ISF calibratie zinvol bij...?

Gestart door Erik, juni 15, 2002, 09:52:17

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Hoi Frank, na een positieve indruk gekregen te hebben over het nut van calibraties. Had ik wel het idee om als ik een nieuwe beamer aanschaf deze even af te laten stellen door jou.

Alleen ik ben wel iemand die via de HTPC kijkt en ik zit ook steeds met mijn vingers aan de gamma en andere  eigenschappen van de grafische kaart. De ene film is te licht, donker, etc, (ik kijk ook wel eens divx, en daarvanis de kwaliteit nou eenmaal wisselend)
.
Heeft callibreren dan wel zin? overschrijf ik (figuurlijk dan) niet jouw instellingen op de beamer?

Elke grafische kaart zal toch ook wel een eigen "default" hebben.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

In principe moet je dan OF de waardes opschrijven, of er af blijven.

De grayscale calibratie van je projector kun je niet met de PC waardes overschrijven, maar het is wel zaak dat je de PC in de waardes laat staan (of weer terug zet) zoals ze gecalibreerd stonden.

Heeft het zin ?
Verschilt per projector.
Een simpele projector zou ik minder snel doen dan een wat duurdere projector. Als je bv een Sharp 9000 koopt, een Piano of een TW100 (Epson) dan knappen de projectors HEEL erg op van een calibratie. Als je een 2e hands LCD beamer van 4 jaar oud koopt zou ik het niet doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Erik

Citeer[quote author=J.A.F._Doorhof

De grayscale calibratie van je projector kun je niet met de PC waardes overschrijven, maar het is wel zaak dat je de PC in de waardes laat staan (of weer terug zet)
zoals ze gecalibreerd stonden.

MvrGr.
Frank
Dus ik moet niet alleen de beamer, maar ook de pc meenemen?

Zoja, als ik dan een nieuwe grafische kaart koop (bij mij,  gemiddeld elk jaar wel een 8) ).
Wijken die dingen dan zoveel af van elkaar dat je een hercalibratie moet doen?

ps. ik nijg steeds meer naar de AE100, dus tenzij hij tegenvalt in werkelijkheid (zowel qua beeld als prijs), gaat dat hem waarschijnlijk worden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Kom ook een keer naar de Epson kijken, dat beeld is ook zeer verassend.

Als je een andere videokaart koopt dan KAN het zijn dat de grayscale iets afwijkt, maar meestal valt dat wel mee. Je blijft toch nog steeds zeer dicht tegen de D6500 en dat is vaak het belangrijkste. Heel cru gezegd als je van D6500 naar bv 7000 toe gaat is dat nog altijd beter als niet calibreren en op 15000 zitten.

Bij calibratie in PC verband inderdaad projector + PC meenemen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jankees

De Panny AE100? zou je dat nou wel doen? Deze projector schijnt niet zo denderend in elkaar gezet te zijn. Zie de postjes op de diverse fora over klachten en gebreken. De Piano HE-3100 is nu € 2.995,--. Dat is € 500,-- meer dan de Panny. Ik vind dat dat prijsverschil ruimschoots goed gemaakt wordt door de toename in beeldkwaliteit. Ik vind ik deze prijsklasse de Piano nog altijd de best op HT aangepaste projector. Het is natuurlijk maar een mening. Ga eens goed overal kijken zou ik zeggen.

Erik

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 15, 2002, 13:43:52Kom ook een keer naar de Epson kijken, dat beeld is ook zeer verassend.

MvrGr.
Frank
Ik kijk wel beter uit  ;D
Hij is veel te mooi en ik ben bang dat ik mezelf niet in bedwang houd. Kijk van 9 naar 12 mile, ok kleine stap, dat kan er ook wel bij. Maar de stap van 6 naar 12 wordt me toch te groot.
Als de beamers nou redelijk uit waren gekristaliseerd, dan wel denk ik, maar nu zoek ik iets betaalbaars om 3 jaar te overbruggen en toch een fatsoenlijk 16:9 plaatje te genereren.
- Winston Churchill

Erik

Citaat van: jankees op juni 17, 2002, 12:41:30De Panny AE100? zou je dat nou wel doen? Deze projector schijnt niet zo denderend in elkaar gezet te zijn. Zie de postjes op de diverse fora over klachten en gebreken. De Piano HE-3100 is nu € 2.995,--. Dat is € 500,-- meer dan de Panny. Ik vind dat dat prijsverschil ruimschoots goed gemaakt wordt door de toename in beeldkwaliteit. Ik vind ik deze prijsklasse de Piano nog altijd de best op HT aangepaste projector. Het is natuurlijk maar een mening. Ga eens goed overal kijken zou ik zeggen.

Vertel mij wat, ik zit de laatste dagen met doodsangst die forums door te lezen. Dat is inderdaad niet best als dat allemaal zo erg is. Bedankt voor de tip.

De piano is inderdaad die andere waar ik naar keek.
Vooral het goedkopere model van €3000, alleen vraag ik me steeds af of het gebrek aan zoom me niet gaat  tegenstaan en de volgende stap voor een stukje bassisfunctionaliteit is dan WEER €500 extra. Ja waarom dan niet maar meteen de TW100.

Keuzes, keuzes, ik wordt er gek van.  ;D

btw.
Wel lees ik op die forums veel "klachten" over de geringe hoelveelheid licht van de piano . Ik wil toch wel 2.5m breed projecteren en dat schijn je dus wel te kunnen vergeten. Vandaar dus die AE100, maar goed zoals het er nu naar uitziet. Even wachten voor mij.
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Erik, hoe kom je bij die bedragen ?

De Epson kost ongeveer € 5800,00 (of reken je nog in guldens ? ;)).

Tja ik ben een beetje een vreemde als het gaat om projectoren, ik vindt dat je beter direct goed kunt kopen (mits in het redelijke) als dat je iets koopt dat je met een jaar weer kwijt wilt. Een projector moet je mijns inziens kopen voor minimaal 2 jaar. En ik ben bang dat veel mensen die nu de Piano hebben binnen een jaar toch weer iets anders zouden willen hebben. Ondanks dat ik het beeld echt fantastisch vindt, maar inderdaad de lagere resolutie, licht opbrengst, en afwezigheid van RGBHV zullen vooral in de nabije toekomst zeer zwaar gaan wegen.

Voor het geld is het gewoon een steal bargain.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Erik

Tuurlijk guldentjes, vandaar dat ik de term mile, of is het nou mille?  gebruikte. Op de eea manier vind ik dat niet bij euro's passen/horen, maar misschien kan het wel.
Afijn, ik had even geen zin om om te rekenen.

Maar ik kan me helemaal vinden in jouw verhaal. Alleen hoop ik er natuurlijk wel langer dan 2 jaar mee te doen  ;D

Punt is dat €4838 voor mij een soort magische grens is waar ik niet graag overheen ga.  Afijn misschien toch maar even de nieuwe golf beamers afwachten, daar zal vast ook wat leuks tussen zitten.
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Dan moet je helemaal goed over denken wat je koopt, (als je er langer mee wilt doen dan 2 jaar). Het is mischien wat duurder, maar dan heb je ook echt een hele tijd plezier van je aankoop.

Ik heb in het verleden gewoon heel vaak gemerkt dat ik impulsief iets gekocht had dat binnen mijn budget viel, en iets dat er boven zat had laten staan, en dat ik toch binnen een paar maanden (of weken) al met een bepaald gevoel van "had ik maar" naar mijn aankoop luisterde of keek.

Sindsdien in het heel simpel in ons HT, we kopen alleen dat wat we ECHT willen hebben, en dan ook DAT model. Als het duurder is dan sparen we door.

Bij de projectoren onder de € 5000,00 zit op dit moment gewoon bijna niets dat echt aan alle eisen voldoet. In het segment € 5000,00 - € 7000,00 zitten daar wel een paar modellen, waaronder de TW100.

Je moet het gewoon heel goed voor jezelf overwegen wat je wilt, en goed om je heen kijken, kom bv gewoon eens hier kijken, ik kan je dan bv de 3M en de TW100 naast elkaar laten zien (€ 2800,00 tov € 5700,00).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken