Advies / informatie ATMOS speaker setup in huiskamer situatie

Gestart door Witalik, augustus 20, 2026, 01:41:44

Vorige topic - Volgende topic

Witalik

Hallo heren,

Na wat bescheiden upgrades van de gehele set jeukt het weer een beetje. Sinds de Marantz SR7011 heb ik mogelijkheid om Atmos aan te sturen. We hebben nu 5.1, en behalve de center die nog wel naar 3-weg geupgrade zou kunnen worden (kost alleen 1000+ voor B&W center) lijkt mij dat twee hoge speakers wel de nodige impact aan verschil op zou kunnen brengen.

Maar, we hebben dit nu gewoon in de huiskamer. Ik ben benieuwd of er leden zijn die dit netjes en mooi hebben gerealiseerd in zo'n huiskamer situatie? We hebben rondom nu een koof tegen het plafond, wellicht is een soort eiland hier tussenin met speakers erin een optie, maar ben daar nog niet helemaal over uit. Ik neem trouwens ook aan dat van die up-fire speakers die je op de L&R zuilen kan leggen niet echt het gewenste resultaat gaat geven?
Sony X80L - Marantz SR-7011 - Bowers en Wilkins 603-S1 / HTM6S2AE / 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center RU-Connected HDMI kabels

"Showcase"

Vande

Ik heb de Atmos speakers in het plafond gemonteerd.
Moet er wel bij zeggen dat wij een verlaagd plafond hebben in de huiskamer.IMG_3771.jpeg
Video: Sony XW5000 - Lumagen Radiance Pro 4240 Final Edition Mod CineMike- Adeo 100"Reference Grey
Audio: Lexicon RV-6 - Lexicon LX-5 - Keces P8 CineMike - Powercord CineMike
Speakers: Kef Reference 205 - Kef Reference 202C - Kef Reference 70S - 2 x Kef Reference 40B Subwoofers - 4x Kef Ci-200 Atmos inbouw
Cables: van den Hul Magnum - van den Hul interlinks - Transparent powercords
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike - ATV 4K CineMike

Shadowfox

Woonkamer en atmos...altijd tricky

Ik ben van mening dat je je speakers op je luisterplek gericht moet staan. Richten de tweeters op de bank?
Wat ik ook zie is dat het heel dicht bij elkaar staat. Dus hoge kans op versmering van geluid. Ik zou ze vooraan ophangen en de andere 2 boven je luisterplek. Maarja wil je dat zelf wel haha. Wat ik zei woonkamer en atmos.

En nee upfiring niet aan beginnen

pameijer

Ik heb akoestische panelen zelf gemaakt en daarin de Atmosspeakers. Dubbel win. 
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Witalik

Citaat van: pameijer op augustus 20, 2026, 21:22:12Ik heb akoestische panelen zelf gemaakt en daarin de Atmosspeakers. Dubbel win.

Dat klinkt ideaal, toevallig een situatie foto van?
Sony X80L - Marantz SR-7011 - Bowers en Wilkins 603-S1 / HTM6S2AE / 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center RU-Connected HDMI kabels

"Showcase"

pameijer

Citaat van: Witalik op augustus 21, 2026, 00:32:52Dat klinkt ideaal, toevallig een situatie foto van?
Dit is een foto op dit forum, nog niet helemaal af toen. Zal morgen wel een foto maken.

Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

pameijer

Zoals beloofd zoals het nu is:

IMG_2355.jpeg

Ik heb gekozen voor een donkerdere kleur van de panelen, in dezelfde kleur en stijl als de groene muur. Meer donker leek me wel handig met een projector. Maar als je gewoon wit of de kleur van je plafond aanhoudt dan valt het amper op denk ik. Heeft ook positief meegewerkt aan de vermindering van de echo in mijn woonkamer. 

Fox

Wij zijn naar een nieuwbouwappartement verhuist op de 4e verdieping op de oost/zuid hoek.
Uiteraard volgens het laatste bouwbesluit, maar ook met grote draai/kantel ramen van vloer tot planfond en een mooi uitzicht op de natuur. Door de grote raampartijen zijn er eigenlijk geen wanden waar luidsprekers aan bevestigt kunnen worden.
Dus waar laten we dan de surround luidsprekers? Hoe lossen we dit op, dan maar geen. Uh nee.
Gelukkig heb ik wat contacten buiten Nederland en wat blijkt daar zijn In-wall en In-ceiling luidsprekers best normaal, waardoor er ook een flink aanbod is. Hiermee konden we een mooie puzzel leggen.

Voor onze situatie hebben we gekozen voor een verlaagdplafon eiland (dus rondom vrij van de muren zodat we de draai/kantel ramen nog kunnen gebruiken). Rondom afgewerkt met een koof, die het optisch minder massief maakt, In de koof heb ik ook een dimbare COB-LED met indirecte verlichting aangebracht. Naarst de luidsprekers was er ook de uitdaging om de (eigenlijk best wel lelijke) WTW-uitblaasventielen weg te werken. De B&W (CCM 682) luidsprekers zijn in Back boksen (B&W BB-6C) geplaatst en het gehele plafond is opgevuld met 2 lagen Knauf Acoustifit.
De B&W luidsprekers zijn zowel om de horizontale- als verticale as op de hotspot te richten.

Dit is onze situatie (die ook inmiddels ookal een navolging heeft gekregen 😉 ) en onderstaand wat afbeeldingen.

Fox

En de rest na de afwerking.

Fox

En dan de laatst m.b.t. de werking en mogelijkheid tot richten  :D

denoontje

Mooie oplossing..je hebt ook speakers die je kan instucen tegenwoordig. Ooit in Veldhoven op de beurs gezien.

Fox

Dank  :worship:

Ik weet niet wat het voordeel van instucken zou zijn? (nog betere WAF?)

Overigens zijn de WTW wel instuck  :D

Maar deze zijn heel makkelijk te plaatsen en aansluiten door het frame met foom en quick-dogs die het gat mooi afsluiten en waarbij de LS inclikt.  8)

Citaat van: denoontje op augustus 24, 2026, 18:02:50Mooie oplossing..je hebt ook speakers die je kan instucen tegenwoordig. Ooit in Veldhoven op de beurs gezien.

J.A.F._Doorhof

Misschien een andere manier van denken.

Niet elke ruimte is atmos geschikt en kan zelfs flink tegen werken.

Ik omschrijf het meestal als een vijver waar je stenen in gooit. 1 steen is geen probleem en zorgt alleen voor wat problemen aan de randen waar de golven en dalen wat hoger worden dan het origineel.

2 stenen begint in een kleine vijver al raakpunten te krijgen waar golven versterkt en gedempt worden.

Kun je nagaan als je in dezelfde vijver 12 stenen en 4 grote beton blokken gooit.

Meer speakers klinkt leuk (vooral commercieel) maar het is zelden in een thuis situatie beter dan een goed ingestelde 5.1 of 7.1 opstelling.

Bijna iedereen die het vergelijkt komt tot dezelfde conclusie. Stemmen zijn beter te volgen met 5.1/7.1. Dit is het punt waar we vaak het gevoeligste zijn voor nodes en antinodes.

We hebben zelf ook een tijdje met 2 hoogte kanalen gedraaid. Erg indrukwekkend maar om voorgenoemde reden toch weer weg gehaald.

We hebben een redelijk goed klinkende ruimte   van rond de 30m2.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Shadowfox

als dit de commerciële mening zou zijn dan had atmos geen lang leven gehad

Mc T

In kleinere ruimte/ kleinere luisterafstanden lijkt de sweetspot ook steeds kleiner tot stil moeten zitten. Met de processor op Atmos 1 x aan plafond/ op standje voice of god vinden we in kleinere ruimtes wel gewledig (altijd aan via upmix). Met een omnistraler. Maakt ook sociaal omdat de sweetspot meer persoons lijkt te worden. Voor alle familieleden fijn. 

J.A.F._Doorhof

Iets meer uitleg, heb nu iets meer tijd :D

De belangrijkste reden is dat Atmos extra hoogtekanalen en speakers nodig heeft. In een kleine kamer krijg je dan een paar problemen:

1.
Te weinig afstand tot de speakers.
Atmos effecten hebben ruimte nodig om zich te ontwikkelen.
Zit je op 2 meter van alle speakers, dan hoor je vaak vooral "daar zit een speaker" in plaats van een overtuigende 3D-bubbel.

2.
Plafondreflecties werken minder goed.
Atmos upfiring speakers zijn afhankelijk van reflecties tegen het plafond. Bij lage of schuine plafonds werkt dat vaak matig.

3.
Meer speakers = meer akoestische problemen.
In kleine ruimtes zijn reflecties, node/anti nodes en plaatsingscompromissen vaak een grotere beperking dan het aantal kanalen. Hierdoor krijg je niet alleen meer onrust in het klankbeeld maar vooral stemmen worden moeilijker te verstaan.

4.
Het bronmateriaal, hoewel dit wel steeds beter word hebben veel films een fantastische 7.1-mix, terwijl Atmos soms subtiel wordt gebruikt. Dan levert de extra investering weinig op.

Een goed gekalibreerde 7.1-opstelling geeft vaak:
* betere surround ervaring (meer diepte)
* strakkere plaatsing van effecten
* eenvoudigere afregeling
* meer rendement per euro, waardoor je betere speakers/subs kan kopen
* beter te plaatsen in een ruimte

Atmos begint pas echt goed te werken wanneer je:
* voldoende afstand hebt tot de luisterpositie
* een geschikte plafondhoogte hebt
* echte plafondspeakers kunt plaatsen
* en een ruimte hebt waarin de extra kanalen niet op elkaar gepropt zitten.

Voor een kleine thuisbioscoop van bijvoorbeeld 20-30 m2 zou ik meestal eerst investeren in akoestiek, goede speakers en subwoofer-integratie, en pas daarna in Atmos. Dat levert doorgaans veel meer hoorbare winst op.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Witalik

Bedankt iedereen voor de reacties. Frank geeft aan dat stemmen niet duidelijk zouden zijn? Maar die komen eigenlijk toch puur alleen uit de center? Zijn die Atmos speakers daar enig invloed in dan?

Ik zit nu bijna 4 meter van de center en front speakers af.

Dit alles is voor onze huiskamer, dus heel veel akoestiek kan ik niet toepassen. Vandaar, leek mij atmos of iig een hoogte speaker in plafond een leuke merkbare upgrade.

"Showcase"

Shadowfox

Citaat van: Witalik op augustus 26, 2026, 20:37:18Bedankt iedereen voor de reacties. Frank geeft aan dat stemmen niet duidelijk zouden zijn? Maar die komen eigenlijk toch puur alleen uit de center? Zijn die Atmos speakers daar enig invloed in dan?

Ik zit nu bijna 4 meter van de center en front speakers af.

Dit alles is voor onze huiskamer, dus heel veel akoestiek kan ik niet toepassen. Vandaar, leek mij atmos of iig een hoogte speaker in plafond een leuke merkbare upgrade.

Frank zal meer bedoelen met geluidreflecties. En hoe meer speakers hoe meer reflecties wat het geluidsbeeld kan beinvloeden.
Ik stond ook in jou schoenen. Ik zou 2 goedkope speakers kopen. Kef eitjes bijv die je voor een habbekrats op mp kan kopen. Hang ze op waar ze kunnen en uitproberen maar. Zo heb je in iedergeval een idee wat het kan doen. En daarna evt upgraden met speakers.
Weet niet waar je woont anders kun je een paar van die eitjes komen halen

J.A.F._Doorhof

Het gaat inderdaad om het aantal nodes en anti nodes in een ruimte. Plus de afstanden.

In een standaard woonkamer is het vaak niet mogelijk om die afstanden te bereiken.
Custom installer

Witalik

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 26, 2026, 21:12:46Het gaat inderdaad om het aantal nodes en anti nodes in een ruimte. Plus de afstanden.

In een standaard woonkamer is het vaak niet mogelijk om die afstanden te bereiken.

Is er over onderstaande iets te zeggen vanuit jouw ervaring, ik lees ' voldoende afstand'  en ' geschikte plafondhoogte' ?

"Showcase"

J.A.F._Doorhof

Als minimale eisen
Als je het hebt over een volledig Atmos systeem volgens Dolby richtlijnen dan kom je al snel uit op een ruimte van ongeveer:

Minimaal 5/6 meter lang
4/5 meter breed
2,7/3 meter hoog

En akoustisch aangepast minimaal op de mirrorpoints.

Onze ruimte voldoet hieraan. Maar toch hebben we gekozen voor een 7.1.
Custom installer

Mc T

Citaat van: Witalik op augustus 26, 2026, 22:53:31Is er over onderstaande iets te zeggen vanuit jouw ervaring, ik lees ' voldoende afstand'  en ' geschikte plafondhoogte' ?

In veel huiskamers (standaard hoogte) ondertussen meegemaakt bank op korte afstand tot tegen de muur en rear moesten dan ook nog een plaatsje vinden. In die opstelling is 5.1.1 of of 5.1.2 een verademing. Mag de upmixer dat wat mij betreft altijd opknappen. En staat dus altijd aan, ook bij muziek afspelen en met groot plezier/ achtergrond muziek bij krantje lezen ;-)  De 5e draaien we fluisters in het bos met HD met 5.1 track. Die wordt met de upmixer 4k 7.1.2is briljant op deze manier afgespeeld, wow... 

denoontje

ik haal in mijn dedicated ook geen 2,7 meter hoogte (2,47) en toch is de bubble gewoon goed. Dus dat is ip best te compenseren.

Volg de methode om als het ware een bol rondom de mpl te creeeren met je speakers (dat zie je niet echt goed af van de losse plaatjes van dolby (los bovenaanzicht/los zijaanzicht) en richt je speakers ook op de luisterplek (er zijn inbouwspeakers met richtbare tweeters).
In mijn vorige ht ruimte was het zelfs nog lager dan nu met ip prima atmos geluid (ook 4 atmosspeakers). Was een echte toevoeging.

Het kan door de bol positie systematiek te volgen zelfs zijn dat je speakers hoog op de zij muur uitkomen ipv plafond afh van de ruimte dimensies en afstanden ;-)

Wel zou ik voorkomen dat ze echt heel dichtbij staan en in je oren zitten te tetteren.
Maar dat geldt ook voor de groundlayer speakers.

Ik gebruik zelf gewoon standmount speakers uit dezelfde serie als de groundlayerzuil speakers en geen dedicated inbouw plafondspeakers. Wel accoustische zaken ook aangepast middels panelen en basstraps etc.

ik zou zeggen zoals is geadviseerd testen met een goedkope set speakers of even een set lenen?

Fox

Tja, zo heeft ideeën zijn mening en ervaring.
En je maakt de klassieke vergissing en dat is dat ieder ander ook omgaat met zoals jij dat doet.

Want met Atmos speakers kun je nog steeds de 5.1/7.1 (niet Atmos) mixen weergeven.
Want die komen pas met de DSU in actie. En dan nog is het de vraag of de 5.1/7.1 mix voldoende info  bevat.

Daarnaast zijn de meeste 5.1/7.1 meestal niet optimaal opgesteld en afgesteld met surround speakers te laag en te dicht op de luister positie. En Atmos "kan" het geluid dan beter "projecteren" in de ruimte.

Wel ben ik het deels met je eens dat "te" veel LS in een kleine ruimte het geluid rommelig en ongedefinieerd maken.
Vb 6 Atmos + 2 front hoogte, 2 front wide en 4 subwoofers kannibaliseren elkaar  :D

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 26, 2026, 09:14:01Misschien een andere manier van denken.

Niet elke ruimte is atmos geschikt en kan zelfs flink tegen werken.

Ik omschrijf het meestal als een vijver waar je stenen in gooit. 1 steen is geen probleem en zorgt alleen voor wat problemen aan de randen waar de golven en dalen wat hoger worden dan het origineel.

2 stenen begint in een kleine vijver al raakpunten te krijgen waar golven versterkt en gedempt worden.

Kun je nagaan als je in dezelfde vijver 12 stenen en 4 grote beton blokken gooit.

Meer speakers klinkt leuk (vooral commercieel) maar het is zelden in een thuis situatie beter dan een goed ingestelde 5.1 of 7.1 opstelling.

Bijna iedereen die het vergelijkt komt tot dezelfde conclusie. Stemmen zijn beter te volgen met 5.1/7.1. Dit is het punt waar we vaak het gevoeligste zijn voor nodes en antinodes.

We hebben zelf ook een tijdje met 2 hoogte kanalen gedraaid. Erg indrukwekkend maar om voorgenoemde reden toch weer weg gehaald.

We hebben een redelijk goed klinkende ruimte   van rond de 30m2.

J.A.F._Doorhof

Even voor de duidelijkheid dit is niet mijn mening maar de voorschriften van Dolby zelf.
Moest al die dingen uit mijn hoofd leren voor het HAA, maar moest dit even opzoeken voor de exact bewoording en maten :D (tijdje terug)

Daarnaast als je een 7.1 al niet goed kan afstellen dan brengt een atmos opstelling alleen maar meer problemen.

Je kan beter meer aandacht besteden aan 5.1 en akoustiek dan een kamer maar vol gooien met speakers in de hoop dat ze het wel opvullen. Ja het klinkt als een bubbel, maar je mist hele delen uit het spectrum. Zet voor de grap maar een RTA neer in de ruimte op je zit locatie en draai roze ruis af over alle kanalen en zie zelf wat er gebeurt.

Meningen zijn om over te discuteren, dit zijn voorschriften van Dolby, uitgaande van de correcte speakers die voor Atmos worden voorgeschreven.

Custom installer