The Odyssey van Christopher Nolan

Gestart door CinéHome, juli 24, 2026, 10:08:47

Vorige topic - Volgende topic

Fox

Inderdaad.

Waar ik me zelf aan stoor is het principe dat een film/tv-serie start met een explosieve actie moment met een eind en dan springt het verhaal opeens terug in de tijd met .. uur, dagen weken, maanden of jaren eerder en dat werk naar dat opening moment soms exact het zelfde of van uit een andere hoek om die eind uitkomst te veranderen.

Citaat van: Kwabbernoot op augustus  6, 2026, 08:40:17Het is zoals ik het zie. Ja, er wordt vooral gewerkt vanuit een terugblik maar dat maakt het niet anders. Je hebt eigenlijk twee verhaallijnen waarvan er één eigenlijk alleen dienst doet om de hoofdlijn verder te vertellen. Dus stiekem is het toch één lineair verhaallijn met een beetje opschmuck.

Als je het geheel vergelijkt met hoe men tegenwoordig zo'n soort verhaal schrijft.

Groeten...

Job

Citaat van: Fox op augustus  6, 2026, 12:24:48Inderdaad.

Waar ik me zelf aan stoor is het principe dat een film/tv-serie start met een explosieve actie moment met en eind en dan springt het verhaal opeens terug in de tijd met .. uur, dagen weken, maanden of jaren eerder en dat werk naar dat opening moment soms exact het zelfde of van uit een andere hoek om die eind uitkomst te veranderen.

Waarom stoor je je daar aan? Het is toch gewoon een manier van vertellen? Er zijn talloze prachtige voorbeelden van verhalen die zo verteld worden. Vast ook talloze zaadfilms die van deze verteltechniek gebruik maken. Maar als principe is er toch niet per se iets mis mee?

Fox

Ik vind het een goedkope en fantasieloze truc die vaak wordt gebruikt om een goed verhaal opbouw en en ontdekking structuur te verhullen. Deze (marketing)truc is ook ontstaan zodat de kijker (bioscoop en TV) op tijd en direct aan het begin te binden na de reclames/trailers "te" laat aanschuiven  ;)

Citaat van: Job op augustus  6, 2026, 14:43:07Waarom stoor je je daar aan? Het is toch gewoon een manier van vertellen? Er zijn talloze prachtige voorbeelden van verhalen die zo verteld worden. Vast ook talloze zaadfilms die van deze verteltechniek gebruik maken. Maar als principe is er toch niet per se iets mis mee?