Versterker Shootout bij Jiri

Gestart door Jiri, december 3, 2004, 11:53:30

Vorige topic - Volgende topic

Jiri

Okee....

Tijd voor een korte uiteenzetting van de gebeurtenissen die gisteravond bij mij thuis hebben plaatsgevonden.
Uit de vorige sessie was al een voorzichtige conclusie voortgekomen dat zowel de Lavardin IT en de Gaincard qua versterkende kwaliteiten erg dicht bij mekaar lagen, maar dat de Gaincard beter klonk door een betere match met zijn 4708 interlink van 47labs.
Die 4708 was eigenlijk niet om naar te luisteren op de Lavardin.
Deze 4708 en Lavardin combie stond haaks op de eerdere ervaring die we gehad hebben met de Lavardin icm een Kimber KS1030 interlink. Dat was er een van ongekende tastbaarheid, transparantie en muzikaliteit.

Het werd dus tijd voor een vergelijk tussen deze twee versterkers, maar dan met een voor hun optimale interlink.
Dus de lavardin met een Kimber KS1030 tegen de Gaincard met een NFO kabel van Audiocube in utrecht. Er was nog een andere interlink op de Gaincard, maar die naam weet ik niet meer. Misschien dat reMC dat even aan kan vullen.

We begonnen met de Gaincard. Deze stond al de hele dag muziek te spelen met de Kimber KS1030 er tussen.
Toen de eerste gasten binnendruppelden...Garmtz...Spacebass.....Mikey........Proprius en als laatste reMC, viel ons al op dat de gaincard de Kimber KS1030 geen prettige interlink vond. Het beeld was druk, onrustig, vermoeiend, met een veel te dik laag, wollige focus, tweedimensionaal etc... Zo kende ik de Gaincard niet. Deze was erg goed met de 4708 eerder.
Toen de interlinks er tussen die reMC mee had genomen.... Dit ging al veel beter, maar nog steeds een rommilig beeld. Moeilijke muziek verdwaalde tussen zijn eigen noten en stromingen, beeld was wel iets dieper, maar weer had ik het idee dat ik de Gaincard met de 4708 muzikaler en beter te volgen vond, met bovendien een extreme diepte in het beeld.

Goed...en toen de Lavardin met zijn maatje de KS1030. Garmtz en ik waren toch wel een beetje bang dat de ervaring die we eerder met deze combie beleefd hadden, niet meer gehaald zou worden. Dit omdat we toen erg goed in de stemming zaten en een erg goede bordeaux open hadden gemaakt. Maar niets bleek minder waar... ;D
De lavardin met de KS1030 is een prachtige combinatie, en absoluut de beste die ik ooit bij mij thuis gehoord heb. Hier bestaat geen enkele twijfel over. Het verschil tussen de andere combies vond ik erg groot. Dit was niet een beetje beter, maar echt een andere klasse.
Garmtz en ik hadden weer precies eenzelfde beleving. Kracht, drama, theatraal, muzikaal, diep, scherpe focus, en vooral volledig te volgen bij moeilijke muziek. Bij deze combi laat gewoon horen wat de uitvoerenden bedoelden. De kimber zorgt ervoor dat het signaal wat uit de Levinson 390S komt voor een zowat volle 100% wordt doorgegeven aan de Lavardin. Prachtige Combinatie!!

Toch vlak voor het einde van de avond toch nog even de NFO er tussen gedaan ipv de KS1030...
Was toch wel weer minder... Muziek werd weer wat moeilijker om te volgen, wat schreeuwriger etc.
Het gaat dus echt om de combi... De Gaincard met de 4708 is mooi, subtiel, een beetje hemels of liever gezegd...orientaals.
De Lavardin met de Kimber KS1030 is een combi van autoriteit, zwartheid, theatraal, muzikaal. Ik zit met de lavardin zo snel in de muziek, dat ik de muziek helemaal snap, beet kan pakken en helemaal kan omarmen. Ik raak vrij snel in een soort opperste concentratie dat keer op keer dat ik naar de lavardin/KS1030 luister ik zware ledematen krijg en mijn lichaam in een soort ruststand komt.  :-\ ;D

Dat was het voor nu even....
Nog even een overzicht van de gebruikte muziek....

Tom mcRea - - Boy with the Bubblegun
Allegretto uit de 15e symphony van Shostakovich uitgevoerd door het London Philharmonic olv Bernard Haitink (Decca)
Arabian Dance uit de Peer Gynt suite van Grieg, uitgevoerd door het San Francisco Symphony en chorus olv Edo de waart (Philips)
Miserere van Allegri uitgevoerd door het Kings College Choir olv Willcocks (Decca Legends)

Groetjes,
Jiri

P.s..
@Garmtz... Hoe is de Lavardin IT op de Sonusfabers? Ik ben zo benieuwd!  ;)
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

reMC

Over 10 minuten heb ik les dus even een snelle aanvulling.

De andere interlink was een zilveren van PHY-PH, een frans merk dat vooral bekend staat om zijn luidsprekerunits.

Het was vrij simpel; Lavardin met Kimber 1030 was hier gewoon mooier, klaar. Maar ik wil niet voorbij laten gaan dat al 'mijn' bekabeling hier niet klonk zoals ik het kende, dat geldt zelfs voor de Gaincard.

De NFO ken ik als zeer dynamisch en open, zonder de hardheid die zilver soms nog wel eens wil hebben. Verder normaliter een diepe stage een een prachtige klank, geen gehaast maar juist alle rust. De PHY-PH heeft dit alles ook maar net een tandje minder. Bij Jiri kwam het allemaal niet uit de verf. De PHY-PH klonk verbazingwekend genoeg beter dan de NFO en de Kimber beter dan de PHY-PH, bij Jiri gewoon meer genieten, meer muziek etc., Jiri heeft het al genoemd.

Wat ik wel vond was dat de Lavardin icm met de Kimber wat op een lijn plaatste, ook veel meer op de voorgrond dan 'mijn' componenten. Als we naar één van 'mijn' spullen gingen, deed het beeld telkens een stapje naar achteren, het werd minder tastbaar en gewoon verder weg. De klanken van de Gaincard waren alsnog soms wel mooier, de pauken bijvoorbeeld, vooral sneller maar ook meer lucht. Het aparte is dat ik die diepe plaatsing niet gewend ben van deze kabels en de Gaincard, sterker nog; zo zijn de kabels niet. Ik denk nu dat het een ander component in de keten was die dat in zich heeft, ik denk vooral aan de Tannoy's. LET OP: als je het mooi vindt, zoals Jiri, is hier helemaal niets mis mee! Verder kon het hoog met de NFO en PHY-PH wat uiteengevallen en geknepen klinken, ook zo ken ik de kabels niet.

Het gaat gewoon om de match en die heeft Jiri gevonden. Wat hij nu gaat doen wbt aankopen kan hij beter zelf even vertellen.... ::) ;D

Ik moet nu gaan, verhaal vul ik nog wel aan aan de hand van vragen...

FrankB

Cool verhaal Jiri, gaaf!!

Citaat van: Jiri op april 25, 2005, 09:23:36
P.s..
@Garmtz... Hoe is de Lavardin IT op de Sonusfabers? Ik ben zo benieuwd!  ;)

Daar ben ik ook HEEL erg benieuwd naar, daar de Lavardin ook een zeer goede kans maakt bij mij de eindversterking te gaan doen op m'n Auditor's  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Richi

Hoi Jiri, jij bent ook al druk in de weer geweest dit weekend!  ;D
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

bmateijsen

He Jiri,

Weer erg leuk en interessant leesvoer deze ochtend! Het blijft natuurlijk altijd een combinatie van matchen, opnieuw vergelijken en licht tweaken om tot iets moois en magisch te komen! De Lavardin IT heeft mij meerdere malen doen verbazen...  O0

Groet Bjorn

Jiri

Citaat van: reMC op april 25, 2005, 09:40:02
Ik denk nu dat het een ander component in de keten was die dat in zich heeft, ik denk vooral aan de Tannoy's.

Nee, het zijn niet de Tannoy's zelf... Die zijn extreem ruimtelijk, in de breedte, maar zeker in de diepte.
Maar bij mij niet he... Komt simpelweg door de opstelling, de kamer, en vooral de kast er tussen. Vraag maar eens aan Garmtz hoe diep ze gingen in de oude opstelling.

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Citaat van: Richi op april 25, 2005, 09:44:23
Hoi Jiri, jij bent ook al druk in de weer geweest dit weekend!  ;D

;D zekers... altijd opzoek naar de ultime muziekbeleving in de huiskamer.
Je bent wel erg tevreden over je modificaties he?

Groetjes,
Jiri

Richi

Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Jiri

Hier nog even een fotootje van de Lavardin op mijn rek....

FrankB

Citaat van: Jiri op april 25, 2005, 10:30:42
Hier nog even een fotootje van de Lavardin op mijn rek....

8) 8) Geil  8) 8)

R

Leuk en goed verhaal om te lezen.

Erg kort door de bocht, maar je bent er dus uit jiri?

Jiri

Citaat van: Ruben op april 25, 2005, 10:36:15
Leuk en goed verhaal om te lezen.

Erg kort door de bocht, maar je bent er dus uit jiri?

Tsja...ik denk het wel, dit zou ik zo willen kopen, maar heb het geld nu niet liggen. Ga eerst een nieuwe auto kopen.
Kan ik mooi van de tijd gebruik maken om om m'n dooie akkertje nog eens verder te orienteren.
Maar ik denk echt dat ik voor € 6000,- niets iets beters zal vinden. Het kan wel beter dan de Lavardin, maar dan kom je qua geld denk ik uit op bedragen van boven de 15.000,- euro (Zware buizen bakken bijvoorbeeld) Maar in transistoren zal ik niet mijn walhalla gaan vinden, behalve de lavardin dan. ;D

Groet,
Jiri

Jiri

Goed...

Dan had ik een week geleden ook nog een Pass Labs X250.5 op bezoek. Met dank aan de heren van Rhapsody te Hilversum.
Tsja...hier kan ik kort over zijn.
Het is een mooie versterker, zeker voor een zware transistor bak. Voor 2 x 250 Watt in bijna volledig pure klasse A is hij erg muzikaal.
Als je ongevoelige of moeilijke speakers hebt kan deze Pass wel eens de oplossing zijn voor het echt tot leven brengen van je luidsprekers. Maar voor de TD12's met hun gevoeligheid van 92 DB is het toch echt een maatje te groot. De Pass is teveel een krachtpatser, die voor een krachtpatser wel subtiel en muzikaal is, maar op de TD 12 toch teveel door de mand valt als zijnde een transitoren krachtpatser.
In een direct vergelijk met de Lavardin laat de Pass het afweten op puurheid (afwezigheid van mechanische bijklank), Ruimtelijkheid, ritmisch (De pass raakt in de knoop bij komplexe muziek met veel verhaallijnen).
Ook hoor je nauwelijks verschillen tussen verschillende interlinks op de Pass. De verschillen tussen interlinks op de Lavardin worden veel duiderlijker bloot gelegd.
De Pass wint het wel op het gebied van controle op grote orkesten als die echt uitpakken, maar toch is de muziek dan minder goed te volgen dan op de Lavardin, omdat de Lavardin gewoon meer de muziek laat horen.

Groetjes,
Jiri

R

Wel een erg mooi ding om te zien zeg.

FrankB

Citaat van: Ruben op april 25, 2005, 10:53:21
Wel een erg mooi ding om te zien zeg.

Hij is HUGE  :o

Ik heb 'm vorig jaar op de Doelen hifi show zien staan. Gigantisch.

myself

ja, idd. Mooie straal kachel en leuk verslag !
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

reMC

Citaat van: Jiri op april 25, 2005, 09:54:18
Nee, het zijn niet de Tannoy's zelf... Die zijn extreem ruimtelijk, in de breedte, maar zeker in de diepte.
Maar bij mij niet he... Komt simpelweg door de opstelling, de kamer, en vooral de kast er tussen. Vraag maar eens aan Garmtz hoe diep ze gingen in de oude opstelling.

Groetjes,
Jiri

Ik bedoel eerder dat de Tannoy's uit zichzelf wat meer naar achter plaatsen. Veel meer dan bijvoorbeeld een Sonatine. Ik hoor inderdaad dat de Tannoy ruimtelijk is, maar het begint in de diepte en minder op de voorgrond. Ik denk dat dat een van de redenen is dat het met de Gaincard wat verder weg en minder tastbaar leek. In alle muzikale gevallen waarin ik de Gaincard hoorde was hij namelijk juist uitermate tastbaar en dichtbij, maar met veel gelaagdheid naar achteren.

Jiri

Citaat van: reMC op april 25, 2005, 11:29:01
Ik bedoel eerder dat de Tannoy's uit zichzelf wat meer naar achter plaatsen. Veel meer dan bijvoorbeeld een Sonatine. Ik hoor inderdaad dat de Tannoy ruimtelijk is, maar het begint in de diepte en minder op de voorgrond. Ik denk dat dat een van de redenen is dat het met de Gaincard wat verder weg en minder tastbaar leek. In alle muzikale gevallen waarin ik de Gaincard hoorde was hij namelijk juist uitermate tastbaar en dichtbij, maar met veel gelaagdheid naar achteren.

Dat kan ik idd beamen, De tannoy's zijn vrij laid-back en een wat meer Laid-back apparatuur kan soms geen goede combie zijn.
Misschien is de Lavardin op de sonatine wel extreem forward, maar bij mij is dat dan precies goed.
Ooit heb ik wel eens Meridian bij mij thuis gehad. Veel te laid back, was geen goede combi!

Groet,
Jiri

reMC

Citaat van: Jiri op april 25, 2005, 11:33:03
Dat kan ik idd beamen, De tannoy's zijn vrij laid-back en een wat meer Laid-back apparatuur kan soms geen goede combie zijn.
Misschien is de Lavardin op de sonatine wel extreem forward, maar bij mij is dat dan precies goed.
Ooit heb ik wel eens Meridian bij mij thuis gehad. Veel te laid back, was geen goede combi!

Groet,
Jiri

De Gaincard is 'normaal' juist tastbaar en dichterbij, maar ik denk dat het laidback geluid van de Tannoy's wat roet in het eten gooit wbt de combi, het klink namelijk dan te ver weg.

Begrijp me niet verkeerd, met de Lavardin heb je, op de meeste punten, gewoon een veel betere combi!

Yep, dat denk ik ook, te opdringerig en onrustig.

Jiri

Citaat van: reMC op april 25, 2005, 11:51:16
De Gaincard is 'normaal' juist tastbaar en dichterbij, maar ik denk dat het laidback geluid van de Tannoy's wat roet in het eten gooit wbt de combi, het klink namelijk dan te ver weg.

Begrijp me niet verkeerd, met de Lavardin heb je, op de meeste punten, gewoon een veel betere combi!

Ik begrijp je volkomen en ik ben het met je eens.... ;)

Audiofiel

Dat kan ik idd beamen, De tannoy's zijn vrij laid-back ...
Dat is iets wat behoorlijk veranderd bij een modificatie, Jiri!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op april 25, 2005, 11:58:17

IK denk dat meer forward speakers icm met de Lavardin en Kimber te veel van het goede wordt, om eerlijk te zijn.

Jiri

Citaat van: Audiofiel op april 25, 2005, 11:58:17

Ha...persoonlijk houd ik er wel van... Ik aanschouw de muziek meer op die manier
Bovendien zijn ze niet "te" laid-back. Zeker niet met een lavardin.
Maar vertel nog eens iets meer over het verschil tussen de gemodificeerde TD8's en mijn TD12s?

Groet,
Jiri

Audiofiel

Ik denk dat je in dit verslag antwoorden krijgt op die vraag. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Weinig aan de verslagen toe te voegen... De Lavardin IT is gewoon mijn ultieme versterker. Er is er nog geen geweest die mij zo snel de muziek intrekt en mij het gevoel geeft dat alles KLOPT. Hoe dit gaat uitpakken op Sonus Faber Cremona Auditor weet ik nog niet zeker, heb er eigenlijk nog amper naar kunnen luisteren en ik moet mijn set nog op niveau brengen. Ik hou jullie op de hoogte!  8)

Ben wel benieuwd wat de Gaincard kan gaan doen op een goed gematchte set. Maar eens bij reMC gaan luisteren. De Sonatines klinken in mijn herinnering trouwens inderdaad veel meer present en ik kan me voorstellen dat Kimber+Lavardin dan teveel van het goede kan worden. Ik ben echter voorzichtig geworden met dit soort voorspellingen, de ene set is de andere niet...