Reparatie mengpaneeltjes

Gestart door mmuetst, augustus 5, 2026, 17:05:29

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Ik ben maar weer eens aan het knutselen gegaan. Vandaag een mooie klassieker, dit Alecto mengpaneeltje. De Power kabel zat met een kroonsteentjes vast en er was geen trekontlasting voor de kabel. Beetje creatief bezig geweest en op deze manier een trekontlasting toegevoegd.
Verder waren er nog wat schroefjes weg waardoor de achterplaat wat los zat (niet handig als je pluggen moet wisselen. Het oude beestje doet het verder nog prima
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

mmuetst

De andere is een Running Man.
Daar zijn de elco's naar zijn gootje, 8 stuks 470uf 25v. Staan allemaal bol en sommige zijn al aan het lekken. Er zit ook een TVR 14471 bij de netspanning. Zijn dat die beruchte varistors?
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

mmuetst

De mengpaneeltjes zijn van Nomono. Het is de bedoeling dat ze zo gebruikt gaan worden op hun nieuwe locatie.

i2Paq

Leuk!

Die Alecto heb ik ook ooit gehad  :blush:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Lex Groningen

Grappig, ik ook. Diverse Alecto's in mijn bezit gehad. later overgestapt naar Inkel en weer daarna naar Dateq.
Versterker: ?/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Luidsprekers: ? / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

mmuetst

Er zitten in ieder geval goede schuifpotmeters in, want kraken doet ie niet. En dat voor zo'n oud beestje  :thumbs-up:

Lex Groningen

Nu speel ik met de D&R Airence + Extender MK2
Versterker: ?/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Luidsprekers: ? / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Job

Citaat van: mmuetst op augustus  5, 2026, 17:05:29Ik ben maar weer eens aan het knutselen gegaan. Vandaag een mooie klassieker, dit Alecto mengpaneeltje. De Power kabel zat met een kroonsteentjes vast en er was geen trekontlasting voor de kabel. Beetje creatief bezig geweest en op deze manier een trekontlasting toegevoegd.
Verder waren er nog wat schroefjes weg waardoor de achterplaat wat los zat (niet handig als je pluggen moet wisselen. Het oude beestje doet het verder nog prima
Deze Alecto lang gehad. Zelfs nog SL's aangehangen!

Mao

Grapig die Alecto's waren zo een beetje de goedkoopste mengpaneeltjes die je kon kopen . Deze waren destijds nog geen 300 euro.
Heel wat bars en Discotheken ingericht, maar Alecto's kwamen er niet in.
Zeer goed alternatief waren de Dateq's als daar wat mee was in no time geserviced en waren onderdelen voor aanwezig. Top van de Disco mixers waren wel de Rodec's en nog een merk waar mij de naam van ontschoten is en kosten een vermogen. Maar dit soort huis ijver is wel erg leuk met zo een Alecto.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

mmuetst

Citaat van: Mao op augustus 16, 2026, 12:47:16Grapig die Alecto's waren zo een beetje de goedkoopste mengpaneeltjes die je kon kopen . Deze waren destijds nog geen 300 euro.
Zeer goed alternatief waren de Dateq's als daar wat mee was in no time geserviced en waren onderdelen voor aanwezig. Top van de Disco mixers waren wel de Rodec's en nog een merk waar mij de naam van ontschoten is en kosten een vermogen. Maar dit soort huis ijver is wel erg leuk met zo een Alecto.
Blijkbaar gebruikten ze wel goede schuifpotmeters is die Alecto's want er was geen kraakje te horen. Bij Nomono wordt er niet gemixed maar draaien ze Jazz platen en dan is dit paneeltje prima voor.

Lex Groningen

Ik dacht dat ik destijds 149 gulden heb betaald. Ach, ik was toen een jaar of 15 en heb me er prima mee vermaakt.

Citaat van: Mao op augustus 16, 2026, 12:47:16Grapig die Alecto's waren zo een beetje de goedkoopste mengpaneeltjes die je kon kopen . Deze waren destijds nog geen 300 euro.

Job

Denk niet dat ik meer dan 400 NLG voor die Alecto heb betaald. Dateq, Lem, D&R, Rodec maakten toen serieuze mixers die je in installs tegenkwam. Heb al een paar keer bijna een Dateq gekocht (doe GPM's met de omgekeerde EQ pots). Numark was een bekende mfg voor hiphop/scratching mixers. Ik heb het over eind jaren '80 tot eind jaren '90.

Job

Citaat van: Lex Groningen op augustus  6, 2026, 14:25:06Grappig, ik ook. Diverse Alecto's in mijn bezit gehad. later overgestapt naar Inkel en weer daarna naar Dateq.
Inkel! Die naam was ik vergeten.

Mao

Citaat van: Job op augustus 16, 2026, 18:21:46Inkel! Die naam was ik vergeten.

Wat ook een zeer veel verkochte DJ mixer was kwalitatief zeer goed in de jaren 70/80 was de Iemke Roos IR 7 en de IR 9. Zeer professioneel van opzet, had een speciaal frontpaneel die oplichte in het donker.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Inkel was volgens mij een Nederlands product. Als ik mij het nog kan herinneren zat of had Bose Nederland daar wat mee te maken. Niet zo verwonderlijk immers Bose verkocht nogal wat luidsprekers in kroegen en dergelijke. Klein van formaat en oerend hard maar klonken nergens naar. Inkel had ook versterkers met wat vermogen en dat waren weer kopieën van Bose versterkers maar dan met een blikken behuizing. Je keek erna en vielen al uit elkaar.

Rogers Hifi

Dat komt uit Zuid-Korea. International Korea Electronics.

mmuetst

Ik ken wel Eela als Nederland mengtafel fabrikant. Zit tegenwoordig in Luxemburg. Deze waren speciaal voor radio studio's

Heel wat uurtjes achter zitten schuiven bij Lokale omroep Zwolle

Rogers Hifi

Daar heb ik ook nog 2 van staan. PMT in Luxemburg heeft alle restspullen van Eela destijds overgenomen maar heeft niet de technische know how in huis.

donaldk

EELA heeft nooit de stap naar digitaal weten te maken, later nog wel een Hybride op de markt gebracht, maar bleven ouderwets, achterhaald. High-end Radio studio's zaten toen aan de Dateq BCS 100, 70, 50. Ik ben er verder niet in thuis, maar mijn broer zocht toen nieuwe tafel voor lokale omroep, dus we keken op IBC.

Rogers Hifi

En of ze digitale tafels hebben gemaakt. Zoek maar eens op R. Barth d-max. Deze zijn ook veelvoudig ingezet bij de BBC. Dateq is niet te vergelijken met een Eela tafel van dito formaat. Het is een heel andere prijs en kwaliteit. Zie hier een filmpje van de d-max.

donaldk

BBC dat verklaart een hoop, dedicated mixer staff, moet ook wel met bottom start buttons. DJ zou gek worden of crashen;-). Hoe heet dat Engelse merk ook al weer, had dat ook, werd zo'n beetje de norm zover ik zag, ja hoor voor lokale omroep niveau hebben ook, wat, die bijvoorbeeld in gebruik bij BBC Regional. Ofwel DUUUUR, lol.

Rogers Hifi

Ik wil eigenlijk het topic niet vervuilen, maar op vraag van even wat tekst en uitleg;

Nou, voor locatie werk was dat onder andere Glensound Audio Developments Calrec, Neve, GP desks. Voor stationair gebruik te veel merken om op te noemen. Voor de BBC werd destijds heel veel custom made aangekocht. Knopstart (al dan niet dubbel uitgevoerd)werd eigenlijk pas later geïntroduceerd na de faderstart (al dan niet dubbel uitgevoerd) Eela had in de jaren 80 en 90 best wel een ingang bij de BBC voor deze apparaten. Hun 340 en zeker de 440 stonden best hun mannetje in "gewoon" radio studiowerk echter konden deze niet op tegen de in veelvoud duurdere andere merken. Deze waren technisch veel complexer dan de Eela`s maar waren ongekend in gebruiksmogelijkheden en klankkarakter.

Mao

De merknaam Eela werd door verschillende fabrikanten gebruikt zo had je in de jaren 70 Eela Ljud uit Zweden. Die hadden P.A. Mengtafel zeer eenvoudig maar verder de behuizing zou maar zo uit de Volvo fabrieken kunnen komen. Iemke Roos was toen de importeur. Kort daarop ging hij zijn eigen mengtafels bouwen voor P.A. gebruik. Zeer goed van kwaliteit maar wel een bedienings probleempje knopen moest je eigenlijk ondersteboven bedienen maar hij had daar een reden voor.

De genoemde Eela mengtafel in dit draadje kwam van Pieter Bollen uit Eindhoven. Zijn klantenkring waren voornamelijk ziekenhuisomroepen lokale radiostations en dergelijke.

Zijn concurrent in deze was Iemke Roos Import uit Amsterdam. Je moet Iemke gekend hebben, veel te jong overleden, wel iemand met visie in het pro audio domein. Bedrijf bestaat nog steeds maar van zijn visie en innoverende kracht in de pro audio is nix meer van over dan behalve ze in Nederland Audio technica importeur zijn en nog wat pro audio spullen.

In die jaren 70 bestond D&R al bouwde toen buizen P.A. Mengtafels, welke bekende nederlandse bands heeft toen zo een buizenbak niet gehad.  D&R was in de jaren erna behoorlijk succesvol mede door hun P.A. mengtafels voor een mooi budget. Laten is hij zich gaan toeleggen op broadcast mengtafels en accessoires zoals telefoon vorken/ Duckers gates en compressor/limiters enz. Als je er nog D&R buizentafel op zolder hebt laat maat weten. Kayak , Cats, Golden Earing, Earth & Fire enz hadden deze machines tot dat Soundcraft 1S om de hoek kwam. Kocht er zelf ook een rechtstreeks uit Engeland en ik had de eerste met overload leds. Oei wat was iedereen jaloers.

De ontwikkelingen waren niet meer bij te houden op dit gebied was erbij en stond midden in geweldig.

mmuetst

Citaat van: Rogers Hifi op augustus 19, 2026, 09:40:21Ik wil eigenlijk het topic niet vervuilen, maar op vraag van even wat tekst en uitleg;
Vind deze achtergrond informatie wel leuk om te lezen, dus vervuilen is niet aan de orde  ;)