Versterker Shootout bij Jiri

Gestart door Jiri, december 3, 2004, 11:53:30

Vorige topic - Volgende topic

Jiri

Verloop van de Versterkershootout is vandaag te volgen via een webcam via:

http://82.93.59.196

Veel plezier,
Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Martin_M

9:58 uur. Ik zie nog niets ;D

Leuk idee van die webcam. Zal 'm openhouden.

Ennuh, leuke en leerzame dag gewenst natuurlijk.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

BOUBOU

10.20,

Volle bak zo te zien  >:D  ;D

Iedereen is zich door het verkeer aan het worstelen  O0
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Martin_M

Ik zag net wel een dame door het beeld heenhobbelen.

BOUBOU

Citaat van: Martin_M op maart 19, 2005, 10:15:51
Ik zag net wel een dame door het beeld heenhobbelen.

Jiri zette net de chips vast op tafel  ;D
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Scarp

lol .. ff demagnetiseren van de cd voor de speakers :)

)p(

Citaat van: Martin_M op maart 19, 2005, 09:52:13
9:58 uur. Ik zie nog niets ;D

Leuk idee van die webcam. Zal 'm openhouden.

Ennuh, leuke en leerzame dag gewenst natuurlijk.

Martin

hehe leuk...zag als eerste een frame waarin iemand wegliep..10:35
wat onbreekt is natuurlijk een mooie geluid stream ;)

peter

blue-eyes

Ha die Bjorn!

Je bent te laat ;D

Je moet eigenlijk nog een IRC chatkanaal erbij openen, dan is het af :D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Scarp

Lol... gaat die in het oranje shirt weer voor de camera staan... naja.. leuk voor de vrouwelijke forum leden.

BOUBOU

Volgens mij zijn de stoelen op  :o
Er staat nu een hele groep voor de camera  ::) (hang jongeren?  ;D)

Martin_M

Toch blijf ik een voorstander van naambordjes met de nickname erop.
Of nog beter; je avatar op een T-shirt ;D

Aha, intussen hebben ze een versterker op het audiorack gezet (stond eerst op de grond).

blue-eyes

Wereld uitvinding: IPAQ met blue-tooth.

Even internet doorlussen en ik kan de hele dag de shootout volgen ;D

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

blue-eyes

Wat staat er nu voor een lelijk vierkant kastje op het rack ;D ;D  >:D O0

Geintje Remco :)

Jiri

Ok Shootout zit erop
Webcam is uit.
Later een uitgebreid verslag. Maar ik kan nu al zeggen dat er voor mij 2 winnaars waren op de shootout.
Te weten de 47labs en de Goldmund.

Later meer....
Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

bmateijsen

Citaat van: Jiri op maart 19, 2005, 17:25:39
Ok Shootout zit erop
Webcam is uit.
Later een uitgebreid verslag. Maar ik kan nu al zeggen dat er voor mij 2 winnaars waren op de shootout.
Te weten de 47labs en de Goldmund.

Later meer....
Groetjes,
Jiri

Zo ik ben ook weer terug uit eindhoven... (de gekste!) vandaar dat ik eerder weg moest...

Ik zal kort van stof zijn deze keer... Voor mij waren er namelijk geen echte winnaars... maar kreeg wel lekkere kippenvel met de 47labs ;) Daarnaast zijn er een flink aantal versterkers voorbij gekomen, waarvan hieronder even een lijstje:

- PrimaLuna Prologue One
- Primaluna Prologue Two
- 47labs Shigiraki
- Goldmund ?
- Classe 100

Gewoon lekker geluisterd op de prachtige luidsprekers van Jiri en ik hoop dat hij zijn keuze een beetje heeft kunnen maken, want uiteindelijk zal het toch wel Pass Labs worden  8)

Groet Bjorn

reMC

Yep, het was een leuke dag. Op een narigheidje na (meer hierover later) niet echt verrassingen voor mij.

De PrimaLuna Prologue Two was behoorlijk muzikaal, zeker voor het geld, maar liet wat mij betreft toch wat steken vallen ten opzichte van de Shigaraki. De Classé heeft lekkere autoriteit en drive, vooral in het laag. Autoriteit is vooral ANDERS dan bij de Shigaraki maar drive heeft hij gewoon meer dan 'de Japanner'. Jammer dat hij wat mij betreft een stuk achterblijft op het gebied van snelheid en klankrijkheid in het laag. Drive is leuk, maar niet te koste van wat anders. De Goldmund was wat mij betreft iets te gekleurd (vooral in het mid), het laag loopt (te?) ver door maar mist ook snelheid en klankkleur.

Ik geloof dat we het, ondanks de verschillende smaken, aardig met elkaar eens waren en elkaar zeker goed konden begrijpen.

Een uitgebreider verslag volgt en hierbij nodig ik de andere luisteraars die vandaag bij Jiri waren uit om hun ervaringen leuk onder woorden te brengen :D

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: bmateijsen op maart 18, 2005, 11:12:15
.. (moet nog even naar het zuiden van het land)..

CiteerZo ik ben ook weer terug uit eindhoven... (

??? Nederland stopt niet bij Brabant hoor ;D

De webcam was een  O0 idee van Jiri, heb vandaag meerdere malen even gekeken, alleen jammer dat er soms wat benen in het beeld stonden ;D

Laat de 'verslagen' maar komen.

mvrg

Patrick

Audiofiel

Wegens gezellig bezoek zal het door mij geproduceerde verslag even op zich laten wachten, wat ik wel vast kwijt wil is dat het weer beregezellig was en uiteraard ook leerzaam. Mijn favoriete merk is er bij mij niet minder op geworden, maar ik heb weer een hoop leuke dingen voorbij zien komen. Ondanks de chordsluiting', sorry dat is misschien een beetje chord door de bocht, was het wel een hell-of-a-job om alles te beluisteren...

Wordt vervolgt...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Citaat van: Martin_M op maart 19, 2005, 11:15:20
Toch blijf ik een voorstander van naambordjes met de nickname erop.
Of nog beter; je avatar op een T-shirt ;D

Aha, intussen hebben ze een versterker op het audiorack gezet (stond eerst op de grond).

Er stond de hele tijd een versterker op ;)

bmateijsen

Citaat van: patrick_vdb op maart 19, 2005, 20:02:09
Hi,

??? Nederland stopt niet bij Brabant hoor ;D

Vond het weer ver zat.... bijna 2 uur vanaf den haag.... en eigenlijk daarna binnen 1 uur weer terug naar de polder...  ;D

patrick_vdb

Hi Bjorn,

Citaat van: bmateijsen op maart 20, 2005, 09:25:49
Vond het weer ver zat.... bijna 2 uur vanaf den haag....

Dan moet je eens wat door rijden en niet in elke semi-file gaan stil staan ;D

mvrg

Patrick

garmtz

Verhaal kwijtgeraakt...  :-\   Andere keer maar weer opnieuw intikken... Verdorie...

BOUBOU

Citaat van: Garmt op maart 20, 2005, 11:20:46
Verhaal kwijtgeraakt...  :-\   Andere keer maar weer opnieuw intikken... Verdorie...

rechter muisknop, en dan klikken op "undo" wil wel eens helpen om het terug te krijgen  ;)

MvGr. BOUBOU

reMC

Ok, eens tijd voor een wat langer verslag.

Jiri, bedankt voor de gastvrijheid en de leerzame dag!

Bij mijn binnenkomst zaten Audiofiel en Bjorn al lekker te luisteren naar de PrimaLuna Prologue One (populaire buizenversterker van €950), die net als alle andere versterkers die avond in het spiderrack stond, terwijl Jiri wat drinken inschonk. Mijn eerste indruk was een wat wollig, warm 'buizengeluid' maar met aardig wat tastbaarheid, zeker in het mid. Maar goed, toen Proprius en Garmt ook binnen waren gekomen kon de luisterpret echt beginnen met steeds een vijftal dezelfde cd's die we, na gedemagnetiseerd te hebben, bijna steeds in dezelfde volgorde per versterker afspeelde:

(Artiest - album - track)
1. Hooverphonic - ? - ?
2. Tuck & Patty - ? - Time after time
3. Miles Davis - Live around the world - New Blues
4. Tom McRae - Tom McRae - Boy with the bubblegum
5. ? - ? - ?
Zoals jullie zien is aanvulling gewenst...;)

De versterkers waren PrimaLuna Prologue One (€950), PrimaLuna Prologue Two (€1150), Classé 100 (€2500), Goldmund ? (€4500) en de 47labs Shigaraki 4717 (€2000). Er werd gespeeld met een Mark Levinson 390S CD-Speler en Tannoy Dimension TD 12 Weergevers. Bekabeling was van Nordost (Blue Heaven interlink) en 47labs (4719 speakerkabel).

Logischerwijs begonnen met de versterker die al in het rack stond te spelen, de PrimaLuna Prologue One (€950). Mijn eerste indrukken kon ik na wat geluisterd te hebben niet ontkrachten. Het is wat afwezig, licht zweverig en traag (relatief gezien tov bijvoorbeeld de Shigaraki, voor het geld is het een ander verhaal). De macro-dynamische klappen waar Miles Davis om vroeg werden bij lange na niet gehaald. De aanzet was goed, maar het stopte gewoonweg veel te vroeg met geluid maken. De man met de soms meisjesachtige stem, Tom McRae, stond wat ver weg en eiste de aandacht niet en dat kan hij zeker met die track! Het grote orkest vond ik wat onrustig. Het is dat Garmt het aanhaalde want anders had ik niet kunnen opmerken dat het mid behoorlijk rijk van klank is. Eerlijk gezegd leidde de minder goede eigenschappen me af. Wellicht moest ik nog 'inkomen' met luisteren maar ik vond het gewoon niet echt interessant.

Vervolgens naar de Classé 100 (€2500) van Audiofiel geluisterd. Ik vind het lastig om deze versterker een absoluut waarde-oordeel te geven. Er waren punten die ik wel mooi vond maar ook zaken die me het kippevel deden onthouden. Ik vind het een beetje een 'krachtpatser'. Dit is absoluut niet negatief maar de manier waarop hij op mij overkomt. Hij heeft veel drive, een behoorlijke stage en gewoonweg kracht, deze versterker heeft geen schop onder z'n kont meer nodig. Zometeen zal ik de vergelijking met de klankrijke Shigaraki wat verder uitdiepen maar het doet mij overkomen alsof deze versterker kracht voor klankrijkheid ruilt. De trompet 'zingt' niet echt maar IS er zeker wel, met name door de scherpe staging. Zoals Audiofiel zelf al aanhaalde waren op Time after time weer vingers van de gitarist te horen, bij de PrimaLuna Prologue One (€950) miste ook ik dat. Er is meer definitie maar wat vlak van klank. Het laag komt, goed te merken met het orkest, van onderen maar is in vergelijking met de Shigaraki naar mijn idee nog wat traag en ontbeert wat muzikaliteit en vanzelfsprekendheid. De golf van laag valt je wel direct op maar om het instrument te volgen diende ik toch wat meer op te letten. Zeker geen verkeerde versterker, maar legt de prioriteiten niet waar ik ze graag zie/hoor.

Omdat de 47labs Shigaraki 4717 (€2000) niet in het rack past zoals de meeste andere versterkers hebben we deze eerst op een plank MDF gezet welke op de rubbers van het rack geplaatst kon worden. De Shigaraki vereist behoorlijk wat 'opwarmtijd' dus hij had al zo'n twee uur aangestaan. Schuifpotmeter omhoog en spelen maar! Het wordt bijna mijn persoonlijke cliché maar de overtuigende 'echtheid' en 'natuurlijkheid' die deze versterker in instrumenten (dus ook stemmen) bracht deed mij gelijk begrijpen waarom ik zelf 47labs thuis heb staan. De 'Japanner' a.k.a 'Shigi' a.k.a. 'broodrooster' speelde met een enorme overtuiging en gemak. En ja hoor, de stage is weer wat bescheidener. Audiofiel merkte op dat de diepte ook wat had afgenomen. Vanaf mijn luisterplek, voor de rechterspeaker, was dat niet echt te merken en verder ben ik het ook zeker niet gewend van 47labs, breedte is een ander verhaal. De vingers liepen nog duidelijker van snaar naar snaar, de trompet bracht zeer veel lucht, bij trommels kon ik het 'vel' horen, Time after time was vijf minuten lang (!) kippevel en ik kon niet stil blijven zitten. Kleine tikjes opbekken zijn er gewoon, snelheid en dynamiek! Het orkest vond ik ook prachtig, in tegenstelling tot wat anderen. De 47labs was wat mij betreft de enige versterker waarop het geluid helemaal niet dichtliep. Bovendien bleef de diversiteit in timbres het grootste. De strijkers waren wat kleiner afgebeeld maar klonken overtuigender dan de eerdere amps. Het 'zingt' wat meer, noten klinken langer uit etc.. Hier kunnen anderen wellicht wat meer over vertellen want ik heb het al aardig vaak gedaan. ;) Nu de vergelijking met de Classé. De Shigi is wat bescheidener en eleganter vind ik. Zo ook in het laag. Op de eerste plaats is er minder bas-energie maar het is sneller en rijker. Ik geloof dat ik het vaker opmerk maar toch meen ik het: ;D het laag leek wat mij betreft meer van een instrument te komen bij de Shigaraki, het blijft wat tastbaarder en opener. Ok, nu laat ik echt de rest meer vertellen over het broodrooster...

Intussen was ook Jan gearriveerd met zijn Goldmund (€4500). Even heel kort: in deze set een wat gecomprimeerd mid, ik noemde het eerst 'dik' maar dat klopt wellicht niet. Het is wat minder gedefineerd waardoor het was meer 'opgepropt' is en zo op mij wat dikker overkomt, zodoende. Het laag is mooi gedefineerd en komt van LAAAAG. Misschien iets te, veel energie maar minder muziek, wat vlakte in klank, lastig te zeggen. De Shigaraki klapt het er wat meer uit, sneller. Toen we de Blue Heaven interlink wilden verwisselen voor een MIT ging er wat mis. Ik weet niet precies wat maar het resultaat is waarschijnlijk een gesprongen elco ofzo. Een vrij branderige lucht begon zich te ontwikkelen en Jan besloot al snel te stoppen wat betreft deelname van zijn versterker, verstandig. Laat ons weten hoe het afloopt....

De laatste versterker was de PrimaLuna Prologue Two (€1150). Voor wie de eerste plaats is weggelegd is duidelijk maar deze volgt op de tweede plaats, hoewel niet op de hielen. Hier kan ik kort over zijn, het is gewoon muziek. Ik vergat de techniek. Kan ook niet iets melden wat ik ECHT vond tegenvallen. Ik kon gewoon genieten, en dat na al vijf uur luisteren :D

Lees je deze regel? Ik blij, want ik zie nu pas wat een lang verhaal het is geworden...;D

Ik hoop op meer verslagen...

Joep

Hallo forummerz,

Ik begin eerst even met het aanvullen cq. verbeteren van reMC. Niet om hem onder de mat te schuiven, maar om duidelijkheid te scheppen. ;)

In het gezelschap van apparaten waren er twee eindversterkers: de Goldmund en de Classe (welke alt-nog-wat combi is de E die ik bedoel?). De andere waren allen geintegreerd (hier werkt die i ook niet..).

De Blue Heaven interlink werd niet vervangen door een MIT, maar door een Siltech G6.

Nu over de versterkers en wat ik er van vond:

De muziek die we hoorden door de PrimaLuna One voelde op lage luistervolumes en met muziek die niet veel dynamiek bevatte uiterst prettig aan. Hooverphonic werd prachtig ingekleurd door deze kleine versterker. Ik vond hem erg mooi spelen. Later, toen ik muziek hoorde die ik heel goed ken (Miles Davis en Tom McRae), werd de euforie van het moment wat minder want ik kon hem nu gaan vergelijken met mijn ervaringen en toen vielen er allerlei dingen op zoals dat hij bijvoorbeeld kleurt en kracht te kort komt. Maar geen kwaad woord want we hebben het wel over een zeer kleine 1000 Euro. Voor dat geld kon het mij met bepaalde muziek, zeker bekoren. Het 'magische midden' waar GarmtZ het over had die dag, kon ik wel herkennen.

Over de Classe kan ik het met reMCZ op vele punten eens zijn. Er IS gewoon kracht, er IS gewoon drive. Dat is allemaal super, maar ik vond het jammer dat hij detail liet liggen waardoor ik niet zo goed IN de muziek kon komen. Bij Tuck & Patty die Time After Time coverde hoorde je niet alles en toen ik het klassiek stuk van Ravel hoorde, wist ik dat ik hem ook erg traag vond. De bassen werden dik aangezet, fel en met kracht, maar ook met een aanzwelling die al van ver te horen was maar eigenlijk moest knallen. Ik had het gevoel naar een zware bak te luisteren.
Er werd ook nog gebalanceerd gespeeld met de ML cd speler en de Classe eindversterker. Dat bracht het allemaal wat sneller en punchier, maar ik vond het toen ietwat te droog worden. Meer richting de analytische Goldmund.

Het mooie van de 47 Labs Shigaraki (iedereen heeft een eigen bijnaam voor dat ding, ongelooflijk ;D Trouwens JiriZ, dat restaurant bij het stadhuis verschilt overigens maar 1 letter!) was dat GarmtZ na 5 seconden al riep: "kippevel". Dat omschreef eigenlijk in 1 woord hoe velen in de kamer erover dachten. Bij het luisteren naar Patty's stem had ik echt een rustmoment, zo van: "zo hoort het". Het is natuurlijk wel mijn eigen versterker die ik hoorde, maar ondanks dat ik bevooroordeeld was, vond ik het die dag erg duidelijk naar voren komen dat de muziek door deze versterker echt een stuk "magie" meekrijgt. En met magie bedoel ik dan dat het levensecht wordt, je jezelf kan verliezen in de muziek en het ook helemaal volgen.
Minder van belang maar meer opvallend was dat de Shigaraki niet dichtliep bij het orkest, maar zeer zuiver bleef en alles onder controle hield. Nou ja, niet alles want de basdruk die we bij de Classe ervoeren was duidelijk minder. Misschien kwam dat omdat het sneller was, maar ook JiriZ vond dat het bij de Classe een groter orkest was. (ik kan me zijn armbewegingen vanaf zijn middel naar zijn hoofd, alsof hij een grote zware zitzak omhoog moest werken, nog scherp voor de geest halen :D)

De Goldmund van JanZ Rotterdam was de meest analytische van het stel, en degeen met de grootste inschakelstroom, JiriZ stoppen sloegen door! We hebben geloof ik maar twee nummers ofzo gehoord omdat hij daarna stuk ging, maar hij maakte wel duidelijk dat hij prominent in het basgebied actief was! Zo! Dat was nog eens laagweergave. Het leek wel bij de onderburen vandaan te komen! Over het algemeen vond ik de Goldmund te analytisch en de bas was ook niet mijn smaak, maar het maakte wel indruk op me! Een versterker met een duidelijke handtekening.

De PrimaLuna Two was voor het kleine beetje meer geld een betere match voor de set van Jiri, hier werd ondanks een paar fouten echt muziek gemaakt. Misschien niet de meest begaafde van het stel, maar wel eentje met gevoel voor ritme en toonde flinke inzet. Zoals reMCZ het ook zei kon ik me niet focussen op bepaalde zaken, maar ik kan er zeker wel mee leven als ik mijn Shigaraki in zou moeten leveren.

Dus ook: 47 Labs Shigaraki op nummer 1 en op twee de PrimaLuna Prologue Two op...two ;D
Ik wil iedereen van die dag nog even bedanken voor de gezellige en leerzame dag waar ik bij mocht zijn.
De Z achter ieders naam dient ook achter het scherm hardop en met gevoel uitgesproken te worden ;D (inside joke)

[filosoof mode] Terwijl ik dit zat te typen dacht ik het volgende: ik vind het laag van de Classe en de Goldmund veel indrukwekkender dan dat van de Shigaraki, maar ik vraag me dan af: "wat is er eigenlijk opgenomen?". Ook Jiri en Garmt zeiden dat Tuck & Patty op de Classe meer klonk naar hoe je ze live zou horen dan de Shigaraki, maar dan ook weer: "wat is er opgenomen?". Maar, het antwoord komt al sneller dan ik dacht naar me toe en ik schrijf dit dan ook in 1 keer op. Niemand weet wat er is opgenomen. Er is geen absoluutheid in hoe een cd zou moeten kinken. Zo ontstaan er door het beluisteren van cd door sets verschillende smaken en voorkeuren die niet goed- of afgekeurd kunnen worden. Een goede zaak, zo blijft het interessant! ;D [/filosoof mode]