Subwoofer shoot-out

Gestart door Bart_M, juli 20, 2004, 20:37:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Om hoe laat beginnen op 4 september?

11:00
11 (78.6%)
14:00
0 (0%)
16:00
1 (7.1%)
19:00
1 (7.1%)
Maakt niet uit!
1 (7.1%)

Totaal aantal stemmen: 14

Harry HT

Hoi Ettepet,

Okee dan, je hebt een p.m. van me. Ik ben benieuwd naar je sub. 8)

@ Krunk wil je Ettepet dan op je lijstje zetten.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Raphie

Citaat van: Harry HT op september  2, 2004, 00:49:46
Hoi Ettepet,

Okee dan, je hebt een p.m. van me. Ik ben benieuwd naar je sub. 8)
Harry

Ben ook wel erg benieuwd hoe deze het eraf brengt tov van de anderen.
Kijk uit naar het verslag.

JBL PRX Power!

Bart_M


cinepaulis

Citaat van: Ettepet op september  1, 2004, 22:32:23
...Ik heb een paar "unieke" CDs en DVDs die ik met me mee zal nemen. Paul, hoe groot is dat stuk steen? (LxB)  Mijn sub is ongeveer 73cm x 46cm (60Kg). :)

Hoi,

73cm lang of breed ?? Dat gaat niet lukken want die stenen plaat is net geen ca. 50x50.
Sorry, ik heb niks groters  :-[

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Ettepet

Citaat van: cinepaulis op september  2, 2004, 15:03:58
73cm lang of breed ?? Dat gaat niet lukken want die stenen plaat is net geen ca. 50x50.
Sorry, ik heb niks groters :-[
Geen probleem, dan neem ik zelf wel wat mee. ;)

Starred

Citaat van: Krunk op september  1, 2004, 16:04:55
Inderdaad jammer. Maar beterschap.

@ Starred en Matthijs Jager.
Er zijn nu wel gelijk 2 plekken vrij. Als jullie nog willen komen... ;)

Mijn vrouw heeft helaas reeds een afspraak ingeplanned, dus ik kan niet aanwezig zijn.
Ben wel erg benieuwd naar de uitkomsten

Ettepet

Citaat van: Starred op september  2, 2004, 20:45:45
Mijn vrouw heeft helaas reeds een afspraak ingeplanned, dus ik kan niet aanwezig zijn.
Ben wel erg benieuwd naar de uitkomsten
Mis ik iets, of stond je al niet op de lijst?  ;D

Bart_M

Starred stond nog op de reservelijst. We moesten een beetje opletten met de hoeveelheid mensen die kwamen.

Edo

Jammer dat ik het nu pas lees. Erg intressant.
Maar ik zie graag de uitkomst tegemoet.

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

jaco

Citaat van: Raphie op september  1, 2004, 15:44:11
leuke sweeps vanaf 10hz tergend langzaam naar 10Khz dan hoor je dus in het begin nog niks, maar zie je wel foto's van het dressior af trillen, theelepeltjes rammelen ect  ;D
De bag end van Cinepaulis doet het ook wel op 10 Hz. Ik tijfel nog steeds wat je dan hoort: Resonanties van de kast van de bag end of daadwerkelijk 10 Hz.. Die van mij gaf wewl de brui eraan toen ik een test toon op 75 DB terug liet lopen van 10 naar 9. Dat duurde blijkbaar te lang, en hup in de thermische beveiliging. Dat is wel even schrikken....

JAco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Ettepet

Terug van een indrukwekkende meeting! :)

In de "award-winning" ;D HT-ruimte van Rob hebben we een vergelijking gemaakt tussen Rob's zelfbouw, de B&W ASW4000, Bag End en (zelfbouw) Tumult.  Met een verrassende uitkomst, voor wat betreft de meegenomen subwoofers.

Teleurstellend dat mijn eigen PB2+ het niet deed.  Al vanaf de callibratie kwam er alleen een soort pulserend geluid uit, heel vreemd.  Iets met de versterkerafdeling vermoeden we nu, want de spanning uit de voeding bleef redelijk constant.  Ik zal vandaag SVS erover berichten.  :(

reMC

Waar blijven die verslagen dan? :D

Spacebass

CitaatMet een verrassende uitkomst, voor wat betreft de meegenomen subwoofers.
Na alle eerdere meldingen van bezoekers betreffende het sublaag bij Rob, lijkt het mij pas verrassend als de sub van Rob het thuisspel verloren heeft  ;D

VlisChris

Verslagen willen we zien mensen, verslagen ;D ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Ettepet

Een beetje lui en onderuitgezakt de resultaten gaan opeisen, terwijl wij urenlang al die dB's hebben moeten doorstaan zeg, kom nou. De meesten zijn op dit moment nog aan het herstellen van de geleverde inspanningen.. ;D

riwi

Erg jammer dat de SVS het begeven heeft, zeker voor ettepet die er nu maar mee zit om hem te repareren. Ik was juist naar de verhouding tussen de SVS en de ASW4000 benieuwd. We horen het wel (hopelijk).

Succes met de reparatie  :'(

BOUBOU

Citaat van: Ettepet op september  5, 2004, 11:35:05

Teleurstellend dat mijn eigen PB2+ het niet deed.  Al vanaf de callibratie kwam er alleen een soort pulserend geluid uit, heel vreemd.  Iets met de versterkerafdeling vermoeden we nu, want de spanning uit de voeding bleef redelijk constant.  Ik zal vandaag SVS erover berichten.  :(

Wat is de productie datum van jouw PB2+ ?

Toch niet ergens in augustus?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Bart_M

Ik zal zo ff een stukje posten. Ik ga eerst de foto's ff overzetten op de pc, zodat ik het een beetje kan illustreren.

ff wachten dus nog jongens. ;)

Ettepet

Dank je Riwi. :)

Citaat van: BOUBOU op september  5, 2004, 12:55:21
Wat is de productie datum van jouw PB2+ ?

Toch niet ergens in augustus?
Ik heb mijn PB2+ halverwege mei gekocht, en volgens mij kwam ie vers van de "lopende band".  Jullie horen nog wel hoe het met de reparatie loopt. ;)

LeBaron

Citaat van: Spacebass op september  5, 2004, 12:09:52

Na alle eerdere meldingen van bezoekers betreffende het sublaag bij Rob, lijkt het mij pas verrassend als de sub van Rob het thuisspel verloren heeft  ;D

Hmmm.....ik meen mij ter herinneren dat Rob na afloop zei: Als ik nog geen subs had en ik zou nog moeten beginnen zou ik voor 2 tumults gaan. :)

:)
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.

BOUBOU

Citaat van: Ettepet op september  5, 2004, 13:17:42
Dank je Riwi. :)


Ik heb mijn PB2+ halverwege mei gekocht, en volgens mij kwam ie vers van de "lopende band".  Jullie horen nog wel hoe het met de reparatie loopt. ;)

Ik vroeg dit omdat de SVS PCi 20-39 van Nofuzz last had van een defecte versterker.
De SVS van hem was geproduceerd in augustus, maar het zou best wel eens kunnen dat de versterkers uit de zelfde serie komen.
Productie fout  ???

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Spacebass

Wat een mysterieus gedoe zeg  ;D  ;D

Er moet nu wel iets komen hoor jongens...  ;D

Grindtegel

Kan alvast in kleine sluier van de uiteindelijke conclusie oplichten: het verschil was subtiel, de geteste subs deden allen niet voor elkaar onder.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Bart_M

#173
Nou, ik zal de sluier dan nog wat verder oplichten.
De foto's komen eraan, maar ik moet die nog wat bewerken. De ruimte was zo donker dat de foto's niet echt geweldig zijn. Had ik niet verwacht.

Ik zou niet zeggen dat de verschillen subtiel waren. Een kabeltje wisselen is subtiel, dit niet.
Het is eerder een kwestie van smaak geweest. Geen van de subs was slecht (integendeel). Maar sommige uitspraken zullen gedaan worden om het contrast tussen de subs wat groter te maken.

Maar goed, mijn impressie van de dag.

Toen iedereen er was (na die loeizware sub de trap af gesjouwd te hebben) zijn we begonnen met de sub van Rob om een referentie op te zetten.
De subs waren aangesloten zonder enige vorm van EQ en toen hebben we een RTA meeting gedaan. Vanaf dat moment was die meting ons uitgaanspunt. We hebben daarna elke andere sub op hetzelfde volume afgeregeld.

We hebben eerst een rondje muziek gedaan met alle sub. Daarvoor hebben we steeds de onderstaande fragmenten/nummers gebruikt.
Japanse Kodo trommels
Gary ... met een nummer waarop de basgitaar goed hoorbaar was
Orgel
Stonehenge

De subs van Rob lijken een ongelofelijke reserve te hebben. Ze lopen zeer diep door en de slam is ook prima. Aantekening hierbij was wel dat de subs in de hoek stonden. We waren er al eens eerder achtergekomen dat dit niet de beste plek is voor de strakheid en slam van de subs, maar eerder voor extreme druk en diepte.
Een all round en hele goede subwoofer. Nadeel is wel dat hij een kast van 400 of 500 liter nodig heeft, maar hij heeft wel een gevoeligheid van 94 dB. Qua versterking heb je dus niet veel nodig.

Daarna hebben we de ASW4000 van Robbo aangesloten.
Deze sub had meer slam en was strakker dan de subs van Rob. Basgitaren klonken er erg goed op, en hij kon ook voldoende druk leveren. Totale diepte was wel minder dan die van Rob. Dit is toch wel een zeer muzikale sub.

De Bag End van Paul.
Het eerste nummer was het nummer met de basgitaren.
Vreemd, het leek wel of de sub niet echt meedeed.... Zou de ruimte toch te groot zijn? De konus bewoog wel, maar de basgitaar was niet zo aanwezig.
Maar daarna hadden we het nummer met de Kodo trommels. Daar was de sub wel en goed. Hij ging duidelijk dieper dan de ASW van Robbo. Dit was duidelijk de actieve correctie. Je gaat meer geluiden onderin horen, maar het gevolg is wel dat bovenin minder is. Ik was toch wel heel verrast hierover, omdat ik de sub toch al vaak gehoord heb bij Paul thuis. En daar was me het niet opgevallen.

De Tumult.....
De doos van Joost.  ;D
Qua uiterlijk zonder twijfel geen gezicht (de sub). De kast is van spaanplaat en er steekt een rioolpijp in. Hoe kan je het maken... (ik heb overigens dezelfde...)
Eerst de sub afgeregeld op het zelfde volume. Toen we begonnen met luisteren, hebben we het volume toch maar 4 db zachter gezet.
Wat snel duidelijk werd, was dat deze sub alles laat horen. Zowel extreem diep, als de hogere frequenties. Dus zowel de slam en strakheid van de ASW4000 als de diepte van de Bag End. Alle nummer klonken er zeer goed op.

De SVS van Ettepet.
Helaas... die deed het niet dus. Er kwam een pulserende bas uit omdat de versterker aan en uit ging.
Heel erg jammer en ook balen voor Ettepet.
Ik had hem heel graag eens meegenomen in het vergelijk.

Daarna zijn we overgestapt op film. Wat we daar toch allemaal hebben meegemaakt...
Daarover later meer. Ik moet ervandoor.  ;D
Waarschijnlijk kan ik pas morgenavond de rest posten. Ik zal de rest van de foto's er dan ook bij doen.

Bijlagen:
Joost met zijn doos.  ;D
3 sub op een rijtje. (Bag End, ASW 400 en de Tumult)

Ettepet

#174
Die orgel-cd is Michael Murray's "Organ Blaster CD" sampler, die o.a. op de SVS-site wordt vermeld.  We speelden het einde van het eerste nummer (zie: waterfall chart).

Heb net reactie gehad (binnen een uur!) van Ron, die de oplossing doorspeelde naar Tom V., omdat hij dit probleem niet kent.  Gelijk een suggestie gedaan voor een trade-in met zo'n nieuwe zwarte PB2-Ultra.  ;D   Ze hebben zowaar morgen een vrije dag, of iig kan er morgen niks worden verstuurd vanwege een vakantiedag.  Het probleem wordt zo spoedig mogelijk verholpen werd mij verteld.  (met minder neem ik ook geen genoegen ;))