overstap van beamer naar TV keuze "stress".....

Gestart door fasteddie, juli 22, 2026, 08:48:31

Vorige topic - Volgende topic

fasteddie

Hi all,

Door verandering van mijn Cave?@) denk ik er ernstig aan om mijn Sony beamer te vervangen door een 98/100 inch tv...

Wat zijn de ervaringen tot op heden voor degene die ook de overstap hebben gemaakt en net zoals ik in dubio zitten wat te doen?.

Heb ook gekeken naar een UST projector maar deze valt af daar de plaatsing nogal nauw komt.

Van de week gekeken naar de Samsung Samsung Neo QLED 4k 100QN80F (2025) adviesprijs 2299, en de
TCL QD Mini-LED 98C69K (2025) adviesprijs 2499
Een andere mogelijkheid is de TCL 98A400 Pro - 98" QD Mini-LED (2026) adviesprijs 2799.

Ik kijk in een aparte ruimte die geheel verduisterd kan worden. Mijn voorkeur gaat uit naar de TCL ivm Google gebeuren en de mogelijkheid van een mat scherm. Ben erg bang dat in mijn ruimte een normaal scherm te intens wordt.....zo mijn gedachten....

Iemand hierover ook een mening, ervaring of de "ultime tip of advies" bij mijn keuze? Ik wil wel een beetje in deze prijsrange blijven....

Ik hoor graag en dank
Edwin

Richard70…

Ik speel al een poosje met dezelfde gedachte , en ook de knoop doorgehakt.
Ik denk alleen dat ik voor de 85 inch ga , al is 98 inch nog niet helemaal uitgesloten.
Die tcl's 98 inch heb ik allemaal gezien en zijn denk ik de beste bang for the buck.
OLED is onbetaalbaar in die maat en de Samsungs heb ik helemaal niks mee.
De Sony bravia 7ii is ook een mooi scherm , maar kost wel ruim het dubbele .
Van de goedkope LG series zou ik afblijven .
Wat is je budget ?
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

J.A.F._Doorhof

Als je volledig kan verduisteren gaat er eigenlijk niets boven een projector.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat het 2 totaal verschillende systemen zijn

Een projector is een reflectie beeld waar een tv een direct beeld is.

Een projector geeft daardoor een veel rustiger en stabiel beeld. Ook zijn vaak de digitale opties beter afgestemd op films.

Daarnaast geeft een oled in een verduisterde ruimte vaak teveel licht wat een uurtje leuk is maar na een paar weken kijken vaak als vermoeiend word omschreven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Vik

Als je volledig kunt verduisteren, dan zou ik een mat scherm uit je lijstje schrappen. Er zit namelijk best verschil in, en de meeste matte schermen hebben meer nadelen dan voordelen: verlies van scherpte en diepte bijvoorbeeld. Ook de kijkhoek kan minder ideaal zijn. Ik zou zelf gewoon kijken naar een glossy finish. Een mat scherm is vooral bedoeld om ambient light te reduceren (denk aan ramen, lampen en lichtinval) en in jouw geval is dat niet nodig omdat de kijkomstandigheden ideaal zijn. Helderheid kun je gewoon afregelen in je televisie, dus daar zou ik niet zo bang voor zijn dat het te fel wordt.

Software en bedieningsgemak is voor de meesten ook wel een dingetje. Persoonlijk vind ik Samsung en LG in het algemeen niet fijn; vooral bij LG is de logica ver te zoeken als we het hebben over de structuur van het menu. TCL heeft dat beter voor elkaar, voor zover ik het me herinner. Ik heb ooit een tv opgehangen en geïnstalleerd bij een bekende van mij en dat was bij dat model prima geregeld, ook qua regelmatige software updates enzovoort. De prijs kwaliteitverhouding was ook prima.

Met jouw voorkeur voor Google omgeving en de prijsrange die je noemt, zijn die TCL modellen op zich een logische keuze; alleen zou ik persoonlijk niet specifiek voor een mat paneel gaan in zo'n goed verduisterde ruimte, maar voor de beste beeldkwaliteit binnen die serie.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

RCD

Ik zou nooit voor een mat scherm gaan.
Dat doet meer afbreuk aan het beeld dan wat weerspiegeling overdag.
Dan kijk je toch niet.
Ik heb zelf de TCL 98X959 en ben er prima tevreden over zeker met HDR.

Rob

Richard70…

Citaat van: RCD op juli 23, 2026, 12:18:17Ik zou nooit voor een mat scherm gaan.
Dat doet meer afbreuk aan het beeld dan wat weerspiegeling overdag.
Dan kijk je toch niet.
Ik heb zelf de TCL 98X959 en ben er prima tevreden over zeker met HDR.

Rob

Ik dacht dat jij het top model 2025 had ? Maar dan ben ik mis .
Ik vind het voor het geld echt hele mooie schermen
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+

Marco66

Heb in de buitenzit een tcl 55 inch en erg tevreden over het beeld.
Woonkamer: Laiv Crescendo Verse & Chorus mono amps, T+A R10
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

fasteddie

Allen,

Heel veel dank voor jullie reacties!

Meer info voor de duidelijkheid: de ruimte die ik gebruik is zowel voor films kijken als muziek luisteren. Verhouding 50/50..eigenlijk in verlengde huiskamer! Daar ik ook veel concerten kijk via RoseTube vind ik het fijner om daarvoor niet in een geheel donkere kamer te zitten, zodat ik ook nog wat anders "actief" kan doen.....

Wat betreft wellicht een andere beamer is een gepasseerd station. Door aanpassing ruimte niet meer handig.
Wat betreft de weerspiegeling: Bij het bekijken van de diverse schermen, kwam voor mijn een matscherm in de weergave eigenlijk het meest rustige over (zou zeggen bijna meer "filmisch"). Op de glossy schermen vond ik het allemaal te heftig...is natuurlijk erg persoonlijk!!. Mijn hok is overigens een omgebouwde garage waarbij het licht alleen van voren op het scherm schijnt.

En ja ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik ook overdag weleens een film kijk of muziek luister!!

En Vik: Als je volledig kunt verduisteren, dan zou ik een mat scherm uit je lijstje schrappen. Er zit namelijk best verschil in, en de meeste matte schermen hebben meer nadelen dan voordelen: verlies van scherpte en diepte bijvoorbeeld. Ook de kijkhoek kan minder ideaal zijn. Ik zou zelf gewoon kijken naar een glossy finish. Een mat scherm is vooral bedoeld om ambient light te reduceren (denk aan ramen, lampen en lichtinval) en in jouw geval is dat niet nodig omdat de kijkomstandigheden ideaal zijn. Helderheid kun je gewoon afregelen in je televisie, dus daar zou ik niet zo bang voor zijn dat het te fel wordt.

Welke zou jij dan adviseren? Ik wil toch wel rond de 2700/2800 euro advies blijven? Ik zit recht voor het scherm met een kijkafstand van ca. 4.5 meter.

Nogmaals dank allen en ik hoor graag

Groet
Edwin

fasteddie

Citaat van: Richard70... op juli 23, 2026, 01:03:40Ik speel al een poosje met dezelfde gedachte , en ook de knoop doorgehakt.
Ik denk alleen dat ik voor de 85 inch ga , al is 98 inch nog niet helemaal uitgesloten.
Die tcl's 98 inch heb ik allemaal gezien en zijn denk ik de beste bang for the buck.
OLED is onbetaalbaar in die maat en de Samsungs heb ik helemaal niks mee.
De Sony bravia 7ii is ook een mooi scherm , maar kost wel ruim het dubbele .
Van de goedkope LG series zou ik afblijven .
Wat is je budget ?

En al de knoop doorgehakt? Mijn budget is rond de 2700 adviesprijs!!

Richard70…

Citaat van: fasteddie op juli 23, 2026, 16:53:07En al de knoop doorgehakt? Mijn budget is rond de 2700 adviesprijs!!
Nog niet wat het precies moet worden , in jouw budget ging ik zeker voor tcl

minplus

Ik ben erg enthousiast over LG Oled. Simpel menu. Een 83 inch heb je vanaf 2560.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Richard70…

Citaat van: minplus op juli 23, 2026, 19:11:34Ik ben erg enthousiast over LG Oled. Simpel menu. Een 83 inch heb je vanaf 2560.
Kijk ff wat een 98 inch kost  :D
Niet helemaal binnen budget

minplus

Weet ik, maar als 83 inch genoeg is is het een optie. Dat is al een enorme beeldbuis.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

marco73

Niet als je een beamer gewend bent
TV:LG c1 55" oled , Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer Eversolo T8 / Stereo voorversterker: Rotel Michi P5 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: AudioSolutions Figaro XL| Center: AudioSolutions Figaro C | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual  Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X

Richard70…

Citaat van: minplus op juli 23, 2026, 20:41:00Weet ik, maar als 83 inch genoeg is is het een optie. Dat is al een enorme beeldbuis.
Zeker waar , ik projecteer nu op 3.10 breed (21/9) en ik twijfel tussen 98 en 83 inch .

marco73

TV:LG c1 55" oled , Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer Eversolo T8 / Stereo voorversterker: Rotel Michi P5 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: AudioSolutions Figaro XL| Center: AudioSolutions Figaro C | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual  Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X

GPO

Citaat van: marco73 op juli 23, 2026, 20:58:01Niet als je een beamer gewend bent

En daarmee raak je kern.

Ik zou het niet eens overwegen om van de beamer af te stappen. Ik heb nu met de Epson QB1000 een prima beeld wat ook heel helder is in mijn gedeeltelijk verduisterde huiskamer. Ik heb er ook een TV bij voor "gewoon" kijken. Die is "maar" 65 inch, maar zelfs een 100 inch scherm zou toch wel klein afsteken tegen de 135 inch van mijn beamer scherm.

En omdat je film op een beamer kijkt ga je verduisteren, wat meteen bijdraagt aan het bioscoop gevoel. Bij een gewone TV heb je dat niet nodig of sterker nog dan is het veel te helder zonder licht, dus heb je licht aan. En daardoor minder sfeer.

Als je dan toch ook al een aparte hoek hiervoor hebt, dan snap ik die keuze eigenlijk nog minder. Hoe groot is je huidige scherm?
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

GPO

Het is toch iedere keer weer een belevenis als ik overschakel van mijn TV naar bioscoopscherm. Ik zou iig niet zo snel neigen naar alleen maar een grote TV, bovendien gaat het dan tot 100" en dat is alsnog te klein. Mijn kijkafstand is 5 meter.
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

Shadowfox

Weet je wat ik zou doen? Kijk ff geen films op je beamer maar alleen op je normale tv. Maakt niet uit hoe groot het is. Ga dan na een week of 2 terug naar de beamer. Check ff in bij je gevoel hoe het is om weer op een groot scherm te kijken. Is er geen emotie dan weet je genoeg denk ik zo

marco73

Ik kijk al 8 jaar tv op 160 inch, er staat bijna 6500 uur op de Epson de TW9400 heb ik 25000 uur op gezet.
Ik wil nooit meer anders.
Tuurlijk is op een goede tv het beeld iets mooier.
Maar er gaat niks boven zon groot beeld wat ten opzichte van 10 jaar geleden zo belachelijk goed is geworden.
Ook om dagelijks tv, series en film mee tekijken.
En het is veel rustiger voor de ogen.
Tuurlijk 10000nits is leuk voor 5 minuten.
Oftewel ik ben verslaafd aan "reflectie" beeld ::) 

buckler

Alles draait uiteindelijk om formaat...
Een tv display is ook anders te calibreren en af te stellen qua light output dus dat hoeft geen probleem te zijn.
De grootste impact is hoe groot je kijkt en om terug te gaan van 135 inch projectie scherm naar een 98 inch tv is iets waar de meeste spijt van gaan krijgen want je gaat gewoon niet meer die immersive experience krijgen.
Formaat is het wat de beleving geeft en niet of het een direct straler is of niet.
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

fasteddie

Als ik voor mezelf mag praten, ik kijk op een scherm van 225 cm breed 125 hoog...dus zeer bescheiden!
Een 98inch tv geeft een maatvoering van 217 breed en 122 hoog dus dast is niet een groot verschil.

Na wat onderzoek ga ik waarschijnlijk voor de TCL98C8L-98" SQD Mini-LED. Iets boven mijn gedachte budget, maar voldoende voor mijn wensen lijkt me.
Maar ik hoor graag nog jullie gedachte over mijn keus, wellicht zijn er meer opties binnen het budget en maatvoering?

Door de maatvoering van mijn ruimte, met name door de plaatsing van de frontspeakers is een grotere maat helaas niet mogelijk....

En ja wat betreft het kijkgenot blijf ik wel mijn twijfels hebben, maar het plaatsen van de beamer (wil het niet aan plafond hangen) staat me steeds meer tegen.

Hoor graag en dank

buckler

Logisch verhaal en ik snap je volkomen.
Zal wel een aardige upgrade zijn ook.
Misschien dat je dan wel de tv wat donkerder moet afregelen als het allemaal wat te fel en teveel into your face is maar dat lijkt me geen probleem.
De TCL is volgens mij een mooi toestel, niks mis mee
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

reza

Citaat van: fasteddie op juli 27, 2026, 10:51:54Als ik voor mezelf mag praten, ik kijk op een scherm van 225 cm breed 125 hoog...dus zeer bescheiden!
Een 98inch tv geeft een maatvoering van 217 breed en 122 hoog dus dast is niet een groot verschil.

Na wat onderzoek ga ik waarschijnlijk voor de TCL98C8L-98" SQD Mini-LED. Iets boven mijn gedachte budget, maar voldoende voor mijn wensen lijkt me.
Maar ik hoor graag nog jullie gedachte over mijn keus, wellicht zijn er meer opties binnen het budget en maatvoering?

Door de maatvoering van mijn ruimte, met name door de plaatsing van de frontspeakers is een grotere maat helaas niet mogelijk....

En ja wat betreft het kijkgenot blijf ik wel mijn twijfels hebben, maar het plaatsen van de beamer (wil het niet aan plafond hangen) staat me steeds meer tegen.

Hoor graag en dank

Vergeet niet dat dit op 16.9 formaat is.
Met een 21.9 film hou je weinig beeld over..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Richard70…

Citaat van: reza op juli 27, 2026, 13:57:54Vergeet niet dat dit op 16.9 formaat is.
Met een 21.9 film hou je weinig beeld over..
Niet overdrijven  :D