Vraagje over taakbeheer

Started by Yanmik, July 18, 2004, 20:54:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yanmik

Wanneer ik kijk naar het taakbeheer op mijn PC staat daar volgens mij heel wat teveel.
Echter, ik weet niet van alles voor wat het is, of ik het veilig kan verwijderen en waar ik dat dan kan verwijderen.
Kan iemand me hiermee helpen?
Bijgevoegd printscreen van taakbeheer.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

The Foundation

sluit ze gewoon af , als je denkt dat ze overbodig zijn ,


je kan niet veel misdoen hoor

Sullivan

Hi Willem,

Helaas is het niet zo eenvoudig om zomaar processen te killen. Je moet dan inderdaad weten wat je killed. En dan nog ben je er niet, want de volgende keer dat je je pc weer opstart zullen die processen er weer zijn. Via het programmaatje msconfig(via start->run) kan je zien wat er allemaal opgestart wordt bij het opstarten van Windows, hier kan je vaak best wel wat uitzetten, omdat je niet eens weet dat ze opgestart worden.

Het heeft dus geen zin om processen te killen, maar wel om na te gaan welke programma's/services allemaal wordt opgestart en welke daarvan echt nodig zijn.

mvg,
Frank

Erik

msconfig idd, bij tabblad services eerst windows services verbergen. En wat er overblijft kijken of je het denkt nodig te hebben en dan uitvinken. Opnieuw opstarten als iets niet goed werkt kun je het altijd weer "aan"vinken.

Desnoods eerst een restore punt saven als je heel bang bent.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Yanmik

Had ook al gekeken naar de opstartitems via msconfig.
Hierbij ook een printscreen ervan.
Msconfig->Algemeen: staat nu op Normaal opstarten
Bij Services stond er een hele waslijst. Heb daar, op aanraden van Erik de Microsoft services weggedaan (nu nog even heropstarten om resultaat te zien)
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Yanmik

Zo, even PC heropgestart en ik krijg direct een melding dat PC werd opgestart in modus: selectief opstarten
Daarna gekeken naar tabblad Services ...
Daar staan alle microsoft services alweer.
Het veranderen en heropstarten helpt dus niet?!
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Erik

#6
Hoi, Je hebt me niet goed begrepen.

De windows services verberg je alleen tijdelijk (zie vierkantje linksonder) tijdelijk om de services te zien die ooit door andere installaties zijn neergezet. Dus niet de windos services allemaal uitzetten. Dat zijn degenen die je moet bekijken of ze uit te zetten zijn. Omdat ze padnamen bevatten is dat vaak wel makkelijker te zien. Als je windows services niet eerst verbergt zou je door de bomen het bos niet meer zien.

Kijk ook naar het tabblad "opstarten" daar staan ook dingen tussen die soms uitgevinkt kunnen worden.


Windows services kan soms ook maar dat is meer iets voor gevorderden en je ziet de winst die niet altijd in je de taaklijst terug. Toevallig van de week nog gedaan. Scheelt me wel enkele svhost.exe meldingen
Maar ik had veel meer uitgeschakeld.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#7
ps zo op het eerste gezicht (maar ik hou van dratisch) zou ik alles uitvinken van je laatste plaatje op zonealarm, msgplus en update na. Ik neem aan dat update hier staat voor automatisch windows updaten, anders kan die ook uit.

Kan zijn dat ze verwijzingen hebben naar services, die kunnen dan ook uit.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Yanmik

@Erik: ik hou ook van drastisch   :D
Maar alles uitschakelen behalve die 3   ???
Even overlopen wat wat is volgens mij:
Rundll32  toch essentieël voor Windows te draaien ?
MMkeybd: voor toetsenbord (is een Packard Bell PC ... de laatste keer dat ik een merk koop)
DirectCD: Cd-writer
bgswitch: GEEN IDEE
taskswitch: GEEN IDEE
fast: GEEN IDEE
backweb: IS INMIDDELS uitgevinkt
qttask: quicktime en is inmiddels uitgevinkt
jusched: iets van Java en is inmiddels uitgevinkt
MSgplus: voor MSN
knob shim: GEEN IDEE en is inmiddels uitgevinkt
Nettraffic: downloadmeter
ctfmon: GEEN IDEE
update: misschien update van Microsoft ?
Microsoft Office: spreekt voor zich en ook voor de Office balk boven op scherm
Zone alarm: firewall

Als ik hier zowat alles (behalve die 3) zou uitvinken zal Microsoft dan nog opstarten?
Alvast bedankt voor de hulp.
PS: pc is ook enorm traag bij heropstarten (duurt ongeveer 3 minuten)
Schijopruiming, defragmenteren, geschiedenis wissen, temp files wissen, adaware gebeuren bijna wekelijks.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

B.J.

Quote from: Yanmik on July 18, 2004, 22:53:50
@Erik: ik hou ook van drastisch   :D
Maar alles uitschakelen behalve die 3   ???
Even overlopen wat wat is volgens mij:
Rundll32  toch essentieël voor Windows te draaien ?
MMkeybd: voor toetsenbord (is een Packard Bell PC ... de laatste keer dat ik een merk koop)
DirectCD: Cd-writer
bgswitch: GEEN IDEE powertoys background switcher-> uit
taskswitch: GEEN IDEE daar haal je dit lijstje uit
fast: GEEN IDEE powertoys fast user switcher-> uit
backweb: IS INMIDDELS uitgevinkt
qttask: quicktime en is inmiddels uitgevinkt
jusched: iets van Java en is inmiddels uitgevinkt  java updater -> uit
MSgplus: voor MSN
knob shim: GEEN IDEE en is inmiddels uitgevinkt geen idee-> uit
Nettraffic: downloadmeter
ctfmon: GEEN IDEE luistert naar user input, iets va office
update: misschien update van Microsoft ? yep
Microsoft Office: spreekt voor zich en ook voor de Office balk boven op scherm
Zone alarm: firewall

Als ik hier zowat alles (behalve die 3) zou uitvinken zal Microsoft dan nog opstarten?
Alvast bedankt voor de hulp.
PS: pc is ook enorm traag bij heropstarten (duurt ongeveer 3 minuten)
Schijopruiming, defragmenteren, geschiedenis wissen, temp files wissen, adaware gebeuren bijna wekelijks.

ff erin geedit

Erik

Yanmik:
Rundll32  staat er bij mij ook niet tussen en ik heb toch echt windows draaien.
MMkeybd toetsenbord werkt hier ook zonder hulpprog.  Maar ik heb itouch en die geeft extra functie toetsen en een een beveiligde draadloze verbinding, vandaar dat hij hier aan staat.

Microsoft Office: officebalk gebruik ik nooit, nooit nut van gezien. Maar als jij het handig vind laten staan.

backweb is geloof ik spyware of adware

ps windows had wel opgestart wel met die 3 aan en de rest uit ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Langzamer wordt hij altijd na verloop van tijd. Goed inrichten en af en toe een partitie schijf leeghalen (wel eerst backuppen of kopieren naar usb schijf) plus format en alles weer terug scheelt een hoop snelheid.

Ghost schijnt ook te werken maar dat ken ik niet en de enige keer dat ik het prbeerde zat de boel vast ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Yanmik

Ik ga straks deze tips zeker proberen.
Heb nog een probleempje, hoop dat jullie er ook een oplossing voor hebben.
Had dit al eens hier gevraagd maar nog zonder oplossing.
Is een vraag over MSN en is nog steeds niet opgelost.
Zie hier:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=17509.0
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Erik

Helaas heb geen msn, dus kan niet even kijken
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Spacebass

QuoteRundll32
Is nodig voor het draaien van kleine hulp applicaties die in een dll zijn ingekapseld. Middels Rundll32 kan de dll-app opgestart worden.

Robert

De rundll32.exe kan met een gerust hart uit, want als je naar het pad kijkt verwijst ie naar de driver van nVidia. Ikzelf heb deze uitgeschakeld en er is geen nadelig gevolg voor het opstarten van Windows, eerder iets met de nVidia driver, maar alle nVidia configuratieopties werken naar behoren.

Over qttask kan ik kort zijn: uitzetten. En iedere keer als je Quicktime opstart (ook al is het via je internet browser) plaatst ie zichzelf weer onder de opstart items.

P.S. Ikzelf heb de hele lijst leeg in msconfig, geen één opstart item is vereist voor Windows.


MvrGr.
Robert

Spacebass

HEEEE Robert!!!!!!  O0


Hoe is het kerel!!!


Robert

Ja, goed.

Ben er een half jaartje zo goed als uit geweest vanwege stage lopen, nog wel vrij veel gelezen hier op het forum, maar tot replies is het niet echt gekomen. En met zo'n computervraag dan jeuken mijn handen om een antwoord te geven.


Hoe gaat het met jou dan? Je hebt je setup ook weer aardig aangepast als ik het goed heb meegekregen.


MvrGr.
Robert

EdwinB

#18
Waarom will je de processen killen? Wat denk je er mee te winnen?

Wat je ziet in taskmanager zijn de processen welke opgestart zijn door programma's en services die je in gebruik hebt. Wanneer je het programma verwijderd zal het process ook niet meer worden opgestart. Het killen van het process heeft weinig zin, de eerst volgende keer dat je het programma start (of het systeem boot) zal het process weer aktief zijn.

Het is heel normaal dat er veel processen draaien op je systeem, de meeste van ons hebben allerlei programma's, tools e.d. draaien die allemaal hun eigen process hebben.

Wil je hiervan af? Kijk dan waardoor het process wordt opgestart. MSgPlus.exe is bijvoorbeeld een add-on voor MSN Messenger en jusched.exe is Sun Java Update Scheduler. Wil je deze gebruiken? Dan zullen ze een process opstarten...  ;)

Mvg,

Edwin



Yanmik

Het ging niet zozeer om de processen te stoppen maar om de achterliggende progs die eventueel niet meer nodig zijn te verwijderen waardoor dus automatisch ook minder processen actief zouden zijn.
Inmiddels heb ik al zeer veel hulp en raad gekregen van enkele forumleden waarvoor ik hun heel dankbaar ben.
Ik heb hun tips opgevolgd, alsook enkele tips uit het magazine Tips&Trucs uitgeprobeerd (vooral aanpassingen in het register) en de PC is nu toch een stuk sneller. Waarschijnlijk zou ik nog veel meer 'dingen' in XP op non-actief kunnen zetten waardoor PC nog veel sneller zou zijn maar ik wil geen dingen doen waar ik zelf niet veel van af weet en dus misschien problemen zou veroorzaken.
Kent er iemand trouwens het progje LitePC (te downloaden op www.litepc.com )
Via dit prog kan je ook veel instellingen in windows aanpassen (alleen: je moet natuurlijk weer weten wat je precies aan het doen bent)
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber