Avalon Opus Ceramique

Gestart door Jinsu, november 7, 2004, 17:47:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen_B

@Jens

Kun je ook een foto posten van de plaat met de "ruit" eruit gefreesd ?
Ziet er strak uit zeg !

Jeroen

Jinsu

Hoi Jeroen,

Dat zijn foto's van Avalon zelf, ik weet niet wat er met die ruit wordt bedoelt ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroen_B

zo te zien hebben ze de tussenplaten een punt uitgezaagd ( de ruit ) die naar de onderkant/bovenkant baffle loopt. Een aparte ruit lijkt me want dat dwarslatje daar bij het gat van de unit hoort bij die ruit lijkt het.
Vandaar dat ze ook met heel veel lagen werken waarschijnlijk.  Drie verschillende lagen in de baffle dus kwa ontwerp. Iets van 9 lagen zo te zien dus 3 x 3 lagen ?

Wat ik mij dus afvraag is of dit de resonatiekamers zijn  waar ik wel eens van hoor bij avalon en wat die dingen voor nut hebben. Ik dacht dat de baffle zo massief mogelijk moest wezen namelijk.

michelt


De naam ruit schept misschien wat verwarring> wybertje??

Over de mogelijke functie kan je één en ander lezen op www.northcreek.com Onderwerp: MAPD-loading

Ik kan slechts gissen in welke mate het effect heeft. Dan zou je een box moeten maken met en zoder wyberkamer.
Het zal ook wel zo zijn dat dit afhankelijk is van je parameters vd Woofer. Dit kan het verschil verklaren tussen het verschil in baffledikte tussen Ceramique en Eidolon.
Om een vergelijking te maken: Een expansieuitlaat van een racemotor zorgt in een klein toerenbereik ook voor een betere cyl. vulling?

ruud2

juiste link?? miauw miauw miauw miauw ;D  pet hospital
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

avalon factory tour

www.soundstagelive.com/factorytours/avalon

meer ruiten en construktie details
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

michelt


Sorry, de link is: http://www.northcreekmusic.com/

Dit is een erg leuke site voor de DIY.

Groeten,
Michel.

Sullivan

#82
Voorzichtige vraag: Zou alleen het top gedeelte, dus tweeter en woofer geschikt zijn als surrounds/monitors? Zelfde filter (gedeelte) als de soup en eventueel met bassreflex.

mvg,
Frank

Robbo

Nee, want de C79 unit is een puur voor mid geschikt.  Gaat niet veel lager dan iets van 150hz

Sullivan

Citaat van: Robbo op november 12, 2004, 12:24:17
Nee, want de C79 unit is een puur voor mid geschikt.  Gaat niet veel lager dan iets van 150hz

Het gaat hier om de mid/bass drive C89...

mvg,
Frank

Jinsu

Hoi,

De baffle van de Opus is ongeveer 4.25 inch ~ 10,8cm dik volgens Avalon zelf ;) . Denk dat ik eens moet gaan rekenen om weer op 50L te komen ;D .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Sullivan

Citaat van: Jinsu op november 12, 2004, 18:22:56
Hoi,

De baffle van de Opus is ongeveer 4.25 inch ~ 10,8cm dik volgens Avalon zelf ;) . Denk dat ik eens moet gaan rekenen om weer op 50L te komen ;D .

MvGr,

Jens

Op deze foto lijkt de baffle in de hoek helemaal niet zo dik ???



mvg,
Frank

jeroen_B

Logisch als je de facet uit de hoek zaagt. Daarom heb je zo een dikke baffle nodig. Om er voor te zorgen dat hij op het dunste punt nog steeds dik genoeg is. Ligt er dus ook aan hoe groot je de facet maakt.

Robbo

Citaat van: Sullivan op november 12, 2004, 12:40:46


Het gaat hier om de mid/bass drive C89...

mvg,
Frank

Aha, bij de Soup dus.   Bij het orgineel zit er een C79 in :)

Sullivan

Citaat van: jeroen_B op november 12, 2004, 23:05:57
Logisch als je de facet uit de hoek zaagt. Daarom heb je zo een dikke baffle nodig. Om er voor te zorgen dat hij op het dunste punt nog steeds dik genoeg is. Ligt er dus ook aan hoe groot je de facet maakt.

Dat snap ik, maar ik wilde aangeven dat avalon dus ook niet een baffle gebruikt die overal even dik is.

mvg,
Frank

Sullivan

Citaat van: Robbo op november 13, 2004, 09:54:25


Aha, bij de Soup dus.   Bij het orgineel zit er een C79 in :)

Dat wist ik niet eens. Maar dan trek ik me terug uit deze thread. ;) Als ik ga bouwen, dan wordt het de soup van Tony Gee. Misschien wat wijzigingen in de kast maar de units en filter worden hetzelfde. Ik heb daar niet genoeg verstand van om daar een eigen weg in te kiezen.

Jens,
Ga jij voor de Avalon Opus Ceramique of ga je voor de soup?

mvg,
Frank

Jinsu

Hoi Frank,

Dat ben ik nog aan het bekijken, op de tekeningen is er in ieder geval sprake van de C79 en niet van de C89, ook in zijn review heeft Tony Gee het over een a 90 mm light weight concave ceramic dome ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Sullivan

#92
Citaat van: Jinsu op november 13, 2004, 16:59:28
Hoi Frank,

Dat ben ik nog aan het bekijken, op de tekeningen is er in ieder geval sprake van de C79 en niet van de C89, ook in zijn review heeft Tony Gee het over een a 90 mm light weight concave ceramic dome ;) .

MvGr,

Jens

Hoi Jens,

Ik denk dat je niet helemaal goed kijkt, beide drivers zijn 90 mm. In de soup zit echt de C2-89 driver. Ook op beide tekeningen van de soup gaat het om de C2-89. Kijk ook maar eens op de site van Tony Gee. De foto's laten duidelijk niet de C2-79 met oortjes zien.

Als je dus voor de C2-79 gaat, zal je het filter moeten aanpassen...

De orginele Avalon Opus Ceramique heeft inderdaad de C2-79.

mvg,
Frank

Jan Deckers

Hi Jens,

Frank heeft inderdaad volkomen gelijk. In de Soup zitten de C12 en de C220 de C89, en niet de C79. De laatste heeft inderdaad de 2 bekende oortjes, maar is ook geen 90mm unit. Kijk nog maar eens goed op de site van Accuton.de. Daar kun je alle specs vinden.
Avaon gebruikt inderdaad in hun types (bijna) overal de C79.

Succes,

GRTN,

Jan

Jinsu

Hoi,

Klopt, de data op de site van clofis is niet nauwkeurig genoeg. Bij de C79 vermelden ze de diameter van de membraan zelf en bij de C89 vermelden ze de diameter van de complete unit. De C79 is alleen maar een midrange-driver en de C89 is een midrange/woofer-driver :) . Ik ga ervan uit dat ik Tony Gee's opbouw ga volgen, als ik dan ooit op de 50L uitkom, ben er nog niet aan toe gekomen om die te bereken.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

occajohn

Hallo DIY's,

Ik ben een paar dagen geleden ook begonnen met de bouw van de Soup kasten volgens de (MDF) tekening van Tony Gee. Er zijn nogal wat verschillende meningen over de bouw van deze kasten lees ik. Echter er zijn natuurlijk altijd meerdere wegen die naar Rome leiden...Ik heb de kasten axiaal in verstek gezaagd, iets wat later de minste werking geeft op de kopse kanten van de kasten. Het is mijn bedoeling om wat foto's van de bouw op mijn site te plaatsen.

http://home.planet.nl/~johneekels/

De vraag waar ik nu tegenaan loop is de uitsparing welke ik moet maken voor de middentoner, de Thiel&Partner c2-89. De tekening geeft een cut-out hole van 116mm aan. Is dit niet wat veel? Kan iemand mij dit vertellen?

BvD Gr John Eekels

DennisG

Ha John,

De C2-89 heeft werkelijk een gat nodig van 11,6x11,6 cm. Een kleiner gat zou de unit opsluiten in de baffle.

Groet,
Dennis


occajohn

Hoi Dennis,

Ok bedankt, ik moet er dan echter wel op letten dat ik een flinke radius in de hoeken aanhoud. Dit om nog wat "vlees"over te houden in de hoeken voor de bevestigingsgaten lijkt me he...

Gr John

DennisG

Klopt. Volgens de spec sheet dien je een radius aan te houden van 33mm.

Smitsmans

John,

Wat leuk dat je de Soup bouwt!

Nu de bouw van mijn minimonitors bijna is afgerond, ga ik ook de Soup bouwen. Voor mij is het luidsprekerbouwen nieuw.

Ook mijn roots liggen bij de modelvliegtuigbouw, waarin ik nog steeds aktief ben.

Ik ga jouw website volgen.  Daar kan ik vast nog wat van leren. Zelf ga ik waarschijnlijk een sandwich van berkenmultiplex en MDF toepassen voor de kastwanden. De buitenlaag wordt weer 4 mm MDF, net als bij mijn minimonitors.

Ik wens je veel plezier met de bouw!

Groeten, Guido