Surround Pre met gebalanceerde outputs?

Gestart door Job, december 6, 2004, 21:02:03

Vorige topic - Volgende topic

Job

Welke surround processors/preamps met gebalanceerde uitgangen zijn te koop?
Ben eigenlijk op zoek naar zoiets, wil er Genelec actieve studiomonitoren mee aansturen (en die hebben gebalanceerde lijningangen).

Wat mij betreft hoeft zo'n ding niet ook meteen composite-naarY/C-naar-component videoconversies/switches te doen, geen 150 analoge en digitale ingangen te hebben, maar ik vrees dat ik daar niet onderuit kom?

Een 6-ch analoge input is fijn (of een RF ingang voor LD), en een digitale ingang voor mijn DVD-speler, evenals een analoge stereo input voor TV-geluid. Afstandsbediening is ook prettig.

Verder: weet iemand of die gebalanceerde outputs dan -10dB of +4dB zijn?

blue-eyes

Vincent (type ben ik kwijt, prijs <2000) (CAV oid?)
Parasound C1/C2
Rotel RSP1098 (op advies van Scarp ;) )
TAG McLaren AVR192

en nog veel meer. Echt goedkoop zijn ze vaak niet. De TAG is over de 10.000 euro, de Rotel onder de 4000 dacht ik. De Parasounds komen daar tussenin.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

patrick_vdb

Hi Job,

De Theta Casablanca kun je ook met gebalanceerde uitgangen laten configureren. Een 6 kanaals analoge ingang zit er niet op, daarvoor dien je de six-shooter aan te schaffen.

mvrg

Patrick

Scarp

Job

Precies waar al bang voor was dus. Als ik gebalanceerde outputs wil, kom ik terecht bij dergelijke uitgebreide dure bakken.
Maar wat moet ik nou met zo'n component switcher en zo'n scherm als op de 1098?
Nu ja, mijn probleem...

Boven de 5 mille ben ik toch geneigd om dan gewoon een Dolby CP650 te kopen. Hoopte eigenlijk op iets simpelers, meer basic.

Audiofiel

De Aragon Soundstage en zijn opvolger de Stage One hebbe gebalanceerde pre-outs.
En natuurlijk de Levinson No.40. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Hoort classé ook niet in het rijtje thuis?

Scarp

De Meridian 568.2 heeft 3 balanced outputs voor de drie front kanalen. De rest is unbalanced. De pre/pro is 2e hands nog wel te vinden voor gunstige prijzen.

bmateijsen

Citaat van: Scarp op december  6, 2004, 21:25:14
De Meridian 568.2 heeft 3 balanced outputs voor de drie front kanalen. De rest is unbalanced. De pre/pro is 2e hands nog wel te vinden voor gunstige prijzen.

Is een mooie pre/ pro en heeft inderdaad 3 balanced outputs.. Maar kunnen jou Genelec's alleen een XLR input aan? geen RCA??

Groet Bjorn

Scarp

R

Nu wel keus genoeg denk ik, niet goedkoop allemaal, maar toch...

Job

Dank voor de vele tips! Zal eens wat heen en weer browsen... Wie richtprijzen kent, volgaarne!
Blijf erbij dat die dingen wel vaak veel overbodige features bevatten.

Citaat van: bmateijsen op december  6, 2004, 21:29:11
Maar kunnen jou Genelec's alleen een XLR input aan? geen RCA??
Ze hebben enkel een XLR input. Natuurlijk kan je die ook ongebalanceerd aansturen.
Alleen zitten die Genelecs te wachten op +4dB signaal, en niet op -10dB signaal. Er even vanuit gaande dat die pre/pro's allemaal -10dB op cinch leveren, is dat dus zonde van het signaal.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Job

arjan74

Audiofiel

Citaat van: Job op december  6, 2004, 21:42:28
Blijf erbij dat die dingen wel vaak veel overbodige features bevatten.
Mijn Aragon Soundstage heeft GEEN component switching en GEEN on-screen menu en ik ben blij dat het er niet op zit. Er zit eerlijk gezegd geen enkele feature te veel op.
Citeer
Ze hebben enkel een XLR input. Natuurlijk kan je die ook ongebalanceerd aansturen.
Alleen zitten die Genelecs te wachten op +4dB signaal, en niet op -10dB signaal. Er even vanuit gaande dat die pre/pro's allemaal -10dB op cinch leveren, is dat dus zonde van het signaal.
Meestal is het verschil tussen XLR en RCA uitgangen gewoon 6 dB hoor. Er zijn maar weinig versterkers die daar van afwijken. 8)

En ik begrijp het probleem niet. Als alle uitgangen zachter staan, dan zet je alleen de volumeknop harder. Er bestaat niet zoiets als een referentiestand van de volumeregelaar. Op je scherm 0dB is een bepaalde uitgangsspanning op de uitgang. Alleen bij een THX-voortrap resulteert dat in een min of meer gelijke spanning. Maar waarom je daar druk over maken? Je eindversterkers hebben een bepaalde ingangsgevoeligheid, je speakers een bepaald rendement, veel te veel parameters voor een referentiestand. Om het over he eigen oren en eventuele buren maar niet te hebben. ;D

Robert - Jan

Mijn vincent SAV-C1 heeft ook 7.1 XLR uitgangen. Net als de Aragon Soundstage heeft hij geen on-screen menu, echter wel component switching maar geen omzetting van S-video naar component. De XLR uitgangen geven 6 dB meer signaal dan de RCA uitgangen.
Overigens kun je middels een speciale kabel best een RCA uitgang op een XLR ingang aansluiten, dat werkt in veel gevallen uitstekend.
De meeste voorversterkers zijn gewoon ongebalanceerd opgebouwd. Het gebalanceerde XLR-signaal wordt meestal gemaakt door het ongebalanceerde signaal te inverteren middels een opamp waarvan de versterking is afgesteld op 1 (geen versterking dus, alleen omkeren van de fase). Als er op dit ongebalanceerde signaal een beetje ruis zit (is bij de meeste voorversterkers wel enigzins het geval) dan zal dit bij deze methode dus ook 6 dB harder klinken via de XLR uitgang. :(

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

garmtz

HET antwoord is natuurlijk gewoon de Bryston SP1.7. Analoge doorvoer is de beste die ik ooit hoorde (op het niveau van de BP25) en hij heeft het meest eerlijke en ongekleurde geluid van alle genoemde processoren. En dat voor een zeer redelijke prijs! Heeft ook GEEN videoswitching aan boord en is verder heel BASIC. En, ook niet onbelangrijk: XLR uitgangen en een professionele achtergrond.

Hmmm... Lijk wel een dealer...  ::) ;D

Audiofiel

Citaat van: garmtz op december  7, 2004, 08:49:51
HET antwoord is natuurlijk gewoon de Bryston SP1.7. Analoge doorvoer is de beste die ik ooit hoorde (op het niveau van de BP25) en hij heeft het meest eerlijke en ongekleurde geluid van alle genoemde processoren. En dat voor een zeer redelijke prijs! Heeft ook GEEN videoswitching aan boord en is verder heel BASIC. En, ook niet onbelangrijk: XLR uitgangen en een professionele achtergrond.
Hmmm... Lijk wel een dealer...  ::) ;D

Je lijkt inderdaad wel een dealer. ;)

Maar even serieus, je uitspraak is wel heel stellig, een nuance is toch gewenst. Analoge doorvoer is de beste die jij ooit hoorde, daar wil ik best inkomen (dus ook beter dan jouw Lexicon?). Maar "het meest eerlijke en ongekleurde geluid van alle genoemde processoren" lijkt mij bijna onmogelijk. Volgens mij heb jij niet alle genoemde processoren kunnen beluisteren. De Aragon Soundstage is naar mijn weten zelfs niet (of sporadisch) in Nederland te koop geweest, ik heb hem uit Duitsland moeten halen. Ik durf best een powershoot aan hoor!  ;D >:D

Scarp

Garmt, 6.840 euro is toch ook niet echt goedkoop te noemen :)

garmtz

Citaat van: Scarp op december  7, 2004, 08:56:21
Garmt, 6.840 euro is toch ook niet echt goedkoop te noemen :)

Ach, hij is wel perfect voor wat hij wil... :)  En de Genelecs zullen de extra kwaliteit best kunnen doorgeven denk ik zo...

Job

Citaat van: Audiofiel op december  7, 2004, 08:20:34
Meestal is het verschil tussen XLR en RCA uitgangen gewoon 6 dB hoor.
Vreemd. Volgens welke normering is dat dan?

CiteerAls alle uitgangen zachter staan, dan zet je alleen de volumeknop harder.
Het gaat om actieve speakers, en dus om de signaal/ruis-verhouding (en evt power).

CiteerOp je scherm 0dB is een bepaalde uitgangsspanning op de uitgang
Zoveel is duidelijk. De vraag was: welke uitgangsspanning?

Audiofiel

Citaat van: Job op december  7, 2004, 08:59:28
Het gaat om actieve speakers, en dus om de signaal/ruis-verhouding.

Dan is het meer van belang wat de ingangsgevoeligheid van je speakers is. Als je eenmaal zou oversturen, ben je nog verder van huis. En de signaal/ruisverhouding zit met ALLE processoren die XLR uit hebben wel ruim boven het noodzakelijke!

Job

Citaat van: garmtz op december  7, 2004, 08:57:51
Ach, hij is wel perfect voor wat hij wil...
Mwah, als-ie nou 2 mille zou kosten...