Sturing licht via X10

Gestart door Del member, oktober 30, 2004, 23:25:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Del member

Ik leef al lang met het idee om de verlichting in het HT te kunnen bedienen met de remote en de bestaande aan/uit lichtschakelaars te vervangen door X10 compatible schakelaars. Het vraagstuk is redelijk eenvoudig :

Mijn HT en bureau zijn eigenlijk 1 grote ruimte met daartussen deuren op volle hoogte die meestal gewoon openstaan.

In het HT heb ik een staande lamp (gewoon klassiek 220V) en laagspanning halogeen. Beiden kunnen gedempt worden met de X10 dimmers, zeker gezien het halogeen een toridiale transfo heeft..In het bureau heb ik 3 spaarlampen in een luuster. Dit hoeft gewoon aan/uit te zijn.

Eigenlijk zoek ik een oplossing dat de schakelaar in het bureau een aan/uit model is dat zowel het licht in het bureau als dat van het HT kan sturen. Deze schakelaar is dus :

- 220V aan/uit schakelaar
- moet commando's van andere X10 schakelaars kunnen ontvangen
- moet zelf naast het schakelen van de lokale verlichting ook X10 kunnen sturen

De schakelaar in het HT rechts naast de zetel moet worden :

- 220V dimmer voor de staande lamp
- moet commando's van andere X10 schakelaars kunnen ontvangen
- moet zelf naast het dimmen van de staande lamp ook X10 kunnen sturen

Rest dan nog een X10 dimmer voor de halogeenverlichting (het halogeen is namelijk links van de kamer geinstalleerd) en een IR receiver welke X10 commando's kan sturen via een AB.

Vooral de keuze van de schakelaars vind ik moeilijk, ze zijn wel altijd dimmer of aan/uit maar soms kunnen ze de andere schakelaars niet sturen. Graag jullie mening of ideeen.


jaco

#1
Ik ken geen schakelaars die EN een lamp kunnen dimmen of schakelen, EN X10 commando's kunnen sturen.

Volgens mij zit X10 in elkaar als zijnde een ontvanger van commando's, of een zender van commando's

Wat je kortweg hebt zijn:
Inbouw dimmers als de LW10
rail dimmers als de LD11]
rail schakelaar als de AD10
insteek dimmers als de LM12

Voor wat jij wilt zou je volgens mij een DIN module moeten nemen, en die aan gaan sturen met eenĀ  TMD4 inbouw module waarbij je het eigen schakelmateriaal kan blijven gebruiken.
De DIN module is dan lokaal via de TMD4 te switchen/dimmen (wel via X10) en ook remote te benaderen.
Met de TMD4 zijn maximaal 4 X10 devices aan te sturen.
Enige nadeel is dat je de DIN module weg moet bouwen, maar je kunt wel je bestaande schakelmateriaal blijven gebruiken. Je moet overigens wel permanente fase en null hebben bij de X10 modules, dus meestal moet vanuit de centraaldoos de schakeldraad vervangen worden door de een vaste verbinding met (fase of nul, vergeten welke)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm