overstap van beamer naar TV keuze "stress".....

Gestart door fasteddie, juli 22, 2026, 08:48:31

Vorige topic - Volgende topic

Richard70…

Citaat van: fasteddie op juli 27, 2026, 10:51:54Als ik voor mezelf mag praten, ik kijk op een scherm van 225 cm breed 125 hoog...dus zeer bescheiden!
Een 98inch tv geeft een maatvoering van 217 breed en 122 hoog dus dast is niet een groot verschil.

Na wat onderzoek ga ik waarschijnlijk voor de TCL98C8L-98" SQD Mini-LED. Iets boven mijn gedachte budget, maar voldoende voor mijn wensen lijkt me.
Maar ik hoor graag nog jullie gedachte over mijn keus, wellicht zijn er meer opties binnen het budget en maatvoering?

Door de maatvoering van mijn ruimte, met name door de plaatsing van de frontspeakers is een grotere maat helaas niet mogelijk....

En ja wat betreft het kijkgenot blijf ik wel mijn twijfels hebben, maar het plaatsen van de beamer (wil het niet aan plafond hangen) staat me steeds meer tegen.

Hoor graag en dank

Ook zien staan , mooi toestel, en nog onder de 3500€
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

reza

:tounge2:

Maar het klopt wel..
Heb je een grote tv, ga je film kijken blijft de helft over  :blink:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Nou nee niet echt reza... zijn 225cm breed scherm is 16.9 en gaat dan naar een 219cm breed 16.9 tv display.
Beide hebben die zwarte balken boven en onder en die 6 cm in breedte is best verwaarloosbaar.
Dat het anders zal overkomen en of het enorm filmisch zal zijn is wel de vraag
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

reza

Je krijgt gewoon een strookje Martin, niks meer niks minder  :tounge:  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Dat klopt ,en ik vind het voor mezelf ook te klein, maar dat strookje wat overblijft bij de 16.9 tv is exact net zo groot als dat strookje wat overbleef op zijn 16.9 projector scherm eh  :threadclosed:

Persoonlijk zou ik een video processor nemen ,zoals de Luma die binnenkort uitkomt voor a €500, en dan NLS gebruiken en dat beeld helemaal vullen bij 2.39:1 films al is dat 'not done' voor de echte puristen  ;)
Madvr heeft daar wel eens een mooi filmpje over gemaakt, gedeeltelijk uitzoomen en gedeeltelijk NLS en bijna zijn dan beide balken weg en zo gek zag dat er nog niet uit.
Jaja ik weet dat is vloeken  :)
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

Richard70…

Citaat van: reza op juli 27, 2026, 19:27:04Je krijgt gewoon een strookje Martin, niks meer niks minder  :tounge:  :D
Ik heb net mijn scherm met masking even op de maat van een 98 inch gezet , en daarna een 21.9 film opgezet , dat valt echt nog reuze mee hoor .
En met 16.9 maakt het totaal niks uit zoals ik nu kijk .
Die vp waar Martin het over heeft zou ik dan nog wel eens willen zien
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+

buckler

https://www.youtube.com/watch?v=KGBDB0hIjY4

https://www.avsforum.com/threads/introducing-luma-%E2%80%94-a-real-time-hdmi-av-processor.3344652/

https://lumahdr.com/

Zeg Ries... je vrouw heeft je toch wel eens verteld dat 'size matters' ? Hahaha
Ik ben het overgens zeker met reza eens dat serieus scope films kijken op een 98 inch 16.9 tv niks is als je a 280cm breed scope screen gewend bent hoor. Dat is film kijken op een digitaal fotolijstje  :nopompom:

Richard70…

blue-eyes

Thx!
Door dit topic op het spoor gezet van deze TCL - derhalve op mijn lijst gezet, mooi herfst verjaardags kado! De concurrent zou bijv. de Sony Brava 7 zijn, maar heeft 3k meer adviesprijs....  (4k vs 7k euro).

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Richard70…

Citaat van: blue-eyes op juli 27, 2026, 21:37:17Thx!
Door dit topic op het spoor gezet van deze TCL - derhalve op mijn lijst gezet, mooi herfst verjaardags kado! De concurrent zou bijv. de Sony Brava 7 zijn, maar heeft 3k meer adviesprijs....  (4k vs 7k euro).

That's where friend are for  :tounge:

fasteddie

De TLC 98C8L - 98" SQD Mini-LED (2026) staat nu te koop bij Smits Arnhem te koop voor 2999 euro...dat begint al ergens op te lijken!

Twijfel nog even of ik de tv koop bij mijn lokale Expert met 20% korting; afweging is hierbij dat de winkel 100 meter van me vandaan is en bekend is om zijn goede service.
Mocht er iets mis zijn dan kunnen ze even in de koffiepauze bij me langswippen.

Vooralsnog weer even rust in de tent....de 20% kortingsacties zijn eind augustus...

Mijn Sony beamer gaat dus in de verkoop: betreft een VPL-HW55ES plus Ivisions 100 inch scherm. Wat zou een redelijke vraagprijs kunnen zijn? 

fasteddie

Na bijna de stap genomen te hebben voor de 100 inch TCL tv heb ik mezelf uitgenodigd om bij iemand in de buurt te kijken naar de Valerion Pro 2 beamer. Dat heeft me toch weer aan het twijfelen gebracht.
Deze Pro 2 geeft toch zo uit de doos wel een erg strak plaatje en is ook makkelijk te plaatsen. De ingebouwde Google Play en vele standaard streamingdiensten is toch wel erg handig.
Dit geldt ook voor het fine-tunen van het beeld op het scherm (deels middels AI)....

Dus ja twijfels twijfels....

Iemand ervaring met een Valarion product?

Horo graag en dank

buckler

Blijft wat mij betreft allemaal hetzelfde als het eerste advies... als je absoluut niet breder kan dan 225cm neem dan gewoon die 100 inch tv.
Daar gaat echt geen projector tegenop kunnen , mits je de kijk ervaring van een direct straler bevalt natuurlijk.
Maaaaaaar mocht je nou om een of andere reden niet verteld hebben dat je wel degelijk plaats heb om bv een 280cm breed scherm te plaatsen dan zeg ik 100% een projector (al zou ik dan eerder de Valerion max nemen die bessiboy hier op het forum aanbied)
Anders gewoon bij je TCL blijven zou ik zeggen...
Nogmaals qua beleving draait alles om formaat, hoe groter hoe meer beleving simpel gesteld

fasteddie

Citaat van: buckler op augustus  8, 2026, 10:08:58Blijft wat mij betreft allemaal hetzelfde als het eerste advies... als je absoluut niet breder kan dan 225cm neem dan gewoon die 100 inch tv.
Daar gaat echt geen projector tegenop kunnen , mits je de kijk ervaring van een direct straler bevalt natuurlijk.
Maaaaaaar mocht je nou om een of andere reden niet verteld hebben dat je wel degelijk plaats heb om bv een 280cm breed scherm te plaatsen dan zeg ik 100% een projector (al zou ik dan eerder de Valerion max nemen die bessiboy hier op het forum aanbied)
Anders gewoon bij je TCL blijven zou ik zeggen...
Nogmaals qua beleving draait alles om formaat, hoe groter hoe meer beleving simpel gesteld

Dank je haha was het maar waar dat ik breder kon ...helaas helaas!
Je hebt me overtuigd...TCL will it be!

Vik

Let wel even op laser speckle. Welk scherm gebruik je? ALR en high gain schermen zou ik bij deze projector liever vermijden. Let ook op RBE (rainbow effect), niet iedereen is daar gevoelig voor, maar het kan tijdens het kijken wel opvallen of afleiden.

Citaat van: fasteddie op augustus  8, 2026, 09:32:28Na bijna de stap genomen te hebben voor de 100 inch TCL tv heb ik mezelf uitgenodigd om bij iemand in de buurt te kijken naar de Valerion Pro 2 beamer. Dat heeft me toch weer aan het twijfelen gebracht.
Deze Pro 2 geeft toch zo uit de doos wel een erg strak plaatje en is ook makkelijk te plaatsen. De ingebouwde Google Play en vele standaard streamingdiensten is toch wel erg handig.
Dit geldt ook voor het fine-tunen van het beeld op het scherm (deels middels AI)....

Dus ja twijfels twijfels....

Iemand ervaring met een Valarion product?

Horo graag en dank

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

buckler

Citaat van: Vik op augustus  8, 2026, 11:26:47Let wel even op laser speckle. Welk scherm gebruik je? ALR en high gain schermen zou ik bij deze projector liever vermijden. Let ook op RBE (rainbow effect), niet iedereen is daar gevoelig voor, maar het kan tijdens het kijken wel opvallen of afleiden.

Mee eens Vik, goeie
RBE zal hij wel geen last van hebben want dan had hij het vast bij de Valerian Pro ook gezien denk ik.
Wat betreft de spreckle... vrijwel iedereen lost het op door naar een woven AT doek te gaan, dat schijnt te werken op het tegen te gaan.
En de laatste oplossing tegen laser spreckle zal helemaal bezopen klinken als je dit nu voor het eerst hoort maar er zijn soort scherm shakers op de markt en van wat ik tot nu toe daarover lees werkt het goed en elimineert het de spreckle volledig , hoe ongeloofwaardig dit ook mag klinken  :withstupid:

Ps, als je maar max 2020/225 cm breed kan gaan gewoon lekker de 100 inch tv nemen zou ik zeggen

J.A.F._Doorhof

Zou dat extra geld gewoon in een betere projector stoppen ipv shakers en woven.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

fasteddie

Haha hij heeft er geen last van blijkbaar...is me nooit opgevallen gelukkig!
Helaas kan ik niet breder projecteren, maar wat me nog een beetje diet twijfelen je het verschil in beleving bij kijken...TV <> Beamer!
Even ter verduidelijking een fotootje toegevoegd van de situatie!
Struikelblok zijn de speakers helaas...20260506_190100.jpg
Al zijn het wel erg mooie en goed klinkende speakers!!

Richard70…

Refie

Citaat van: fasteddie op augustus  9, 2026, 21:06:41Haha hij heeft er geen last van blijkbaar...is me nooit opgevallen gelukkig!
Helaas kan ik niet breder projecteren, maar wat me nog een beetje diet twijfelen je het verschil in beleving bij kijken...TV <> Beamer!
Mooie ruimte!
Marantz AV10 + Dirac ART, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. 2x Dayton MX15-22, Dynacord L1800FD, ButtKicker Pro + BKA1000,  ATV 4K, Sony UBP-X800M2, JVC N7, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Richard70…

Maar wel een lichte ruimte , dus zou ik hier zeker voor een tv gaan

pameijer

Citaat van: fasteddie op augustus  9, 2026, 21:06:41Haha hij heeft er geen last van blijkbaar...is me nooit opgevallen gelukkig!
Die rechterwand, is dat nou behang of heb je al je boeken achterstevoren geplaatst??  :ohmy:
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

donaldk

Screenvibratoren, oei dat is wel erg terug in de tijd.

fasteddie

Citaat van: pameijer op augustus  9, 2026, 23:42:41Die rechterwand, is dat nou behang of heb je al je boeken achterstevoren geplaatst??  :ohmy:

Ik heb ze allemaal gelezen haha en staan met kaft deze kant op...maar maar 3 titles

sr7000

Nog zo'n twijfelaar hier. Ik draai ook al een jaartje of 20 ondertussen met beamers. Maar heb nu op mijn monitor ook gezien hoe mooi oled kan zijn. Maar aangezien ik voor mijn raam projecteer zou een grote tv een permanente zonsverduistering op leveren ;)En mijn huis verbouwen zodat het ergens anders kan staan is ook best rigoreus.
Ik neig dus toch maar naar een mooie 4k beamer momenteel.