Versterker Shootout bij Jiri

Gestart door Jiri, december 3, 2004, 11:53:30

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: bmateijsen op maart 26, 2005, 15:08:05
Je kan ook zeuren om alleen maar te zeuren...  >:D
No need to get personal, Bjorn. Ik bedoel niet om commotie te starten. Ik ben alleen vrij visueel ingesteld, zoiets valt me op en iemand die nog veel meer foto's dan ik schiet als Jiri ook, lijkt mij.

Maar al zou die kras 30 cm breed zijn, dat doet toch niets af aan de muzikale kwaliteiten? :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

Citaat van: Audiofiel op maart 26, 2005, 15:16:19
Maar al zou die kras 30 cm breed zijn, dat doet toch niets af aan de muzikale kwaliteiten? :D

Zeker niet, maar dat kan wel een leuke prijsaanpassing opleveren in de regel ;) 8)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

bmateijsen

Citaat van: Audiofiel op maart 26, 2005, 15:16:19
No need to get personal, Bjorn.

Oeps was ook niet de bedoeling...  :-\

CiteerIk bedoel niet om commotie te starten. Ik ben alleen vrij visueel ingesteld, zoiets valt me op en iemand die nog veel meer foto's dan ik schiet als Jiri ook, lijkt mij.

Het zal de lichtinval wel zijn... want in 'real-life' is het amper te zien ....

Audiofiel

Citaat van: bmateijsen op maart 26, 2005, 17:17:11
Het zal de lichtinval wel zijn... want in 'real-life' is het amper te zien ....
Op mijn 6 megapixel foto's was het mij niet opgevallen, het is nauwelijks te zien. Ik zie ik het bij mijn eigen foto's pas (achteraf!) op foto nummer 2. Dit zijn details op 100%, dus pixel=pixel.

En: no-hard-feelings, Mike! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Nou, deze discussie geeft wel aan hoe zuinig jullie op je apparatuur zijn.  >:D   ;D
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Spacebass

CiteerMaar al zou die kras 30 cm breed zijn, dat doet toch niets af aan de muzikale kwaliteiten?
Nou Nou!! Dat zou ik niet zo snel zeggen!! Er is een amp die een dusdanig speciale samenstelling heeft dat....   :-X;) )

Audiofiel

Citaat van: Spacebass op maart 26, 2005, 21:25:50
Nou Nou!! Dat zou ik niet zo snel zeggen!! Er is een amp die een dusdanig speciale samenstelling heeft dat....   :-X;) )
Zit er een 7 in? En een 4? Ehhh.
Nee, ik zou het niet weten... >:D

Joep

Citaat van: Spacebass op maart 26, 2005, 21:25:50

ja, welke versterker bedoel je eigenlijk, Spacebass ???

jan-rotterdam

Goldmund versterker is gerepareerd en maakt weer de nodige "herrie" ;)

Er waren twee van de vier transistoren beschadigd (in een zat een gat, een tweede gescheurd), dit zijn de vier zwarte vierkante blokken op bijgevoegde foto. Complete printplaat van het defecte kanaal is vervangen.
Voor de geïnteresseerden het gele blokje op de printplaat is de werkelijke JOB-module waar het bij Goldmund allemaal om draait, een rechthoekig blokje van ca. 4 * 1.5 cm.

Versterker staat sinds vanmiddag weer op te warmen en is al weer bijna op z'n oude niveau, momenteel U-571 aan het spelen zodat er flink wat geweld door de versterker geleverd moet worden !

Groeten Jan

R

Joep

Citaat van: jan-rotterdam op april 15, 2005, 20:29:08
Goldmund versterker is gerepareerd en maakt weer de nodige "herrie" ;)

Nou jan-rotterdam,

Dat is dan toch weer goed om te horen.

Veel plezier er maar weer mee!

Jiri

Ha,

Gisteren is er weer een shootout bij mij thuis geweest. Een 1 op 1 vergelijk tussen de Lavardin IT en de 47labs Gaincard met dubbele voeding.
Eerste conclusie is dat deze twee versterkers erg aan mekaar gewaagd zijn en dat een eventuele voorkeur voor de een of de ander puur een smaakkwestie zal gaan worden.
Beide versterkers passen in een eenzelfde fylosofie, en dat is die van pure muziekreproductie! ;D
De versterkers lagen qua prestaties zo dicht bij elkaar, dat een voorkeur voor een van beide niet in een avond kan worden uitgesproken. ReMC was zo aardig om daarom de Gaincard nog een paar daagjes bij mij te laten. De Lavardin IT heb ik dankzij "beter Beeld en geluid" al enige weken bij mij thuis.
Helaas was gisteren bij gebrek aan een zeer goede interlink het vergelijk niet helemaal eerlijk, omdat de match van de 4708 interlink veel en veel beter was met de Gaincard, dan met de lavardin. Op de Lavardin was de 4708 echt een mismatch. De lavardin IT had daar echt last van, en maakte een echte eerlijke shootout er niet makkelijker op.
Garmtz en ik kenden de Lavardin zoals we m eerder gehoord hadden met een Kimber KS 1030, niet meer terug met de 4708.
Daarom probeer ik in de komende dagen weer aan een Kimber interlink te komen, om zo nog eens een vergelijk te gaan doen. Wie o wie kan mij hierbij helpen??
Dat is het voor nu even. Later een uitgebreid verslag met ook nog een vergelijk tussen deze twee versterkers tegen een Pass Labs X250.5.

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Kan ik weinig aan toevoegen, dus WIE O WIE HEEFT EEN KIMBER KS 1030!?!?!? Ik zou namelijk best ook de 47 Labs/Lavardin vergelijking nog eens doen met deze kabel.

Ik was nooit een Kimber fan, maar nu besef ik dat de KS 1030 gewoon de minst als een kabel klinkende kabel is die ik ooit heb gehoord. Alle discussies over hoe de kabel klinkt zijn nutteloos: hij klinkt gewoon als de componten die je erop aansluit. Super aanrader!

Toen ik de combinatie van Kimber + Lavardin hoorde, kreeg ik een visioen van het ultieme geluid, zo eng goed was dat...

FrankB

SB heeft toch de 1030?

En heb je al de Nordost Valkyra geprobeerd? Ben ik ook wel benieuwd naar  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R

Ik wil eventueel wel een Kimber ks 1011 beschikbaar stellen. Is niet helemaal een 1030, maar ook errug goed. Meer info? pm me maar.

reMC

Yep, zo simpel was het. Maar goed dat Garmt en Jiri de Lavardin eens met de KS1030 hebben gehoord..anders zat Jiri misschien wel (wellicht 'onterecht') met een Gaincard in zijn huiskamer.

Wat dat betreft heeft hij nu trouwens ook weinig te klagen ;D

Ha Ruben, namens Jiri en Garmt kan ik denk ik 'nee, maar toch bedankt' zeggen. Het is toch een hele andere kabel dan de KS1030, denkt Garmt. Verder ken ik 'm van het vergelijk met de 4708 en is de 47labs al meer wat Jiri zoekt...

R

CiteerVerder ken ik 'm van het vergelijk met de 4708 en is de 47labs al meer wat Jiri zoekt...

En de 1030 gaat daar weer overheen? Maakt me wel benieuwd.

No problem, dan blijft ie er hier wel tussen hangen. Begin wel benieuwd te raken naar dat apparaat(lavardin) trouwens. Wat vond jij ervan remko?

reMC

Citaat van: Ruben op april 20, 2005, 13:25:56
En de 1030 gaat daar weer overheen? Maakt me wel benieuwd.

Ik ken hem jammer genoeg niet maar het schijnt toch wel een andere klasse te zijn, zeker in vergelijking met de 1011. Die is in vergelijking nog wat rommelig/nerveus en opgeblazen, als ik het goed van Garmt begrijp en op mijn ervaringen terugkijk.

Citaat van: Ruben op april 20, 2005, 13:25:56Begin wel benieuwd te raken naar dat apparaat(lavardin) trouwens. Wat vond jij ervan remko?

De Lavardin is een transistor versterker maar heeft als je het mij vraagt weinig met het geluid van transistoren te maken, in de set van Jiri. Het is zo snel, dramatisch, overzichtelijk, instrumenten vloeien eruit alsof ze direct voor je staan, vrij weinig stress etc.. Andere klasse dan de gebruikelijke versterking, vind ik.

En dan natuurlijk in vergelijking met de Gaincard met twee voedingen. Volgens Jiri en Garmt geen eerlijk vergelijk omdat de 47labs interlink, vooral dynamisch gezien, veel fout zou doen. Met een Kimber KS 1030 was het eerder in de week in hun ervaring nog een pak mooier. Tsja, het klonk gisteren wel 'echt' met de 47labs interlink, geen gepulseerd hoog of sterk afgevlakte klank of iets dergelijks, vooral dat eerste kom ik vaak tegen bij interlinks die populair zijn. Die bieden vaak veel spektakel (aangezet laag, 'doorschietende' dynamiek waarbij de karakters van instrumenten meer verdwijnen en op elkaar gaan lijken) maar minder muziek, ik ben benieuwd wat de KS 1030 in huis heeft.

Met de Gaincard en dezelfde interlink ging het allemaal nog een stapje verder, ook letterlijk in de stage. Meer naar achteren maar ook meer gelaagdheid en lucht, waarbij de muziek uitermate tastbaar bleef. Behalve met Tom McRae, daar ging het met de Gaincard mis. Op andere liedjes meer dynamiek, het grote koor bleef opener en stemmen veel natuurlijker, daarbij stonden ze gemakkelijker in de ruimte, met meer afstand tussen de kopjes. In een ander liedje liet de piano meer 'zang' horen, noten die uitklinken. De aanzetten harder en het einde verder weg. Bijna puur muziek als je het mij vraagt. Verder meer overzicht in de overigens diepere stage, gewoon minder rommel tussen de muziek. Dynamisch waren de trommels ook helemaal niet beperkt, anders dan op de Lavardin.

Het werd gisteren een paar keer opgemerkt en in enige zin is het waar, de Gaincard is een beetje 'lief'. Wat mij betreft (en dat is niet omdat ik de versterker bezit!!) is het eerlijker, ook subtieler en eleganter. Dynamiek kan je ook op twee manier bereiken, met brute kracht en 'natuurlijke' elegantie, ik weet wel wat ik wil. De Lavardin klinkt wat rauwer in vergelijking, wat ook heel mooi kan zijn, maar de klanken werden minder vrij gelaten. Een gaincard was losser, levendiger en bovendien in alle gevallen sneller, als je het hebt gehoord en kunt waarderen begrijp je wat ik bedoel als ik nu zeg dat ik al die eigenschappen wil samenvatten in het woord 'gemakkelijker', want zo klonk het. Daarnaast kán een Gaincard echt wel rauw en groot klinken, maar het maakt niet elke opname zo! Het was met de Lavardin niet genoeg van detzelfde klank om het een dikke saus over de muziek te kunnen noemen, waarbij alles eigenlijk hetzelfde gaat klinken, dat viel heel erg mee. Ik heb het dan ook over een vergelijk met nog steeds mijn absolute referentieversterker, en dat is ie nog steeds, hoewel dit de zwaarste concurrentie ooit was. ;) Vergis je niet, daar ben ik blij om, eindelijk voor mij weer wat magisch op de markt.

Maar goed, wellicht geen eerlijk vergelijk, om de reden die ik verder naar boven noem. We gaan het hoogstwaarschijnlijk proberen met een nog andere interlink, bovendien een stuk betere dan de 47labs, ben zeer benieuwd naar wat er dan uit komt..

Jiri

Die Remko kan dat toch weer mooi verwoorden.... ;D

groet,

jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Absoluut goed verwoord... De Gaincard is uiteindelijk door het iets te 'zweverige' en lieve/cleane karakter niet helemaal mijn versterker, maar oh, wat een perfectie! Alleen single ended triode (en wat mij betreft, de Lavardin) doen wat mij betreft nog mee in een vergelijking met de Gaincard. Ook SET heeft dat bijna 'onaantastbare' etherische hoog en die ragfijne transparantie. Heel bijzonder...

Eerder hoorde ik dus de Lavardin IT met een Kimber KS 1030 en dat was het gewoon helemaal voor mij. In vergelijking deed de 47 Labs Gaincard + dubbele voeding + 47 Labs 4708 mij (toch best wel wat) minder.

Ik ben dus benieuwd of de kwaliteit van de Gaincard behouden blijft met de Kimber en of de eerdere kwaliteiten die ik hoorde uit de IT met deze kabel weer naar boven komen.

Ik heb Spacebass even een PM gestuurd trouwens...

reMC

Citaat van: Garmt op april 20, 2005, 14:58:44
Eerder hoorde ik dus de Lavardin IT met een Kimber KS 1030 en dat was het gewoon helemaal voor mij. In vergelijking deed de 47 Labs Gaincard + dubbele voeding + 47 Labs 4708 mij (toch best wel wat) minder.

Wilco heeft ons uitgenodigd om met een KS 1030 bij hem te komen vergelijken, bijvoorbeeld de NFO-kabel (die we ook gebruikten bij de vergelijking van versterkers op de Harbeth's) van maar €450! Het zou dus heel mooi zijn als we iets van SB kunnen aftroggelen ;D

Ook stelt hij een Pel-versie van de Shigaraki beschikbaar om te lenen. Ja Garmt(!), op een heeel klein beetje autoriteit na speelt het volgens Wilco een Gaincard met twee voedingen verder weg....voor €3000 minder..

Jiri

garmtz

Citaat van: reMC op april 20, 2005, 15:03:52
Wilco heeft ons uitgenodigd om met een KS 1030 bij hem te komen vergelijken, bijvoorbeeld de NFO-kabel (die we ook gebruikten bij de vergelijking van versterkers op de Harbeth's) van maar €450! Het zou dus heel mooi zijn als we iets van SB kunnen aftroggelen ;D

Nee hoor, ik wil gewoon de KS 1030 bij Jiri vergelijken! Dus aftroggelen van SB en dan naar Jiri!

CiteerOok stelt hij een Pel-versie van de Shigaraki beschikbaar om te lenen. Ja Garmt(!), op een heeel klein beetje autoriteit na speelt het volgens Wilco een Gaincard met twee voedingen verder weg....voor €3000 minder..

reMC

Citaat van: Garmt op april 20, 2005, 15:19:06
Nee hoor, ik wil gewoon de KS 1030 bij Jiri vergelijken! Dus aftroggelen van SB en dan naar Jiri!

Ik bedoel, zodat we een 'neutrale' kabel kunnen uitzoeken daar om inderdaad vervolgens bij Jiri te vergelijken. Weten we in ieder geval wat de kabels doen..

bmateijsen

Citaat van: reMC op april 20, 2005, 15:29:06
Ik bedoel, zodat we een 'neutrale' kabel kunnen uitzoeken daar om inderdaad vervolgens bij Jiri te vergelijken. Weten we in ieder geval wat de kabels doen..

Het gaat toch om de symbiose.... niet zozeer om de meest neutrale kabel uit te kiezen?