Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

Spacebass

Ik neem aan dat Garmt deze tzt koopt voor het normale stereo werk.

bmateijsen

Dat ziet er prima uit.... lijkt me best een mooie set...
Hmm.. iemand interesse in Boston  Acoustics complete 5.2 set??

patrick_vdb

Hi Jack,

Da's toch geen bijpassende center maar gewoon een andere luidspreker ;D

mvrg

Patrick

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Leuk als je die gaat kopen Garmt! Je maakt me erg nieuwsgierig..tzt doen we absoluut een shoot-out! ;)

reMC

Citaat van: Spacebass op december 20, 2004, 18:55:45
De vraag is of die "kleuring" afbreuk doet aan het muziekstuk zelf en daar zou het volgens mij echt om moeten gaan.

Laat ik nog een keer proberen om uit mijn woorden te komen. Wat ik ga vertellen heb ik al een paar keer verteld maar doe het nu nog een keer en dan hoor ik graag of jullie het er al dan niet mee eens zijn.

Ik zeg, "JA!", kleuring doet afbreuk aan de muzikale performance. Ik denk dat kleuring de echte klankkleur van instrumenten verdoezeld. Dat kan ook niet anders, toch? Stel nou dat je op een televisie een blauwe kleur wilt weergeven. Maar deze televisie kleurt zodanig dat het ALTIJD een lichte rode waas over het scherm geeft. Dan kan het blauw toch nooit zo mooi weergeven worden als het is? Het rood zit immers in de weg en heeft niets met de bron, (het blauwe) te maken.

Met muziek-weergave is dit wat mij betreft exact hetzelfde.

Dat betekent dat een speaker die kleurt NOOIT de mooie natuurlijke klankkleuren van de instrumenten uit de opname kan weergeven. Omdat die natuurlijke klankkleuren op de Sonatine volgens mij beter tot hun recht komen dan bij elke andere speaker die ik ken zeg ik dat de Sonatine heel erg naar neutraal (=niet kleurend) neigt.

Is dit te begrijpen?

Jiri

Citaat van: reMC op december 21, 2004, 11:16:13

Laat ik nog een keer proberen om uit mijn woorden te komen. Wat ik ga vertellen heb ik al een paar keer verteld maar doe het nu nog een keer en dan hoor ik graag of jullie het er al dan niet mee eens zijn.

Ik zeg, "JA!", kleuring doet afbreuk aan de muzikale performance. Ik denk dat kleuring de echte klankkleur van instrumenten verdoezeld. Dat kan ook niet anders, toch? Stel nou dat je op een televisie een blauwe kleur wilt weergeven. Maar deze televisie kleurt zodanig dat het ALTIJD een lichte rode waas over het scherm geeft. Dan kan het blauw toch nooit zo mooi weergeven worden als het is? Het rood zit immers in de weg en heeft niets met de bron, (het blauwe) te maken.

Met muziek-weergave is dit wat mij betreft exact hetzelfde.

Dat betekent dat een speaker die kleurt NOOIT de mooie natuurlijke klankkleuren van de instrumenten uit de opname kan weergeven. Omdat die natuurlijke klankkleuren op de Sonatine volgens mij beter tot hun recht komen dan bij elke andere speaker die ik ken zeg ik dat de Sonatine heel erg naar neutraal (=niet kleurend) neigt.

Is dit te begrijpen?

Volkomen..... ;)

Ps. 4719 is binnen..... ;D O0
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

reMC

Citaat van: Jiri op december 21, 2004, 11:19:53

Volkomen..... ;)

Ps. 4719 is binnen..... ;D O0

Dat zijn allebei mooie berichten! Gefeliciteerd!

Verder ben ik vooral benieuwd naar Patrick en Erik zijn mening over mijn stuk hier boven..

Jiri

Toch nog even laten zien....
Het is immers een audio-cube product...is dus niet geheel off-topic ;)
De eerste foto is de 4719 op de Tannoy TD12..en ja je ziet het goed..de 4708 op het hoog...
de originele van den Hul met WBT pluggen is vervangen door de 4708, en het scherpe is er nu gelukkig af... ;)
De tweede foto is de 4719 op de Job, met de mooie Furutech pluggen.
Het geheel moet minimaal 2 maanden continu inspelen. Volgens Wilco komt er vrij snel een flinke dip, die vrij lang zal duren, maar na twee maanden moet het prachtig worden...
Ik ben benieuwd...

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

reMC

Mooi zeg! De furutech-pluggen schijnen mooi te zijn ja!

Wat voor pluggen zijn het op de bovenste foto? Kan je niet bare-wire aansluiten op je versterker?

Jiri

Citaat van: reMC op december 21, 2004, 11:40:15
Mooi zeg! De furutech-pluggen schijnen mooi te zijn ja!

Wat voor pluggen zijn het op de bovenste foto? Kan je niet bare-wire aansluiten op je versterker?

Die zijn ook van Furutech...
Bare-wire..kan wel, maar dit is makkelijker..en Wilco doet het zelf ook zo.
Ik heb me wat dat betreft volledig door hem laten adviseren. ::)

Groet,
Jiri

Martin_M

Citaat van: reMC op december 21, 2004, 11:16:13

Mee eens,
Maar als de kijker rood nu eens een hele mooie kleur vind. Dan wordt volgens deze persoon het hele beeld wat aangenamer. De aandacht wordt daardoor wat afgeleid van het feit dat blauw niet natruurgetrouw wordt getoont. Zeker als deze persoon niet precies weet hoe de werkelijkheid eruit ziet (of vind dat minder belangrijk, het gaat om de emotie).
Zo worden wat mindere kwaliteit plaatjes ineens ook aangenamer om naar te kijken (voor deze persoon).

Hiermee bedoel ik dus dat bepaalde kleuring voor een aangenaam effect kunnen zorgen. En ik bedoel hiermee ook opgedrongen neutraal karakter. Ik vind het zelf namelijk nogal apart dat slechte opnames bij Audiocube ook aangenaam klinken. Bij menig systeem wat ik heb gehoord vallen slechte opnames nl. heel erg door de mand. Wordt er dan toch niets verbloemd vraag ik me af?
Even los van het feit of die mooi of wenselijk is. Want dat is en blijft een persoonlijke voorkeur.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Citaat van: Jiri op december 21, 2004, 11:43:24

Die zijn ook van Furutech...
Bare-wire..kan wel, maar dit is makkelijker..en Wilco doet het zelf ook zo.
Ik heb me wat dat betreft volledig door hem laten adviseren. ::)

Groet,
Jiri

Ok!

Waarom heb je andere pluggen op je versterker dan op de speaker? Met pluggen is inderdaad makkelijker en die Furutech schijnen enorm weinig verlies te geven. Eerst maar lekker inspelen! Wat ben ik jaloers..

Jiri

Citaat van: Martin_M op december 21, 2004, 11:43:41

Maar als de kijker rood nu eens een hele mooie kleur vind wordt volgens deze persoon het hele beeld wat aangenamer. De aandacht wordt daardoor wat afgeleid van het feit dat blauw niet natruurgetrouw wordt getoont. Zeker als deze persoon niet precies weet hoe de werkelijkheid eruit ziet (of vind dat minder belangrijk, het gaat om de emotie).
Zo worden wat mindere kwaliteit plaatjes ineens ook aangenamer om naar te kijken (voor deze persoon).

Hiermee bedoel ik dus dat bepaalde kleuring voor een aangenaam effect kunnen geven. En ik bedoel hiermee ook opgedrongen neutraal karakter. Ik vind het zelf namelijk nogal apart dat slechte opnames bij Audiocube ook aangenaam klinken. Bij menig systeem wat ik heb gehoord vallen slechte opnames nl. heel erg door de mand. Wordt er dan toch niets verbloemd vraag ik me af?
Even los van het feit of die mooi of wenselijk is. Want dat is en blijft een persoonlijke voorkeur.

Martin

Dat slechte opnamen toch nog behoorlijk klinken bij Audio-cube heeft niets met de spaekers te maken..
Dit is puur toe te schrijven aan het loopwerk en de DAC.
Is gewoon een hele goede cd-speler, die het onderste uit de kan haalt met je opnamen...

Groet,
Jiri

garmtz

Als op een set slechte opnames slecht klinken, is de tonale balans van de set niet in orde (op een gebalanceerde set klinkt het slecht, maar niet persé onaangenaam) en/of is de set niet muzikaal genoeg...  >:D

Dat met die regisseurs vind ik een slecht voorbeeld. Het is immers zo bedoeld door de regisseur, dus moet je daar zo weinig mogelijk afbreuk aan doen.

Beeld en geluid zijn niet echt met elkaar te vergelijken wat mij betreft...

Martin_M

Citaat van: Jiri op december 21, 2004, 11:46:36
Is gewoon een hele goede cd-speler, die het onderste uit de kan haalt met je opnamen...
Even heel bot; Als iets slecht op de CD staat en dit wordt 'mooi' weergegeven worder er dus dingen bijverzonnen...

Martin_M

Citaat van: garmtz op december 21, 2004, 11:48:28
Als op een set slechte opnames slecht klinken, is de tonale balans van de set niet in orde (op een gebalanceerde set klinkt het slecht, maar niet persé onaangenaam) en/of is de set niet muzikaal genoeg...  >:D

Of deze verbloemd minder......

Ik heb hier zat slechte opnamen. Galmen die niet met elkaar kloppen, plaatsing waardeloos, dof, gecomprimeerd, schel, overstuurd, enz. enz.
Met een neutrale set krijg je dat nooit mooi naar mijn mening.

Jiri

Citaat van: Martin_M op december 21, 2004, 11:49:07

Even heel bot; Als iets slecht op de CD staat en dit wordt 'mooi' weergegeven worder er dus dingen bijverzonnen...

Nee, dit is niet het geval...
Als het slecht is opgenomen blijft het een slechte weergave, maar in verhouding tot veel andere spelers, laat deze 47labs gewoon meer horen.
Hij perst echt de laatste druppel opname uit de cd, waardoor het in vergelijking met een andere speler ietsie beter zal klinken...maar het wordt natuurlijk geen wereldopname plotseling...dat kan gewoonweg niet natuurlijk ;)
Hij laat gewoon dingen horen in een opname die op andere systemen niet naar voren komen..
Groet,
Jiri

Martin_M

OK, da's wat anders natuurlijk.
Op een mooi open systeem worden 'oude' opnames naar mijn mening ook mooier. Het klinkt vaak heel gedateerd maar vaak wel eerlijker dan de meeste moderne opnames waar ze toch erg veel zitten te tweaken in de studio.

Maar...je hoort wel heel goed de kwaliteit van de 'oude' opnameapparatuur. Geen punt, want dat heeft zo z'n charmes.

R

Mooie kabel Jiri, proficiat en succes de komende 2 maanden :D..

Vraagje van mijn kant. Als jullie gaan luisteren(lees genieten van muziek) moet dit dan altijd zo precies kloppen om te kunnen genieten. Stoort kleuring van het beeld en/of vertekening van het stuk muziek dan ook erg. Lijkt mij erg zonde. Beter lijkt me toch kunnen genieten en daaarnaast op zoek naar de utopische manier van muziek beleving.
Mij lijkt iedere technische interventie op welk niveau dan ook invloed te hebben om de beleving van muziek in vergelijking met "the real thing". Wie bepaalt eigenlijk hoe die beleving is opgbouwd? geen idee... Zoiets subjectiefs kan volgens mij niet onder woorden gebracht worden, laat staan daarna goed vertaald in technische oplossingen.

Jiri

Citaat van: Martin_M op december 21, 2004, 11:58:02
OK, da's wat anders natuurlijk.
Op een mooi open systeem worden 'oude' opnames naar mijn mening ook mooier. Het klinkt vaak heel gedateerd maar vaak wel eerlijker dan de meeste moderne opnames waar ze toch erg veel zitten te tweaken in de studio.

Maar...je hoort wel heel goed de kwaliteit van de 'oude' opnameapparatuur. Geen punt, want dat heeft zo z'n charmes.

Ja dat is precies wat ik bedoel...we begrijpen elkaar nu... ;)

Groet,
Jiri

Martin_M

Hoi Ruben,

Genieten is toch wat we allemaal doen/willen.
Ik heb er echt heel slecht opgenomen CD's tussen zitten. Maar er is natuurlijk meer dan geluidskwaliteit alleen.
Ik kan heel erg genieten als ik hoor hoe een band z'n best staat te doen of als de compositie van een nummer perfect in elkaar zit. En zo is er wel meer.

Maar in je upgradepad ga je natuurlijk je persoonlijke voorkeuren volgen. En op dit forum komen natuurlijk discussies over de technische aspecten los. Dat geeft volgens mij een wat vertekenend beeld van de meeste forummers over hoe ze 'in het normale leven' met audio/video omgaan.

Martin

R

Citaat van: Martin_M op december 21, 2004, 12:02:59
Dat geeft volgens mij een wat vertekenend beeld van de meeste forummers over hoe ze 'in het normale leven' met audio/video omgaan.

Dat hoop ik dan maar, het zit wel een beetje in mijn vraag verwerkt. Mijn lijkt dat je gaan conflicteren met essentie van deze hobby. Voor mij is die redleijk simpel.. Lekker genieten en mooie apparatuur sparen. Als ik een concert in mijn huiskaner wil, dan huur ik wel een band.

reMC

Citaat van: Ruben op december 21, 2004, 11:58:26
Vraagje van mijn kant. Als jullie gaan luisteren(lees genieten van muziek) moet dit dan altijd zo precies kloppen om te kunnen genieten. Stoort kleuring van het beeld en/of vertekening van het stuk muziek dan ook erg. Lijkt mij erg zonde. Beter lijkt me toch kunnen genieten en daaarnaast op zoek naar de utopische manier van muziek beleving.
Mij lijkt iedere technische interventie op welk niveau dan ook invloed te hebben om de beleving van muziek in vergelijking met "the real thing". Wie bepaalt eigenlijk hoe die beleving is opgbouwd? geen idee... Zoiets subjectiefs kan volgens mij niet onder woorden gebracht worden, laat staan daarna goed vertaald in technische oplossingen.

Dit vroeg SB dus ook, mijn antwoord daarop staat hier:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23367.msg311223#msg311223

reMC

En inderdaad, het gemodificeerde loopwerk haalt extreeeem veel uit de opname. Verder laat de set, zoals nu wel duidelijk mag zijn, veel klankkleur horen. Klankkleur zit in elke opname, in tegenstelling tot stage bijvoorbeeld. De set is wat mij betreft zo goed dat deze in staat is om ook bij slechte opnames natuurlijke klankkleuren te laten horen, stage krijg je er absoluut niet bij als die niet is opgenomen.