Acurus A200X3

Gestart door wil, oktober 9, 2004, 16:58:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wil

Sluit een paar B&W 603's S3 aan op een Marantz surround-processor en bekabel dit met IXOS ofc-kabel (4mm2) en je krijgt een mooi, warm geluid dat het gevoel geeft je te omarmen. De warmte van een glas cognac na een goede maaltijd. Omdat deze warmte gepaard ging met tekort in het hoog heb ik gekozen voor een aparte eindversterker voor 3 kanalen (fronts en center): de Acurus A200X3.



De looks.
De naam zegt het al: 200W bij 8 ohm en dat voor 3 kanalen. De versterker voelt erg solide aan. Er zit niets 'plastics' aan. De frontplaat bestaat uit twee delen: een 2,5 mm dikke plaat met daarin een uitsparing waar het logo van de fabrikant doorheen piept datop een tweede plaat gegraveerd is. Verder een klik-klak powerknop en een groen ledje. C'est ça...
Zowel de zijkanten als de achterzijde is voorzien van koelribben die heel massief aanvoelen en waar je gemakkelijk je handen aan openhaalt, pas dus op. De kleur is bijna zwart en mooi mat in dwarse richting geborsteld.

De kast.
Aan de achterzijde bevinden zich 3 paar aansluitingen voor de speakers die logischerwijs genummerd zijn met 1, 2 en 3. Dus niet 'front L, center, front R'. Je mag blijkbaar helemaal zelf weten wat je er op aansluit. De speakerklemmen zijn geschikt voor bananen, spades en barewire. Dat laatste is niet eenvoudig omdat het gaatje om de kabel doorheen te halen hooguit 2 mm in diameter is. Voor bananen kan je het best de terminal helemaal uitdraaien, dat klemt het makkelijkst en dan zitten de snoeren het ordentelijkst. Spades zouden er goed in kunnen en kunnen perfect worden geklemd. Het worden bananen. Links naast de speakerklemmen zitten de cinch inputs met dezelfde nummering, handig. Het hele ding is zwaar, echt zwaar. De specs geven een gewicht aan rond de 22 kg, maar hij lijkt gerust 10 kg zwaarder. Verder is ie voorzien van stevige poten met rubber zooltjes zodat mijn kast ook heel blijft.

En dan mag ie aan...
Ik heb de Acurus met bananen aangesloten op de 603's en de LCR60 center. Als interlinks heb ik simpele dropveter gebruikt omdat ik eerst wil weten hoe hij op zijn simpelst klinkt. De Marantz sr5300 blijft gewoon op stereo staan en de cd-speler is met een optische kabel verbonden aan de sr5300 op de cd-ingang (niet direct mode). Druk op de powerknop en je hoort een massieve "pooong". Als eerste gaat de cd Clean Up van Ilse Delange in de lade van de speler.

Jaaaaaa...
Wat ik nu hoor is een stem die fris klinkt. De stem van Ilse Delange heeft een sterk upfront karakter en dat komt er ook helemaal uit. De plaatsing van de stem is zo'n meter voor de speakers terwijl de begeleiding een stukje achter de speakers wordt geplaatst. De breedte is enorm. De stage strekt zich zo'n kleine meter uit aan de buitenzijde van de speakers waardoor je in stereo al een beetje om je heen gaat kijken naar waar het geluid vandaan komt.
Een ander genre dan. 'The look of love' van Madeleine Bell. Een uitvoering die ik veel beter vind dan die van Diana Krall omdat hier meer harmonie is met zichzelf. Krall neigt op de DVD 'Live in Paris' te gaan dweilen, vind ik minder. Madeleine Bell brengt dit op een manier waardoor je het nog gaat geloven ook. Alsof ze naast je komt zitten. Haar stem ook dat upfronte van Ilse Delange. Dat doet de Acurus dus weer veel beter dan de interne versterking van de sr5300. Wat veel meer opvalt is de enorme toename van detail. Vooral bij drums en percussie is goed te horen hoe bekkens ed. aangeslagen worden. Ik weet nu echt wat ik mistte. Toch is het niet alleen hoog wat is toegenomen. Het detail is ook veel beter in het echte laag. Laag is zeer strak geworden. Zo laag en zo strak dat er tonen voelbaar worden die amper te horen zijn. Een aangeslagen snaar van een contrabas is direkt uit zodra de volgende toon op de zelfde snaar wordt ingezet. Wederom doet de Acurus het goed alleen nu met jazz.
Oh ja, in een review moet je ook vertellen dat de rust is toegenomen. Dat is zeker zo. Omdat elk instrument en elke stem zijn eigen plekje heeft is er meer 'zwart' tussen de deelnemers in de studio. Hierdoor blijft het geheel overeind als je de volumeknop omlaag draait.
Toen een oudere cd van Cheb Khaled in de lade. Hierbij verwachtte ik opnieuw veel detail en opgeruimdheid. Mis. De snaarinstrumenten en vooral de gebruikte rietinstrumenten (klarinet) klinkt erg scherp en rommelig. Hm... da's balen, want raï is toch een van mijn favorietere genres. Gelukkig blijft dit beperkt tot de cd "N'ssi n'ssi". Andere cd's van Cheb klinken veel rustiger. Toch is het opvallend dat de combinatie van klarinet en snaarinstrumenten het hier niet goed doen.
Tenslotte Anouk's Graduated Fool in de lade en de volumeknop op –20 dB. Brrrr, wat is dat lekker zeg. Zowel de stevigere liedjes als haar balads klinken als ware ze op het podium stond. Hard en hartverscheurend mooi zonder enige vervorming.

Conclusie
De Acurus trekt veel detail uit de muziek die eerst verborgen zat in de warmte van Marantz. Die warmte is beslist niet weg maar alles is helemaal opgeschud en opgeruimd. Alles krijgt een eigen plek. Stemmen komen duidelijk naar voren waarbij de begeleiding juist naar achteren gaat, veel diepte dus. Het hoog is fris en het laag is erg strak. Heet zoiets neutraal? Als het neutraal is, dan heeft alleen de klarinet een scherp randje. Een randje die ik niet prettig vind. Zal daar de dropveter schuldig aan zijn? Graag tips mbt. de interlinks  :)
Verder ben ik erg tevreden met deze bak. Regelmatig zit ik met een grijns te luisteren, zo leuk is muziek!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

SpeedyAndré

Deze Acurus doet me sterk denken aan de Aragon 800x3  ^-^
Sterker nog, alleen de kast is volgens mij anders  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

patrick_vdb

Hi Andre,

Als de 200X3 muv de behuizing gelijk zou zijn aan de 800X3...waarom verschilt het vermogen (de reserves) dan zoveel en weegt de 800X3 meer dan 10 kilo zwaarder?

Mvrg

Patrick

MarcoV

Leuke review Wil...

dat scherpe randje op de klarinet ligt trouwens hoogstwaarschijnlijk aan je bekabeling (dropveters).

Marco

VlisChris

Hi,

Leuke revieuw om te lezen zeg :D
Dat scherpe randje kun je wellicht inderdaad wegkrijgen met behulp van een betere interlink en wellicht betere speakerkabels. Toen ik luisterde naar het verschil tussen een Profigold en een Sun Audio viel het op dat het hoog veel minder scherp was geworden, maar gewoon stomweg ronder :)
Dat is denk ik ook wel een beetje wat jij zoekt ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

wil

CitaatAls de 200X3 muv de behuizing gelijk zou zijn aan de 800X3...waarom verschilt het vermogen (de reserves) dan zoveel en weegt de 800X3 meer dan 10 kilo zwaarder?

Een wat ouder Duits review laat het volgende hierover weten:
Die einzelnen Platinen für die Verstärkung besitzen je 8 Transistoren um Leistung zu erzeugen. Die beträgt über den Frequenzbereich von 20Hz bis 20kHz im Dauerbetrieb 200W an 8Ohm. Bei 4Ohm Last steigert sich die Leistung auf 300W Sinus- und 550W Musikleistung. Die Angaben gelten für 'alle Kanäle belastet'.
Er is dus meer reserve... Waar die tien kilo dan in zijn gaan zitten  ???

Citaatdat scherpe randje op de klarinet ligt trouwens hoogstwaarschijnlijk aan je bekabeling (dropveters).
Die dropveters had ik inderdaad gewoon nog liggen. Sterker nog, de dropveter voor de fronts is 1 meter, terwijl die van de center 5 meter is  ::). Allemaal verre ideaal natuurlijk, maar ik wilde eerst de meest ongunstige situatie horen, dan kan ik rustig gaan uitvogelen hoe in welke richting de bekabeling beter kan.

CitaatDat scherpe randje kun je wellicht inderdaad wegkrijgen met behulp van een betere interlink en wellicht betere speakerkabels. Toen ik luisterde naar het verschil tussen een Profigold en een Sun Audio viel het op dat het hoog veel minder scherp was geworden, maar gewoon stomweg ronder
Een betere interlink zal er beslist komen. (Eigenlijk zit ik nu een beetje te balen dat ik destijds niet gewoon 4 Apogee's heb besteld: 1x cd->receiver, 3x receiver->eindamp...). Maar het wordt wel wat lastiger nu, omdat ik geen dramatische verandering zoek. Het laag is heel dichtbij mijn ideaal en het detail in het hoog is goed. Het geheel heeft een flinke boost gekregen qua dynamiek. Ik weet nu dus niet of het scherpe randje een soort afgeknepen hoog is of een combinatie van een too much dynamiek bij een bepaalde opname. Andere speakerkabels wil ik liever niet ivm. de lengtes. Zodra het boven de 10 euro per meter gaat worden, wordt het een echt fikse investering. Immers wil ik het liefst de luidsprekerbekabeling voor alle kanalen gelijk houden (= maal 5!). Kortom, eerst die dropveters vervangen...

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

patrick_vdb

Hi Wil,

Ik bedoelde het verschil in reserves tussen de Acurus en Aragon. Volgens Andre zouden deze twee eindbakken muv de behuizing identiek zijn maar toch zie je een verschil in (reserve)vermogen en stabiliteit. De Aragon bv loopt van 200 naar 400 naar, dacht ik 650/750 Watt.....dit verklaart dan ook wel het verschil in gewicht (de trafo) en daarmee zijn volgens mij dus wel meer verschillen tussen beide amps dan alleen de behuizing.

Mvrg

Patrick

reMC

Hi Wil,

Wat zijn de minpunten? :D

wil

Citaat van: reMC op oktober 10, 2004, 17:52:25
Hi Wil,

Wat zijn de minpunten? :D
Daar moet ik langer voor luisteren... Ben nog even te enthousiast, bovendien heb ik geen referentie tov. andere eindversterkers. Het is slechts een review van de Acurus eindversterking tov. de interne eindversterking van de Marantz sr5300. Dat de Acurus het beter doet is bijna een open deur, maar het is wel een heeeeel groot verschil. Vooral als je geen aparte eindversterker gewend bent. Wat dat betreft ben ik de mensen van het forum dankbaar dat ze mij over de schreef hebben kunnen trekken. Maar ik zal kritisch blijven  ;)

Citaat van: patrick_vdb op oktober 10, 2004, 17:41:31
Hi Wil,

Ik bedoelde het verschil in reserves tussen de Acurus en Aragon. Volgens Andre zouden deze twee eindbakken muv de behuizing identiek zijn maar toch zie je een verschil in (reserve)vermogen en stabiliteit. De Aragon bv loopt van 200 naar 400 naar, dacht ik 650/750 Watt.....dit verklaart dan ook wel het verschil in gewicht (de trafo) en daarmee zijn volgens mij dus wel meer verschillen tussen beide amps dan alleen de behuizing.

Mvrg

Patrick

Ik kan dat alleen maar klakkeloos beamen. Ik heb de Aragon niet open gezien, het zou me niks verbazen als de Aragon meer reserve in de trafo heeft; sorry, maar daar moet je die twee machines echt voor naast elkaar houden.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

SpeedyAndré

Ik heb m.n. verhalen gelezen over identieke HTreceivers van Aragon en Acurus, bij de genoemde versterkers zal vooral de kastbouw en mogelijk de trafo verschillen.
De reden is vrij simpel, waarom verschillende printen ontwerpen als je een submerk ook alleen uiterlijk een ander 'gezicht' kan geven  ;)
Deze zaak is gaan spelen toen Klipsch zich inkocht op de 'B' merken van Dan d'Agostino, daarmee verdween de eigen identiteit van de merken en je begrijpt wel dat er tevens op kosten gespaard ging worden.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

wil

Citaat van: SpeedyAndré op oktober 10, 2004, 23:54:59
Ik heb m.n. verhalen gelezen over identieke HTreceivers van Aragon en Acurus, bij de genoemde versterkers zal vooral de kastbouw en mogelijk de trafo verschillen.
De reden is vrij simpel, waarom verschillende printen ontwerpen als je een submerk ook alleen uiterlijk een ander 'gezicht' kan geven  ;)
Deze zaak is gaan spelen toen Klipsch zich inkocht op de 'B' merken van Dan d'Agostino, daarmee verdween de eigen identiteit van de merken en je begrijpt wel dat er tevens op kosten gespaard ging worden.

André  8)
Dan d'Agostino... die naam heb ik eerder horen vallen. Heeft iemand een link waar meer te lezen is over deze versterkerbouwer? Ben wel benieuwd hoe Acurus, Aragon en Krell zich verhouden als het om de theorie gaat. Of heb ik het mis dat Krell niet uit dezelfde lijn/opbouw komt?

Over bekabeling. Binnenkort ga ik als interlinks VdH d102 MKIII uitproberen. ... ja, eerst luisteren ... Hebben jullie nog andere alternatieven voor het geval de VdH me niet bevalt? Of: is er in de prijsklasse van 50-70 euro per kanaal beters te koop?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

MarcoV

Citaat van: wil op oktober 31, 2004, 15:10:33

Over bekabeling. Binnenkort ga ik als interlinks VdH d102 MKIII uitproberen. ... ja, eerst luisteren ... Hebben jullie nog andere alternatieven voor het geval de VdH me niet bevalt? Of: is er in de prijsklasse van 50-70 euro per kanaal beters te koop?

wil

In die prijsklasse hebben alle grote merken wel interlinks te koop, dus dat wordt gewoon uitproberen  :)

Marco

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Citaat van: wil op oktober 31, 2004, 15:10:33
Dan d'Agostino... die naam heb ik eerder horen vallen. Heeft iemand een link waar meer te lezen is over deze versterkerbouwer? Ben wel benieuwd hoe Acurus, Aragon en Krell zich verhouden als het om de theorie gaat. Of heb ik het mis dat Krell niet uit dezelfde lijn/opbouw komt?

Dan d'Agostino is de ontwerper achter zowel Krell, Aragon als Acurus. Hij is bekend van de bijnaam "Give me some slam, Dan!" vanwege de extreem laagdoorlopende Krells, misschien in het sublaag zelfs wel wat aangezet, maar extreem strak. Aragon is ontworpen als 'goedkopere' lijn van de Krells en wordt ook wel "The Poor Man's Krell" genoemd. Een beetje onzinnig, gezien het nog steeds forse prijskaartje. Acurus is weer de lijn daaronder en zou je kunnen zien als "The Poor Man's Aragon".

Zowel Aragon als Acurus delen in de meeste gevallen het ontwerp. De Aragon heeft behalve een dikkere behuizing en tot wel 2x grotere voeding tevens wat betere componenten (onder andere voedingscondensatoren), wat resulteert in een beter geluid. Beide merken zijn overgegaan in de handen van Klipsch in 2003 (kan het mis hebben, is uit mijn hoofd, kan ook 2002 zijn). Daarna is het merk wel minder 'goed'. Op papier hogere specificaties, maar in de praktijk lagere (minder zware voeding). Jouw Acurus stamt overigens uit de pre-Klipsch periode!

Als je meer wilt weten over deze ontwerper, typ zijn naam dan eens in op google.com en je vindt een hoop informatie.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

#14
Ik ga zeker even googelen, maar dit is al een heel leuke mini-samenvatting.

Mijn Acurus is inderdaad uit het pre-klipsch tijdperk. Volgens mij bestaat Acurus als merk ook niet meer, hoewel ze in Duitsland nog nieuw verkocht worden. Ik neem aan dat dat nog oude stocks zijn?

Bedankt!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60