Review Formovie Theater Premium 4K Laserprojector: bioscoop in één kastje

Gestart door bartvv, juni 25, 2026, 10:54:14

Vorige topic - Volgende topic

bartvv

Een compleet bioscoopconcept in één kastje
Wat de Formovie Theater Premium zo bijzonder maakt, is niet één uitschieter, maar de optelsom. Dit is geen losse beamer die je nog moet aanvullen met een streamingbox, een geluidssysteem en een berg kabels. Dit is een compleet, haast mobiel home cinema-concept dat je in enkele minuten neerzet en aanzet. Krachtige en heldere laser, gedetailleerd en kleurrijk beeld, gecertificeerde Google TV, degelijk geluid van Bowers & Wilkins, en een ultrakorte projectieafstand die het ook in kleinere ruimtes inzetbaar maakt. Alles aan boord, zonder gedoe.

Voor 2.799 euro is wat je hier krijgt, eerlijk gezegd verbluffend. De minpunten — geen HDR10+ (wel gedecodeerd), geen IMAX Enhanced, geen subwoofer-uitgang, een afstandsbediening die niet oplaadbaar of verlicht is, en menu's die wat omslachtig navigeren — zijn reëel, maar wegen licht tegenover wat hier geboden wordt. Het belangrijkste aandachtspunt blijft de omgeving: in het volle daglicht heb je een ALR-scherm nodig om het beeld optimaal te houden. In het donker speelt dit toestel daarentegen ver boven zijn prijsklasse.

Voor wie een filmzaal in huis wil zonder de complexiteit en de meerprijs van een volledige beamerinstallatie — als tv-vervanger overdag én als bioscoop 's avonds — is dit een van de mooiste voorstellen die ik in lange tijd over de vloer kreeg. Dat een toestel van dit kaliber zich durft te meten met mijn veel duurdere JVC, zegt eigenlijk alles. Denk maar even terug aan die peperdure projectoren van twintig jaar geleden, en besef dan wat hier vandaag voor 2.799 euro op je muur verschijnt. Ga hem zelf eens bekijken in een donkere ruimte. Grote kans dat ook jij even rechtop gaat zitten.

Lees de test op de site van AV2D

Formovie Theater Premium pagina op de site van KlankBart

Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

katwax

Dit wekt mijn intresse. Heb een zeer goed ALR-scherm reeds, maar gaan verhuizen en willen geen projector meer op afstand. Dus een UST van degelijke kwaliteit is een optie.
Hoe vergelijkt deze tov van andere UST projectors?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

skoebiedoe

https://www.cinedream.be/shop/awol-vision/awol-vision-aetherion-max-4k-uhd-3d-triple-laser-projector

Ik ben ook in de markt voor een nieuwe maar ga niet meer voor een dlp .
Ben gaan zien naar deze en ook al stond hij nog maar juist uit de doos te spelen viel het beeld echt niet tegen in zowel daglicht als iets donkerder op een ALR scherm.
Scherp beeld tot in de hoekjes .
Wel nog niet echt vlot leverbaar (hebben ze mij dan ook gewoon gezegd dat het wel een tijdje kon duren . )

(Maar zie nu dat hem uit voorraad leverbaar zou moeten zijn enkel dan maar een mailtje gestuurd . ;))

Littletycoon

Citaat van: skoebiedoe op juni 27, 2026, 09:56:20https://www.cinedream.be/shop/awol-vision/awol-vision-aetherion-max-4k-uhd-3d-triple-laser-projector

Ik ben ook in de markt voor een nieuwe maar ga niet meer voor een dlp .
Ben gaan zien naar deze en ook al stond hij nog maar juist uit de doos te spelen viel het beeld echt niet tegen in zowel daglicht als iets donkerder op een ALR scherm.
Scherp beeld tot in de hoekjes .
Wel nog niet echt vlot leverbaar (hebben ze mij dan ook gewoon gezegd dat het wel een tijdje kon duren . )
Dat is gewoon een dlp

skoebiedoe

Citaat van: Littletycoon op juni 27, 2026, 10:01:07Dat is gewoon een dlp

Oeps klopt .
Ga niet meer voor een dlp van Optoma (hebben snel last van dode pixels . ) . ;)

T'is warm héé . ;)