Welk boek / verhaal / mythe / legende moet nodig verfilmd worden?

Gestart door DrAce, juli 28, 2004, 00:47:27

Vorige topic - Volgende topic

DrAce

Mijn 2 nominaties:

[li]Donna Tartt's "Secret History" met Tim Roth in de hoofdrol, geregisseerd door M. Night Shyamalan (Sixth Sense) en muziek van Thomas Newman (Finding Nemo). Heb ergens gelezen dat Gwyneth Paltrow de rechten heeft gekocht, dus dat gaat ook wel gebeuren.[/li]
[li]Remco Campert's "Tjeempie! of: Liesje in Luiletterland" ; moet kunnen in deze tijd , vraag is: wie zien we graag in de rol van Liesje ;D  [/li]

alexia

Uhm opzich een goede vraag.

Ten eerste komt de Hobbit in aanmerking na het grote succes van zijn grote broers:"in de ban van de ring". Ik weet eigenlijk niet of hier al plannen voor zijn, zoja mijn excuses dan.

Mij lijkt het opzich ook wel leuk als er sprookjes/fabels van de gebroeders Grim worden verfilmd. Er wordt dan wel enige invulling gevraagd van de regiseur omdat ze vaak relatief kort zijn.

Pff nog ff denken zeg, er zijn de afgelopen tijd zoveel verfilmingen geweest.

Ik denk dat ik nog wel een leuke weet: Het Moswoud. Dit was een kinderboekentriologie van een Engelse schrijver die ik een aantal jaartjes geleden erg leuk vond.

Tot zover mijn beidrage

Greetz Alexia
That's thirty minutes away. I'll be there in ten. Mr Wolf

Oh, I'm sorry. Did I break your concentration?

DrAce

Dacht dat The Hobbit inderdaad verfilmd ging worden door Peter Jackson ...

Okay, weinig reacties.
Welke strips dan?

- XIII (bekend thema: commando met geheugenverlies wordt achternagezeten door voor hem onbekenden)
- Trigië, daar moet toch een serie in zitten?
- Storm, toch ook zeker. Bovendien verdiend Don Lawrence een hommage in de vorm van een film.
- Ranx, geweldadige robot, niet vies om zijn vuisten te gebruiken, met zijn tienervriendinnetje, zwaar aan de drugs; verschenen in o.a. Titanic
- Caspar & Hobbes, zeker zo leuk als Peanuts ("scientific progress goes "boink"?").

SARK

Absoluut Storm, ik vraag mij alleen af wie Roodhaar zou moeten spelen  :P ;D
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Dreamer

FC Knudde in een stijl zoals Shaolin Soccer. Lijkt mij een geweldig idee.
Stel je eens voor hoe de scéne "Tikkie trug Jaap" eruit zou zien.  ;D

Gr. John

noise

Grutte Pier. Hij is een Friese held uit het jaar 1470 en 1520.
Deze grote held vocht tegen de Saksen en later tegen de Hollanders.
Ik als Fries zou dit verhaal graag op het witte doek zien.
Gr, Wim.

Ray

Ik sluit me aan bij de Storm en Trigie fans, lijkt mij geweldig dit op het witte doek te zien, ook de 4 verdedigers, tenminste voor degenen die deze strip kennen, speelt bij mij tot de verbeelding.

En Dr. Who mogen ze van mij nog een keer verfilmen, geweldige serie was dat.

Grindtegel

- Carrion Comfort van Dan Simmons
- I am Legend van Richard Matheson

Ik eis dat die verfilmd gaan worden!  >:D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Moviefreak

Matheus

Unison Research | Marantz | Mordaunt-Short | PS3

MrPink

Der Ring des Nibelungen van Wagner komt een eind. ;)

Groetjes,
OScar

zuidwester

CiteerDer Ring des Nibelungen van Wagner komt een eind.
premiere in Bayreuth?
ontferm U over ons

zuidwester

CiteerTen eerste komt de Hobbit in aanmerking na het grote succes van zijn grote broers:"in de ban van de ring". Ik weet eigenlijk niet of hier al plannen voor zijn, zoja mijn excuses dan.

Er bestaat al een tekenfilm die ik nauwelijks de moeite waard vind..

CiteerMij lijkt het opzich ook wel leuk als er sprookjes/fabels van de gebroeders Grim worden verfilmd. Er wordt dan wel enige invulling gevraagd van de regiseur omdat ze vaak relatief kort zijn.
Een beetje zo als in "the Storyteller"

Peter
ontferm U over ons

MrPink

DrAce

Oscar, hoezo "hoezo in Bayreuth"?
Da's toch het Wagner walhalla, meen ik een tijdje terug op tv gezien te hebben ...
Zal het eens opgooglen.
Maar van de Ring bestaat dus nog geen film? Ook niet zo'n jaren 20 zwijgende (met live muziek, anders had het weinig zin ;D ) ?

@others, thx voor de interessante posts, ik ga wat over die onderwerpen opzoeken :)

edit: Wagner=Bayreuth ;)

oud_account_1

Stephen King: "De donkere toren" ... Hale Berry als Susannah :)
Umberto Eco: "De slinger van Foucault"
Teri Pratchett: "Night watch"
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

DrAce

Citaat van: squadra op oktober 20, 2004, 10:34:26
Stephen King: "De donkere toren" ... Hale Berry als Susannah :)
Geinig: eergisteren "Secret window" bekeken (7,5 uit 10) en gisteren "Gothika" (idem)

CiteerUmberto Eco: "De slinger van Foucault"
Onlangs, nou ja, een half jaar geleden, een poging gewaagd het boek te lezen.
Kennelijk ben ik er nog niet aan toe ;D
Wat vond je van de verfilming van The name of the rose?
Boek heb ik (ongelezen  :-[ , naast Slinger vF ;D ) in de kast staan.

CiteerTeri Pratchett: "Night watch"
Kenknie. Genre?

oud_account_1

Citaat van: DrAce op oktober 20, 2004, 10:55:21
Geinig: eergisteren "Secret window" bekeken (7,5 uit 10) en gisteren "Gothika" (idem)
Secret window ken ik niet, Gothika is een leuke poging a la Sixth sense etc.

Citeer
Onlangs, nou ja, een half jaar geleden, een poging gewaagd het boek te lezen.
Kennelijk ben ik er nog niet aan toe ;D
Wat vond je van de verfilming van The name of the rose?
Boek heb ik (ongelezen  :-[ , naast Slinger vF ;D ) in de kast staan.
Die film is leuk, pas gekocht.
In het begin zit je je af te vragen of je dvd player op long play staat.
Je mist wel extreem veel t.o.v. het boek.
Je kan evt. ook 'Het eiland van de vorige dag' er nog naast zetten, daar kom ik ook niet doorheen ;D

Citeer
Kenknie. Genre?
Fantasy, maar dan met een humoristische twist.
En de verhalen zijn ook gewoon goed maar meestal wel vrij kort.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

spotmatic

Wat nodig verfilmd moet worden? Uiteraard iets met een Nederlandse inslag. Ik heb wel interesse in een film over de Bataafse opstand, in 69 n.Chr. geleid door Caius Julius Civilis. Diverse Romeinse castella werden toen geplunderd en in de hens gezet. Het verhaal, opgetekend door Tacitus, is bekend tot en met de vredesonderhandelingen die de Romeinse legeraanvoerder Cereales met Civilis voerde op de hoofden van een afgebroken brug. Helaas is er daarna niets meer bekend over de omzwervingen van Civilis (het originele verhaal van Tacitus is vanaf dat punt namelijk verdwenen). Toch wel een interessant onderwerp; het gaat praktisch over de eerste Nederlander in de geschreven geschiedenis. Als daar een film a la Gladiator van zou komen (maar dan vanaf de Bataafse kant gezien)  zou dat mooi zijn.

Maar goed, ik sta hierin vast alleen :)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

DrAce

Hoi Spot,
Nee hoor, ik vind dat er wat dat -nederlandse historie- betreft veel te weinig films worden gemaakt. Alsof dat internationaal niet interessant kan zijn (zelfs mijn overbuurman uit NYC zei onlangs: waar je ook komt, die Nederlanders zijn overal wel geweest en zijn overal bekend. En dat voor zo'n piepklein landje!).

Een overzichtje van series en films mbt Nederlandse historie en historische figuren die me zo te binnen schieten:
- docu-serie jaren 70 of 80, 50 miljoen Nederlanders heette die geloof ik
- Cosmos, pop.wetensch. serie Cosmos (begin 80): aflevering 6 Traveler's tales hier gefilmd; nu het Cassini-Huygens ruimtetuig rondjes draait om Saturnus wordt het toch wel tijd voor een film over deze opmerkelijke figuur
- Girl with a pearl earring
- A bridge too far

En ik zou nog wel eens iets over het volgende willen zien
- de tijd dat Manhattan nog een nederlandse kolonie was
- de tijd dat de Romeinen hier beschaving brachten ;)
- een serie à la "A history of Britain" ; uitstekende docu serie van Simon Schama
- de tijd dat de Bokkerijders Limburg onveilig maakten
- het verhaal van Juffrouw Zonderkop; een middenlimburgse (Echt) historie die zelfs in een Suske en Wiske album is verschenen
- de geschiedenis van de mergelgrotten in de St. Pietersberg
- de geschiedenis van het 322Squadron

MrPink

Jongens, ik snap de link Wagner-Bayreuth natuurlijk wel. ;D Ik begreep alleen niet wat hij met "premiere in Bayreuth" bedoelde...

Overigens zijn er in de loop der tijd meerdere Ring-producties uigebracht, maar tot nu toe slechts 2 of 3 op DVD. De producties van de Metropolitan Opera (New York) en Bayreuth zelf (Pierre Boulez/Patrick Cherault) zitten daar bij. Dit betreft de opera's als zodanig, dus niet een speciaal gemaakte film.

Voor wie houdt van opera in een nieuw, en wellicht een beetje vreemd, jasje, kan ik de DVD van Rigoletto door Opera Spanga van harte aanbevelen. Ik heb daar zelf nog aan meegewerkt (in het orkest). Hier te bestellen. ;)

Groetjes,
Oscar

DrAce

Sorry Oscar, ik ken je achtergrond niet  :-\
Thx voor de link. Ik ga er zeker eens rond neuzen en iets bestellen :D

spotmatic

Citaat van: DrAce op oktober 20, 2004, 13:09:23
Hoi Spot,
Nee hoor, ik vind dat er wat dat -nederlandse historie- betreft veel te weinig films worden gemaakt. Alsof dat internationaal niet interessant kan zijn (zelfs mijn overbuurman uit NYC zei onlangs: waar je ook komt, die Nederlanders zijn overal wel geweest en zijn overal bekend. En dat voor zo'n piepklein landje!).

<knip; lijstje gewist>

Leuk lijstje! Alleen jammer dat het er zeker nooit van zal komen. Films maken is duur, erg duur. Het kijkpubliek van Nederland is bovendien klein, erg klein. Eigenlijk maak je alleen kans met zo'n film als je hem meteen in het Engels produceert.

Ik vind het wel jammer. Maar eigenlijk ben ik in de jaren '80 ook een beetje uitgekeken geraakt op de Nederlandse film. Van alle films die toen verschenen was duidelijk zichtbaar dat het Nederlandse producties waren. En gingen de films niet over de 2e wereldoorlog, dan gingen ze wel over zwaar gestoorde personen of de sfeer/het verhaal te grijs en te deprimerend. Of er zaten teveel van die geforceerde, vaak afstotelijke sex-scenes in. Ik haatte dat beklemmende jaren '50 sfeertje die om de Nederlandse films hing. Het lijkt overigens wel beter te worden, al gaat het ook steeds meer de kant van de goedkope massapulp op (denk aan troep als Costa! en Pista: zulke films wil je toch niet in je HT vertonen!) Maar ach, als dat is wat het publiek wenst... :)

Misschien één troost: met al die digitale technieken van tegenwoordig zal het niet lang meer duren of ook Nederland weet zich een bepaalde plaats te verwerven in de filmwereld. Er is hier immers veel ICT kennis aanwezig en 3D modellers/animators zijn er volgens mij ook voldoende. Het wachten is op de eerste Nederlandse kaskraker vol met CGI materiaal.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

DrAce

Citaat van: spotmatic op oktober 20, 2004, 14:09:10Misschien één troost: met al die digitale technieken van tegenwoordig zal het niet lang meer duren of ook Nederland weet zich een bepaalde plaats te verwerven in de filmwereld. Er is hier immers veel ICT kennis aanwezig en 3D modellers/animators zijn er volgens mij ook voldoende. Het wachten is op de eerste Nederlandse kaskraker vol met CGI materiaal.
LOL, daar zat ik stiekem ook aan te denken bij de startpost ;)
Ik heb zelf wel eens wat ge3D-ed, begonnen met povray (open source (?) raytracer) en later , met 3DStudio en wat gespeeld met Maya, Lightwave en Blender. Hardware moet nog even wat krachtiger worden, UI van de programmas wat intuitiever voor ons Dummies ;) , en wat intelligentere procedures voor menselijke bewegingen (of zijn die er al?). Of wat betaalbaarder hardware om bewegingen te vangen.
Even een boodschappenlijstje opstellen:
- 3d modelleer software (gratis: Blender en gmax (=uitgeklede 3D Studio Max, zonder renderer)
- 3D modellen (te koop en free downloadable)
- textures
- render engine + render farm
- terrein programma (Bryce?)
- een goed verhaal ;)

MrPink

Citaat van: DrAce op oktober 20, 2004, 13:45:01
Sorry Oscar, ik ken je achtergrond niet :-\
Thx voor de link. Ik ga er zeker eens rond neuzen en iets bestellen :D
Geeft niks hoor. :) Ben benieuwd wat je gaat bestellen.

Groetjes,
Oscar