Virus

Gestart door Robbo, juni 17, 2002, 11:33:02

Vorige topic - Volgende topic

Robbo

Ondanks de aanwezigheid van een AntiVirus programma (Trendmicro)  is toch een virus een van mijn PC's ingeslopen  >:(

Het irritante is: ik heb het gewoon zien gebeuren.  Aangezien ik normaal met Norton Antivirus werkt, is het aanklikken van een vermoedelijk besmet emailtje geen probleem.

Maar het gekke bij deze is dat ik het mailtje nog niet eens geopend heb, enkel de titel aangeklikt! (om het te kunnen verwijderen).   Blijkbaar was dat genoeg om het virus te starten.

Het probleem is nu dat wintool.exe en nog een executable vaak op 98% CPU staan te draaien. Mijn computer is daarom vaak traag.  

Enig idee welk virus dit kan zijn??  Ik draai met W2000.

Groet,
Rob

J.A.F._Doorhof

Hoe zag het mailtje eruit ?
Ik ken de klacht zo niet, er zijn er tegenwoordig zoveel die dit als gevolg hebben.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Erik

Voor zover je dat niet gedaan hebt.
ALTIJD de preview mode uitzetten in outlook. Dan kun je vreemde mailtjes gewoon veilig verwijderen, anders opent cq wordt de viruscode uitgevoerd.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robbo

Zeer raar dat door de preview al de code wordt uitgevoerd.  

Die trendmicro antivirus gaat er in elk geval af.   Heb dat ding nooit vertrouwd, dus nu is het definitief altijd Norton.

Groet,
Rob

J.A.F._Doorhof

Robbo,

Dat is niet raar hoor, de preview doet eigenlijk EXACT hetzelfde als het dubbel klikken op de boodschap, dus uitvoeren. (voor virussen dan wel te verstaan).

Preview moet inderdaad jammer genoeg standaard UIT staan.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

Is het niet in te stellen dat *.exe en *.bat attachment geweigerd worden in Outlook Express ?

Grtz,
Rob

J.A.F._Doorhof

Probleem zit hem daar niet in.
Vaak zijn het helemaal geen .bat .exe etc bestanden, maar bv .mpg .mp3 etc. etc.

Gewoon een goede scanner, en preview uit.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Erik

Wat ook meespeelt is dat er ondertussen nogal wat "achterdeurtjes/exploits" in windows outlook zitten.  Als je niet al gedaan hebt moet je die eerst  dichtmaken/patchen. Veel virussen maken daar juist gebruik van.

Te vinden start -> windows update

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 17, 2002, 18:09:35Probleem zit hem daar niet in.
Vaak zijn het helemaal geen .bat .exe etc bestanden, maar bv .mpg .mp3 etc. etc.

Gewoon een goede scanner, en preview uit.

MvrGr.
Frank
Even om verstanden te voorkomen. Virussen zitten nooit in mpgs, jpgs, mp3s, etc.
Het moet een altijd executeble zijn of een script.
Dus wat doen virusmakers, ze noemen hun bestanden xxx.jpg.exe of xxx.jpg.vbs. Veel programma's lieten/laten in laatste extensie weg, waardoor de gebruiker xxx.jpg ziet staan., of zelfs alleen xxx.
Eén keer klikken is dan genoeg om het virus te activeren en zijn vernietigende werk te laten uitvoeren.

(Het ligt allemaal iets gecompliceerder, maar voor de leesbaarheid hou ik het compact. Anders heb ik nog twee kantjes nodig)
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Klopt, wou het ook wat simpel houden  ;).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robbo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 17, 2002, 23:42:08Klopt, wou het ook wat simpel houden  ;).
MvrGr.
Frank

Frank denkt dat ik simpel ben  ;)

Ja, die jgp.exe etc. die ken ik wel.   Maar ik was alleen er niet van het preview verhaal op de hoogte.   Dat komt namelijk omdat ik normaal altijd met Norton werkt, en die vangt het zaakje wel op tijd af.  

Ik heb inmiddels de PC opnieuw geinstalleerd.  Toch wel handig zo'n quick-recovery disc.  En natuurlijk Norton erop.

Thanks,
Rob

Erik

Citaat van: Robbo op juni 18, 2002, 09:40:02
Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 17, 2002, 23:42:08Klopt, wou het ook wat simpel houden  ;).
MvrGr.
Frank

Frank denkt dat ik simpel ben  ;)

Ja, die jgp.exe etc. die ken ik wel.   Maar ik was alleen er niet van het preview verhaal op de hoogte.   Dat komt namelijk omdat ik normaal altijd met Norton werkt, en die vangt het zaakje wel op tijd af.  

Ik heb inmiddels de PC opnieuw geinstalleerd.  Toch wel handig zo'n quick-recovery disc.  En natuurlijk Norton erop.

Thanks,
Rob
Houd er rekening mee dat je een extra risico neemt door de preview mode aan te zetten. Als er nieuw virus cq exploit opduikt, moet meneer Norton nog beginnen aan een oplossing. Eén geinfecteerd mailtje al genoeg zijn voor veel ellende.  
- Winston Churchill

SiR-ROUND

Ik haat virusscanners en vind ze ook overbodig...

In XP heb ik gewoon preview aan en XP waarschuwt altijd fijn van te voren dat er wel eens een onveilig bestand in kan zitten...

Weggooien die handel dus...

Omdat ik dezelfde mail ook forward naar het werk, kan ik daar eens kijken wat het is... Bij openen krijg ik de laatste tijd steeds dezelfde worm te zien in een anti-virus pop-up...

Maar goed met XP dus geen probleem...

In mijn geval...

J.A.F._Doorhof

NOOIT DOEN !!!!
HELEMAAL VERKEERD VOORBEELD !!!!

Foei toch Sir-round, dit mag je nooit aan mensen meedelen, XP bestaat en er zullen nieuwe virussen aankomen die door de beveiligingen van XP gaan.

ALTIJD een scanner gebruiken, en natuurlijk wel dagelijks updaten (of wekelijks).

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Tja, voor jou misschien belangrijk... Het werkt momenteel lekker voor mij...

Maar ik heb niet echt iets schrikbarends op de PC staan, dus ze doen maar...
Ik heb ooit virusscanners geprobeerd, maar ze zijn toch altijd een stap te laat en ze maken m'n systeem traag...

Het foute voorbeeld?

So be it... ;D

J.A.F._Doorhof

ok,

Persoonlijk zou ik het nooit zo doen.
Ik zie dagelijks de problemen van mensen die geen scanners gebruiken en vaak is dat grote paniek.

MvrGr.
Frank
Custom installer

MrPink

Ik gebruik al jaren geen scanner, tenzij ik een specifiek bestand wil/moet testen. Maar ik gebruik dan ook geen Outlook, en ben erg voorzichtig met attachments. Nog nooit een virus gehad.

Groetjes,
Oscar

Robert

Op mijn oude pc had ik een niet up- to-date virusscanner staan (McAfee) en ik heb nooit problemen gehad.
Je moet alleen er goed om denken dat je niet alles zomaar kunt openen.
Ik gebruikte Outlook Express en ik heb gewoon e-mailtjes met bijlages waarvan ik de afzender niet ken gewoon verwijderd of ik stuur ze (als ze niet te groot zijn) door naar mijn Hotmail adres want daar worden de bijlages gescand door McAfee.
Heb 1 keer een mailtje gehad en die wou ik bijna openen in Outlook Express en ik heb hem gelukkig niet geopend maar doorgestuurd naar mijn Hotmail adres en er bleek dus een virus in de bijlage te zitten.

Nu op de nieuwe pc gebruik ik weer McAfee en deze hou ik wel up-to-date samen met mijn firewall van McAfee. En heb tot nu toe NOG geen virus ontvangen via de mail.
Ik heb in Outlook Express de voorbeeldfunctie uitstaan (sorry SiR-ROUND ;D).

MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

Mij maakt het niet Robert... ;D

Ik vind de virushype wat overtrokken, ik heb toch geen FBI mainframe?

Nee, het is gewoon geld in de pocket van McAfee en consorten...

Gaan we de kant op van "conspirancy theory" dan zou ik denken dat deze bedrijven virusprogrammeurs in dienst hebben zodat ze af en toe weer wat kunnen verkopen... Zo worden firewalls toch ook ontwikkeld door hackers?

Maareh, niet dat ik graag de hele boel weer opnieuw installeer hoor... Ik open niet zomaar vage mailtjes... Zo had ik er laatst een met RE: SiR-ROUND blahblah in de titel...

Nou toevallig onthoud ik redelijk wat ik zoal aan mail zie voorbijkomen en een reply op deze titel: no go!

Maar dat soort geintjes laten de minder oplettenden sneller in de val lopen... Gewoon een beetje persoonlijker maken of nieuwsgierig...

I love you bv.

MrPink

Of naaktfoto's van Anna Kournikova...dan loopt de voorzichtigheid bij veel mannen al direct een blokje om. ;)

Groetjes,
Oscar

Erik

Citaat van: MrPink op juni 18, 2002, 22:41:36Of naaktfoto's van Anna Kournikova...dan loopt de voorzichtigheid bij veel mannen al direct een blokje om. ;)

Groetjes,
Oscar
Kan mij nou niet echt boeien dat mens doe mij P(r)amela A. maar 8)
- Winston Churchill

MrPink

Voor of na de vergroting cq verkleining? ;D

Groetjes,
Oscar

crazyman

Yo, het maakt natuurlijk wel uit wat je op internet uitspookt.
Als je net als ik vaak cracks etc. download en gebruikt is
het wel aantebevelen een virusscanner te gebruiken.
Bij mij wist de scanner een virus al te ontdekken nog
voor dat ik de ZIP had geopend (scanner checkt wat je download)
Of als je progs en files van derden krijgt altijd ff scannen.

Ik gebruik ook geen mail prog meer ik doe alles met webmail.
Nooit geklooi met geinfecteerde attachments ...

En SiR, als je systeem snel genoeg is maakt het je systeem echt
niet trager als je een virus scanner hebt draaien.

En ja ik dacht ook een keer, kom laat ik eens een legale virusscanner kopen,
blijkt na een jaar dat de virus updates niet op mijn blijkbaar
"oude" scan engine werken. Leuk, koop je eens een legale versie ...
Ofwel SiR , deze jongen heeft nu altijd een illegale
full function scanner ergens van het net gestroopt ...

p.s. graag geen geklaag dat dat niet mag, aangezien ik
er geen reet van geloof dat iedereen hier al zijn/haar software heeft gekocht ! :P )

mzzl, Crazy
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

Robbo

Norton Antivirus gebruiken zou ik zeggen.   1 jaar gratis virus en programma-updates (zowat elke week), daarna iets van een paar euro voor een jaar.   Werkt prima!   En dat voor maar 40 euro.  Kijk dat is nog eens waar voor je geld.

jeroen_B

Ik denk dat je in deze tijd zo wie zo een virus scanner moet gebruiken. Virussen zorgen voor een heleboel bandbreedte verspilling op het internet. Zeker wanneer computers makkelijk geinfecteerd kunnen worden.
Als je besmet bent gaat het virus meestal tientallen emailtjes sturen naar mensen uit je adresboek. Als die mensen ook besmet raken en daar gebeurt hetzelfde dan kun je je wel voorstellen wat er gebeurt.

Bovendien besmet je anderen met je virus als je computer onbeschermd laat tege virussen.En ik neem toch aan dat je het zelf ook niet leuk vind als je systeem met alle documenten, adressen, fotos, plat gaat en je maar moet zien hoe je dat weer terugkrijgt.
Tegen betaling bij een pc shop in het ergste geval als je
zelf niet echt handig bent met pc's.

jeroen