hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: bmateijsen op december 26, 2008, 09:34:59
Wat is je gamma gek? Welke gamma waarde heb je gemeten?

Groet,

Bjorn
Hoi Bjorn,

Gemeten gamma is inderdaad wat raar, maar deze grafiek geeft dus niet de gamma "waarde" weer, maar de gamma genormaliseerd naar 1.
Dit is mijn 3de projector en elke keer krijg ik soortgelijke gamma grafieken, ik neem dus aan dat het of normaal is of dat de meetmethode die ik gebruik minder geschikt is om de gamma te bepalen. (alhoewel, hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen :P)

Groetjes,

Ronald

BarcoCRT

2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

hifiman

Je plaatje geeft het antwoord... IRE is gerelateerd aan een analoog voltage op je video uitgang. Bij DVI/HDMI is dit dus totaal niet meer van toepassing..

BarcoCRT

2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

hifiman

Zojuist mijn metingen afgerond met de subwoofer.  :lookaround:

Voor het eerst is het gelukt om een goede integratie te bewerkstelligen. Dit heeft allereerst te maken met de subwoofer zelf, de experimenten gisteren gaven mij al duidelijk aan dat deze BK sub veel geschikter is voor muziekweergave dan mijn vorige 2 subs, de tweede reden is dat ik het crossover filter in de sub niet meer gebruikt heb (itt gisteren bedoel ik dan) en de filtering volledig laat doen door de DSP1124.

Ik kwam uit op de volgende filters:

filter       Frequentie                      Bandwidth                Gain
1           38                                 5                            -15
2           100                                20                          -28
3           200                                10                          -35
4           400                                20                          -46

Filter 1 is dezelfde als bij film kijken, namelijk het wegwerken van een staande golf bij 38 Hz. (bij film gebruik ik -12 dB verzwakking overigens, gehoormatig wat lekkerder)

Filters 2, 3 en 4 zijn feitelijk de vervanger van het 24 dB/oktaaf crossover in de subwoofer, echter geoptimaliseerd voor de werkelijke situatie en met als doel een zo goed mogelijke response tussen 20 en 40 Hz te krijgen met daarboven wederom een afval van ongeveer 24 dB per oktaaf.

Dit geeft de volgende plaatjes (1/3 oktaaf smoothing), eerst zonder sub en dan met sub (icm DSP1124).

hifiman

Zoals je kunt zien is er links van de 38 Hz piek (die ik van de front speakers uiteraard niet kan compenseren...) meer bas energie aanwezig terwijl de rechterkant nagenoeg gelijk is gebleven. Dat is geen toeval, dat was het doel  ;D

Het resultaat mag er zijn! De sub is niet merkbaar aanwezig, sterker nog ik dacht eerst dat ik geen verschil hoorde tot ik de sub weer uitzette en dat is een goed teken wat mij betret  ::) Het laag neemt met sub niet zozeer hoorbaar toe, maar krijg wel meer "gewicht".

Een geslaagde missie dus  :) Of het op de lange termijn gaat bevallen moet nog blijken natuurlijk, nu eerst maar eens wat muziek luisteren  :P

Wat het surround gebeuren betreft zal ik nog even moeten kijken wat wijsheid is, de situatie houden zoals die was of de lyngdorf ook mee laten doen met de sub en dan de fronts in de surround receiver op large zetten...


bmateijsen

Citaat van: Audioloog op december 26, 2008, 10:56:44
Je plaatje geeft het antwoord... IRE is gerelateerd aan een analoog voltage op je video uitgang. Bij DVI/HDMI is dit dus totaal niet meer van toepassing..

Nee hoor, gewoon IRE voor grijswaarden, dat is een universeel.

hifiman

Citaat van: bmateijsen op december 26, 2008, 11:17:36
Nee hoor, gewoon IRE voor grijswaarden, dat is een universeel.
Again, if you understand that IRE is just an expression of volts, you realize that DVDs don't have volts on them at all. DVDs are an optical format, read digitally by a laser, not by anything magnetic/electric. Whether a picture from a DVD is output in analog form with black represented at 7.5 IRE or 0 IRE is purely a function of the player. A DVD is encoded in digital levels. Black is encoded at digital 16 and this is fixed. Whether that is then output at 0 IRE or 7.5 IRE is beyond the control of the DVD itself.

Helaas weet ik niet wie dit geschreven heeft, maar makes sense to me...  Bij DVI hebben we dus gewoon altijd een digitale waarde van 16, bij analoge video uit kan het IRE level verschillen per speler.

bmateijsen

Maar jij kalibreert toch geen volts ;).

Citaat van: Audioloog op december 26, 2008, 11:21:32
Again, if you understand that IRE is just an expression of volts, you realize that DVDs don't have volts on them at all. DVDs are an optical format, read digitally by a laser, not by anything magnetic/electric. Whether a picture from a DVD is output in analog form with black represented at 7.5 IRE or 0 IRE is purely a function of the player. A DVD is encoded in digital levels. Black is encoded at digital 16 and this is fixed. Whether that is then output at 0 IRE or 7.5 IRE is beyond the control of the DVD itself.

Helaas weet ik niet wie dit geschreven heeft, maar makes sense to me...  Bij DVI hebben we dus gewoon altijd een digitale waarde van 16, bij analoge video uit kan het IRE level verschillen per speler.

hifiman

Citaat van: bmateijsen op december 26, 2008, 11:24:42
Maar jij kalibreert toch geen volts ;).

Nee dat klopt, ik wilde alleen even aangeven dat de term IRE dus niet correct is als je het over calibreren over DVI hebt, dat is alles. Natuurlijk gebruik ik de gebruikelijke IRE schermpjes van IRE0 tot IRE 100. Niet die van Avia trouwens want die kloppen niet :P

Kjelt


hifiman

Citaat van: Kjelt op december 26, 2008, 11:41:13
Lekker bezig Audioloog zo op de kerst  :xmas:  8)
Geheel volgens plan  ;D (vrouwtje moet toch werken) En af en toe schuif ik tussendoor een sneetje kerststol met amandelspijs naar binnen.  :xmas:

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op december 26, 2008, 11:26:21
Nee dat klopt, ik wilde alleen even aangeven dat de term IRE dus niet correct is als je het over calibreren over DVI hebt, dat is alles. Natuurlijk gebruik ik de gebruikelijke IRE schermpjes van IRE0 tot IRE 100. Niet die van Avia trouwens want die kloppen niet :P

Dus wat je laat zien in je grafiek is een grijswaarde overzicht van 0 tot 100 IRE en dan is deze nog steeds correct voor het kalibreren over HDMI/ DVI ;)

hifiman

Citaat van: bmateijsen op december 26, 2008, 11:43:23
Dus wat je laat zien in je grafiek is een grijswaarde overzicht van 0 tot 100 IRE en dan is deze nog steeds correct voor het kalibreren over HDMI/ DVI ;)
Je mist mijn punt Bjorn, ik stel de methode niet ter discussie, alleen het feit of de TERM IRE dan nog wel correct is en het niet anders zou moeten heten..

hifiman

Afijn, ik ga weer aan de slag, nu is de subwoofer integratie voor het surround gebeuren aan de beurt :P

celerontje

Citaat van: Audioloog op december 26, 2008, 08:28:41
Idee is leuk Celerontje. Maar ik wil de rolluiken ook gewoon open en dicht kunnen doen als ik geen film kijk, om die reden wordt het dus gewoon handbediend (schakelaar bij het raam)  :shaun:
Dat begrijp ik!
Maar..... ;D
Die X10 zonweringsschakelaar kan je ook gewoon met de knop op de schakelaar zelf bedienen, net zoals de X10 schakelaar die ik in m'n HT gebruik voor het licht.
Als ik de ruimte binnenkom druk ik gewoon daar op, als ik in m'n stoel zit gebruik ik de Harmony, werkt ideaal!
Wat zeg je er NU van? :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

Citaat van: Audioloog op december 26, 2008, 08:59:33
Zometeen ga ik meten, ik ga proberen om eerst de sub recht te krijgen EN of het lukt om te draaien met de sub op "filter disabled" en deze functie door de DSP1124 te laten overnemen. Voordeel zou zijn dat ik dan nooit hoef te schakelen tussen stereo en film op de sub en dat ik de front speakers in de Marantz receiver dan op large kan zetten zodat ik ook nooit de verbinding tussen Lyngdorf en sub hoef te onderbreken als ik film ga kijken  :P
Ondanks dat jij Audioloog heet, ga ik me er even mee bemoeien ;D
Als je de Fronts op Large zet en de sub staat uit in je receiver, dan wordt wordt ook het hele LFE (20 t/m 120 HZ!) kanaal naar je fronts gestuurd.
Dit lijkt me niet wenselijk, want je kan het beste het volledige LFE kanaal door je sub laten weergeven en niet gedeeltelijk door je fronts, waarbij je het afkapt etc.
Als het puur om het normale bass-management gaat, dan kan je dit opzich prima doen, maar dan moet het LFE kanaal wel apart vanaf de receiver volledig naar de sub gestuurd worden.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op december 26, 2008, 13:19:55
Dat begrijp ik!
Maar..... ;D
Die X10 zonweringsschakelaar kan je ook gewoon met de knop op de schakelaar zelf bedienen, net zoals de X10 schakelaar die ik in m'n HT gebruik voor het licht.
Als ik de ruimte binnenkom druk ik gewoon daar op, als ik in m'n stoel zit gebruik ik de Harmony, werkt ideaal!
Wat zeg je er NU van? :)
A ok, in dat geval is het super natuurlijk  ;D

Alhoewel... Dan zet je de projector uit en dan gaat het rolluik weer open terwijl het misschien wel dicht moet blijven omdat het avond is  :P

hifiman

Subwoofer integratie met surround is ook weer geregeld, fronts blijven gewoon op small (gehoormatig bepaald), alles boven de 80 Hz (front kanalen) gaat naar de Lyngdorf, die het weer naar dsp1124 stuurt die het vervolgens wegfiltert omdat alles > 40 Hz flink afvalt, met andere woorden ik kwam tot de conclusie dat de schakelaar (lyngdorf -> sub) helemaal niet nodig is, dat is super want nu hoef ik dus niks om te schakelen als ik film kijk of muziek luister (met sub). Zou ik met muziek luisteren de sub uitwillen dan kan ik altijd gewoon nog... juist de sub uitzetten  ;D Afijn een hoop onsamenhangend geneuzel, maar als ik het zelf nog maar snap  ;D

In ben in elk geval (eerstre indruk) zeer content met deze aanvulling in het laag met muziek luisteren.  :bigsmile:


celerontje

Citaat van: Audioloog op december 26, 2008, 13:36:15
A ok, in dat geval is het super natuurlijk  ;D

Alhoewel... Dan zet je de projector uit en dan gaat het rolluik weer open terwijl het misschien wel dicht moet blijven omdat het avond is  :P

Heel simpel:
Dan programmeer je 'm zo in dat ie ALLEEN automatisch naar beneden gaat en niet automatisch omhoog, maak een knopje op je Harmony aan om 'm zelf omhoog te kunnen doen wanneer dat nodig is.
Trouwens, mocht ie al omlaag zijn en de AB stuurt een omlaag-commando, dan gebeurd er verder niks, dus dat kan ook geen kwaad.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Jij doet of het hele spul al hangt  ;D , volgens mij wordt het nog een heel gedoe gezien mijn rare raamkozijn  :lookaround:

celerontje

Doe ik niet hoor, je kan beter eerst een plan maken voordat je gaat hakken en zagen, vandaar mijn adviezen! ;D
En wat betreft het LFE kanaal waar ik naar vroeg op pagina 151, hoe doe je dat? :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op december 26, 2008, 13:25:00
Als het puur om het normale bass-management gaat, dan kan je dit opzich prima doen, maar dan moet het LFE kanaal wel apart vanaf de receiver volledig naar de sub gestuurd worden.
Ik heb het waarschijnlijk wat onduidelijk uitgelegd.

De DSP1124 heeft 2 kanalen genaamd links en rechts, maar je kunt ze ook gewoon  onafhankelijk van elkaar gebruiken voor 2 mono signalen (en dat doe ik dus!).

De Lyngdorf heeft een stereo pre uitgang die ik via 2 weerstandjes van 370 Ohm (op advies van Lyngdorf om de drivers van die uitgangen niet kapot te maken) in de vorm van een soort adaptertje bij elkaar komen en dan als een mono signaal verder gaat.

Het zit nu dus zo:
subwoofer uitgang surround receiver -> DSP1124 linker kanaal -> rechter kanaal input subwoofer
surround receiver pre-front uitgangen (fronts op small dus alles > 80 Hz naar Lyngdorf) -> een van de stereo inputs van de Lyngdorf
Lyngdorf rca uitgangen -> DSP1124 rechter kanaal ->  alles < 40 Hz naar linker kanaal input subwoofer

Met muziek kijken gaat alles naar de fronts en alleen alles < 40 Hz naar de sub.
Met film kijken doet de receiver bass management en stuurt ook het LFE kanaal naar de sub, er komt geen EXTRA laag bij vanaf de lyngdorf immers alles < 80 HZ stuurt de receiver NIET naar de Lyngdorf en de Lyngdorf stuurt (via de dsp1124) alleen alles < 40 Hz naar de 2e input op de subwoofer.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is  ;D


celerontje

Ik snap 'm nu helemaal, 't mooie is dat je niks aan gebruiksvriedelijkheid inlevert.
't Betekent zeker wel extra kabeltroep? ;D
2 tulpen in de sub, tulpkabel vanaf de Lyngdorf.
Hoe heb je het volume van de sub bepaald voor de stereoaanvulling?
Met de RTA of gewoon luisteren?

En waar heb de verschillende volumes ingesteld?
Gewoon receiver op 0 en de rest afgesteld in de EQ?
Ik ben benieuwd.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op december 26, 2008, 16:02:00
Ik snap 'm nu helemaal, 't mooie is dat je niks aan gebruiksvriedelijkheid inlevert.
Precies, jij snapt um  :happy:

Citaat van: celerontje op december 26, 2008, 16:02:00
't Betekent zeker wel extra kabeltroep? ;D
Dat valt wel mee, je ziet er in elk geval niets van :P

Citaat van: celerontje op december 26, 2008, 16:02:00
Hoe heb je het volume van de sub bepaald voor de stereoaanvulling?
Met de RTA of gewoon luisteren?
Eerst RTA, daarna finetuning op gehoor   :dry:

Citaat van: celerontje op december 26, 2008, 16:02:00
En waar heb de verschillende volumes ingesteld?
Gewoon receiver op 0 en de rest afgesteld in de EQ?
Ik ben benieuwd.
Volume regelen kan niet op de EQ. Uitgegaan dus van de stereo situatie en daarna in de surround receiver volume voor surround aangepast, het zal wel puur toeval zijn maar kwam precies op subwoofer volume =0 (neutraal dus) uit in de receiver  :D