The Odyssey van Christopher Nolan

Gestart door CinéHome, juli 24, 2026, 10:08:47

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Ik zou niet weten waarom enkele zwarte mensen afbreuk doen aan de origine?
In de Trojaanse oorlog speelde een Ethiopisch leger een rol. Dat er zwarte mensen in die tijd daar hebben rondgelopen is dus geen rare gedachte. Goed, dat zal Helena van Troje niet geweest zijn. Hoewel zij ook slechts een vertelling is natuurlijk en vooral beschilderd is in onze patriarchale witte mannen wereld jaren later...Haar eerste afbeeldingen op vazen waren ook pas honderden jaren later.

Dat voor de rol van Sinon gekozen is voor een kleine androgyne personage vind ik niet gek. Dat hij later in de film boos terug komt is des te verrassender. Onze patriarchale witte mannen blik over Griekse legers is natuurlijk niet de werkelijkheid. Net of er in ons leger nu alleen maar gespierde bonken rondlopen...

Ik laat het maar even bij de film voordat we in een andere discussie terecht komen over woke ;)
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

CinéHome

Citaat van: N1v3K op juli 25, 2026, 08:20:50Zo gaan bijvoorbeeld de geruchten dat Idris Elba de volgende James Bond zal worden.
Alles beter dan die KGB-versie van de laatste films.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

N1v3K

Citaat van: CinéHome op juli 25, 2026, 13:28:05Alles beter dan die KGB-versie van de laatste versies.
Wie? Craig?  :blink:

CinéHome

Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Fox

Even in de AI gegooid....

Een promotiebudget voor een film (vaak P&A of Prints and Advertising genoemd) bestaat uit advertenties, publiciteit en distributiekosten. Het omvat media-inkoop, pr-campagnes en promotiemateriaal.

Advertenties en Media (Advertising)
- Reclamespots: Zendtijd op televisie en radio.Online en Sociale Media: Gerichte digitale advertenties en influencer-campagnes.

- Buitenreclame: Fysieke posters in bushokjes, op gevels en bioscopen.

- Publiciteit en PR (Public Relations)Pers en Interviews: Het uitsturen van persberichten en organiseren van persdagen

- Première: De organisatie van de rode loper en de afterparty.

- Promotiemateriaal: Het ontwerpen van posters, trailers en elektronische perskits.

- Distributie en Verspreiding (Prints)Kopieën: Het aanmaken van digitale kopieën of fysieke harde schijven voor bioscopen.

- Festivaldeelname: Inzendingen en reiskosten voor filmfestivals.

Al ik dit lees heb je dus een leger aan werknemer nodig die je moet vervoeren, voeden, ergens laten slapen, beveiliging enz.

Daarbij zijn de acteurs dit meestal contractueel verplicht en kunnen dan dus niet aan iets anders werken.
Maar jee wat een geld 125 miljoen. Geen wonder dat NF geen bioscoopfilms wil maken  :-X

Citaat van: jazzy op juli 24, 2026, 16:59:05Ik vraag me vooral af waar je die negativiteit over gewone zakelijke dingen ziet. :) Ben gewoon verbaasd dat 1/3e van het totale budget marketing is, ik heb me nooit verdiept in die bedragen maar aangenomen dat dit misschien een procent of 5-10 zou zijn.

Job

Citaat van: Fox op juli 26, 2026, 11:41:38Maar jee wat een geld 125 miljoen. Geen wonder dat NF geen bioscoopfilms wil maken  :-X

Volgens mij is bij de gemiddelde bioscoopfilm de verhouding 1:1 tussen productiebudget en P&A (waar ook alle distributiekosten onder vallen, niet alleen marketing).

In die link hierboven leggen ze het uit: van jouw bioscoopkaartje gaat ongeveer de helft naar de bioscoop (de uitbater van de bioscoop), en de helft naar de distributeur van de film, en hoeveel daarvan dan bij de producent/financiers van de film terechtkomt, is een kwestie van (zeer uiteenlopende) afspraken.

Dus aan een film als deze wordt aan de voorkant 375m uitgegeven, en pas bij een wereldwijde ticket-omzet van 625-750m halen ze break-even (en dan hadden ze hun geld dus beter op een spaarrekening kunnen zetten). Volgens mij hebben ze dat in de eerste twee weekend al gehaald, dus dat lijkt goed te gaan.

Helemaal kom je er denk ik nooit achter hoe het precies zit, google maar eens op Hollywood Accounting.

En dan is er nog de kwestie van de splitsing van de productiekosten in "above the line" (steracteurs, regisseur, schrijvers etc) en "below the line" (productiekosten inc in te huren talent en vakmensen), waarbij de kosten "above the line" tegenwoordig soms de kosten "below the line" ver overstijgen.

Streamers maken overigens ook dat soort marketing- en distributiekosten, met of zonder een theatrical release. Maar wel veel minder. Hoewel: als ik snel Google zie ik dat ze destijds 15m spendeerden aan het maken van Roma en nog eens 25-30m aan P&A (inc de theatrical release van die film).

CinéHome

Distributiekosten zullen ook wel enorm zijn vanwege de 70mm analoge IMAX reels die moeten worden geproduceerd.

Job

Citaat van: CinéHome op juli 26, 2026, 18:38:30Distributiekosten zullen ook wel enorm zijn vanwege de 70mm analoge IMAX reels die moeten worden geproduceerd.
Geproduceerd en daarna vervoerd. En ook de non-IMAX 70mm-versies en de 35mm-versies...

N1v3K

Citaat van: CinéHome op juli 26, 2026, 09:51:23Wie anders?

In dat geval is het heel vreemde opmerking in een discussie omtrent "authenticiteit" en "waarheidsgetrouw".
Op Timothy Dalton na, was Daniel Craig de beste Bond als het gaat om vertaling vanuit de boeken.
Beter dan de geromantiseerde en "kampy" versies van Roger Moore en Pierce Brosnan.
Sean Connery valt daar een beetje middenin.

Maar goed; nu wordt het een Bond discussie en het ging over de The Odyssey. Sorry OP  ;D

CinéHome

Citaat van: N1v3K op juli 26, 2026, 19:23:59In dat geval is het heel vreemde opmerking in een discussie omtrent "authenticiteit" en "waarheidsgetrouw".
Op Timothy Dalton na, was Daniel Craig de beste Bond als het gaat om vertaling vanuit de boeken.
Beter dan de geromantiseerde en "kampy" versies van Roger Moore en Pierce Brosnan.

Maar goed; nu wordt het een Bond discussie en het ging over de The Odyssey. Sorry OP  ;D
Is de Oostblok boeventronie van Craig (inclusief boksersneus) dan waarheidsgetrouw aan De Geschriften?
Ik dacht altijd dat Bond 'very British' hoorde te zijn.

N1v3K

Ik vond hem wel "British" ja.
Maar goed; agree to disagree I guess  :)

Fox

DC was helemaal geen James Bond, maar een stoïcijnse, humorloze en charmant loze Jason Bond  :devil:

Citaat van: N1v3K op juli 26, 2026, 19:23:59In dat geval is het heel vreemde opmerking in een discussie omtrent "authenticiteit" en "waarheidsgetrouw".

N1v3K

Citaat van: Fox op juli 27, 2026, 14:15:43DC was helemaal geen James Bond, maar een stoïcijnse, humorloze en charmant loze Jason Bond  :devil:

Een beetje zoals in de boeken dus...

Wat jij als echte JB ziet, waren geromantiseerde versies.
(Maar goed. Ik val in herhaling).

Fox

Van de JB films tot de DC periode zijn diverse hommages, parodieën, klonen, thematisch vergelijkbaar enz. verschenen.
En als je wel eens audiocommentaar track luister dan hoor je ook regisseurs en acteurs commentaar geven als "dit is mijn JB moment" of "dit is het dichtste bij dat ik ook zal komen om een JB film te regisseren.
Oftewel dat is de JB die als Popcultuur herkent wordt en niet de elementen uit de DC films ; -)

Citaat van: N1v3K op juli 27, 2026, 14:21:46Een beetje zoals in de boeken dus...

Wat jij als echte JB ziet, waren geromantiseerde versies.
(Maar goed. Ik val in herhaling).

jazzy

Ik ben er zelf mede schuldig aan doordat ik over de marketing begon, maar voor de anderen is het misschien wel prettig om het weer over The Odyssey te gaan hebben. :)
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

GPO

Citaat van: RZeemering op juli 24, 2026, 23:48:17...
Serieus? Zijn er mensen die zich ergeren aan huidskleur? En trans-acteurs? Die laatste ook nog eens een van de best acterende spelers van de hele film en uitstekend passend bij de rol?
Lekker vakantie vieren dan.
...

Ja precies, ik vind nou tegenwoordig ook wel weer dat het lijkt alsof er bij iedere film enorm gezocht wordt naar "woke" elementen en dat mensen meteen afhaken bij het 1e beste wat ze vinden. Kan mss aan mij liggen of zo. Mensen doen tegenwoordig steeds moeilijker, meningen op internet/socials spuien helpt daar ook niet(s) bij. Ik verlang soms echt terug naar een wereld zonder al die 'internet meningen'....  ::)

Anyway, mij boeit persoonlijk het allemaal niet zo. De film moet gewoon leuk zijn.

Tav The Odyssey: ik had er nog niet gehoord totdat ik volgens mij bij de Mandalorian in de bios zat en een voorproefje kreeg. Toen dacht ik nog: 'oh best een aardige film lijkt me dat, leuk voor de thuis bios'  :headbanging:  Pas later kreeg ik door dat het echt een ding aan het worden is.....  ;D

Ik wacht wel totdat deze op 4K uitkomt, lijkt me erg vermakelijk. Lekker op mijn eigen bank, goed biertje erbij, chippie erbij, gewoon beetje van genieten zonder teveel na te denken  :clapping:
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H + Dirac ART | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

Fox

Deze is leuk  :tounge2: oddsee.jpg

CinéHome

Weinig leden die hem al zijn gaan kijken, blijkbaar.
Of wachten jullie op de extended version in UHD? (geen idee of dat een ding is)

denoontje

Kaartjes zijn besteld hier voor imax arnhem, Brussel werd wel heel lastig

MLCinema

Vandaag geweest met mijn pa in ypenburg. Zat gelukkig een pauze konden we naar huis. Enorm matige film, enorme flop voor mij. Maar de helft gezien en dat vond ik meer dan genoeg. Thuis had ik deze rommel na 10 minuten afgezet.

Rare cast ook vond in het. Super Amerikaans. Pakte mij op geen enkel moment. Totaal niet interessant. Geluid keihard ook op het onprettige af. Beeldkwaliteit matig, ligt aan de bioscoop. Combi doek en projector is echt geen gelukkige keuze.

Maar onder aan de streep voor mij een 4 max. Gauw vergeten.

Kwabbernoot

Ik heb hem vanavond gezien in Enschede.
De eerste helft was niet zo wat, de tweede werd wel beter. Ik vind het een matige film van een matig verhaal. Het is ook verschrikkelijk lineair. We gaan van het ene eiland naar het volgende en eens zien wat daar nu weer gebeurt. Tegen de tijd dat de goede man zijn laatste eiland verlaat komt er eindelijk wat verdieping.

Erg mêh.

CinéHome

"Verschrikkelijk lineair" vind ik dan weer een vreemde beschrijving.

AI schrijft:
Homer's telling of The Odyssey is famously non-linear.
En critici schrijven dan weer dat het niet-lineaire van de film geen verdienste is van Nolan.

Kwabbernoot

Het is zoals ik het zie. Ja, er wordt vooral gewerkt vanuit een terugblik maar dat maakt het niet anders. Je hebt eigenlijk twee verhaallijnen waarvan er één eigenlijk alleen dienst doet om de hoofdlijn verder te vertellen. Dus stiekem is het toch één lineair verhaallijn met een beetje opschmuck.

Als je het geheel vergelijkt met hoe men tegenwoordig zo'n soort verhaal schrijft.

Groeten...

Job

Citaat van: Kwabbernoot op augustus  6, 2026, 08:40:17Het is zoals ik het zie. Ja, er wordt vooral gewerkt vanuit een terugblik maar dat maakt het niet anders. Je hebt eigenlijk twee verhaallijnen waarvan er één eigenlijk alleen dienst doet om de hoofdlijn verder te vertellen. Dus stiekem is het toch één lineair verhaallijn met een beetje opschmuck.

Als je het geheel vergelijkt met hoe men tegenwoordig zo'n soort verhaal schrijft.

Groeten...
Wat is er mis met linear storytelling? Ik bedoel, sure, als het saai is, is het saai; maar dat geldt net zo voor niet-lineair vertelde verhalen.

Kwabbernoot

Dat is inderdaad een goed punt. In principe is er niets mis mee. Maar als het verhaal zelf al niet verder komt dan zwakke fantasy (we gaan een eiland op, oeps, er komen reuzen aan, we rennen er weer af) dan zou de film wellicht met een betere vertelstructuur toch wat interessanter kunnen worden.

Groeten...