waarom wordt Panasonic zo weinig besproken?

Gestart door xyl, december 10, 2004, 16:05:07

Vorige topic - Volgende topic

xyl

@garmtz: lees maar eens wat van die berichten op de buitenlandse forums, meeste mensen denken mid-fi voor mid-fi prijs totdat ze het horen. Schijnbaar. Ik vind het zelf heel lastig om de Panasonic te verdedigen, aangezien ik de set zelf nog niet heb gehoord. Ik ga vandaag een bestelling plaatsen. Maar het schijnt dus niet als mid-fi te klinken.

@Erik: in de receiver zit een radio-tuner waar men op internet erg enthousiast over is, niets digitaals dus.

Erik

Citaat van: xyl op december 22, 2004, 09:05:58
@Erik: in de receiver zit een radio-tuner waar men op internet erg enthousiast over is, niets digitaals dus.
Ok maar werkt deze radio ook over een jaar als alle radiozender hier volgens die "nieuwe" standaard uitzenden DAB ofzo???
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

garmtz

Citaat van: xyl op december 22, 2004, 09:05:58
@garmtz: lees maar eens wat van die berichten op de buitenlandse forums, meeste mensen denken mid-fi voor mid-fi prijs totdat ze het horen. Schijnbaar. Ik vind het zelf heel lastig om de Panasonic te verdedigen, aangezien ik de set zelf nog niet heb gehoord. Ik ga vandaag een bestelling plaatsen. Maar het schijnt dus niet als mid-fi te klinken.

Interessant...

jowi

Misschien is dit iets : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=24215.0

Wel een beetje rare audio-vormgeving die Panasonic apparaten. Ik weet niet of dit in mijn rack past.

;D

Kerstmanno

Duck Twacy

Klasse D begint gewoon steeds meer door te breken (en zal waarschijnlijk conventionele versterkers voorbij streven, iig op prijs/kwaliteit). Die Panasonic heeft wel een erg minmale voeding. Maar goed, in zo'n mega groot bedrijf zullen ze er wel goed over nagedacht hebben ;)

Mensen die zelf wat in elkaar durven te zetten zou ik aanraden de Hypex modules te kopen, kost geen drol en is kwalitatief de top. Een goed alternatief is natuurlijk LCaudio.

xyl

Nou, ondertussen heb ik eindelijk mijn complete set binnen. Ik heb tot op heden alleen nog recorder en receiver aangesloten op de fronts en op de sub, beide Monitor Audio Radius. Dit weekend volgt als het goed is het complete surround gebeuren.

Aangezien het mijn probleem was dat digitale Panasonic receivers in NL zo weinig besproken worden, zal ik zelf er iets korts over melden. Het is voor mij lastig om echt een goede review te geven, aangezien ik weinig ervaring heb met goede receivers. Ik geef dus slechts mijn ervaring tot nu toe. Hiervoor heb ik een redelijke Pioneer receiver gehad, een goede Kenwood receiver en een Marantz receiver (zo'n platte), alle stereo. Ik besef dat ik hiermee niet de grootste expert ben. Niettemin mijn ervaring: de Panasonic klinkt in ieder geval veel en veel helderder, het geluid wordt ook veel beter gescheiden dan wat ik tot op heden heb gehoord. De MA's hebben hier natuurlijk ook mee te maken maar ik had de luidsprekers eerst een paar dagen aan de Pioneer gehangen en het verschil is duidelijk te horen. Daarnaast merk ik tot op heden een duidelijk verschil wat betreft de geluidsbron die ik gebruik. TV-signaal klinkt fantastisch, verrassend genoeg, met name de muziekzenders uiteraard. Heel ruimtelijk, duidelijk en warm. Bij cd's ben ik nog niet helemaal gelukkig met de weergave van de lage tonen. Het is mij niet helemaal duidelijk of dit aan de plaatsing en instelling van de sub ligt, de cd zelf of de receiver. Aangezien het bij tv vreemd genoeg wel goed is, zou het moeten liggen aan de bron. Ik moet overigens nog een calibratie uitvoeren, dus daarna kan er pas echt worden getest.
Wat betreft vermogen heb ik geen enkele reden tot klagen. De receiver kan hard en blijft dan ook heel zuiver.
Tot op heden ben ik dus tevreden maar wel met het gevoel dat er nog meer uit te halen is. Wat betreft helderheid van het geluid vraag ik mij nu al af of er veel receivers zijn die het geluid beter weer kunnen geven. Ik heb ze tot op heden nog niet gehoord, ook niet bij vrienden/kennissen of in de luisterruimtes van de audio-dealers.

bmateijsen

Goed om te horen dat je tevreden bent! Dat is natuurlijk het belangrijkste! Wel wil ik meegeven dat een heldere klank niet altijd de beste klank is, maar dat terzijde...

Het 'probleem' met je laag zal je moeten kunnen oplossen met het goed plaatsen en afstellen van je subwoofer, aangezien deze al het mid-laag en laag weergeeft in jouw set.

Groet Bjorn

Erik

xyl: Toch leuk om te horen dat hij zo goed bevallen is.  Laat nog eens weten of je je laag nog goed hebt gekregen of als je meer te melden hebt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robbo

Citaat van: Mark Lemmens op december 10, 2004, 16:21:27
Ach, waarom kiest men voor Audi/BMW/Mercedes, als een Lexus misschien net zo goed is? :)

Groet,
Mark

Omdat als het dan toch zoveel mag kosten, de meesten veel liever Duits rijden.   Mijn incluus :)

Maar ontopic:  Panasonic bouwt gewoon topproducten.  Om maar in autotermen te blijven: ze zijn de Toyota van de consumer electronics :D 

BarcoCRT

Citaat van: Robbo op januari 28, 2005, 15:37:45
Panasonic bouwt gewoon topproducten.   

Is helemaal waar. Panasonic is een dochterbedrijf van Matsushita Electric Industrial Co (MEC). En die kan je zondermeer vergelijken met Sony of Philips. Alleen MEC is groter. Dus kennis is er wel in huis, het is alleen de vraag hoe ze zich willen profileren in de audiomarkt.

En MEC maakt natuurlijk de beeldbuizen voor onze CRT projectoren 8)

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

xyl

Zo, dit weekend eens goed kunnen testen. Mijn probleem met het laag had te maken met de bron. Ik was zo dom om tijdens mijn eerste luistersessie een cd met mp3-tjes te luisteren. Zeker bij een digitale versterker merk je gewoon dat het kwaliteitsverschil met een normale cd er is. Gewone cd's en radio geluisterd en ik ben ondertussen zeer gelukkig met mijn keuze voor de Panasonic XR50. Om mijn vorige post wat te verduidelijken, ik sprak toen over een helder klankbeeld. Ik had daar moeten zeggen gedetailleerd. Zang word duidelijk gescheiden van muziek maar wel op een natuurlijke manier. Bijzonder goed geluid.
Gisteravond dan eindelijk ook de complete surround-set aangesloten. Nog niet helemaal optimaal, maar wel goed genoeg om te kunnen testen. Ik besef dat ik niet veel gewend ben, maar toch zou ik ook hier willen zeggen: fantastisch geluid. Wederom gedetailleerd, maar met dank aan de uitstekende MA's ook bombastisch daar waar nodig. Bij het begin van Star Wars 2 wordt je omver geblazen door het overvliegende vliegtuig en helemaal door de explosie iets verderop. Daarna wilde ik het begin van Ice Age kijken, maar die film vond ik zo leuk dat ik hem gelijk maar heb afgekeken. Wel weer erg goed geluid trouwens, met onder andere het scheurende ijs, de regen en waterval en de aanstormende nijlpaarden. Maar verder dus niet getest.
Echter, toch ook een aantal minpunten gevonden:

- bevestiging voor de surroundspeakers is waardeloos, moet ik kabelaansluitpennen voor halen. Mijn toch niet heel dikke 2,5mm2 draden passen niet eens in die stomme bevestigingsclipjes.
- DTS krijg ik nog niet lekker surround, achterluidsprekers lijken niet mee te doen
- testonen duren maar 2 seconden, is lastig instellen. Gelukkig heb ik een calibratie-dvd. Gek genoeg vond ik het trouwens niet prettig als de achterspeakers op het zelfde dB-level als de voorspeakers waren ingesteld, ik heb ze dus iets lager ingesteld
- er zijn (te?) veel instelmogelijkheden, ik denk dat ik nog wel even bezig ben om het geluid te perfectioneren. Is natuurlijk een luxeprobleem

Niettemin vooralsnog dus zeer gelukkig met mijn keuze. Ik ben benieuwd wat "experts" van deze goedkope en kleine receiver vinden. Ik kan mij niet anders voorstellen dat men sowieso lovend is over de prijs/kwaliteit-verhouding maar heel misschien vindt men het los van de prijs ook wel een heel erg goede koop...

Kerstmanno

xyl, waar heb je m gekocht eigenlijk? en wat kostte die?

xyl

Ik heb de hele set ineens gekocht bij Bartels in Tilburg, die hem overigens ook niet in het assortiment had en absoluut afraadde deze receiver te kopen. Ik heb daar een mooie totaalprijs afgesproken. Maar natuurlijk is de receiver hier en daar ook los te krijgen. Toen ik bij een andere zaak informeerde naar de laagste prijs, kwam ik uit op rond de 420 euro. Kieskeurig zegt 406 als laagste prijs, Duitsland is natuurlijk weer iets goedkoper. In Amerika is hij voor maar 230 dollar te koop! Belachelijk natuurlijk dat prijsverschil. De XR70 is daar rond de 320 geloof ik en dan heb je dus ook nog HDMI erbij voor die prijs!

Kerstmanno

Hhmmm... tsja... voor 230 DOLLAR zou ik het wel willen proberen... maar 420 EURO gaat me toch echt wel ff veel te ver! Ruim 2 x te ver zeg maar...
Ben namelijk best wel benieuwd!

Ejorne

/Klein schopje...  :P

Is er inmiddels al wat meer ervaring met deze lijn receivers?

Ik ga mogelijk deze receiver bestellen, maar moet zeggen dat dit tot nu toe nog een blinde koop zal worden.

Ik ben op zoek naar een winkel waar ik de xr57 kan beluisteren, op mijn Klipsch Synergy serie...

Op de diverse buitelandse fora lijken de positieve meningen/ervaringen de overhand te hebben, maar toch ook wel negatievere berichten. Maar helaas is mijn Engels niet al te best en mijn Duits nog veel minder, vooral wanneer het technisch wordt...

De receiver moet mijn huidige Kenwood KRF-X9080D, die nu net 8 maanden oud is, gaan vervangen. Ik ben al wezen zoeken naar een opvolger voor deze Kenwood receiver. Ik ben er namelijk niet helemaal tevreden over. Maar voor het budget dat ik kan besteden is er niet veel vooruitgang te boeken met hetzelfde soort receiver. Ik heb wat van Marantz, Onkyo, HK en Pioneer beluisterd. Ik moet zeggen dat ze stuk voor stuk een verbetering zijn tov mijn Kenwood. Ik hoor meer detail en het laag lijkt rustiger/stabieler. Maar dat kan natuurlijk vooral de luisteromgeving zijn die dit veroorzaakt. Maar ik vind het verschil niet dermate groot dat ik de overstap op een van deze receivers wil maken.

Dan kan ik misschien beter beginnen bij mijn Klipsch Synergy serie, maar deze is ook net nieuw. Dus zonde om meteen weer weg te doen en mijn budget staat dit ook niet toe. Ik ben er ook niet echt ontevreden over hoor, maar besef dat er veel beter is natuurlijk...

Maar goed, terugkomend op de digitale receiver... Kan ik de koop blind aangaan? Het zal hoogstwaarschijnlijk een verbetering zijn, vooral qua detail waar mijn Kenwood receiver slecht op scoort. Ik hoef er niet veel geld bij in te schieten, ik kan de receiver verkopen voor bijna het aankoopbedrag van de Panasonic Xr57. (bij eerder besproken receivers van Marantz/HK enzo moet er heel wat meer bij) ...

Rob Eric Blank

Een vriend van mij wil ook een Pioneer receiver gaan kopen, hij vond deze erg aangenaam klinken op zijn B&W speakers. Zelf hebben deze receivers mij ook best verrast, alleen vind ik ze toch een beetje TE aziatisch klinken en net teveel in het hoog en een afwezigheid van het midden gebied.

Dit zal zeker beter zijn dan de Kenwood, deze heb ik ooit eens gehoord en waren ECHT typische Japanse bakken. Vergelijkbaar met Sony, naar mijn idee TE schel en scherp.

graafke

Citaat van: Rob Eric Blank op juni 20, 2006, 10:58:57
Een vriend van mij wil ook een Pioneer receiver gaan kopen, hij vond deze erg aangenaam klinken op zijn B&W speakers. Zelf hebben deze receivers mij ook best verrast, alleen vind ik ze toch een beetje TE aziatisch klinken en net teveel in het hoog en een afwezigheid van het midden gebied.

Dit zal zeker beter zijn dan de Kenwood, deze heb ik ooit eens gehoord en waren ECHT typische Japanse bakken. Vergelijkbaar met Sony, naar mijn idee TE schel en scherp.

bedoel je nu pioneer of panasonic  ;)

Richi

Citaat van: xyl op januari 31, 2005, 10:55:49
Daarna wilde ik het begin van Ice Age kijken, maar die film vond ik zo leuk dat ik hem gelijk maar heb afgekeken. Wel weer erg goed geluid trouwens, met onder andere het scheurende ijs, de regen en waterval en de aanstormende nijlpaarden.

Waren dat geen neushorens? ;) Het zal voor het geluid niet veel uitmaken, hoewel nijlpaarden van die zachte voetzolen hebben. Dat zal wel minder stampen. ;D
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Rob Eric Blank

Ejorne

Maar er zijn dus weinig mensen die iets over deze Panasonic receivers kan vertellen?

Wel raar hoor, dit speelt aan dit topic te zien al een heel poosje. In buitenlandse fora zijn de positieve ervaringen aan de ruime overhand. Maarja, ik snap soms echt niet wat ze allemaal proberen te vertellen... (Engels en Duits he, dat gaat niet zo goed samen met mij...  :P )

Maar er moeten hier inmiddels toch wel prof's zijn die hier iets meer over weten te vertellen?

Is het bijvoorbeeld echt zo dat zo'n receiver uitblinkt (prijstechnisch dan) in detail er natuurgetrouwheid?
Is er ergens een referentie te vinden?
Zijn er Nederlandse reviews of vergelijkingen met andere (type) receivers?

Maarja, boeit allemaal niet meer zo enorm... Want ik heb de gok genomen. Ik heb er blind eentje laten komen... Is er als het goed is over een week of twee... Ik ben ervan overtuigd dat dit een betere receiver is dan mijn huidige Kenwood, en daar ik er weinig geld moest bijleggen, leek mij het de gok meer dan waard...

Jammer alleen dat er hier zo weinig over gesproken is... Moet toch ergens aan liggen....

Ruud15

HT: 42PV70 Panasonic Plasma. Denon AVR 2105, 5 Gallo Nucleus met Gallo Sub. Pioneer DVD speler en Pioneer DVD-recorder.
Stereo: B&W DM7, Accuphase E205 en NAD CD speler.

Kabels van de electronicazaak.

Ejorne

Citaat van: Ruud15 op juni 23, 2006, 15:31:03
Panasonic was vroeger toch Technics? :)

Volgens mij maken beide merken deel uit van dezelfde moeder-organisatie... Maar wat bedoel je hiermee te zeggen?

Ruud15

Niets eerlijk gezegd!

Ik weet wel dat sedert heugenis de videorecorders van Panasonic de beste waren.
Onze airco in de slaapkamer is ook van Panasonic en doet het ook geweldig. ;D
HT: 42PV70 Panasonic Plasma. Denon AVR 2105, 5 Gallo Nucleus met Gallo Sub. Pioneer DVD speler en Pioneer DVD-recorder.
Stereo: B&W DM7, Accuphase E205 en NAD CD speler.

Kabels van de electronicazaak.

BarcoCRT

Citaat van: Ruud15 op juni 23, 2006, 15:31:03
Panasonic was vroeger toch Technics? :)
Panasonic, Technics en National behoren allemaal tot het MEC (Matsushita Electric Corp.) concern.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0