest van de 'gevestigde orde'. Het lijkt mij gewoon mid-fi voor een mid-fi prijs. Niks bijzonders...