Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Je nodigt toch weer uit om op te reageren. ;D
Citaat van: reMC op december 19, 2004, 16:05:49
Het is niet per sé een veilige tekst hoor. Meer een persoonlijke visie...
Een veilige persoonlijke visie dus.  :) Eentje die jij hebt overgenomen.  :-\

Citaat van: reMC op december 19, 2004, 16:05:49Apparatuur die ik wil moet muziek absoluut 'live' laten klinken!!! Alsof de muzikanten in de de kamer staan te spelen. Ik luister liever ook niet naar apparatuur, maar naar de muziek die weergeven wordt.. ;)
Dan moet je juist naar concerten gaan. Je hoort ALTIJD apparatuur; het blijft een 'redelijke' kopie van de werkelijkheid en niet meer dan dat. Even los van het feit dat opnames niet altijd 'live' zijn.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

CiteerMeer een persoonlijke visie die aangeeft dat er gedacht wordt dat belangrijke kwaliteiten voor een goede weergave ergens anders liggen dan waar ze gezocht worden..
Zoiets zeggen Jehova's ook altijd   >:D ;D

reMC

Citaat van: Audiofiel op december 19, 2004, 17:20:02
Je nodigt toch weer uit om op te reageren. ;D

Een veilige persoonlijke visie dus. :) Eentje die jij hebt overgenomen. :-\

Wat is daar zo raar aan? Ik zoek wat zij zoeken. Bij elke vergelijking/demostratie vond ik precies datgene mooi(er) wat zij vonden. Ik heb, zo lijkt het, het geluk dat ik op hun smaak kan vertrouwen als het om audioapparatuur gaat.

CiteerDan moet je juist naar concerten gaan. Je hoort ALTIJD apparatuur; het blijft een 'redelijke' kopie van de werkelijkheid en niet meer dan dat. Even los van het feit dat opnames niet altijd 'live' zijn.

Ik wil de illusie hebben dat er mensen in mijn woonkamer staan te spelen, live dus. Het hoeft geen eens een live opname te zijn om dat te kunnen creeeren. Goede apparatuur doet mij juist die apparatuur vergeten (erg schaars wat mij betreft) en neemt mij mee in een live performance in mijn woonkamer.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: reMC op december 19, 2004, 18:10:20

Ik wil de illusie hebben dat er mensen in mijn woonkamer staan te spelen, live dus. Het hoeft geen eens een live opname te zijn om dat te kunnen creeeren. Goede apparatuur doet mij juist die apparatuur vergeten (erg schaars wat mij betreft) en neemt mij mee in een live performance in mijn woonkamer.

Je maakt mij nu toch wel reuze nieuwsgierig welke speaker jou deze illussie geeft....even aangenomen dat zo een speaker in je huiskamer past en binnen het budget blijft.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december 20, 2004, 09:44:39
Je maakt mij nu toch wel reuze nieuwsgierig welke speaker jou deze illussie geeft....even aangenomen dat zo een speaker in je huiskamer past en binnen het budget blijft.....

De Sonatine...

Zo zijn er overigens nog wel een paar, maar de Sonatine is verrweg het beste vind ik.

Jiri

Volgens mij doelt reMc op de Sonatine van Cees Pel...
Is inderdaad een erg mooie luidspreker...maar er zijn er meer  ;)

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

reMC

Citaat van: Jiri op december 20, 2004, 09:56:43

Volgens mij doelt reMc op de Sonatine van Cees Pel...
Is inderdaad een erg mooie luidspreker...maar er zijn er meer  ;)

Groetjes,
Jiri

Bingo!

Martin_M

Haha, kan iedere speaker zijn.
Deze illussie is ruwweg van twee dingen afhankelijk. Aan de ene kant de set die het geheel zo 'nutuurgetrouw' (daar gaan we weer) neer kan zetten en aan de andere kant jouw inlevingsgevoel, fantasie of hoe je het maar wilt noemen.

Dit laatste is bij iedereen weer anders en ook onderhevig aan de stemming waarin je je verkeerd.
Soms is bij mij de vertaalslag zo gemaakt. Ook al is de set niet geweldig dan toch kan je ondanks alle beperkingen je ogen dichtdoen en je bij een concert wanen. Bij zeer goede sets hoor je vaak 'foutjes' in de opnames waardoor je niet in deze stemming komt.

Blijft natuurlijk het feit dat een set die het meest in staat is een performance in je huiskamer te krijgen jouw het gemakkelijkst de illusie geeft dat het daadwerkelijk daar gebeurt.
Maar hier komen ook zeer persoonlijke voorkeuren naar boven. De één raakt al in de war als een set niet de voor hem belangrijke laagste octaven kan weergeven. Ondertonen missen en alles klinkt 'onnatuurlijk'. De ander let weer op de presentatie van stemmen er weer anderen vinden een reële stage (in alle dimensies) onontbeerlijk. Het is ook zeer verschillend hoe mensen reageren op bepaalde 'kleuring' van een set.

Zo zoekt ieder z'n eigen ding en heeft iedereen gelijk ;D

ps. Ik moet er niet aan denken om een gemiddeld metalconcert levensecht in m'n kamer te krijgen.

Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jiri

Een goede luidspreker werkt als een vergrootglas op je set..
Het is niet de luidspreker die het geluidsbeeld maakt, het is je set in het geheel..
Een goede luidspreker zal altijd laten horen wat de electronica goed dan wel fout doet..
De Sonatine is zo'n luidspreker...
Het klinkt echter zo fantastisch en Natuurgetrouw bij audiocube...door de apparatuur die ervoor hangt.... ;) :D
De sonatine maakt het mogelijk dat de kwaliteit van de totale set tot leven komt...

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

reMC

Citaat van: Jiri op december 20, 2004, 10:05:33
Het klinkt echter zo fantastisch en Natuurgetrouw bij audiocube...door de apparatuur die ervoor hangt.... ;) :D
De sonatine maakt het mogelijk dat de kwaliteit van de totale set tot leven komt...

Helemaal goed! En wat mij betreft doet de apparatuur en de speakers die daar staan inderdaad precies het juiste werk!!

@ Martin, het enige wat IK 'mis' (ik mis het helemaal niet maar dat zou er nog bij kunnen) is dieper laag. De sonatine gaat tot zo'n 40 hz maar het laag dat er is is wat mij betreft 'perfect', erg sonoor, enorm kleurrijk, vol en met veel drive. Naar de stage (in de diepte) vergeet ik bijna te luisteren bij de Sonatine. De klank overmeesterd me telkens weer helemaal. Ik heb er dus niet echt op gelet maar wat ik nog kan herinneren is dat de hele kamer bij de muziek wordt betrokken en dat er mooie gelaagdheid is. Erg bijzonder vind ik aan de Sonatine dat instrumenten en stemmen niet alleen los van elkaar staan wat betreft plaatsing, maar ook qua klank!! Geen versmering te bekennen. Ook dat is belangrijk voor een goede stage..

Martin_M

Citaat van: reMC op december 20, 2004, 10:12:24
@ Martin, het enige wat IK 'mis' (ik mis het helemaal niet maar dat zou er nog bij kunnen) is dieper laag. De sonatine gaat tot zo'n 40 hz maar het laag dat er is is wat mij betreft 'perfect', erg sonoor, erorm kleurrijk, vol en met veel drive.
Ik ga er zeker nog eens een keer luisteren...
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Citaat van: Martin_M op december 20, 2004, 10:15:17
Ik ga er zeker nog eens een keer luisteren...

Ik heb een edit gedaan..

Leuk als je gaat luisteren! Ik ben heel benieuwd wat je er van vindt, hoe de Sonatine met dat ruige werk omgaat en of je laag mist...

Kerstmanno

Ik moet zeggen dat de paar keer dat ik naar een live concert ben geweest, ik dat toch echt een stuk minder vond klinken dan mijn set. Of doelen jullie op kleine optredentjes in clubs en niet op concerten in de Arena ofzo...

garmtz

De Sonatine is gewoon een speaker die mij echt stil maakt. Het interesseert me dan verder weinig hoe hij nou eigenlijk klinkt en wat hij technisch goed of fout doet. Zo vind ikzelf dat hij geen laag mist (ik heb het i.i.g. niet gemist). Ik ben echter eigenlijk op zoek naar een speaker als de Sonatine, maar dan de helft goedkoper en de helft kleiner... :)

Live of thuis is niet te vergelijken!!! Een hifi-set komt ongeveer 10% bij de 'werkelijkheid' (die vaak al niet 'werkelijk' is opgenomen, bijvoorbeeld multi-track met effecten in studio). Als een hifi-set mij tot tranen kan roeren, doet hij die 10% beter dan een ander systeem en dat is gewoon de heilige graal, niet die 100% werkelijkheid, want dat is echt onmogelijk. Ik zal het nooit voor elkaar krijgen om het geluid van de Heineken Music Hall of Concertgebouw te reproduceren, maar ik kan wel kippeval krijgen van een live-concert dat is opgenomen in die zaal en afgespeeld op mijn set.

reMC

Natuurlijk is live en thuis niet te vergelijken!

Maar vrijwel iedereen wil toch dat het lijkt alsof er artiesten voor je neus staan te spelen? (tastbaarheid, plaatsing etc.) Op dat moment lijkt het 'live' wat mij betreft, dát bedoel ik.

garmtz

Citaat van: reMC op december 20, 2004, 11:38:39
Maar vrijwel iedereen wil toch dat het lijkt alsof er artiesten voor je neus staan te spelen? (tastbaarheid, plaatsing etc.) Op dat moment lijkt het 'live' wat mij betreft, dát bedoel ik.

Dat het lijkt of er artiesten voor je neus staan, is een 'enorme' toename van misschien wel 1% meer echtheid (van 9 naar 10% als voorbeeld). Het is een mooie illusie, je hersenen houden je voor de gek... Maargoed, als je er door betrokken raakt, daar gaat het om! Realimse? Schmealisme!

reMC

Citaat van: garmtz op december 20, 2004, 11:15:50
Ik ben echter eigenlijk op zoek naar een speaker als de Sonatine, maar dan de helft goedkoper en de helft kleiner... :)

Ja daaag!! Je spaart maar even door..(voor de speaker en/of voor een groter huis..;D)

reMC

Citaat van: garmtz op december 20, 2004, 12:16:05

Dat het lijkt of er artiesten voor je neus staan, is een 'enorme' toename van misschien wel 1% meer echtheid (van 9 naar 10% als voorbeeld). Het is een mooie illusie, je hersenen houden je voor de gek... Maargoed, als je er door betrokken raakt, daar gaat het om! Realimse? Schmealisme!

Je hersenen houden je altijd voor de gek als je muziek luistert...maar doet het er toe? Voor mij ook zeker niet!! Ik geniet absoluut en denk dat ze daar speciaal voor mij staan! Realimse? Schmealisme!

Grappig ik zou de Sonatine de laatste luidspreker vinden samen met bv. de Cremona welke ik in staat acht om een live gevoel neer te zetten (let op ik heb het even niet over de toonkwaliteit daar zijn we het allemaal wel over eens).

Wat is nl. broodnodig voor een live gevoel....zeer veel druk.....ja ook druk bij een enkele zanger met een gitaar o.i.d.

Je staat verstelt wat een groot systeem aan extra live gevoel kan bijdragen door druk en een fysieke krachtige presentatie van een mens of instrument......

Ik schaar daar ook mijn Avalon Eclipse overigens niet onder maar grotere jongens geven echt die meerwaarde....................................(voor mij ;D)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december 20, 2004, 14:44:33
Grappig ik zou de Sonatine de laatste luidspreker vinden samen met bv. de Cremona welke ik in staat acht om een live gevoel neer te zetten (let op ik heb het even niet over de toonkwaliteit daar zijn we het allemaal wel over eens).

Wat is nl. broodnodig voor een live gevoel....zeer veel druk.....ja ook druk bij een enkele zanger met een gitaar o.i.d.

Je staat verstelt wat een groot systeem aan extra live gevoel kan bijdragen door druk en een fysieke krachtige presentatie van een mens of instrument......

Ik schaar daar ook mijn Avalon Eclipse overigens niet onder maar grotere jongens geven echt die meerwaarde....................................(voor mij ;D)

Ik weet niet of meer druk ook meer live-gevoel kan opwekken.

Ik weet wél dat ík nog geen speaker heb gehoord die meer druk/dieper laag had en tegelijkertijd MOOIER laag had. De definitie en klankrijkheid van de Sonatine is wat mij betreft uniek. Daardoor mis ik eigenlijk helemaal geen laag. 40hz is OP ZICH ook diep genoeg voor de meeste muziek. En nogmaals, ik weet niet op druk per sé nodig is voor een live-gevoel..waarom dan?

patrick_vdb

Hi Remko,

Bespeel jezelf een instrument of heb je al eens met een spelend drumstel in een kamer gestaan? De antwoorden wekken de sugestie dat dit niet zo is, misschien moet je zelf eens achter een drumstel bv gaan zitten en luisteren hoe een mep op de snare klinkt...je snapt dan precies wat Erik bedoelt met 'druk' ;)

mvrg

Patrick

Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken maar als je een echte zanger met een instrument in je woonkamer zou hebben dan blijf je jezelf telkens weer verbazen wat een ENERGIE je ervaart, deze energie wil jij (ik in ieder geval ;D) weer terugvinden bij de weergave van de cd, pas dan kun je over Live-gevoel spreken.

Die opwekking van deze energie kan weer gedeeltelijk opgewekt worden door zeer veel druk (vaak laag)
aan het hele spectrum toe te voegen.....helaas betekend dit zeer veel membraan en tegelijkertijd zeer veel kwaliteit ....omdat het wel weer moet kloppen met de rest  enz. enz.

Ik weet niet of je wel eens een zeer groot kwaliteitssysteem hebt beluisterd (bv. te Alkmaar de Osiris) maar deze geeft een beetje weer wat ik bedoel.....een Sonatine moet hier fysiek het onderspit delven als het gaat om het natuurgetrouw neerzetten van een zanger met een instrument omdat dit toch gebouwd is met een ander doel voor ogen, de bouwer heeft hier zelf zijn prioriteiten gerealiseerd door weer andere compromissen te accepteren.....nogmaals dit is een andere discussie dan het hebben over tonale kwaliteiten/snelheid enz.

reMC

Citaat van: patrick_vdb op december 20, 2004, 14:53:59
Hi Remko,

Bespeel jezelf een instrument of heb je al eens met een spelend drumstel in een kamer gestaan? De antwoorden wekken de sugestie dat dit niet zo is, misschien moet je zelf eens achter een drumstel bv gaan zitten en luisteren hoe een mep op de snare klinkt...je snapt dan precies wat Erik bedoelt met 'druk' ;)

mvrg

Patrick

Ik speelde vroeger vooral piano.

Geen drumstel nee :D Maar ik weet wel hoe zoiets een beetje hoort te klinken. (vaak genoeg live naar geluisterd) Wat ik bedoel: dat kan je nooit in huis halen. We moeten het met een sterk gecomprimeerde en 'verslechterde' opname doen, in vergelijking met de realiteit.

Het feit is zo dat ik geen dieper laag wil als het voor mij minder mooi wordt. (terwijl het met de Sonatine eigenlijk al diep genoeg is)

Het is niet altijd het diepere laag wat de realiteit zo kan benaderen maar WEL de druk.
Een enkel membraan wat een paar honderd Hz moet weergeven om een pianotoets
powerfull in de kamer te lanceren of 3 membranen.......alleen de laatste kan fysiek dichter in de buurt komen van de hamer die de snaar raakt en het klankboard zo geweldig laat resoneren......

Een dieper laag wil niet altijd zeggen dat het minder mooi wordt....vandaar mijn vraag aan jou welke luidspreker geeft jou die illusie...alleen de hele dure en grote geven mij die illusie  :-\

garmtz

Het hangt er heel erg vanaf welke muziek je luistert natuurlijk, maar ik denk dat het overbrengen van emotie weinig te maken heeft met technische perfectie. Kijk maar naar een buizenversterker. De meesten meten belabberd, maar zijn wel vreselijk muzikaal. Wil je weinig vervorming en weinig compressie, zijn extreem stevige kasten, hoorns en heel veel vermogen noodzakelijk. Maar heeft zo'n systeem ook kleur en emotie? Ik vond persoonlijk dat de Sonatine zelfs/ook met groot orkest veel dynamiek had en heel veel kleur. Meer nog dan de Osiris, die toch wat 'doodser' klinkt (in mijn herinnering)... Tranen kreeg ik ook op een Sonus Faber Electa Amator II op jadis Orchestra met CEC frontend... En dat heeft verre van druk... Hoe zit dat dan? Zijn realisme en muzikale betrokkenheid wel zo makkelijk aan elkaar te koppelen?