One microphone recordings

Gestart door Rowdy2, augustus 2, 2026, 20:49:25

Vorige topic - Volgende topic

Rowdy2

28 Februari j.l. hadden we onze eigen muziek meegenomen bij een forum ontmoeting bij AudioLaan. Ik had het opera Tosca van Puccini meegenomen. Een 2CD met o.a. Maria Callas in de hoofdrol. Het is een mono opname uit 1953. Persoonlijk vind ik het een prachtige opname. Later op de middag had ik met Ronnie (RZeemering) erover. Hij begon over één microfoon opnames (One Microphone Recordings) hoe mooi het kon klinken tegenover multi microfoon opnames.
Heb meerdere malen erover gezocht, maar kan weinig opnames vinden op LP, alleen deze:
https://youtube.com/playlist?list=PLa0iV-SR2PVBvJjep_h6mSfaKsrolz4tH&si=100-WMHoUdlWbT-B

Verder zie ik onderstaande site:
https://community.roonlabs.com/t/one-microphone-recordings/235152
maar voor de rest heel weinig en dan met name op LP en mijn tweede keuze is CD. Een streamer heb ik niet.

Weten forumleden meer over One Microphone Recordings en waar je vooral de fysieke geluidsdragers, zoals LP en / of CD kunt aanschaffen?

JoWa

Kijk eens of je oude Denon PCM cd's kan vinden.
Hier meer info.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

WillyP

De Mahler-cyclus op Denon wilde ik juist noemen. In de Duitse muziekbladen werden opname en uitvoering de hemel in geprezen. Daar waren de symfonieën nog op LP verkrijgbaar, in Nederland heb ik de LP's nooit gezien. De recensies hier waren minder lovend. De muziek was opgenomen met een minimum aan microfoons en in lange takes. Voor de vierde werd slechts één microfoon gebruikt.

In ieder geval, als Mahler-adept wilde ik de muziek ook kunnen beluisteren. Ik heb toen een CD speler gekocht en een complete doos met alle negen voltooide symfonieën, plus Das Lied von der Erde. Die doos alleen al kostte in 1988 350 gulden. Met Das Lied was trouwens wat vreemds aan de hand. Een van de solisten was ziek tijdens de opnames. Het werk werd uitgevoerd zonder de ontbrekende solist. Die heeft de partij later ingezongen, waarna dit gedeelte alsnog werd toegevoegd. Kenners zeggen dat ze kunnen horen dat de opname gemanipuleerd is.

Veel later heeft de bekende drogist ze uitgebracht in een eenvoudig doosje en toen kostte het nog maar 20 Euro en zat ook de volledige tiende symfonie erbij. Misschien kun je het nog ergens vinden. Pas op voor de mokerslagen in de finale van de zesde symfonie. Voor je het weet, heb je een conus op schoot.